Posts

Hargai apa milikmu

Assalamualaikum...

Bila nak raya , banyak benda yang kita kena fikirkan. Mula dengan baju raya, kuih raya ,hiasan rumah raya ,balai raya , jalan raya dan pelbagai bagai rayalah lagi senang cakap.

Pastinya semua tu perlukan modal. Modal bukan pakai air liur jek tapi pakai wang . Wang atau kita panggil duit.

Terdapat dikalangan kita yang tidak berpuas hati raya tahun ni ada bonus kena potong. Ada yang bonus dapat sikit , ada yang langsung tak dapat bonus ! Mereka marah , salahkan orang tu dan orang ini. Tapi terfikirkah mereka , diluar sana bukan saja kata bonus , ada tu gaji  pun mereka tak ada ! Ada tu kerja pun tak ada ! Ada tu ada kerja tapi tenaga dia tak ada disebabkan masalah kesihatan. Mereka tu rasanya merunggut tak pasal bonus raya ? Tentunya tidak sebab orang yang senantiasa  bersyukur apa yang dia miliki , dia tak akan merunggut untuk sesuatu yang dia tidak punyai.

Ok , ada orang mengamuk kat suami sebab tak dibelikan baju baru untuk raya kali ini , habis terbang periuk bel…

Pesanan dari seorang doktor.

Image
Assalamualaikum.
Kali ini maq nak kongsi hasil copy paste dari sebuah page dilaman facebook. Ianya pesanan dari seorang doktor buat umum. Dan pesanan itu tentunya khas buat diri maq sendiri , sebab tu beria ria maq kongsikan disini. Maaf andai gambar buat anda tak selesa tapi baca lah apa kata kata doktor itu.



AKIBAT MALAS MINUM AIR KOSONG

Dipetik dari fb : Dr Wong Chan

ini antara akibat malas minum air kosong.

- sarapan minum kopi/teh tarik/3in1
- minum pagi kena lagi kopi/teh tarik/3in1
- tengahari minum sirap/teh o ais/jus
- petang minum kopi/teh tarik/3in1
- malam minum kopi/teh/3in1
- macam2 makanan dah telan seharian

Buah pingang jadi sesak dengan mineral sehingga membentuk BATU dan menjejaskan fungsi buah pinggang.

Akibatnya terpaksa ulang alik pusat dialisis cuci buah pinggang, 3 hari sekali kena pi cuci darah sebab buah pinggang dah tak boleh cuci. kalau nak pi mana-mana tak boleh lebih 3 hari @ kena booking pusat dialisis ditempat yg nak pi.

Memang susah kan.
Semuanya sebab…

Pengalaman bersihkan uri

Image
Assalamualaikum.


Bila sesuatu kejadian itu berlaku kepada kita, walaupun ianya sukar, jalan penyelamatnya kita boleh kata dengan tenang bahawa :

 " inilah yang terbaik bagi aku walaupun aku tidak pernah memikir untuk mengalaminya namun Allah lebih maha mengetahui apa yang aku perlukan "

Ayat atas tu hari hari maq amalkan. Tak kiralah walau keadaan apa sekali pun. Dan jawapan bagi ayat di atas biasanya maq akan mohon sesuatu dari Allah.  " yaAllah , permudahkan urusan aku hari ini dan urusan aku dihari hari yang seterusnya. Aamiin..

Pagini bukan nak sembang politik Malaysia baru ya , sebab maq bukan pakar dalam bidang tersebut. Yang jelas GST telah dimansuhkan berkuat kuasa hari ini 1Jun 2018. Ramai rakyat rasa lega. Apakah kelegaan menyusul ? Kita lihat aja nanti. Biar 'mereka yang pakar' aja yg buat.

Pada 4April 2018 - maq tak jangka maq akan dapat pengalaman baru , selain jadi 'tok mak' . Apakah ? Seumur hidup ,tarikh itulah pertama kali maq pegang ur…

Ainul Mardhiah Cucu pertama

Image
Assalamualaikum.

Kalini maq nak kongsi perjalanan Ainul Mardhiah dari hari pertama dilahirkan hingga habis pantang ( 44hari ). Semua hasil idea ini hanya untuk tatapan Ainul Mardhiah bila beliau dah besar nanti. Ainul Mardhiah ..awak adalah cucu pertama Tok Emak dan Tok Ayah . Kami semua sayang awak ...



Mesti Ainul nak tahu , Kenapa mama  kena operate? Bila dah lebih 9bulan dalam kandungan , pada 3hb April ,mama  sudah "bleeding" tapi jalan tak bukak lagi. Masih jauh. Doktor doktor KKM dan doktor pakar dah buat scan berkali kali dan akhirnya keputusan diperolehi. BABY BESAR ! maybe 4kg or more ! Allah hu..sejarah kini berulang.

Kalaulah betul baby 4kg , makanya kelahiran serupa bagi mama ainul sebab beliau pun dulu lahir dengan berat 4kg ! Dan kelahiran adalah NORMAL !

 Fuhh ~ 😰 Biarlah kesakitan itu hanya ibu ibu bersalin normal baby 4kg je yang tahu ,sakitnya macamana. Terima kasih Allah utk pengalaman itu..  Tapi betul kah berat baby 4kg ?

Tak ,baby cuma 3.7kg sahaja , …

Kena hati hati bila buat andaian

Image
Assalamualaikum.

Alhamdulillah ,sekejap jek dah ramadhan ke 7. Ada orang makin cepat ramadhan berlalu , hati dia makin sedih sebab hanya dalam bulan Ramadhan jek mereka dapat pelbagai ganjaran pahala yang berlipat ganda. Sebab bulan Ramadhan adalah bulan teristimewa bagi semua umat Islam. Tapi ada orang nak cepat habiskan ramadhan sebab dah tak tahan nak beraya ,nak makan kuih raya sedap sedap , nak dapat duit raya banyak banyak. Siapakah orang orang tu ? Mestilah kanak kanak , kalau orang tua macam tu , anda nilaikanlah sendiri , maq bukan pakar dalam hal ini . Maafkan saya  , 😂


Pagini disebabkan takda nak buat sarapan , makanya maq rajinkan jari jemari ini untuk aktiviti mengemas pulak. Orang perempuan kan ,mana ada istilah duduk diam, tengah mandi pun boleh basuh bilik air , tengah cuci baju pun boleh kemas rumah. Haha ni cuci guna mesin boleh lah belagak. Try guna tangan ,memang  taklah kot. Masa kemas laci peribadi ,maq terjumpalah sehelai kertas hak milik peribadi. Lama dah ke…

Pendidikan awal kanak kanak

Image
Assalamualaikum.

Salam ramadhan hari ke 6. Syukur Alhamdulillah ,kita telah diberi peluang untuk berpuasa lagi , diberi peluang menginsafi diri tentang kepayahan orang yang kelaparan. Diberi peluang kerehatan kepada sistem dalaman tubuh badan setelah 11 bulan bekerja tanpa henti siang dan malam. Serta diberi peluang mendapat ganjaran pahala yang berganda dibulan mulia ini. Terima kasih Allah.

Harini maq nak kongsi pendapat maq tentang didikan awal berpuasa kepada anak anak. Ramai dikalangan ibubapa terlalu rajin mengajar anak mereka berpuasa seawal usia 4tahun pun ada. Kalau umur 5,6tahun tu hal biasa dah kita jumpa. Kadang anak anak ini dijanjikan dengan macam macam hadiah kalau berpuasa. Dengan alasan , nak melatih anak.  Betul ?

Sebenarnya terfikir diminda ini , kenapa ibubapa beria nak suruh anak kecil berpuasa sedangkan kejadian itu kadang diluar kemampuan mereka? Dan pada maq , dari melatih mereka berlapar , lagi baik latih mereka solat dulu. Tak solat tak boleh keluar main ! T…

Kena perli dengan sahabat

Image
Assalamualaikum.

Ramadhan ke 4 . Alhamdulillah. Bila maqnie dah busy dengan tanggungjawab , pada maq takkan mungkin ada siapa siapa ambil peduli tentang kehadiran maq dalam kelompok kawan sekolah. Rupanya "ponteng" maq  masuk group sudah dikesan oleh admin besar, huhu. Tengoklah ni perbualan mereka. Niat asal nak menyakat mereka berdua tapi .. Ayat makan tuan lah pulak.

Ini perbualan ringkas penuh makna dari group sekolah rendah. Sekolah Kebangsaan Koris. Dulu masa sekolah , cikgu kata kami ni orang Korea - Koris ditukar kepada Korea. Hehe saranghae lah cikgu ,tapi bila ada murid yang terlalu nakal , cikgu kata , biarlah awak duduk dipekan kecil seperti Koris ini tapi perangai awak jangan lah macam perangai puak Quraish..Allah hu ..gurau kaso cikgu kami kan . Tapi kami cool jek ,takda pun nak sentap hati atau nak pasang niat untuk calarkan kereta kereta cikgu kami masatu ,😂..