19.9.17

Sakit yang sakit



Assalamualaikum.
Hari ini masuklah hari ke 3 maq kena makan ubat. Ada dua jenis ubat , satu ,ubat lembut urat dan kedua ubat tahan sakit. Kedua nya ditemani dengan krim panas. Semua ubat yang disenaraikan itu merupakan ubat apabila otot pinggang  cedera. Kata doktor otot akan membengkak akibat diurut ketika ianya sedang sakit. Okey ,semua ini silap maq.


Pada hari pertama maq sakit pinggang ,maq masih boleh aktif lagi. Semua aktiviti rumah tangga dan mengasuh maq masih mampu buat. Sehinggalah pada :

hari Jumaat (15/9/2017) pinggang maq dah mula rasa ketat. Nak pusing kiri sakit,bongkok sakit,pusing kanan pun sakit, berdiri jek selesa tapi sampai bila maq nak berdiri? Untuk melegakan sakit maq tampal ni. Lihat gambar bawah.


Tapi pada hari sabtu (16/9/2017) maq dah mula rasa pedih pedih dipinggang , seperti ada sesuatu yang dah melekat kat pinggang sehinggakan maq terpaksa cari tukang urut datang kerumah.

Ya , hari itu jugak ! Petang sabtu tu jugaklah maq pun diurut satu badan termasuklah "pinggang yang ototnya sedang sakit tu" . Masa tukang urut ,ngurut part lain , fuh , lega rasanya sebab dah lama tak kena belai badan usang ni tapi apabila kena bahagian pinggang , dengan tekanan jari tukang urut tu yang memang power , maq dah mula rasa tak selesa. Sakit macam nak arwah ! Tapi maq kena tahan sebab kononnya nak baik kan . Selepas dua jam kena bedal dengan tukang urut ,bahagian badan lain dah rasa sedap , tapi bahagian pinggang masih pedih pedih.

Lepas solat isyak ,maq dah mula nak demam ,masa sujud dalam solat isyak tu pun ,maq dah kena tahan sakit sampai mengigil badan ni kesakitan. Okey ,jalan mudah maq terus tidur sampai kesubuh.

Pagi tu ( 17/9/2017) maq solat subuh dalam kesakitan . Masih mengigil untuk tahan kesakitan. Nasiblah cuma dua rakaat. Lepas solat maq dan kemas rumah sesikit , maq dah mula rasa makin tak selesa , terus maq mandi dan tidur semula . Sungguh ! Bila kena air paip yang sejuk , maq dah rasa sakit sangat sangat. Dan sambil tahan sakit ,maq pejam mata dan termenangis kat dalam bilik sampailah maq terlelap. Bila sedar dah pukul 1.30 tengahari? Mana encik suami? Huhu dia ada didapur sambil cuci baju dan masak tengahari. Beliau tak tahu yang maq sedang menahan sakit yang memang sakit ya ampun . Encik suami tahu isteri dia seorang yang kebal kot heeee..

Bila nak solat zuhor , pertama kali maq terpaksa solat guna kerusi. Untuk sujud sahaja. Untuk lain lain maq masih mampu lakukan so tak perlukah kerusi ,yakan?

Lepas tu mulalah cari encik suami ( ni dah tak tahan sakit lah ni ) hehe acah nak jadi wonder woman kan ,haaa ,akhirnya mengaku kalah dengan hero misai tu huhu.

" bang , klinik buka tak harini? Yok kita pergi check up "

Alright ,bila heroin dah buka mulut ,hero terus cari kad klinik Al iwani .

" ha ah , ahad bukak sampai pukul 6petang, nak pergi ?" yes ! My hero dah ajak dah tu.

"Kejap , siap siap jap" balas maq pelahan.

Sambil jeling kat menu atas meja makan , Waallah hu a'lam , dia masak apatah untuk makan tengahari anak bongsunya itu. Encik suami memang tak rajin didapur untuk masak masak sebab beliau suka mengemas. Okey stop gossip pasal hero misai maq tu ya.

Sampai di klinik ,alhamdulillah , Doktor Fadzilah dah ada dalam biliknya dan maq pesakit pertama beliau petang tu.

"ya Puan , awak sakit apa? Kenapa?" suara doktor yang mesra dah jadi antara penawar bagi maq masa tu.

" nilah doktor , badan dah masuk 48tahun ni , tetiba meragam pulak. Makin hari makin teruk ragamnya, pinggang saya problem lah doktor" huhu berselindung dibalik kata kata nampaknya maq.

Doktor ketuk  bahagian tulang belikat guna jari , " sakit tak?"

Maq geleng kepala.

Doktor ketuk bahagian punggung pulak guna jari, "sakit tak?"

Maq geleng kepala jugak.

"kaki ada kebas²?"

Maq geleng kepala.

"Okey ,kalau masaalah tulang belakang , ia boleh beri kesan kat kaki , kaki ada rasa kebas kebas. So ,masaalah puan sekarang ni sebenarnya otot yang sakit. Ada angkat apa apa ke sebelum sebelum ni?"  soalan doktor bercampur info untuk maq.

"beberapa hari lepas sakit sikit jek , tapi saya panggil orang suruh urut semalam ,kesannya harini makin teruk lah doktor , sebab tu saya kemari ,heee " maq try buat muka tak malu depan doktor hehehe

" ya , otot yang membengkak tak elok diurut. Puan biasa ke diurut oleh tukang urut semalam tu?"

" hmm firstime doktor , huhu memang power dia urut , nak tercabut badan yang ala ala snow white saya ni " kehkeh poyo jek maq . Yang sebetulnya badan banyak lemak memang mengada ,hahaha.

" okey ,kalau macam tu , saya bagi injection ! " kata doktor sambil pergi ke rak rak ubatan beliau.

"ha? Cucuk kah ? Allah huu ,tapi saya tak boleh baring tau doktor , nanti nak bangun susah ,haa " hahaha ini hanya alasan maq.

" oh takpa , sambil duduk pun saya boleh bagi"kata doktor sambil senyum. Alamak , dia tahu ke maq takut jarum?

*merecik peluh makcik masani uii..

Hmm Okeylah , sambil selak jubah , akhirnya sis pasrah ,😂😂

Uii..akit tau haaa ..nak nangis jek rasa tapi malu lah pulak kalau hero tahu adeh ..

" okey siap dah. Sambil doktor gosok gosok bekas kena jarum tadi. Nanti tunggu luar , ambil 3jenis ubat tu ya. Mudah mudahan cepat sembuh , esok puan dah nak mulakan kerja kan? Nanti baby berlari puan tak dapat nak kejar pulak, hehe "

Eah eah doktor gelakkan maq ? Aduhai dah lah sakit kena cucuk , kena gelakkan lagi.

Sabar maq sabarrrr ..

" bang ,lapar .." tu ayat maq selepas keluar dari klinik. Baru maq ingat , sejak malam semalam maq tak makan apa apa . Aduhhai .. Jom kita makan mee bandung kat gerai rakyat .

Yes , aaaaajom !


Encik suami tak suka orang ambil gambar muka dia ,okey ,kita ambil nama dia jek kat baju tu , huhu sakit sakit pun degil lagi maq kan? Masani tengah tunggu mee bandung sampai*

Nota maq : kalau otot sakit ,baik check doktor dulu , jangan diurut dulu sebab mungkin ada sakit lain didalam tu ,bukan jek sakit otot atau salah urat. Kejadian atas ni sebenarnya dah dua kali maq kena ,tapi sebab degil ,maq urut dulu lepas sakit sangat baru jumpa doktor ,haaa nilah akibatnya. Kata akhir dari maq " semoga sakit ini dapat menghapuskan sedikit dosa dosa lalu maq. Aamiin..

Terima kasih Allah.

18.9.17

Remaja,Masyarakat dan ibubapa

Assalamualaikum

Alhamdulillah ,masih diberi peluang meneruskan hidup dibumiNya.

Malaysia dikejutkan dengan peristiwa menyayat hati beberapa hari lalu dengan khabar berita kematian pelajar pelajar tahfiz serta dua wardennya sekali. Kesan kesedihannya hinggalah ke hari ini. Allah hu..

Apa yang mengejutkan lagi peristiwa pilu itu dilakukan oleh kanak kanak dan remaja bawah umur . Bila disebut bawah 21tahun, automatik kita kata akal mereka bukan matang lagi. Mereka belum cukup dewasa. Namun apa yang memeranjatkan kita , cara kemalangan itu sepertinya dilakukan oleh orang dewasa yang profesional! MasyaAllah.

Ini pendapat maq :


Apa yang terjadi sebelum sebelum ini ,buatlah ikhtibar. Perangai anak adalah hasil dari didikan ibubapa mereka. Jika anak sejak kecil sudah didik dengan agama , terutama penjagaan solat 5waktu , insha Allah , perangai mereka , pemikiran mereka , aktiviti mereka jauh dari perbuatan keji dan perbuatan yang tak masuk di akal. Sesungguhnya dengan bersolat , ianya dapat mengelakkan perbuatan keji dan mungkar.

Dan agak mustahil jika orang yang jaga solatnya sanggup  melakukan pembunuhan sekejam itu.Kalau ada pun mungkin akalnya dikuasai gangguan.

Nauzubillah himinzaliq..


Maq boleh ambil satu lagi contoh lain sebagai penyebab . Mereka (anak anak yang terbiar ) ialah anak anak yang tidak boleh ditegur . Ya, ada terdapat sesetengah ibubapa yang takkan benarkan anak anaknya dimarah oleh jiran tetangga , oleh ahli keluarga lain ,oleh guru guru disekolah , oleh masyarakat keliling. Pada pendapat mereka:

"anak aku kan , biarlah aku yang jaga ,yang didik ,korang orang luar ,jagalah anak korang sendiri ,jangan nak menyibok."

Dan kesannya? Ya , kehidupan anak mereka terbiar. Sebab orang keliling malas nak ambil tahu lagi dah. Sungguh mendukacitakan bila ,

"anak mereka yang hidupnya terbiar , mangsa nya nanti adalah anak orang lain"

Banyak dah contoh keluarga seperti ini maq dah jumpa. Dan kehidupan mereka memang kacau bilau , memang tidak terurus , rumahtangga tunggang langgang. Anak? Ya semakin jadi liar , Puncanya?

" kurang penekanan pada kewajipan solat dan prinsip jangan  memandai tegur anak saya !"

Makanya tidak hairanlah jika remaja kita sekarang makin tenat kewarasannya dan lemah budi pekertinya.  Rokok , dadah , arak , rogol , mencuri , meragut , pecah rumah , biadap , semua kegiatan itu sudah tidak asing lagi pada anak anak remaja kita ( remaja muslim dan melayu ).

Ibubapa kenalah ubah sikap sekarang ini. Bila kita suami isteri sibuk cari rezeki diluar rumah , izinkanlah orang lain menegur silap anak kita. Lantaklah mereka nak tegur cara apa  ,asalkan tidak mencederakan dan tidak memudaratkan.

Nota maq : Masalah remaja bukan masaalah ibubapa mereka sahaja tetapi masaalah remaja adalah masaalah masyarakat keliling jugak. Masyarakat perihatin adalah masyarakat berjaya.

 InshaAllah.




30.8.17

Hikmah 10 terawal dan terakhir


Assalamualaikum.
Harini Rabu 30hb Ogos 2017 masihi bersamaan 7hb Zulhijjah 1438 Hijrah. Hujung bulan September nanti masuk sudah tahun baru Hijrah (bulan Muharam) 1439.

Dapatkah masa menunggu kita?

10 hari pertama pada bulan Zulhijjah adalah masa terbaik untuk tambah amalan? Ya Betul.

Kalau kita lihat pada bulan Ramadhan , 10 malam terakhir adalah malam malam dimana umat islam bersungguh sungguh mencari pahala kerana antara malam malam tersebut akan belakunya malam lailatul qadar, selain mereka meraih pahala dari berpuasa , sedekah ( bayar zakat fitrah) dan solat solat wajib dan solat sunat terawih.

Begitu juga dalam bulan Zulhijjah. Ditanah suci Mekah manusia berpusu pusu mengerjakan ibadah haji , di serata dunia , muslim dan muslimah berpuasa ,bersedekah daging qurban , bertakbir dan bertahmid ,zikir serta melakukan solat wajib dan juga solat solat sunat. Allah hu , dan apa yang lagi indah dengan adanya hari Arafah. Dimana tahun ini ianya jatuh pada 31 Ogos 2017 , lepas waktu Asar.



Muslim dan muslimah dinasihatkan agar memanjatkan doa , berdoalah bersungguh sungguh kepada Allah , mintalah yang baik baik demi kehidupan didunia dan diakhirat. Beruntunglah bagi mereka yang dapat melakuan semua amalan pada tarikh tersebut. Ya , sebagai hamba ,kita layaknya berusaha.

1439 Hijrah? Ya ,insha Allah bakal menyusul beberapa minggu lagi. Sudahkah kita sedar bahawa zaman umat Muhamad sudah pada zaman penghujungnya? Atau kita masih merasakan umur kita  akan diteruskan sehingga seribu tahun lagi?

Orang lain tak dapat ubah kita. Untuk satu peningkatan dalam hidup kearah lebih baik dan lebih barokah. Hanya kita yang layak mengubah diri kita sendiri.Sebab ?

Hanya kita je yang tahu berapa lama kita sudah lupakan AlQuran . Berapa lama kita dah leka dengan nikmat Allah kat atas dunia ini. Berapa kerap kita dengar muzik berbanding kita layan ceramah agama? Berapa kali dah kita mengumpat saudara muslim kita? Berapa banyak fitnah sudah kita reka? MasyaAllah ( bertanya juga maq pada diri sendiri ) ampunkan aku ya Allah , 😭

Ya ,hanya kita dan Allah sahaja yang tahu. Orang lain tak tahu . Kenapa ? Sebab Allah dah jaga aib kita. Sehingga kita sangka kita takda buat dosa dan orang lain pun sangka hal yang serupa. Astaghfirullah halazim.

SubhanAllah.
Alhamdulillah,
Laillahhaillallah ,
Allah huakhbar.

Nota maq : tua bukanlah tiket untuk mati..





Kek Zaman Dulu

Assalamualaikum.
Alhamdulillah untuk tiap nikmat Allah. Malaysia tewas dalam permainan bola sepak malam tadi. Kata kawan kawan digroup whatsapp , biarlah Thailand ambil emas ,Malaysia dapat perak. Kalau Thailand ambil perak , orang Perak nak duduk mana? Hehehe pandai diaorang bergurau ya . Semata mata nak legakan hati untuk kekalahan semalam.

Anda suka buat kek? Pernah tak masak kek tapi tak memuaskan hati anda? Contohnya kek maq masak haritu. Tengok gambar.


Kek naik tinggi ditengah dan merekah. Puncanya ialah tepung terlebih. Macamana cara nak sukat tepung untuk adunan kek?

Guna sudu , cedok satu persatu sudu untuk dimasukan dalam sukatan cawan. JANGAN tuang tepung masuk kedalam cawan , nanti tepung yang masuk tu terlalu padat. Dan hasilnya nanti macam kek kat atas tu.

Kek apa tu ? Itu kek resepi lama. Maq jumpa dalam buku resepi lama maq. Nak cuba ?

Bahan bahan :

Tepung kek 2cawan ( dah siap penaik )
Gula 1 cawan
Marjerin 1 cawan
Esen vanila 1 sudu makan
Telur 3 biji
Ovellet 1 sudu makan
Pewarna ikut suka

Cara : blend semua bahan kecuali pewarna dan tepung kek. Ayak tepung kek. Masukan bahan siap diblend kedalam mangkuk adunan dan masukan tepung kek sikit demi sedikit. Bila dah siap , bahagikan untuk beberapa warna yang anda kehendaki.  Tuang adunan ke dalam loyang yang sudah disapu dengan marjerin berselang seli sampai habis. Okey , Sedia untuk dibakar.

Maq guna loyang 5"
Oven 160 darjah
Tempuhmasa 35minit




Makan dengan aiskrim sedap ,makan macam tu jek pun dah sedap. Resepi yang sangat senangkan? Cubalah buat !

26.8.17

Majlis Perkahwinan


Assalamualaikum,
Alhamdulillah , harini dah mula dah cuti sekolah penggal yang ke dua. Bila musim cuti sekolah ,musim juga orang buat majlis perkahwinan. Dan harini , Sabtu 26hb Ogos 2017 , maq dah pergi 3 undangan perkahwinan. Alhamdulillah walaupun pergi dengan kawan kawan , tanpa encik suami disisi ,maq selamat pergi dan sudah pun selamat sampai dirumah saat ini. Terima kasih Puan Aspalela dan suami kerana bawa maq dan kawan kawan lain ,Allah jek balas budi baik kalian berdua.


Pada pendapat maq majlis yang diuruskan oleh pihak katering sudah pun jadi trend di zaman sekarang ini. Emakbapak dan pengantin hanya perlu sediakan wang dan  buat pilihan untuk semua yang hendak dipersembahkan dimajlis bersejarah tersebut.

Apabila semua sudah tersusun rapi oleh orang katering, orang yang paling bertanggungjawab ialah Pihak pengurusan katering itu sendiri.  Dari sudut makanan , kebersihan ,layanan sehinggalah kelancaran pengurusan. Bila tiba hari yang dinantikan emakbapak pengantin dan ahli keluarga sudah terlalu sibuk dengan tetamu ,makanya khidmat budak budak katering disemua bahagian amat diperlukan.  Sebab hasil kerja mereka akan memberi impak kepada majlis tersebut , terutama kepada emakbapak pengantin ,pengantin dan ahli keluarga pangantin sekali. Kerana majlis yang dilangsungkan seumur hidup sekali itu akan dihadiri oleh berbagai jenis tetamu. Jadinya nama baik tuan rumah sangat sangat perlu dijaga. Kecuaian pihak katering bakal memburukan nama mereka sekeluarga.

Mungkin makanan tak sedap , tempat duduk bersepah , pinggan mangkok kotor , semua ini adalah tanggungjawab  budak katering bukan tugas ahli keluarga pengantin lagi. Apa guna anda dibayar  dengan harga yang tinggi tapi khidmat anda memalukan orang yang dah keluarkan modal besar itu?

Alhamdulillah , di ketiga tiga majlis yang maq pergi tadi memang hebat khidmatnya , tahniah! Makanan pun sedap sedap , dalam hujan dapat jugak minum cendol pak O , huhu sedap ,manis melekat air gula dia kat tekak maq sampai saat ni!  Nasib lah perut dah isi dengan nasi baryani kambing dimajlis sebelumnya ,kalau tidak memang penuh usus maq harini ,hehehe.

Nota maq : Tahniah emak pengantin ,bapak pengantin dan pasangan pasangan pengantin , semuga ikatan yang terjalin bahagia sampai kehalaman syurga , aamiin


Peewiiit .. Hehehe sempat lagi kami berselfie sementara tunggu pengantin tiba. Bersama Puan Aspalela.

22.8.17

Resepi mudah

Assalamualaikum.
Alhamdulillah masih mampu menaip ,walaupun masa sangat terhad sekarang ini. Masa itu emas. Harga emas pun dah nak RM200/gram . Eah betul ke bohong ni? Lebih kurang gitulah. Emas macam kehidupan kita juga,kadang naik ,kadang turun . Soalan bonus  : Apakah yang naik semadang  tanpa turun? Ya , hanya harga minyak sahaja yang semakin naik dan hanya hujan sahaja yang selalu turun. Keputusan muktamad !

Sekarang ni , bila musim hujan , musimlah perut lapar , kan? Kalau orang yang rajin keluar , yang pandai drive atau boleh bawa motorsikal , dah boleh cari lokasi menjual bahan penyedap usus , sebab sekarangni kedai jual makanan dah boleh jumpa disetiap sudut  kawasan.  Tapi bukan macam maq . Sebab maq tak pandai pandu kereta atau tunggang motorsikal , pengalaman kayuh basikal pun boleh jahanamkan dua biji tayar ! Hehe bahaya kan?

Jadinya bila hujan dan lapar , maq akan selongkar resepi resepi yang mudah yang ada dalam group Masak Apa Hari Ni yang ada difacebook. Cari lah bahan yang mudah dan ada dalam stock maq sahaja. Setakat ini maq baru cuba 2 resepi mudah dan sedap. Iaitu brownies Milo dan kuih bakar pandan. Nak cuba? Resepi ada kat bawah :

Kuih Bakar Pandan


Nota* kalau nak kulit kueh bakar rangup dan garing, tambah masa lagi 20minit. Memang yummy 😘

Kuih Milo Viral



Nota* masa masak nanti kuih akan gelembung pada sebelah pihak , anda kena adjust kedudukan loyang supaya semua bahagian menaikkan gelembung . Hati hati sebab loyang tu panas!



Nota maq : nak seribu daya ,taknak seribu dalih. Nanti anak anak cuti sekolah kan?buat lah untuk minum petang atau sarapan diaorang. Mesti mereka suka. Insha Allah ,😉

21.8.17

Daun Pegaga dari rumah Nenek


Assalamualaikum.
Selamat pagi . Semoga semua urusan anda hari ini berjalan dengan sempurna dan dipermudahkan olehNya. Aamiin.


Semalam , balik dari mengurut , tuan rumah bagi daun atas tu. Mesti anda kenal daun apakah ? Ya , pegaga . Antara daun yang menjadi kegemaran maq ketika menjamu selera. Tapi kali ini, pegaga yang maq dapat bukan jenis kecil , ianya lebih besar dan berdaun lebar . Baunya agak kurang sikit dari pegaga yang kecil tu. Apa pun ianya masih boleh menjadi makanan tambahan untuk kita.

DiMalaysia , pegaga amat popular dikalangan tiga kaum utama negara iaitu Melayu ,Cina dan lndia. Bagi kaum Melayu pegaga dimakan secara segar sebagai ulam. Kaum cinta guna pegaga sebagai minuman penyejuk badan dam bagi kaum India , mereka jadikan pegaga sebagai tonik kecergasan minda. Wah dasyat kan.

Apa pun jenis pegaga , ianya adalah ciptaan Allah yang bermanfaat. Jangan segan nak makan daun yang tumbuh melata ni kerana kesan khasiatnya akan anda lihat bila usia anda dah capai usia " tua " . Sekarang muda lagi ,boleh lah kerek kan , asyik lah nak makan fastfood memanjang huhu.


Untuk pengetahuan anda , bekas biru yang maq buat alas tu ,panjangnya satu kaki. Jadi anda dah boleh dapat agak bagaimana saiz daun pegaga yang maq dapat tu.

Nota maq  : Maq mengurut ? Hehehe taklah , maq saja belai belai nenek maq tu. Usia beliau hampir 84 tahun dan masih  aktif berjualan nasi lemak . Tabik hormat kat nenek ! Allah jagakan Nenek. Diberi usia yang bermanfaat pada diri sendiri dan semua orang. Alhamdulillah.