Posts

Keberkatan keluarga

Image
HILANGNYA KEBERKATAN DAN REZEKI DI DALAM KELUARGA.

1. Sering bergaduh.

Usahlah bergaduh sesama suami isteri, lagi-lagi perihal duit. Berbincang dan cari persefahaman. Bila pasangan tidak redha antara satu sama lain, di situlah keberkatan hidup berkeluarga akan hilang, kerana syaitan bersama-sama ketika pergaduhan berlaku.

2. Merungut dan merasa anak-anak sebagai beban.

Berikanlah kasih sayang kepada anak-anak kerana setiap anak adalah rezeki Allah SWT. Namun ibu dan bapa juga perlu mengusahakan rezeki untuk anak-anak tanpa merungut dan rasa terbeban.

3. Selalu mengeluh sesama suami isteri dengan apa yang tidak dimiliki.

Kurangkan mengeluh dan banyakkan bersyukur dengan apa yang dimiliki tidak kira banyak atau sedikit kerana syukur itu adalah kunci kepada rezeki yang melimpah ruah…

4. Kikir dengan pasangan dan anak-anak.

Jangan terlalu berkira-kira untuk mempermudahkan hal yang baik sekeluarga. Perlu ada tolak ansur dan dan faham sesama pasangan kerana rezeki yang Allah SWT beri adala…

Amalan setiap pagi

Image
HADIAHKAN LAH UNTUK DIRI SENDIRI...

Setiap pagi apabila bangun dari tidur, beri salam pada diri sendiri dulu, panggil nama penuh anda dgn lembut 3 kali dan kemudian sentuh dada kiri anda (jantung) sambil mengucapkan "Alhamdulillah" Kemudian katakanlah ,

*"Aku hadiahkan Al-Fatihah untuk diri ku sendiri, zahir dan batinku, Allah jaga hambaMu ini. Lindungi hambaMu. Jadikanlah hamba penjemput rezeki Allah yang berlimpahan seperti air sungai yg mengalir tiada hentinya.. Aamiin Ya Allah"*

*Al-Fatihah

Lakukan sekarang   kerana barangkali anda sudah lama atau tidak pernah menghadiahkan Al-Fatihah pada diri anda sendiri, lakukan sekarang dan nikmati rasanya..


Semuga perkongsian ini beri manfaat. Perkongsian dari group whats app Al Raudhah oleh Ustazah Normaizan.

Zikir Nafas

Image
Assalamualaikum.

Selamat pagi semua. Sambil minum pagi tu , mari kita buat zikir nafas. Dibawah ini maq kongsikan sedikit perkongsian dari group whatsapp Al Raudhah Bukit Perdana. Semuga beri manfaat.



Gambar sebagai hiasan


Dalam kuliah dhuha pagi tadi ustaz sarankan kita buat ZIKIR NAFAS.

Caranya dengan tarik nafas dalam-dalam (deep breathing) ikut hidung dan sebut ALLAH. Kemudian hembus perlahan-lahan ikut mulut sebut ALLAH. Buat la sebanyak mungkin.

Dalam segi perubatan deep breathing ni banyak kebaikannya  tambah pula bila kita lakukan sambil zikir ;

▶ Melancarkan peredaran darah beroksigen ke seluruh badan

▶ Menguatkan otot paru-paru

▶ Menyegarkan otak dan tubuh badan

Jom cuba dan yakin kesannya akan datang.

Indahnya kalau berangan

Image
Assalamualaikum.

Musim hujan dan banjir gelombang ke dua  kalini dah buat maq rasa pertama kali duduk dinegara musim sejuk. Indahnya nikmat Allah kali ini.

Kipas angin asyik OFF, jimat dah elektrik. Tidur pun dah tak perlu berkipas. Yang tak pernah tidur berselimut pun dah  pandai cari 'gebo' ( gebo @gebar = selimut dalam slang Johor ) Air paip dengan air dalam peti ais dah sama sejuknya. Waktu yang diambil masa mandi pun dah tak lama. Kadang tu hanya mandi ala ala P.Ramlee je. Makanan  sentiasa 'laku' sebab perut masing masing asyik rasa lapar. Dan  nak masuk tidur dah tak sempat berangan jauh jauh . Baring je terus lelap.

Allah hu nikmatnya. Agak agak kat negara bermusim sejuk macam tu kah ? Hehe jakun kejap sebab memang tak pernah lagi jejak kaki ke negara bermusim macam tu , 😅. Paling lawak bila lihat gambar kat bawah ni , dah boleh perasan habis dah !


Lihatlah betapa kreatifnya rakyat Malaysia kini. Agak agak anda kalau ada salji kat negara kita , apa akan jadi?…

Buat Sahabat GBGS & SKK

Image
Assalamualaikum..

Harini terlintas nak buat sedikit luahan tentang sahabat sekolah . Dan ini hanyalah kata kata peribadi Maq, tidak berkait rapat dengan mereka yang hidup atau pun yang telah meninggal dunia. Mohon jangan ada yang terasa atau tercuit hati. Bicara wanita tua belum tentu ada yang selesa. Takpa..

Sahabat , Hampir 30tahun aku menghilangkan diri dari dunia persekolahan. Bermakna selama itulah aku hilang dari pandangan korang. Bila tamat SPM aku dah mula fokus pada keluarga sahaja . Zaman kita dulu mana ada PTPTN yang boleh beri peluang nak sambung pelajaran. Biasiswa pun limited. Permohonan wajib penuh syarat syarat tertentu. Apatah lagi macam aku , anak seorang buruh kasar, apa apa pun takda . Kami memang tak mampu. Akhirnya aku belajar untuk cari duit bagi tampung pendapatan keluarga demi persekolahan adik adik aku yang lain. Yes , aku berkorban untuk mereka. Itu je yang aku mampu masa tu tapi aku rela.

Sahabat, masa sekolah dulu aku memang tak kenal sangat korang .Bukan…

Kisah anak maq bersekolah

Image
Assalamualaikum

2018 dah masuk hari yang ke 7 hari ini. Bila tahun baru , alam persekolahan memang kekal jadi kenangan. Banyak benda bakal berlaku terutama bagi anak anak kecil yang pertama kali masuk kesekolah rendah. Jika ada anak yang menangis ,pada maq itu hal biasa. Ibu bapa jangan tertekan dengan situasi ini kerana apa yang belaku bakal jadi kenangan paling manis bagi mereka bila mereka dah dewasa nanti.

Masih terbayang kenangan hari pertama anak maq masuk alam sekolah. Pastinya sekolah tadika. Itulah kali pertama kami berpisah  dari 7.30am hingga 11.00am ! Almaklom emaknya  seorang suri rumah ,makanya kami memang tak pernah berenggang walau seminit.

Ketika anak pertama dan kedua , mereka mula bersekolah pada usia 5tahun lebih ( anak anak maq lahir hujung tahun ) tapi alhamdulillah kedua mereka sungguh berani. Tanpa perlu emak atau ayahnya hantar , mereka pergi sekolah pada hari pertama tu hanya dihantar oleh pemandu van sekolah yang kami sewa. Ini antara skil supaya anak tidak…

Jiran perihatin

Image
Assalamualaikum.

 Esok dah muncul 2018 . Di negeri Johor tak semua perkerja meraikan tahun baru. Esok ada warganegeri yang berkerja dan ada yang bercuti. Dan begitu juga dengan hari  Jumaat yang dianggap cuti hujung minggu . Namun hakikatnya tak semua Johorean bercuti pada tiap hari Jumaat. Ternyata kerjaya telah memaksa manusia nampak berbeza walaupun hakikatnya mereka berpijak dibumi yang sama.

Cewah ayat kemain lagikan.

Zaman sekarang manusia bebas bersuara. Rata rata orang sekarang boleh dikatogerikan sebagai orang yang berani! Ya semua sudut mereka sudah berani . Termasuk berani jumpa isteri orang ! Opss

Tempohari rumah maq didatangi seorang hamba Allah yang berani. Beliau mengadu perihal kelakuan anak maq . Alhamdulillah , ini merupakan perkara terbaik yang dilakukan oleh sesaorang yang sangat perihatin. Maq terima semua kata kata beliau. Maq kenal perangai anak maq , maka aduan beliau memang maq terima . Malahan maq berterima kasih kepada beliau kena sudi menegur silap anak ma…