Posts

Kena perli dengan sahabat

Image
Assalamualaikum.

Ramadhan ke 4 . Alhamdulillah. Bila maqnie dah busy dengan tanggungjawab , pada maq takkan mungkin ada siapa siapa ambil peduli tentang kehadiran maq dalam kelompok kawan sekolah. Rupanya "ponteng" maq  masuk group sudah dikesan oleh admin besar, huhu. Tengoklah ni perbualan mereka. Niat asal nak menyakat mereka berdua tapi .. Ayat makan tuan lah pulak.

Ini perbualan ringkas penuh makna dari group sekolah rendah. Sekolah Kebangsaan Koris. Dulu masa sekolah , cikgu kata kami ni orang Korea - Koris ditukar kepada Korea. Hehe saranghae lah cikgu ,tapi bila ada murid yang terlalu nakal , cikgu kata , biarlah awak duduk dipekan kecil seperti Koris ini tapi perangai awak jangan lah macam perangai puak Quraish..Allah hu ..gurau kaso cikgu kami kan . Tapi kami cool jek ,takda pun nak sentap hati atau nak pasang niat untuk calarkan kereta kereta cikgu kami masatu ,😂..


Pengalaman pertama

Image
Assalamualaikum.
Hamboi ,lepas naik pangkat terus senyap sunyi blog nya ye? Hehe maaflah kalau sebulan dua ni maq lebihkan fokus pada dunia realiti berbanding alam maya ini.

Pengalaman pertama telah menyuntik semangat wanita berusia 49 tahun ini untuk kekal bertenaga demi keluarga. Apakah pengalaman pertama tersebut?

"Ya , menjaga anak sulong dalam pantang"

Seperti biasa ,menjaga orang dalam pantang  yang bersalin cara oprate banyak hal yang berbeza dari menjaga orang yang bersalin normal. Tiada urut , tiada jamu ,tiada bertangas , tiada bengkung yang perlu dililit diperut dan pinggang , tiada makanan untuk lancarkan pengaliran darah kecuali masakan singgang dan ikan bakar bersama air asam , ikan kukus , sawi rebus berhalia , pegaga goreng ikan bilis dan sambal lada hitam.

Menu lauk berubah bila dah masuk hari yang ke 30 hari. Bila jahitan dah pulih fizikalnya 100% ,maq baru bagi beliau masakan berasas ayam dan masakan bergoreng menggunakan minyak yang sedikit. Namun masih …

Marhaban ya Ramadhan

Image
Assalamualaikum.

Sedikit perkongsian dari group whatsapp menjelang kehadiran Ramadhan pertama pada hari ini. Mari baca dibawah ini :

Tips Ramadan

Mengikut kajian kesilapan besar dalam berpuasa;

1. Menghimpunkan makan malam dengan berbuka puasa adalah kesilapan. Nabi buka puasa dengan 3 biji kurma dan air kosong. Sebab buka puasa bukan untuk perut tetapi untuk beri tenaga kepada hypothalamus (otak dalam otak). Satu cara elakkan hidang makan malam didepan semasa berbuka.

2. Jangan window shopping ke bazar ramadhan. Ianya menyebabkan kita hilang perhitungan untuk terus membeli makanan yang kita tidak perlu.

3. Jangan lewatkan solat maghrib. Makanan yang dimakan menghasilkan tenaga untuk diagihkan keseluruhan tubuh melalui sel. Tenaga ini perlu ditolak oleh tenaga yang dilakukan oleh solat yang disegerakan.

Allahuakbar......

4. Selepas solat maghrib, sel sudah dapat tenaga. Balik terus makan malam. Jangan lebih lima jenis makanan dalam satu hidangan. Nasi, lauk, sayur, buah dan air.

5. S…

Selamat memilih

Image
Assalamualaikum..

Tak sampai 10hari lagi rakyat Malaysia akan membuat pemilihan bagi pemerintahan negara 5tahun mendatang. Ya , 5tahun itu satu jangkamasa yang sangat lama. Jika baby baru lahir tahun ini , 5tahun lagi , dia sudah bersekolah ditadika.

Tak banyak yang maq nak kongsikan kalini pasal pemilihan ini. Apa pun sebagai warganegara yang dah lebih 5kali memilih pemerintah untuk negaranya , ada sikit hal maq nak pesankan.

-jangan terlalu taksub dengan parti yang telah anda pilih. Sebab memang tiap warganegara layak memilih pemerintah mereka. Dan yang pasti tiap undi adalah rahsia.

-jangan buruk burukan parti lain ,jika tomahan anda bagi itu tidak betul , dosa adalah hak milik anda yang kekal . Walaupun PRU sudah pun berakhir lama.

-jangan anggap undi anda tak penting kerana setiap orang wajib memilih ,itu hak warganegara Malaysia ,bukan hak orang luar !

-anak anak muda jangan pening bila terlalu disogok dengan kempen kempen oleh pihak penyokong sesebuah parti. Pergi lantaklah di…

Anugerah

Image
Assalamualaikum.

Seorang sahabat maq tegur maq tempohari ,maq kenapa blog sunyi ? Apa cerita ?

Alhamdulillah Wasyukurillah, bila usia bertambah , banyak urusan yang akan diuruskan . Termasuklah urusan dunia dan urusan untuk bekalan akhirat.

Dengan Rahmat bersama kasih sayang dari Allah swt, pada 4 April 2018 , maq dan encik suami telah dianugerahkan seorang cucu perempuan pada lebih kurang  pukul 2.00pagi dengan cara pembedahan.

Dan pada harini , baby dan mamanya berada dalam kesihatan yang memuaskan. Alhamdulillah.

Perjalanan menjadi seorang "Tok mak" baru bermula. Semoga kehadiran Ainul Mardhiah bakal memberi keceriaan dan menambahkan lagi seri rumah tangga tok ayah dan tok mak . Eah tua nya bila dah dipanggil " tok " 😩 .

Jenis makcik halia yang lambat sedar diri ni , 😂

Apa pun maaf kerana buat masa ini maq belum dapat updatekan gambar si cilik tu dimana mana laman social. Ini diatas permintaan kedua ibubapa baby. Esok esok kalau dah dapat keizinan, Ainul baka…

Minyak angin aromatherapy Freshcare

Image
Assalamualaikum.

2018 ni , umur  dah 49 tahun ,manakala  tahun depan dah jadi wargaemas dah kot ,inshaAllah. Apa yang paling ketara bila dah cicah ke ambang usia senja , banyak sudut boleh di edit . Bukan je wajah ketika selfie tapi iman dalam diri , silaturahim sesama ahli keluarga , tanggungjawab terhadap pasangan dan ahli keluarga lain juga masyarakat. Semua boleh diedit , semua boleh dinaik tarafkan. Kerana menurut  kata Ulama' , pada usia 50 tahun , kita hanya perlu menghitung apakah yang belum dibuat untuk mati. Tak perlu lagi berebut untuk dunia .

Namun ada sesuatu keadaan dimana orang berusia 50 tahun tak boleh nak edit edit atau naik taraf. Apakah ? Hehe sakit sakit badan. Otot cepat cramp , pinggang senang letih ,  sendi cepat lenguh . Ini akan dialami oleh semua wargaemas. Maq pun dah ada dah sikit rasa seperti diatas tu. Terutama bila pergi shopping , turun naik shopping mall . Letih nya semacam jek hehe.

Baru baru ni maq diperkenalkan oleh sesaorang dengan minyak ang…

Parut kenangan

Image
Nota Maq : jangan biarkan anak kecil pegang atau membawa atau bermain dengan bahan  yang diperbuat daripada kaca , kemalangan berlaku dengan sekelip mata. Na'uzubillahiminzaliq ..