17.10.17

Putaran nikmat


Assalamualaikum dunia.

Lama blog sunyi, bukan malas nak menaip tapi idea yang bernas takda nak dicurahkan dalam ni. Aktiviti harian asyik ulang benda yang serupa ,makanya malas nak update cerita yang ulang ulang macam astro. Opsss hehe .Harini maq sarapan ni:

Nasi lemak homemade

Sejak zaman serba serbi naik , nasi lemak pun kena masak sendiri bila nak makan katanya walaupun yang makan cuma dua orang.  Hehe itu bukan alasannyalah .  Sebab utama ialah semua bahan untuk memasak nasi lemak sudah ada dalam stock, dan mood rajin berlegar legar diminda. Maka terhasil lah seperti gambar yang diatas. Nasi lemak halia melengkor nama diberi ,😂.

Dalam langkah menuju usia ke 50 tahun dua tahun lagi, citarasa dalam makan memang nampak ketara. Patutlah orang tua  tua agak cerewet bila nak makan. Semua orang muda masak tak sedap. Ikan kecik dah tak sedap. Ayam dah tak sedap.Kuih muih tak sedap ,makanan barat tak sedap, boleh kata serba tak sedap pada mereka. Kadang hati orang yang masak boleh tersentuh bila ada jek kurangnya masakan yang dimasak. Dah penat penat masak ,ada ke patut cakap tak sedap. Hmm nak nangis rasa.


Bila Ustaz kata , bila kita semakin tua ,banyak nikmat Allah tarik. Nikmat penglihatan ,nikmat selera makan ,nikmat pendengaran,nikmat berjalan jauh ,nikmat berjalan laju ,nikmat muka cantik ,nikmat gigi yang kuat untuk makan makanan keras ,nikmat tubuh badan yang cergas dan sihat.

MasyaAllah , rupanya Allah dah bagi peringatan sikit sikit kat maq sekarang ni. Rupanya Allah dah beritahu ,cukup cukuplah membazir masa semata mata untuk dunia. Berkawanlah dengan kawan yang boleh cari kita diakhirat nanti. Kawan yang boleh bawa kita dari neraka masuk ke syurga.

Ya Allah ... Alhamdulillah . Terima kasih untuk semua nikmat yang KAU beri selama ini. Terima kasih juga kerana dah temukan dengan sahabat sahabat yang banyak beri peluang maq tambah amalan. Walaupun cuma digroup whatsapp,mereka sangat membantu. Insha Allah akan maq jaga silaturahim ini walaupun kata admin group  :



Ya Allah , setiap kali mengenang dosa , terasa terlalu hina diri ini disisi Mu.


Nota maq : 😭😭😭😭😭 " maaf andai ada melakukan kesilapan"


11.10.17

Kek Coklat mudah



Assalamualaikum.

Harini kerajinan lebih dari pada hari biasa. Disebabkan hal tersebut,petang ini lepas makan tengahari tadi maq pun siap siapkan bahan untuk buat kek pulak. Bila check stock ,rupanya margerin dah habis lah makanya Maq terpaksa gantikan dengan resepi  kek yang tidak perlu guna margerin . Okey cari punya cari , jumpalah resepi kek yang guna minyak masak. Resepi yang dikongsi dari group MAHN difacebook. Bawah tu resepinya.



Kek kalini maq guna tepung kek naik sendiri sebab bahan tu ada dalam stock ,lagi pun maq tak berapa minat rasa bikarbonat dan baiking soda ,kalau tepung kek ,bikarbonatnya taklah rasa "kaw" sangat hehe orang dah tua memang cerewet sikit .

Ikut pada resepi asal, kalau bakar , oven pada suhu 180` darjah  dan bakar dalam masa 45minit. Tapi pada maq , suhu ikut jenis oven masing masing kot. Sebab maq guna suhu 180darjah pada awal tadi, baru 20minit bakar ,asap dah keluar sesikit , dan yang hitam hitam atas kek tulah sebab suhunya terlebih panas. So , bila dah berasap tu , jangan panik , adjust pada suhunya jek. Maq pun turunkan suhu dari 180 kepada suhu 120darjah dan teruskan memasak dengan 25minit yang seterusnya.
 Ting!


Hasilnya selepas dibakar selama 45minit. Sejukan dulu dalam 30minit atau lebih sebab stuktur dia halus dan lembut. Panas panas potong nanti hancur ,macam ada sorang insan tu dah buat tadi ,haha gambar kat bawah ni...hmm siapa ntah yang buat ,😅


Haaa kek yang terhasil. Warna hitam tu suhu yang terlebih panas . Oven maq tak boleh guna suhu 180darjah . Tapi kata anak maq , yang hangus tu sedap. Adeh , pandai pulak budak ni nak ambil hati emak dia , fikir emak dia tak tahu lah tu.


Nota maq : bila tengok resepi tu ,maq bak namakan kek ini KEK COKLAT 1CAWAN. Sebab ? Semua bahan dia 1cawan ! Kalau lah telur boleh disukat ,agaknya telur pun 1 cawan ,😂 terbaik !

Semoga orang yang berkongsi ni dapat pahala jariah untuk ilmu kek coklat dia yang mudah ini. Ya ,jariah yang berpanjangan. Insha Allah. Kita manfaati ilmu beliau bersama keluarga kita pulak. Apa pun ,kek ni boleh jugak dimasak dengan cara mengukusnya selama 45minit jugak.


Selamat mencuba! 

6.10.17

Jelatah epal


Assalamualaikum

Anda pernah makan nasi minyak? Nasi baryani ? Selain lauk kambing , ayam atau lembu . Nasi itu akan dilayan dengan kuah dalca serta jelatah ( rojak nenas ) kan? Menu rojak nenas tu hanya sebagai pembuka selera. Selalunya orang tak makan banyak. Buat ada ada jek atas pinggan.

Kekurangan rojak nenas ni bila dihidangkan dimajlis majlis, kalau kita makan masa baru lepas dibuat tu memang sedap tapi bila dah petang nanti , sayuran dan buah yang dicampur dalam rojak tersebut akan benyek ,lembik dan penuh dengan air . Mungkin dari air timun dan nenas. Dan silap gaya akan rasa masam dan tak sesuai dimakan lagi. Membazir..

Baru baru ni maq ada menonton video live  seorang chef. Beliau tunjukan rojak /jelatah itu dibuat guna buah epal hijau. Maq pun tengok terliur. Dan bila buah epal memang ada dalam peti ais dan nenas pun ada dalam stock ,maq pun cuba buat. Selain tahan lama , rojak / jelatah tersebut tidak berair sangat. Epalnya masih rangup , Ya , sedap sangat!

Anda nak buat? Ikut langkah langkah bawah ni,

*Epal ikut banyak mana nak buat.

*Nenas pun ikut kemahuan anda.

*Bawang besar ikut suka.

*Cili padi ,lebihkan kalau nak pedas berapi.

*Garam ,ikut selera anda.

*Gula , letak lebih sedap kot sebab nak seimbangkan dengan cili api berapi tu.

Potong semua bahan basah tu. Masukan garam,gula dan gaul rata. Kalau nak makan tengahari, buatlah awal sikit,lepastu simpan dalam peti sejuk. Maq buat tahan 3 hari tau ! Haa layan dengan ayam masak merah ,nasi serai ,itu pun apa jadikat anak anak ,maq  dah tak berganjak dari meja makan, syoik punya pasal ,😂

Nak tengok gambar?


Nota maq : Lepasni abaikan jek timun bila nak buat rojak/jelatah ni. Timun tu lagi baik anda blend, buat mask kat muka atau potong potong dan letak kat mata jek ,rasanya itu lagi sesuai. Selamat mencuba !

Kenali warna urine


Assalamualaikum

Seminggu dah blog sunyi. Idea apa pun takda sekarang ni. Makanya takda apa yang dapat dikongsikan. Kadang tu idea ada tapi masa untuk menaip pulak takda , lama lama idea tu lesap macam tu jek. Tak sempat nak simpan dalam draf ,hmm orang lamalah katakan , daya ingatan makin lemah , sebab memori kad dah full , hmm kalaulah boleh format macam minda gadis 17tahun ,huhu " angan angan mak jenin"

Okey ,harini maq nak kongsi pasal air kencing kita. Maklomlah kan zaman serba serbi instant ni , ada dikalangan kita ambil macam macam jenis makanan tambahan untuk macam macam kegunaan seharian.  Tanpa mengambil kira risiko pada buah pinggang dan kesan sampingan lain pada tubuh badan.

Ingat , apabila buah pinggang bermasaalah, salah satu tanda awal ialah air kencing bertukar warna. Selain tu mungkin kerap ada rasa sakit sakit dipinggang . Jadi apakata kita tengok gambar dibawah ni. Warna air kencing anda yang mana satukah harini? Kalau keliru , silalah ke tandas semula , perhatian elok elok , heee



Gambar tu maq dapat dari twitter. Harap dapat membantu anda. Maaf speaking london tu. Anda translate sendiri ya. Klik kat gambar untuk nampak jelas kat tulisannya.

Nota maq : kos rawatan untuk pesakit buah pinggang sangat tinggi. Sekali temujanji kos dalam RM 300 dan rawatan perlu dibuat 3kali dalam tempoh seminggu ,bagaimana kalau sebulan? Setahun? Seumur hidup?

Makanya ,mencegah lebih baik dari mengubati. Sayangi buah pinggang kita selagi ianya masih berfungsi dengan sihat setiap hari. Minum lebih air masak dan jadikan amalan harian. Insha Allah ,kalau kita berusaha , jika kena juga itu dah kira takdir. Siapa mampu ubah takdir? Ya , tiada siapa melainkan Allah.



SubhanAllah...

29.9.17

Hargai peluang yang ada


Assalamualaikum.

Harini Jumaat , harini maq ponteng kelas fardhu ain sebab takda kawan nak buat teman jalan kaki ke kelas muslimah Bukit Perdana tu. Walaupun perjalanan yang ambil masa 10/12 minit tu pun  rasanya merbahaya jika jalan sorang sorang ,manalah tahu ada penculik ,kesian maq nanti. Dan tua bangka kena culik , hee perasan jek ,entah entah van pun tak muat nak sumbatkan maq dalamnya , almaklum king size katakan ya ,😂.

Harini yok sembang pasal hargai peluang. Kalini peluang yang layak dihargai oleh orang perempuan ialah bila dia dah menjadi isteri orang tetapi dia masih dibenarkan berkerja diluar dan bercampur dengan ramai orang. Seronoknya !

Ya , anda layak bersyukur. Jika suami anda beri anda banyak peluang. Kalau isteri orang lain hanya terperap dalam rumah jaga anak keliling pinggang, tapi anda dibenarkan meninggalkan anak demi aktiviti kegemaran anda. Tak semua orang perempuan dapat peluang seperti itu.

Ada sesetengah isteri,balik kerja terus cari anak , layan karenah anak anak yang macam macam. Kena masak ,kena bantu anak siapkan kerja sekolah, cuci baju ,kemas rumah , kena itu ,kena ini ,padahal kat tempat kerja kepala dah serabut penuh dah tu. Kalau kena keadaan macamni memang tak berlemaklah badan ,hehe letih tu..

Ada sesetengah , mereka tak memasak . Tapi balik kerja terus jek pergi beli makanan , itu pun dah cukup baginya sebab anak anak masih kecil yang perlukan perhatian 100% memang tak cukup tangan nak ke dapur , tapi melayan anak kecil dua tiga orang pun dah boleh buat badan sama letih macam memasak. Kesiankan...

Dan jika anda seorang isteri yang boleh pergi shopping ,boleh pergi makan makan dengan kawan kawan lepas waktu kerja , boleh havoc pada tiapkali hari cuti .  Hargai dunia anda kerana itulah peluang yang ramai para isteri di Malaysia idam idamkan. Tahniah.

Nota maq : Anak dan isteri adalah amanah Allah. Isteri keluar kerja bantu suami . Isteri sihat, suami bahagia. Apa keadaan sekali pun,utamakan keselamatan kerana rumahtangga yang bahagia bukan pada isteri dan suami yang bahagia tetapi juga pada anak anak yang senantiasa terjaga keselamatannya. Ingat ,jangan keterlaluan mengejar hobi,menyesal dulu takpa ,menyesal kemudian tak berguna. 24 tahun maq duduk rumah sedangkan maq layak bekerja sebab apa? Sebab anak anak . Pada maq mereka tiada boleh ditukar ganti.


" love your kids"


28.9.17

Cara kita berbeza


Assalamualaikum.

Maq baru selesai memasak untuk makan tengahari ini. Ala , masak lauk simple jek ,kari ikan siakap, sayur goreng, telor dadar rangup dan sambal tumis bilis. Nah ! Simple sangatkan? Alhamdulillah , itulah rezeki hari ini.

Mari maq nak kongsi satu pengalaman maq bila sembang pasal masak memasak.

Dulu , masa baru berkahwin ,satu apa pun maq tak pandai masak. Goreng ikan pun lemau ,tak garing. Masak sambal tumis tak berasa. Apatah kari ,asam pedas ,masak lemak ciliapi , semua rasa hambar . Mangsanya pastinya encik suami. Kesian dia mesti tiap kali nak makan tekak dia nangis. Hmm.. Loya...

Bila kita tak pandai ,apa kita buat? Ya ! Belajar. Tanya ibu ,tanya jiran ,tanya emak mertua. Jangan malu! Itu cara maq dulu dulu. Al maklom , dulu mana ada facebook yang macam sekarang ni. Sekarang group memasak dah 7/8 group. Page memasak dah ratusan macam macam versi page ada ,kadang versi tamil pun layan ,haha asalkan dapat ilmu ? Kan? Anda layan kan page masak versi tamil tu ? Makcik makcik  bangla memasak cara tradisi mereka , yes ! Not bad ! Kadang terlioq tengoknya hehe.

Dan dengan itu , para isteri zaman sekarang dah takda alasan kalau cakap " saya tak masak sebab saya tak tahu nak masak macamana. Saya tak pandai masak,sebab saya tak belajar masak macamana "

Jangan menipu ! Kat google tu anda taip apa jek resepi ,nanti terpampang lah macam macam nama masakan. Antara sedap dengan tidak jeklah.

Anak anak maq pandai ke memasak? Nahe ! Hahahaha kutuk anak sendiri ? Ya , maq takkan puji masakan anak maq ,sebab pujian akan buat dia riak ,bila riak dia jadi macam macam hahaha. Lagi pun di masa akan datang dia akan jumpa lagi macam macam karenah manusia. Yang mungkin lagi dasyat dari perangai emak dia ni, so ,maq nak dia rasa yang dia kena berusaha lebih lagi untuk menghasilkan masakan yang sedap !

Pada pendapat  maq , bila kita dah masak , suami dan anak anak cakap sedap dan mereka makan penuh selera , tu pun dah cukup bagus . Orang lain ? Lantaklah diaorang nak komen apa. Kalau cuma reti nak komen jek ,trylah masak sendiri ,haa ,hehehe.

Nota Maq : bila kita berusaha dan tak kenal erti jemu , bukan masak jek sedap , suami pun makin sayang. Kalau tak percaya tanyalah suami maq , nasi goreng paling sedap pada dia kat Malaysia ni,nasi goreng siapa yang masak ? Haaa  .. Trylah tanya kalau berani ,haha

Menu kegemaran maq ,nasi goreng kampung makan dengan epal hijau kadang maq makan dengan kismis atau nenas , fuh Sedap ! 

26.9.17

Diam bukan sombong


Assalamualaikum.

SubhanAllah,
Alhamdulillah,
La ilahaillah,
Allah huakhbar.


Maq dah ambil masa anda. Pembaca yang dirahmati Allah. Terima kasih kerana anda senantiasa peka dengan penulisan maq. Yang mana semua hasil idea ini bukan maq dapat dari mana mana pusat pengajian tinggi atau buku buku rujukan terpilih tetapi maq perolehi dari pengalaman dan dari pemerhatian seharian maq sahaja. Maq akan berkongsi selagi hayat ini masih ada. Insha Allah.

Allah hu Robbi , rasa berdebar bila fikir tentang hayat. Sebab kematian datang tidak beritahu kita. Dan bila sehari umur bertambah , sehari jugak kematian kian menghampiri kepada kita. Maha suci Allah..

Kebanyakan manusia takut mati. Betul ke bohong ? Semuanya tertakluk pada diri masing masing. Bila sesaorang dah puas berusaha ikut semua suruhan Allah tanpa mengeluh sedikit pun , dia bersedia menanti hari matinya. SubhaAllah..

Tetapi bila manusia menganggap dia masih muda , dia kena bekerja keras untuk kehidupan dunianya , dia takut bila orang bercakap pasal  mati. Bila sebut pasal mati , dia pasti akan kata

" mati ko jangan memain Pe'ah ,masin mulot ko nanti " ,

Allah huakhbar, apa dia fikir mulut yang masin tu yang akan ambil nyawa dia?

Nahe .. Inspektor sahab , nahe !

Sedarkah kita bahawa mati dan kehadirannya adalah pasti dan mengingat mati tu adalah wajib.

Apakah bekalan untuk mati? Banyak sebenarnya boleh dibawa tapi tak semuanya mampu kita buat. Kata ustaz ,Nabi kata ,orang perempuan ni mudah je bila dah mati lepastu nak masuk syurga.

-jaga solat
-berpuasa ramadhan
-jaga faraj
-taat pada suami

Lakukan semua yang diatas tu ,inshaAllah takpayah nak risau lagi dah. Pintu syurga mana nak masuk,masuklah.

Waallah hu a'alam

 Satu hal kita kena ingat, dalam kumpulan masyarakat ada banyak jenis orang. Bila ada manusia yang hanya berdiam diri sedangkan hakikatnya dia memang wujud dalam kelompok itu. Haa ,kita harus tahu bahawa  sebenarnya dia tu bukanlah seorang yang sombong , tetapi dia diam sebab dia takut .Ya , dia takut bila dia dah mati ,banyak kesilapan yang dia dah buat . Sebab kata orang  , bila banyak bercakap ,banyak jugak salahnya. Jadi ,jalan pintas berdiam diri adalah lebih baik .

Allah huakhbar ..

Nota maq : Ternyata diam itu bukanlah sebab sombong tetapi diam itu lebih mengelak diri dari menambah dosa yang dah sedia ada. 😭

Astagfirullahalazim..