22.2.12

Tanda tanda mati bagi umat lslam


Assalamua'laikum..

Hidup lawannya mati! Adapun tanda2 mati mengikut ulamak adalah benar! Ianya wujud! cuma dlm ketakwaan kita saja yg dpt membezakan kepekaan kita kepadanya.

Sesungguhnya..ALLAH swt tidak pernah berlaku zalim kepada hambaNYA. Tanda2 ini akan berlaku kpd org islam saja supaya mereka dapat bertaubat dan bersedia dlm perjalanan menghadap ALLAH..nanti. manakala utk orang kafir, nyawa mereka akan terus direntap tanpa sebarang peringatan. ini sesuai dengan kekufuran mereka kepada ALLAH swt. Tanda2 kematian itu adalah :

tanda 100 hari sebelum mati
tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu asar. Seluruh tubuh akan bergetar..
dari hujung rambut sehingga hujung kaki seakan2 menggigil bagi yg sedar,kehadiran tanda ini  maka ia adalah peluang baik utk memanfaatkan masa yang ada utk mempersiapkan diri dgn amalan yg akan dibawa nanti sesudah mati


tanda 40 hari sebelum mati
ketika ini bahagian pusat akan berdenyut2.
ketika itu juga  daun yg tertulis nama kita akan gugur dp pokok yang letakknya diatas Arasy ALLAH SWT. Malaikat maut akan mengambil daun itu dan mula membuat persiapan keatas kita, seperti malaikat akan mengikut kita sepanjang masa. Adakala malaikat maut akan menampakkan wajahnya sekilas lalu. Jika ini terjadi, yg terpilih akan merasakan kebinggungan seketika.


tanda 7 hari sebelum mati
adapun tanda ini akan diberikan kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan. Dimana org yang sakit yang tak mau makan tiba-tiba dia berselera utk makan.


tanda 3 hari sebelum mati
pada ketika ini, akan terasa denyutan dibahagian tengah2 dahi. Iaitu antara dahi kanan dan kiri. Ketika ini juga, mata hitam tidak lagi bersinar. Orang yang sakit,hidungnya perlahan2 akan jatuh jika dipandang dari bahagian sisi. Telinga akan layu,yang mana bahagian hujungnya akan beransur2 masuk kedalam. Tapak kaki nya yang terlunjurakan perlahan2 jatuh kedepan dan sukar digerakkan.



tanda 1 hari sebelum mati
akan berlaku selepas waktu asar dimana kita akan merasakan satu denyutan disebelah belakang. Iaitu dikawasan ubun2 dimana ini menandakan kita tidak akan sempat utk menemui waktu asar keesokkan harinya..


tanda akhir
akan berlaku keadaan dimana kita akan rasa sejuk dibahagian pusat, dan akan turun kepinggang dan seterusnya naik ke halkum. Ketika ini ucapkanlah . KALIMAH SYAHADAH DAN BERDIAM DIRI ,SERTA MENANTI KEHADIRAN MALAIKAT MAUT DATANG MENJEMPUT.


SESUNGGUHNYA  MARILAH KITA BERTAKWA DAN BERDOA KEPADA ALLAH SWT,SEMUGA KITA MENJADI HAMBA YANG TERPILIH OLEH ALLAH UTK DIBERI KESEDARAN  DAN PEKA PADA TANDA-TANDA KEMATIAN INI.
SESUNGGUHNYA YANG BAIK ITU DTG DARI ALLAH SWT. DAN YANG SALAH ITU DATANGNYA DARI SILAP KITA SENDIRI.

WALLAHHU'ALAM...







16.2.12

kekasihAWAL & AKHIR

Keringat mereka yang mengalir semasa membesarkan aku tak pernah aku lupa.
Kehadiran aku atas dasar kasih sayang mereka adalah anugerah ILAHI.
thank you ALLAH 
kerana aku menjadi manusia yang sempurna dengan belaian kasih sayang mereka,
kini aku telah dewasa, dan menjalani liku-liku bersama keluarga aku sendiri.
pahit manis semasa hidup sebumbung dengan mereka tak pernah aku lupa sampai kiamat
segalanya bermula disana!
si isteri mendidik aku dengan tegas
si suami sabar menjaga aku sehingga aku remaja
cuma..maafkan aku kerana tidak menjadi insan kebanggan kalian
semua tu silap aku dulu
terlalu leka pada  zaman remajaku
maaf sekali lagi kerana membuat kalian kecewa untuk melihat aku menjadi insan yang berjaya..


eh? siapa mereka yang aku sebut-sebutkan tu?
tak lain tak bukan..








tengok la sape ni...
ENCIK ROKANI MUNADI DAN PUAN JAMILAH ISMAIL
KEDUA ORANG TUA MAQNIE YANG TERSAYANG
TENGOK TU..POSING BAIK PUNYA...MANJE LAGI TU...HEHEHE
SAYANG KAT MAK DAN ABAH SELAMA2NYA..MUAH... UTK KALIAN
LOVE U~

Zikir mengatasi masalah anak anak

Assalamualaikum...
hari-hari mengadap anak. Anak sendiri, anak orang. Tapi atas nama tanggongjawab kerja yang dah buat hampir 16 tahun ni memang menarik. Dapat pulak ibubapa yang boleh bertolak ansur,lagi lah maqnie sayang... hehehe caya  lah.


Bayangkan daripada mereka berusia 2 bulan.. pejam celik, pejam celik. Sekarang sudah berusia 4 tahun, tak terasa susah semasa proses membesarkan diaorg pon.

tah..yang penting kerja yang dibuat ikhlas. Harap2 mereka akan membesar dengan sempurna dan suksess. Hari ni maqnie nak share beberapa amalan utk mendidik anak2 ni agar satu hari mereka akan menjadi insan yang berjaya.. inshaALLAH.
kata orang kalau tak pecah kan ruyung,mane nak dapat sagunya..kan?

Amalan2 tu mudah jek.kita boleh ajak anak2 kita buat sama.amat mudah! Buku ini pon maqnie baru jumpa.. simpan dah lama tapi tak pernah dipraktikkan sebab bukunya silap letak.. maklom orang dah 'tua' hahaha.. pelupa you...


ok2...amalan nya ialah berunsur zikir nama2 ALLAH..
mudah utk dihafal dan senang jugak utk diamalkan..



jika anak kita nakal, termasuklah nakal sikit2 ke,terlalu nakal ke atau baru belajar2 nak nakal .
zikirnya ialah ( YA SHAHID - dibaca sebanyak 391x sehari)pastu niat dlm hati.


jika anak kita memang sedia maklom berperangai buruk..
baca beberapa kali kedalam air segelas dan kemudian beri anak minum.zikirnya ialah (YA MUQIT -dibaca beberapa kali ke air segelas)


jika anak anda diketogerikan anak yang 'slow'..lemah ingatan..senang kata kat sini 'bebal'
tuliskan 'AL-AALIY' dalam bahasa arab (alif,lam ain lam ya) diatas sehelai kertas@ kain perca putih yang bersih sebanyak 110x. rendam dalam air kemudian bagi anak minum airnya.

untuk penerang hati
sebut (YA ZAHIR -sebanyak 15x setiap hati dan niatkan dlm hati hajat kita)


supaya disayangi 
sebut (YA RAHIMM - sebanyak 100x)

sebagai pembuka pintu rezki
sebut (YA MALIK - 121x)

sebagai penyembuh penyakit
sebut (YA SALLAM- 160x) atau
sebut(YA BARI-100x)


supaya doa2 anda dimakbulkan
sebut (YA WAHHAB -7x)



inshaALLAH...dengan usaha dan izin ALLAH tidak mustahil kita akan dapat apa yang kita hajati . Terutama dalam mendidik anak2 dizaman yang serba maju ni... maqnie jugak akan mempraktikkan semua zikir2 yang diatas jika perlu..inshaALLAH.

tu saja utk post maqnie hari ni... lepasni kompem ramai lah yang pegang tasbih masa masak hehehe