27.5.12

AYAT PELEMBUT HATI

assalamualaikum
melembut kan hati yang keras dan degil memang sukar.
kadang-kadang macam nak terkeluar air mata darah rasanya,
tapi perangai tu tetap ada...
kat mana silapnya.
penyesalan bukan penamat,tetapi usaha menghindarkan tu yang perlu diteruskan..
ye tak?

Dalam blogwalking maqnie hari ni.
Allah telah menemukan maq dengan satu blog yang akan memberi ilmu untuk maqnie dan semua.
tak salah kiranya kita panjang-panjang kan ilmu yang terdapat diblog beliau .
ini juga untuk manafaat semua. ..insyaALLAH..
semuga anda semua dapat menjadikan blog ini sebagai informasi  dalam kehidupan seharian.
okeyh?
insyaALLAH...jika diizinkan...


sila klik DISINI dan selamat berilmu dan beramal la ya..

***
sesungguhnya yang buruk datangnya dari kita,
dan yang baik itu datang dari ALLAH hanya untuk kita..
wasalam...
dah senyum belum ni
:)

18.5.12

NAMPAK MACAM MUDAH TAPI SUKAR

tajuk je tak boleh blah..hehehe
dah kata mudah lepas tu kata sukar..apa pon tak boleh..chop,chop...
salam belum beri...

Assalamualaikum semua..
apa benda lah yang mudah tapi sukar tu kan...hurmmmm
benda ni sebenarnya selalu kita lakukan..iaitu..memohon maaf kemudian  memberi maaf .!!


cakap minta maaf memang mudah apabila kita dah buat silap.
'maafkan saya'.. satu ayat mudah dan ringkas,
namun apakah kita tahu kesan yang datang selepas kita buat silap tu?
tuan empunya badan saja yang mengerti...


mohon maaf sebenarnya  satu penawar bagi jiwa yang sakit.
ianya menunjukan satu  kesilapan itu terjadi bukan kehendak hati.
ianya berlaku tanpa niat ...
walaupun ada kala ianya  datang dengan niat jugak
huhu maafkan saya~


sebagai mangsa pulak (orang yang diminta maaf tadi )
kita hendaklah megenepikan ego kita.
walaupun jiwa sakit hati pedih sebab  kesilapan yang di lalukan terhadap kita.
baik maafkan aje lah kan...
hehehe tak rugi kot...
memberi maaf dengan jiwa yang ikhlas itu adalah sifat yang terpuji.


namun adakala amat sukar memaafkan seseorang.
memang mulut berkata' ye,saya maafkan awak' tapi dalam hati....
waallahhualam...ALLAH je yang mengetahuinya..

ada orang tunggu raya (bulan shawal) baru nak minta maaf.
ada orang  sikit-sikit maaf,sikit-sikit maaf,sampaikan orang pulak jemu nak memaafkan hehehe
tulah kan..nampak je mudah tapi sebenarnya sukar nak diceritakan pasal maaf memaaf ni...






tahukah anda?


> hanya ALLAH tempat kita bergantung untuk memohon maaf atas semua dosa yang kita .


> bahawa amalan memohon maaf itu sebenarnya menyerlahkan keperibadian seseorang muslimin.


> manakala sikap pemaaf pula adalah amalan rasulullah.


> kita hendaklah jangan merasa malu mengakui kesilapan dan memohon maaf.


> ingatlah bahawa orang yang pemaaf ialah orang yang pengasih.


> memohon maaf dapat mengenepikan nafsu mementingkan diri sendiri.


> dengan memohon maaf dan memberi maaf kita dapat menambah rasa sabar dalam hati kita.


> memohon maaf dan memberi maaf adalah elemen perpaduan dalam masyarakat.









17.5.12

5 PEKARA YANG DITUNTUT

saat mata  ini terpejam, wajahmu ku terbayang...
menitis air mata satu persatu membasahi pipi ini,
saat itu kau telah jauh meninggalkanku
yang tinggal hanya rindu,
yang hadir cuma sayu...

assalamualaikum..
heheheh
bukan nak buat entry jiwang lah.
kali ni nak kongsi ilmu yang  telah maq perolehi dari kelas fardhu ain yang maq telah hadir.
kelas tersebut diadakan di surau al-azim dekat tempat tinggal maq .
kata ustaz ada 5 pekara yang dituntut oleh Allah  dalam hidup ni.
iaitu...

 -MEMIKIR AYAT-AYAT ALLAH
 Kita dituntut memikirkan ayat -ayat Allah  iaitu surah Al-Quran,
 dan dibaca sekali terjermahannya bagi menguatkan ilmu kita.
 dituntut juga  membaca Al-quran sehingga khatam sambil mempelajari erti dan pengajarannya.
  sebagai hamba kita dituntut untuk  memikirkan tujuan Al-Quran diturunkan didunia ni.


-MEMIKIR NIKMAT-NIKMAT ALLAH
   tujuannya supaya kita bersyukur atas nikmat yang kita dapat.
   tidak leka dengan semua nikmat yang Allah beri.
   rujuk surah Al-Kaf ayat 96 yang bermaksud,
   '' bila mana penduduk sebuah negara itu beriman,
   Aku (ALLAH) akan memberi nikmat dari langit dan dari   bumi.''

-MEMIKIR JANJI-JANJI ALLAH
   tujuannya: bagi menambah iman kita demi janji Allah,
   iaitu syurga hanya untuk orang yang beriman.
   rujuk surah Hud ayat 117 yang bermaksud,
  ' jangan menolong orang zalim,Allah akan menghumban kita kedalam neraka.'

-MEMIKIRKAN ANCAMAN ALLAH
   kita dituntut memikirkan ancaman dari Allah,
   iaitu siksaan api neraka untuk hamba yang ingkar.
   serta balasan-balasan bagi tiap dosa yang dilakukan.


-MEMIKIR KEKURANGAN DIRI SENDIRI
   fikirlah tentang tanggungjawap kita kepada Allah
   tentang displin solat kita.
   tentang penjagaan penutupan aurat  seharian kita,
 


sebagai renungan bersama  :3 GOLONGAN YANG TERUK..


* orang yang semakin tua,semakin teruk perangai
* orang yang ada ilmu tapi tidak diamalkan
* orang yang ada harta tetapi kedekut
 
 



wassalam~

5.5.12

senyum santai yok

Opss....senyum dulu...sebab...



Hai..maqnie memang suka senyum sebab senyum tu awet muda..hehehe..haritu ada makcik jual minyak angin datang ke rumah maqnie dia pun ada cakap...umor kau berapa ni Anni?? dah dekat 43 dah kak..la aku ingat baru 30an.. haish..biar betul makcik tu...anak maqnie dah besar panjang dia kata baru 30an? atau.....tu trik orang jual barang ke?? hahaha tuhan je yang tau kan..

Prinsip maq senang je, pada maq jangan anggap diri tu dah tua..pergaulan jangan dengan orang tua-tua sesaja. kena pelbagaikan..kita campur dengan semua  peringkat umur.lepas tu hidup kena perfikiran positif selalu.jangan mudah bersangka tak baik...selalulah fikir yang baik-baik saja...

lagi satu,maqnie dengan anak-anak tidak seperti pergaulan ibu dengan anak..tetapi pergaulan kami adalah seperti kawan dengan kawan..kami kongsi semua bersama.masalah,keseronokan,maklumat, idea.kadang-kadang duit pon share hehehe sory...tapi maqnie lah yang selalu kena paw!!! nasib badan lew tu pun maq anggap positif..kata maq..dah tanggung jawap..paw pun paw lah ...hahaha

kalau hari cuti...jarang kami lepak  rumah.Suami maqnie pon memang suka bawa kami keluar jalan-jalan.bajet paling ciput pun makan angin tepi tanjung...(hehehe bajet tu)..maklum sekarang ni semua kena adjust la sayang oii....

hari cuti 1hb  mei  yang baru ni kami lepak kat tanjung area Muar..tu tempat suami maqnie dilahirkan...orang muo tu!!!huhuhu   kami pergi jejalan sepanjang tanjung agas,tanjung mas,dan tanjung ketapang ,muar...hurmm..panjang sangat ke artikel ni??ala..tengok photo la yok...(yok tu penyedap kata org2 johor) yok2....hahahaha layan...





saujana mata memandang keindahan alam..subhanaALLAH...

puteri ketiga...adiba aida...

puteri pertama dan kedua....fara & etty...

tengok!! ada 2 kepala manusia di kepala keretapi ni huhu

cinta ku sedang menikmati nasi lemak versi maqnie 

dua dara pingitan sedang bersembang sambil layan nasi lemak.

sedang memujok cinta ajak naik bot...tp..hampa :p

seronok selepas turun dari kepala ketapi!! hahaha ape kes ni?

ambil angin laut sambil bersantai-santai..cintaku dah penat la tu! :)

sukanya dia..mcm ketapi ni tok abah dia yang punya hehehe




hehehe..tu la antara gambar-gambar kenangan yang sempat diabadikan pada hari itu...selepas hampir masuk waktu solat zohor..kami pun berangkat balik ke rumah...kat tanjung ni maqnie selalu makan rojak petis dan rojak buah  yang spesial tu..kedainya depan jeti ..tempat orang jejalan turun naik feri tu lah.....perh...sedap bangat rojak-rojak dia!!!!terbaik!!!! PROMOTE NI!!!!hehehe