Posts

Showing posts from 2013

trik MMC

Image
assalammualaikum ..


orang perempuan kuat membel kan ? itu dah tentu ! mereka ni selalunya akan membebel melarat-larat . sedangkan punca masalahnya hanya sedikit . katanya selepas berkahwin je dia suka membebel  sedang ketika anak daranya , perempuan ni  banyak berdiam dari bercakap , nilah kenyataan .

ye sebenarnya kita kena paham, situasi  bila perempuan  membebel  ni .. yang sebenarnya dia memang perlukan perhatian , pertolongan , bantuan , mungkin lebih tepat kita cakap yang perempuan membebel sebab dia letih dan terlalu penat .

maqnie pun  suka membebel bila letih dan cara paling kreatif suami maqnie lakukan bila maqnie membebel ialah dengan memanggil maq dengan bernada perlahan  .... katanya :

Yang .... mari duduk sini kalau letih ...kita tengok tv , marilah..*sambil tangannya menepuk-nepuk posisi sebelah dia duduk dan maqnie yang dari tadi asik membebel akan jeling-jeling je sambil buat-buat jual mahal atas pelawaan dia tu , tapi bila dia lihat maqnie jeling dia, dia akan kenyit…

resah Maq

Assalammualaikum..

hai...nampak sangat sibuknya kan,sehinggakan berhari-hari dah rasanya blog ni sunyi . malam ni sambil tunggu anak dara maq pulang dari tempat kerja  , sempatlah juga berblog .. alahai sebenarnya mata dah mengantuk , tapi dik kerana kerisauan  , maka nak tidur pun tak berdaya rasanya .


bila anak dara pulang lewat , hati seorang ibu sentiasa gelisah , resah , dalam jiwanya sentiasa berdoa agar anaknda yang dinanti  dapat pulang dengan selamat dari tempat bekerja . aduh inilah hati seorang ibu . Perubahan waktu kerja yang menggunakan shif ini amat membuatkan hati keibuan maqnie ini menjadi tidak tenang . Bayangkan anak maqnie dikenakan bertugas dengan shif :

8am ~ 4pm
4pm ~ 12am
12am ~ 8am


Alahhh memang sakit  bagi maqnie kali ni  . Apa yang mampu maqnie buat sekarang , berdoa untuk keselamatan beliau , selamat pergi ,selamat la kembali kerumah ini . aamin..

*mungkin inilah yang ibu maqnie rasa dulu -dulu agaknya ...hurmm...


perempuan

Image
Assalammualaikum ...



Perempuan ...  halus jiwanya umpama sutera cina . kuat semangatnya seperti batu batan di persisiran lereng Gunung Himalaya .  jauh angannya seperti dalamnya dasar Lautan Atlantik .  banyak akalnya seperti  sang kancil yg dibanggakan .

Perempuan ... tangisanya senjata , airmatanya suci dan ikhlas ,rindunya jujur .

Perempuan .. sanggup berkorban demi anak-anak ,tak kenal letih dalam hidup , berkorban apa saja demi keluarga .

Perempuan .. mulia bila aurat di jaga , manis kalau berbudi bahasa , pendidik dia , penawar pun dia.


Perempuan punya jiwa , punya maruah , punya hak ..bangganya Maqnie menjadi  perempuan ,bukan sahaja di sayangi suami dan anak-anak ,malahan di sanjungi oleh masyarakat , hanya kerana sopan santun dan budi bahasanya...

orang sayang , Allah pun sayang ...

insyaAllah~

Amanah yg makin bertambah

assalammualaikum ....

malam jumaat ni ,pukul 11.35 malam , anak-anak belum lagi tidur , menuntun tv rancangan kegemaran mereka . al maklumlah kan , musim cuti-cutinya masing-masing bagai takde jadual pula untuk tidur awal . my mr castelo pulak  dah  lama belayar ke pulau impiannya , tinggal lah maqnie melayan dunia alam maya ni sorang diri ..

semalam,maqnie didatangi seorang ibu yg mengandung ,beliau  berhasrat akan menghantar baby dalam kandungannya pada bulan 5 nanti . maq terkejut sebab sekarang ni tahun 2013 pun belum habis lagi , so bagaimana nak bayangkan bulan 5 tahun 2014 itu ??

so dengan tutur kata yg ikhlas maq cakap elok-elok kat dia .. yg sebenarnya dirumah maqnie ni sudah ada 7 orang amanah yg perlu maqnie jaga , sanggupkah dia menempatkan anaknya lagi ,jika sudah sebegini ramai ? dengan yakin dia cakap , saya dah biasa dengar perihal maqnie dari kawan-kawan,saya yakin maqnie boleh jaga ,insyaallah ... maq nie jangan ubah fikiran lagi ,bulan 5 nanti saya hantar kesini ana…

kecil lain , bila besar lain

Assalammualaikum

Salam mesra dari Batu Pahat  yg  lebih dikenali sebagai Bandar Penggaram . petang tadi suami maqnie bawa kami sekeluarga keluar untuk mencari kain  bagi membuat uniform sekolah anak perempuan maqnie yg kecil .


Sudah menjadi kebiasaan , tiap akhir tahun , maq akan menjahit baju kurung sekolah untuk anak-anak .tiba sahaja di kedai kain tadi , ramai pembeli yg memenuhi kedai tersebut, masing-masing mencari kain untuk dibuat pakaian anak sekolah , alhamdulillah , sudah pasti baju kurung adalah pilihan utama di negeri Johor ini.

Tapi ada satu persoalan disini , kenapa apabila sudah tamat persekolahan ,anak -anak sukar sungguh nak mengayakan baju kurung  apabila keluar rumah ? . Mereka lebih selesa berseluar jeans ! dimanakah silapnya  ? maq berkata berdasarkan pengalaman memerhati anak sendiri.






ahmad albab

assalammualaikum


leka anak - anak maqnie menuntun filem aruahyarham P. ramlee ' ahmad albab ' rasanya diusia maqnie 7-8 tahun cerita itu dah popular dah , tapi disebabkan kreatifnya pengarah waktu itu , maka hingga kesaat ini cerita ini tetap. menarik !!

suara kanak - kanak yg real menangis memang terbaik, watak datuk yg sombong memang hangen dibuatnya , dan sifat kebodoh - bodohan si shawal memang happening !! cuma pakaian bini jin tu nampak tak bergaya la sebab dia berpakaian seksi hehehe

ye . . dalam hidup kita kena jujur walaupun ditindas oleh mereka yg kejam dan  sombong .  kekayaan belum kekal lama , tapi kejujuran akan menjamin kita dipandang hebat ! hahha * gelak bapak jin


jum sambung menuntun . ... mr  astro ulang filem ni tah dah berapa kali daaaa....

resah menjelang januari

assalammualaikum


 hari minggu yg dingin seharian ni , maqnie. dan family macam tak ada apa - apa program seharian ni . katanya ada jualan penghabisan stock di summit prade tapi ... * pejam mata , tutup kan lah nafsu shopping maqnie ni hehehe

dalam kiraan dua minggu lebih , anak- anak akan naik sekolàh , maka fokus ibubapa saat ini hanya bajet sekolah !

mana dengan duit buku , yuran , peralatan , pakaian , kenderaan ,ohh semua itu dalam bajet , mohon semuanya berjaya di' settle' kan , insyaallah ..

bila maqnie fikirkan ,maqnie  ini baru untuk 2 orang anak , bagaimana dengan mereka yg mempunyai anak yg ramai ..

 namun percayalah bahawa tiap anak itu  ada rezkinya Allah je yg maha mengetahui...

maq membebel

assalammualaikum ..


salam sedingin angin banjir malam ini , hujan kat luar tu belum lagi teduh , maqnie pun mula naik bosan bila hujan je tv tak boleh nak  tenguk ! haish astro oh astro  apa mau jadi  ? nasiblah kat kawasan rumah ni susah nak nampak siaran , kalau line ok ,siaran tv clear ,  lama dah maqnie tak kenal akan astro ni ,  *maaf , sebab tu maqnie hanya guna package family  ,sekadar guna untuk dapat kan siaran dengan jelas , kalau tidak , jangan haraplah nak sewa benda alah yg berulang-ulang siarannya ini , haish ,nasib badan


sebagai pengguna yg kena bayar tiap-tiap bulan tanpa henti , kita memang hendak yg terbaik , namun bertahun menggunakannya , harapan setinggi gunung tu hanya umpama mimpi dalam mimpi ! relakah membuli pelanggan sendiri ? simpatilah kat kami yg masih setia dengan anda !ah rungutan ini bukan nya baru , sebelum ni dah ramai yg bersungut ,namun perkhidmatan nya  masih lagi ditahap yang serupa ~

ok lah sekian saja runggutan yg sia-sia ni  ~ wasalam ~

datangnya hanya menduga

Assalammualaikum

hujan yg kerap turun minggu ni , telah  menyebabkan banyak tempat dilanda banjir  ! bukan sahaja negeri Johor , Terengganu ,Pahang  , Kelantan , dan beberapa negeri lain pun turut sama terlibat , semua mangsa yg kediaman nya telah dinaiki air ,telah pun dipindahkan ke kawasan yg selamat . alhamdulillah ..

disini bermulanya sekali lagi pihak yg bertanggungjawab menunaikan tanggung jawab mereka  . memastikan keselamatan dan keperluan rakyat  menjadi keutamaan ! janganlah hanya ketika menjelang hari mengundi je baru nak tunjuk muka .

jika anda seorang wakil rakyat yg telus sebagaimana  yg di janjikan ketika majlis mesra rakyat sebelum PRU  13 dulu, maka jika sudah ditimpa dugaan begini , sila tunjukkan nya kepada mereka hasil kerja anda , rakyat teringin nak tenguk !

dan ingatlah 5 tahun itu tidak lama , setiap aktiviti yg melibatkan wakil rakyat , silalah  beri perhatian yg sebaik mungkin  kerana rakyat akan menjadi sasaran aktiviti wakil rakyatnya sebagai sokongan mere…

cakap pun tak guna dah

Image
assalammualaikum . .

sejuk lepas seharian hujan ! malam ni sambil berblog ,maqnie sempat juga melayan selera dengan secawan milo panas dan biskut kering  ni hah, kata anak maqnie ni biskut ' playboy tu suami ku' ! ye ke ?



hujan dah mula melemparkan kesejukkan dimana-mana !  rahmat tu , secara automatik , kipas angin dan penghawa dingin berada dikawalan paling minima kan , alhamdulillah .... jimat sikit karen ...


khabarnya bekalan letrik akan dinaikan takrifnya ditahun hadapan, amboi, hampir semua sudah pandai naik sekarang ni, hahaha ialah kan , selepas minyak naik , gula naik , tambang bas naik , tol naik ,lepas ni ? ahha elektik pulak ,kemudian ? kemudian  ramai pulak yang naik angin huhuhu

siapa yg suka kalau keperluan asas naik harga  ye kan?? sedangkan gaji  pun tak naik-naik  lagi ...haish ... tapi tulah ,cakap banyak pun tak guna , dah duduk Malaysia ,kenalah ikut undang-undang negara Malaysia, kalau tak nak ikut kena duduk luar negara pulak nanti , hehehe sedang orang …

nikmat yg tak boleh abaikan

assalammualaikum ...

malam menjadi siang ,
siang menjadi malam ,
bagai sekejap rasanya ,
masa meninggalkan kita ,
hingga ku terlupa ,
nak settelkan semua kerja  . . . .

hehehe ni bukan lagu Jamal Abdillah  ye ,  lirik lagu asal ini telah maqnie ubah ,lagu ni ditujukan buat insan yg suka sangat online hingga lewat malam tu dan ia dikenali sebagai ahli kelab burung hantu *katanya lah kan* haish pandai sangat anak-anak muda zaman sekarang ni menggelarkan orang kan ....


secara faktanya kekurangan tidur adalah salah satu antara risiko anda mudah diserang penyakit , antaranya sakit kepala , sakit tengkuk  , sakit mata , sakit badan ,dan sakit hati hehehe

seorang yg dewasa memerlukan waktu tidur yg paling minima 5jam ,paling elok pula 8jam tapi biasanya orang yg dah berumah tangga agak mustahil nak tidur selama itu kerana mereka ada aktiviti sampingan yg mendatangkan pahala untuk dirinya kan ...

ala . . . betul lah cakap maqnie ni . . antaranya :

~solat tahjud
~solat hajat
~membaca al-Quran

memang begitu perangai awak

Image
assalammualaikum

seawal pagi , suara hujan sudah kedengaran di luar rumah , sebagai seorang isteri ,maqnie cuba untuk bangkit seawal pagi *jam 5 am, namun disebabkan keletihan dengan aktiviti hari minggu , maqnie  diarahkan oleh my mr castelo ' tak perlu bangun awal, tak payah masak untuk abang , nanti abang beli je kat kedai .... ' alahai..inilah yg buat maqnie makin sayang kat dia hehehe


semalam *ahad 1-2-2013 , maqnie dan family suami telah berkonvoi ke Taman Perling ,Johor Bahru untuk menghadiri majlis perkahwinan anak buah suami *anak sepupu dia*. disebabkan hari itu maqnie dan suami tiada apa-apa plan , maka dengan rela hati kami pun joined the ''konvoi''
wow !! speaking london :p


dunia ni kalau tidak di terokai alamnya memang rugi ! so dengan itu sekali lagi suami telah tersilap jalan kali ini! hahaha suami dengan angkuhnya mengatakan bahawa jalan yg dia pilih itu betul sedangkan kereta yg dipandu oleh orang hadapan * ketua konvoi tu* salah ! nasib baik …

maq ada target ?

Image
assalammualaikum ...

tahun 2013 dah hampir ketirai penutupnya kan, kurang lebih pun lagi sebulan kita akan ketahun baru ! rasanya ada kah semangat baru untuk maqnie untuk tahun baru ni ? rasanya macam nak tanam semangat baru ( azam baru ) tapi entah berjaya ke tidak ,waallah hualam hehehe . .benda ni dah selalu berlaku dah ni  *pening nak fikirkan ...

dulu pun ada azam yg sama bajet nak susut kan badan , tapi bila naik atas penimbang bukannya kurang tapi makin tambah kilogramnya heehee *kecewa habis ....

tapi maqnie ni senang je kalau nak nampak kurus ! ahha nak tau caranya  ..meh maq ajar ...

pertama kalau bergambar berdua atau lebih jangan depan-depan berdirinya baik anda berdiri dibelakang sikit  macam gambar maqnie yg ini  . . .

padahal badannya yg gedabak tu camni ...


kena tipu  la ni ??? ahha... ni bukan tipu la, tapi ni style tau  dan kalau  nak tau, maqnie memang akan bergambar di belakang orang lain  bila posing ,bukan apa ,nanti orang yg duduk kat belakang maq tak masuk pul…

kegagalan pertama buat dia hampa

Image
assalammualaikum ...

harini permata hati kedua maq ( Ety Izzaty )  agak kecewa kerana permohonan nya sebagai pelatih jururawat  kerajaan dan pembantu perubatan adalah GAGAL !  kesian pulak kat dia  yang selama ini menunggu - nunggu keputusan temuduga yg berlangsung pada 25 hb oktober 2013 tempuhari .kehampaan terpancar jelas diraut wajahnya harini....


namun sebagai ibu , apa yg maqnie boleh katakan buat dia,'' takpe masih muda ,boleh lagi mencuba di tawaran akan datang , jangan putus asa  ...''

dia hanya tersenyum dan diam , tapi apa yg maqnie ingat lagi sebagaimana yg dia beritahu maq tempuhari selepas dia pulang dari temuduga hari tu  ...

maq , muka ety ni garang ke ?
kenapa ? soal maq .
orang yg temuduga tu kata muka ety nampak garang ,nanti pesakit tambah sakit bila tenguk ...
hahaha entahlah maq jawap selamba depan dia

namun begitu maq nak tanya ni ....rasanya mana yg lebih perlu  ,rasa tanggungjawap kah atau wajah kah yg penting untuk melakukan satu-satu tugas it…

Allah selamatkan cinta ini

Image
assalammualaikum ...
27 november 2013  genaplah 20 tahun maqnie menjadi suri rumah kepada seorang lelaki bernama Encik Osman Mohamed .! alhamdulillah walaupun kehidupan kami serba sederhana ,namun bersama kehadiran  3 orang puteri kami , kehidupan kami nampak cukup  mewah pada kebahagiaan  . syukur ya Allah


masa berlalu cukup pantas  , dalam usia maqnie 44 tahun ,maqnie sudah mempunyai anak remaja berusia 19 tahun,18 tahun dan 11 tahun dan rasanya cukuplah 3 orang NUR dalam kehidupan kami sekarang ni , untuk mencari ABDUL tu rasanya biar  'bakal menantu ' yg akan bernama abdul hehe



perkhawinan itu  ialah dimana...
* dari seorang menjadi berdua
* suasana sepi menjadi ceria
* tak punya apa-apa kini berharta
* dari bujang menjadi ibu/ bapa
* dulu pemalas kini kuat berusaha

sebagai seorang ibu maqnie selalu inginkan yg terbaik untuk keluarga ,namun jika Allah belum izinkan,maq akan setia berdoa agar hajat maq itu menjadi kenyataan satu hari nanti.


sebagai seorang isteri , detik mu…

Muar 22/11/2013

assalammualaikum
sempena cuti birthday sultan tadi maqnie dan family sempat la meraikannya .lokasinya tak lain tak bukan di dataran tanjung agas muar ,bandar maharani .

rupanya banyak acara yg menarik berlangsung dalam masa 3hari ini . bermula dari  hari ini 22hb november hinggalah 24hb november. meriah sungguh !

hari ni saja maqnie berpeluang melihat  pemain -pemain JDT beraksi bersama pemain muda di padang di depan kediaman rasmi baginda sultan. dan  baru pertama kali jugak maqnie melihat TMJ dari jarak dekat !

yg paling respek kat baginda ialah walaupun baginda anak sultan ,namun baginda masih sudi duduk di bangku plastik di tepi jalan raya yg berhampiran dgn padang bola tu,bukan didalam khemah yg disediakan.

dan bila matahari memancarkan teriknya kearah barat , -nak masuk waktu asar- baginda mengangkat sendiri kerusi baginda ketepi kenderaan yg berada ditepi jalan itu juga ! sedangkan waktu itu pengawal peribadi baginda ada ramai dikeliling baginda  . amboi . .  memang  tabik spri…

kisahnya ,baru tahu

assalammalaikum malaysia  . .
hari ni orang johor cuti sebab hari ni hari ni birthday sultan kami . . . so hari ni juga taska kecil maqnie tak buka pintunya ..yes cuti jugakk !! pepagi lagi maqnie dah  layan blog? sebenarnya baru  lepas masak menu permintaan my mr castelo iaitu  . ...*nasi impit , sambal kacang dan ayam kari*  ....


mengidam kot haha entah le dia ..ok settle dah atas dapur tu so jejalan kejap kat dunia siber pulak . apa yg maqnie jumpa pagi ni berita yg sungguh mengejutkan yg selama ini kita anggap tak pe rupanya menyebabkan kecacatan pada kanak-kanak ! info yg dikatakan itu ialah...



[menurut sebuah kajian kesihatan dari Amerika Syarikat menunjukkan bahawa penggunaan iPad atau tablet untuk jangka masa panjang oleh kanak-kanak  boleh melemahkan otot jari dan tangan kanak-kanak yang diperlukan untuk menulis.Disamping itu, disarankan agar kanak-kanak dihadkan penggunaan iPad atau tablet tidak lebih daripada dua jam sehari. Bagi kanak-kanak dibawah umur dua tahun pula lebih…

kes NABILA tanda kasih sayang yg kurang perihatin

assalammualaikum
semalam 18.11.2013 . . gempar kehilangan yg bermacam-macam info dari villa nabila ,Danga Bay Johor Bahru tu . seawal info pertama katanya seramai  23 orang yg hilang ,pada malam nya pula hanya seorang saja yg hilang  dan di pgi ini ( 19.11.2013) tiada pulak yg hilang !

para peminat facebook hampir je pengsan bila di hujani dengan pelbagai spekulasi dan infomasi dari berbagai sudut infomer . maqnie yg tak tahu apa-apa pun turut teruja untuk mengetahui kes ini dengan lebih lanjut cuma , maqnie tak percaya pada facebook atau pun twitter . .tapi maqnie lebih mudah percaya kata dari tv dan surat khabar baru  .

persoalannya kejadian yg berlaku pada hari sabtu malam ahad tu hanya disebabkan satu salah faham .ialah si anak yg tidur rumah kawannya  setelah pulang dari mencerobohi villa tu  kenapalah tak bagi tahu kat si ibu yg dah kering air mata dok menanti wajah anak kesayangannya tu muncul didepan villa .

anak, anak , kenapalah kemudahan yg sedia ada ni tidak digunakan ? ta…

kejap je masa berlalu

Image
assalamualaikum ...
lama juga maq nie tak update entri dalam blog ni , dalam minggu ni agak sikit sibuk dengan urusan keluarga dan kerja . adat lah kan orang rumah  yg bekerja dirumah lah katakan . .  hehe

isnin ni anak sulung maqnie yg baru lepas habiskan peperiksaan STPM tu akan mula menjadi 'perkerja' disebuah sektor swasta di daerah Batu Pahat ni . moga dia menjadi pekerja yg sentiasa suksess dan moga dia bersungguh-sungguh melakukan tugasannya disitu .
sebagai ibunya , maqnie hanya mampu berdoa agar apa yg dia usaha kan akan memberi kejayaan padanya ,tak kira sama ada dalam bidang kehidupan didunia mahu pun bidang kehidupannya  akhirat nanti . . .amin .....

apa pun dia memang kena belajar untuk mencari rezki untuk dirinya diusia semuda dia ( 19 tahun ) agar dia akan tahu betapa sukarnya kedua ibu bapanya berusaha mencari rezeki untuk dirinya dan keluarga !


apa yg lebih penting sekarang dalam gaya hidup kami yg serba sederhana ini ,dia berjaya juga menghabiskan pelajaranny…

benda mudah yg tak kita nampak

assalamualaikum
nampak tak keceriaan di blog maqnie kali ni ? amboi sempat lagi tu tukar-tukar background dalam suasana line yg tengah lambat macam siput ...sesungguhnya sabar itu satu jalan menuju kejayaan hehe  #perasan macam doktor fadzilah hj kamsah pulak maqnie kan.

dalam suasana sejuk dik musim hujan yg semakin melebarkan sayap nya ini .  agak tidak keterlaluan jika kita dapati manusia yg kurang vitamin akan mudah diserang selsema ! terutama kanak-kanak !

di taska kecil maqnie sekarang ni boleh dikatakan kesemuanya di jangkiti selsema ! ianya sungguh menyedihkan kerana kanak-kanak akan kelihatan comot ! hehehe

memang la kata orang sakit itu penghapus dosa tapi untuk kanak-kanak sekecil mereka , dosa apakah yg mereka dah lakukan ?? hahaha tak masuk akal ! sebenarnya kebersihan itu penting dalam aktiviti seharian kita selain itu , biasakan kanak-kanak ini mencuci tangannya apa bila selesai melakukan apa juag aktiviti  walaupun selepas memegang permainan .

dan yg lebih penting maka…

bila akhir tahun

assalammualaikum...
bila akhir tahun macam ni ,selepas habis musim peperiksaan budak-budak yg bersekolah ,  timbul pula musim orang kawin kan anak bujang *musim pengantin* kemudian datang pula musim durian ? ahha betul ke bohong ni ?

bila juga akhir tahun ,akan datang musim hujan  , musim orang pergi melancung dan akan tiba musim orang kumpul duit sebab tahun baru akan muncul tak berapa lama je lagi ! anak nak naik sekolah !!

bila dah akhir tahun ,musim orang tenguk kot-kot ada hutang yg tak dijelaskan lagi , musim orang tambah hutang baru , musim orang cari pasal untuk bayar hutang hehehe ini memang betul !

konon-kononnya nanti raya senang semua dah siap sedia ,padahal bila nak raya ada je yg tak cukup ! shopping ! shopping dan shopping ! betul kan.... hehehe jangan tipu la Peah  oii ....

bila tiba akhir tahun , ramai orang akan risau sebab umur akan bertambah lagi ditahun baru sedangkan amalan belum lagi ditambah-tambah dan dosa belum lagi dikurangkan .... astagfirullah halazim...




Anakku,anakmu

Image
assalammualaikum
kecoh ! tulah yg terjadi dinegara kita . kecoh pasal  pendatang asing ! semua nak di periksa  ,nak disoal siasat , semua nak ditangkap ! kenapa sekarang ? kenapa bila ada kes yg menakutkan baru nak bertindak ? setahu maqnie kehadiran pendatang asing bukan baru-baru ni tetapi puluhan tahun dahulu . dulu masa maqnie kecik-kecik pun orang indonesia dah masuk ke malaysia dengan jalan yg tidak sah! buktinya ramai yg guna jalan laut di kawasan kampung maq ! masa tu umur maq baru dalam 8-9 tahun gitu . .sekarang maqnie dah 44 tahun ! wow bayangknalah berapa lama kah jangka masa tu !

masa tu takde bangladesh lagi ,yg ada hanya pakistan , indonesia  dan warga kemboja ! masa tu kenapa tiada tindakan ekk ?? si kemboja jual baju ! si pakistan jual karpet ! si indonesia buat kerja dikebun kepala ,kebun koko , kebun sawit  dan jugak getah ! dan ada juga yg buat rumah ! kenapa tiada tindakan langsung? mereka tu dah beranak pinak dah sekarang , kebanyakkan mereka berkawin dengan warg…

kanak-kanak dan alam asuhannya

Image
assalammualaikum
salam maal hijrah buat semua yg dihurmati ,yg bercuti tu seronok lah kan , yg bertugas tu teruskan usaha mencari rezki yg halal dimuka bumi Allah ini . .maqnie bertugas hari ni tapi tak ramai anak asuhan yg hadir  , so boleh la berblog .

bila menuntun berita beberapa malam ni , maq amat  tak sanggup melihat kekejaman pekerja taska yg mendera pelajar-pelajarnya . mungkinkah begitu cara dia mendidik anak muridnya?? siapakah yg patut disalahkan dalam hal ini ?





ok...sebagai insan yg sudah berkecimpong dalam urusan bersama kanak-kanak selama 17 tahun ni . maq ada banyak pengalaman dalam menguruskan kanak-kanak , lagi-lagi kanak-kanak yg baru berusia 0.5 ~ 4 tahun ...ianya sangat menduga hati dan keimanan !

mungkin orang tak perasan betapa rumitnya menjadi pengasuh mau pun pendidik ! kanak-kanak yg tak tau apa-apa tu hanya mengikut naluri dia semata-mata , bermain , bergaduh , bercakap , menangis itu sahaja yg mereka tau ! kalau ada yg bijak pun tak ramai dan ianya sungguh …

harapan

Image
assalammualaikum
hari cuti adalah hari untuk bersama keluarga ! kali ni maqnie dan family berkunjung 2 hari ke rumah ibu mertua ku 'datin khatijah' hehe kerana cucu datin melangsungkan perkawinannya !beliau ialah anak kak ngah suami maqnie !*haraf anda dapat paham kedudukan dia disitu *senang cakap anak buah suami yg kawin la ni...hahaha kalau tak paham abaikan je lah ye ekk..

semalam ketika selesai akad nikah dimana anak buah tu melafaskan nya hanya sekali lafas ,maka termaktub dia menjadi suami orang yg sah ! alhamdulillah .

tiba-tiba maqnie jadi sebak kerana bermula disini,dia menjadi milik orang lain juga ! dimana kalau dulu dia hanya berkongsi kasih sayang dengan mak dan bapak dia tapi sekarang tanggung jawapnya  terbahagi dua ! untuk keluarga dia dan keluarga isteri dia ! huhu sedih  .... *maklum air mata otai ni memang sensitif sikit *

sebagai makcik dia walaupun makcik ipar ..eh.! ada ke gelaran makcik ipar??? hah bedal je lah ... maqnie pun seakan rasa dia akan jauh d…

dugaan yang bertingkat-tingkat tapi menarik

Image
hujan hujan dan hujan .....

assalammualaikum
inilah ragam manusia ,panas salah,hujan pun bising padahal keduanya adalah rahmat dari Allah . bersunggut bukan sikap yg mulia tetapi merupakan perbuatan yg kadang-kadang buat orang lain keliru !

semalam maqnie diduga dengan dugaan yg amat besar tapi menarik jugak :)

seawal pagi maq dah masuk ofis iaitu mencuci baju  menggunakan mesin pra -auto maqnie tu ,apa yg buat maq diduga ,mesin pengering maq rosak ! ianya hanya mampu mengeringkan hanya sehelai baju ! berapa kali maq nak keluar dan masukkan baju-baju kalau sehelai demi sehelai tu ?

jalan pintas ,memerah lah guna tangan yg Allah bagi ini . . walaupun kurang power dari power mesin pengering tu tapi siap juga akhirnya cuma . . . dugaannya musim hujan,kain baju pulak tak di'spin' jawapnya macam kilang salai getah juga baju tak kering itu kelihatan dijemuran maq . ... hehe


dugaan yg kedua  ....

sedang maqnie buat kerja di bilik air ,tiba-tiba air yg di buang tu tinggi,macam banjir …

perkongsian bersama

assalammualaikum
bila usia makin bertambah ni ,tak salah jika post maqnie kali ni berkisahkan sesuatu yg berkenaan tentang mati. Sekadar mengingati bahawa iblis itu sentiasa berusaha supaya kita akan mengikutinya ke neraka dgn pelbagai cara ! namun begitu tataplah Nasihat Kubur ini :

 1). Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yg gelap,
      maka terangilah aku dengan TAHAJUD

 2). Aku adalah tempat yang paling sempit,
      maka luaskanlah aku dengan ber SILATURAHIM

 3). Aku adalah tempat yang paling sepi
      maka ramaikanlah aku dengan banyak membaca AL-QUR'AN.

 4). Aku adalah tempatnya binatang2 yang menjijikan
      maka racunilah ia dengan Amal SEDEKAH,

 5). Aku yg menyepitmu hingga hancur bilamana tidak Solat,
      bebaskan sempitan itu dengan SOLAT

 6). Aku adalah tempat utk merendammu dg cairan yg sangat amat sakit,
      bebaskan rendaman itu dgn PUASA.

 7). Aku ada Munkar & Nakir yg akan bertanya,
      maka Persiapkanlah jawapanmu dengan banyak mengucapkan K…

maq dan hujan

assalammualaikum
kalau musim hujan ni apa yg sering berlaku :
perut sentiasa lapar
mata mudah mengantuk
aktiviti luar sangat terhad
apa yg terbaiknya bila tiba musim hujan :
makanan sentiasa diupdatekan
anak-anak dara tak keluar rumah
suami pun hanya lepak depan tv

alhamdulillah... apa yg berlaku memang ada rahmatnya , terima kasih ALLAH  kerana menurunkan hujan dan memberi kebahagiaan pada maqnie dan keluarga ! maq suka bila yg tersayang semua ada depan mata bila hari-hari cuti macam ni . eh ! macam nak tidur pulak tapi baru pukul 9malam hehehe gelojoh pulak musim hujan-hujan gini  !

kejutan dan tekanan

Image
Assalammualaikum...pedih biji mata bila online facebook petang tadi ,rata -rata orang sebut pasal bajet 2014 ! eh termasuklah maqnie ,mengada je nak menyampuk hehe maqnie pun rakyat Malaysia so maqnie pun ada hak untuk menyuarakan pendapat ! tapi rasanya ada banyak lagi pendapat dan pendapatan yg jauh lagi baik dari maqnie ,so maq pun lagi suka duduk diam dan memerhatikan aja .




semalam maqnie di beri kejutan oleh anak asuhan dimana dia menyatakan seseorang individu telah  menyoal selidik taska dirumah maqnie darinya ! ye ..tekanan disini ! mengapa perlu dia menyoal anak itu ? apakah dia begitu yakin bahawa maklumat yg dia perolehi itu adalah 100% benar dari kanak-kanak berusia 4 tahun itu ? takmasuk akal ,namun katanya 'kanak-kanak bersikap jujur' !

okey ingin dijelaskan disini selama maqnie menjadi pengasuh  iaitu lebih kurang 17 tahun lamanya inilah kali pertama orang luar berminat nak ambil tahu periuk nasik maq ! untuk apakah ?? apakah dia cemburu pada rezeki yg Allah dah …

24 oktober punye hal

Image
assalammualaikum
hari khamis dah kan ,malam ni malam jumaat pulak ! huhu mengada le tu bila tiba malam jumaat? hehehe tadi waktu tengah duduk sambil memerhatikan anak-anak asuhan buat deko dalam rumah maqnie, maksud 'deko' dalam bentuk gambar ialah ini . . .

masing-masing sedang   mencipta reka ciptaan masing-masing lah ni, ada yg reka kapal terbang, kapal laut ,kapal api..eh...tipu jek hehe . dan yg sebenarnya mereka ni memang kreatif !


tiba-tiba datang mms dari nombor handphone adik ipar lelaki maqnie ! dan bila di buka inilah yg maqnie dapat . ...


ye itulah wajah anak saudara maqnie iaitu Arif Danial ,beliau menerima sijil untuk darjah khas sekolah agama nya . tahniah arif atau nama panggilan dalam versi manja iaitu abang ayep ! jadilah contoh yg terbaik untuk adik - adik kamu dan doa dari mak long moga abang ayep akan berjaya dalam tiap bidang yg diceburi untuk kehidupan di dunia dan di akhirat nanti ... aminn . ....

Maq dan jumaat

Image
assalammualaikum
jumaat yg indah lagi berkat dah muncul semula dalam kehidupan kita harini , banyak pekara yg sunat dilakukan dihari jumaat ini , termasuk lah potong kuku , potong rambut , membaca yasin , bersedekah , eh banyaklah lagi yg maqnie tak dapat nak taip kan disini , yg pastinya awak semua tentu tahukan . .



dulu masa maq kecik-kecik  , kalau nak potong kuku kenalah tunggu hari jumaat ! kalau tak maqnie akan biarkan je sampai lah jumpa jumaat diminggu hadapannya . anda bayangkan lah kalau terlepas 4 jumaat ??? mau dah macam kuku beruang dah kuku maq ye kan ?

dan dah tentunya disekolah selalu berada di kumpulan murid yg kena tahan oleh si pengawas ! alamak macam suka pulak kena tahan tu hehe *buat muka slamber je masa tu * hehe



tapi tu dulu,zaman kecik-kecik , zaman sekolah menengah maqnie dah reti fikir ! kalau hari-hari kena tahan,untuk apa ? maqnie taknak jadi 'budak hot' di sekolah sebab dah ramai yg hot-hot belaka masa tu , haishhh . . .*ketika itu kami panggil bu…

hajat Maq

Image
assalammualaikum
haish malam - malam jumaat gini , sempat lagi maqnie menaip entri ye? maklumlah kan sementara tunggu anak-anak tidur haha . katanya malam jumaat ramai orang buat hajat ? entah ye ke tidak , walallah hualam huhu tepuk meja tanya kerusi  YES !



kalau di tanya pasal hajat , maqnie sebenarnya ada hajat besar tau ! apakah ? ahha bukan hajat malam jumaat ea , ' menyanyah jek' haha hajat maqnie lebih besar dari stadium Bukit Jalil tu ! kalau datang 'Man raja lawak dalam program HAJAT dia tu , maqnie nak beritahu dia yg hajat maq nak buka sebuah TASKA * taman asuhan kanak-kanak* ! maq nak jaga anak bangsa ramai-ramai ,biar maqnie seperti ada sebuah keluarga yg besar ! walaupun anak maq cuma ada 3 orang tapi maq suka jika suasana meriah itu menjadi hiburan buat maq.




dulu maqnie ada ditawarkan mengikuti program krusus untuk pengasuh dirumah ( taska dirumah ) oleh  jabatan kebajikan masyarakat Batu Pahat !katanya selesai je krusus tu,maq boleh memiliki sijil ( lesen) …

bencinya shopping kalau...

Image
assalammualaikum
salam satu malaysia
thanks untuk readers yg bukan muslim yg sudi singgah ke blog maqnie ini
dan juga tak lupa pada readers muslim jugak . . .


anda suka shopping ? yes ! siapa tak suka kan ,lagi-lagi kalau awal bulan ,masa tu duit di beg dompet sudah padu ,padat dan mampat ! hehe *naluri orang perempuan memang gini . . haishh

bila sebut pasal shopping , ada pekara yg maqnie tak berapa gemar memandangnya !kadang-kadang maqnie rasa macam nak pulang aje kerumah  kalau terlihat suasana itu . apakah agaknya ?

buatlah bersungguh-sungguh

Image
Assalamualaikum
selamat berhari minggu semua rehat-rehat ye harini?  tapi katanya orang utara semenanjung tak cuti pada hari ahad cuti mereka hari jumaat  . . .alhamdulillah bila pun hari cutinya ,yg penting kita kena ada hari yg istemewa iaitu hari untuk beristirehat .

tapi hari minggu ni suami maqnie *my mr castelo* kena kerja ..alhamdulillah juga sebab tak de kerja takde gaji maka jika ada lebih kerja ,ianya bermakna lebih la juga gajinya nanti..syukur alhamdulilah . .

semalam maqnie tengok bola JDT vs KELANTAN . . apa yg maqnie nak cakap . .maqnie redha je atas tiap keputusan sebab memang tu yg pemain JDT tunjukan pada penyokong mereka ! nak komen banyak-banyak pun tak boleh sebab bukan maqnie yg main . .

tapi apa yg maqnie nak katakan sekarang ni buatlah kerja setimpal dengan gaji yg dibayar kepada anda duhai pemain ,kerna bukan maqnie seorang ,malahan berpuluh ribu hati yg mengharapkan kejayaan JDT malam tadi sesungguhnya  ramai yg agak kecewa dengan anda sekarang ni . dan janga…

hilang yg bermaruah

assalammualaikum
malam jumaat yg indah ini lebih indah lagi jika di dengarkan bacaan surah yasin di rumah dan bersedekah kepada semua aruah kaum keluarga yang telah pergi dulu meninggalkan kita  . tadi masa menuntun buletin di tv3 ,maq amat bersimpati pada kejadian yg meragut nyawa pelumba basikal yg berlangsung di TERENGGANU semalam.

kehilangan dengan satu kemalangan merupakan tragedi yang  amat menyayat hati ! apatah lagi kemalangan yg dimana mangsa sedang berusaha untuk menjayakan perlumbaan . ianya memang amat menyentuh hati dan perasaan .

tapi kehilangan mangsa ialah kehilangan yang bermaruah ! kerana mangsa bukan hilang nyawa seperti mat rempit yang selalu kemalangan tu, tapi mangsa kehilangan nyawa disebabkan berbuat jasa pada negara dan bangsanya .. . al~ Fatihah ...

maq yg dulu dan yg sekarang

Image
Assalammualaikum
budi bahasa budaya kita
mungkin itu dah kerap kali kita dengar ,sejak dari lahir lagi *mungkin* tapi dalam dunia yg serba canggih ni ,ada lagikah manusia ber budi bahasa dan berbudayakan budi bahasa itu ?
tengok pada anak-anak yg kian membesar ni pun maqnie dah dapat rasakan betapa sukarnya nak menerapkan budi bahasa mereka agar menjadi kebanggaan bangsanya !
puncanya mereka terlalu dimanjakan !
sejujurnya memang anak-anak maqnie semua maqnie didik dengan tegas ketika kecilnya . lebih-lebih lagi ketika mereka berusia 2 hingga 12 tahun kerana ketika itu mereka masih dipengaruhi oleh teman sebaya dan pengaruh keluarga lagi . 
namun ketika mereka sudah disekolah menegah , pergaulan pun sudah bercampur , perkataan yg keluar dari bibir mereka bukan lagi yg maqnie guna di rumah ! kadang-kadang macam-macam ayat pelik yg mereka guna pakai dan tak kurang juga yg buat maqnie tersentap !
kalau lah dizaman maqnie dulu , salah sebut je sudah di sapu cili dibibir ni hah ! mau melol…

kesilapan !

Image
assalammualaikum
manusia dan kesilapan memang tak dapat dipisahkan ,begitu juga maqnie dan menaip diblog .bila dah syok  membebel ,tak perasan yg ayat ada yg silap !padahal dah check tu masa sebelum 'publish' entahlah ... agaknya mata otai ni dah makin kurang powernya kot hehe

nak tau tak mana silapnya maqnie ?dalam post semalam maqnie ada kesan huhu tapi dah edit walau bagaimana pun kenangan tu tetap ada  . . .




1 hb oktober 2013

Image
assalamualaikum

pemergian september sudah pun dirasmikan  , harini merupakan hari pertama oktober untuk tahun 2013 ! maq rasa sangat bersyukur kerana masih diberi peluang untuk menemui bulan oktober tahun ni .


apa yg menariknya hari ni  ( 1 hb oktober 2013 )

~ anak sulung maqnie menjalankan trial exam dia untuk kertas pengajian am . sebagai seorang ibu maqnie akan sentiasa mendoakan kejayaan untuknya dan untuk adik-adiknya juga . .. aamin.

~yg kedua harini maq akan menerima seorang lagi anak asuhan .iaitu anak kepada teman sekolah rendah maqnie dulu . .huhu dah lama tak jumpa tetiba boleh pulak jaga anaknya ..sungguh tak disangka . moga Allah mempermudahkan urusan maq dalam mengasuh anak-anak asuhan maqnie ni . .aamin . .

alhamdulillah untuk tiap nikmat yg Allah beri . . .