30.12.13

trik MMC

assalammualaikum ..


orang perempuan kuat membel kan ? itu dah tentu ! mereka ni selalunya akan membebel melarat-larat . sedangkan punca masalahnya hanya sedikit . katanya selepas berkahwin je dia suka membebel  sedang ketika anak daranya , perempuan ni  banyak berdiam dari bercakap , nilah kenyataan .

ye sebenarnya kita kena paham, situasi  bila perempuan  membebel  ni .. yang sebenarnya dia memang perlukan perhatian , pertolongan , bantuan , mungkin lebih tepat kita cakap yang perempuan membebel sebab dia letih dan terlalu penat .

maqnie pun  suka membebel bila letih dan cara paling kreatif suami maqnie lakukan bila maqnie membebel ialah dengan memanggil maq dengan bernada perlahan  .... katanya :

Yang .... mari duduk sini kalau letih ...kita tengok tv , marilah..*sambil tangannya menepuk-nepuk posisi sebelah dia duduk dan maqnie yang dari tadi asik membebel akan jeling-jeling je sambil buat-buat jual mahal atas pelawaan dia tu , tapi bila dia lihat maqnie jeling dia, dia akan kenyitkan matanya kat maqnie,ahha...tang ini yang buat maq jadi cair..dan bila dah melting ... bibir hanya tersenyum dan suara bebel tadi pun hilang begitu sahaja..

# my mr castelo memang bijak memujuk


why so serious.. hihi

29.12.13

resah Maq




Assalammualaikum..

hai...nampak sangat sibuknya kan,sehinggakan berhari-hari dah rasanya blog ni sunyi . malam ni sambil tunggu anak dara maq pulang dari tempat kerja  , sempatlah juga berblog .. alahai sebenarnya mata dah mengantuk , tapi dik kerana kerisauan  , maka nak tidur pun tak berdaya rasanya .


bila anak dara pulang lewat , hati seorang ibu sentiasa gelisah , resah , dalam jiwanya sentiasa berdoa agar anaknda yang dinanti  dapat pulang dengan selamat dari tempat bekerja . aduh inilah hati seorang ibu . Perubahan waktu kerja yang menggunakan shif ini amat membuatkan hati keibuan maqnie ini menjadi tidak tenang . Bayangkan anak maqnie dikenakan bertugas dengan shif :

8am ~ 4pm
4pm ~ 12am
12am ~ 8am


Alahhh memang sakit  bagi maqnie kali ni  . Apa yang mampu maqnie buat sekarang , berdoa untuk keselamatan beliau , selamat pergi ,selamat la kembali kerumah ini . aamin..

*mungkin inilah yang ibu maqnie rasa dulu -dulu agaknya ...hurmm...


perempuan



Assalammualaikum ...



Perempuan ...  halus jiwanya umpama sutera cina . kuat semangatnya seperti batu batan di persisiran lereng Gunung Himalaya .  jauh angannya seperti dalamnya dasar Lautan Atlantik .  banyak akalnya seperti  sang kancil yg dibanggakan .

Perempuan ... tangisanya senjata , airmatanya suci dan ikhlas ,rindunya jujur .

Perempuan .. sanggup berkorban demi anak-anak ,tak kenal letih dalam hidup , berkorban apa saja demi keluarga .

Perempuan .. mulia bila aurat di jaga , manis kalau berbudi bahasa , pendidik dia , penawar pun dia.


Perempuan punya jiwa , punya maruah , punya hak ..bangganya Maqnie menjadi  perempuan ,bukan sahaja di sayangi suami dan anak-anak ,malahan di sanjungi oleh masyarakat , hanya kerana sopan santun dan budi bahasanya...

orang sayang , Allah pun sayang ...

insyaAllah~

26.12.13

Amanah yg makin bertambah

assalammualaikum ....

malam jumaat ni ,pukul 11.35 malam , anak-anak belum lagi tidur , menuntun tv rancangan kegemaran mereka . al maklumlah kan , musim cuti-cutinya masing-masing bagai takde jadual pula untuk tidur awal . my mr castelo pulak  dah  lama belayar ke pulau impiannya , tinggal lah maqnie melayan dunia alam maya ni sorang diri ..

semalam,maqnie didatangi seorang ibu yg mengandung ,beliau  berhasrat akan menghantar baby dalam kandungannya pada bulan 5 nanti . maq terkejut sebab sekarang ni tahun 2013 pun belum habis lagi , so bagaimana nak bayangkan bulan 5 tahun 2014 itu ??

so dengan tutur kata yg ikhlas maq cakap elok-elok kat dia .. yg sebenarnya dirumah maqnie ni sudah ada 7 orang amanah yg perlu maqnie jaga , sanggupkah dia menempatkan anaknya lagi ,jika sudah sebegini ramai ? dengan yakin dia cakap , saya dah biasa dengar perihal maqnie dari kawan-kawan,saya yakin maqnie boleh jaga ,insyaallah ... maq nie jangan ubah fikiran lagi ,bulan 5 nanti saya hantar kesini anak saya bila saya dah start berkerja ...


SubhanaAllah .... begini hebat Allah beri maqnie dugaan , Dia beri maqnie rezki yg begitu indah , dalam masa yg sama Dia menduga maqnie dengan amanah-amanah yg comel-comel ini untuk menjadi tanggungjawap maqnie ditahun  hadapan ... bersyukur kehadrat Ilahi ,namun maqnie masih terfikir-fikir ,mampukah maqnie meguruskan semua anak-anak asuhan itu sendirian ? dapatkah maqnie memberi perkhidmatan yg berkualiti kepada mereka ??

Apa yg maqnie harapkan , moga Allah memberi maqnie kesihatan yg sempurna agar maqnie dapat melaku kan tanggungjawap dunia dan tanggungjawap akhirat itu nanti dengan sebaik-baik amal ibadah .. insyaAllah..




8.12.13

kecil lain , bila besar lain

Assalammualaikum

Salam mesra dari Batu Pahat  yg  lebih dikenali sebagai Bandar Penggaram . petang tadi suami maqnie bawa kami sekeluarga keluar untuk mencari kain  bagi membuat uniform sekolah anak perempuan maqnie yg kecil .


Sudah menjadi kebiasaan , tiap akhir tahun , maq akan menjahit baju kurung sekolah untuk anak-anak .tiba sahaja di kedai kain tadi , ramai pembeli yg memenuhi kedai tersebut, masing-masing mencari kain untuk dibuat pakaian anak sekolah , alhamdulillah , sudah pasti baju kurung adalah pilihan utama di negeri Johor ini.

Tapi ada satu persoalan disini , kenapa apabila sudah tamat persekolahan ,anak -anak sukar sungguh nak mengayakan baju kurung  apabila keluar rumah ? . Mereka lebih selesa berseluar jeans ! dimanakah silapnya  ? maq berkata berdasarkan pengalaman memerhati anak sendiri.






ahmad albab

assalammualaikum


leka anak - anak maqnie menuntun filem aruahyarham P. ramlee ' ahmad albab ' rasanya diusia maqnie 7-8 tahun cerita itu dah popular dah , tapi disebabkan kreatifnya pengarah waktu itu , maka hingga kesaat ini cerita ini tetap. menarik !!

suara kanak - kanak yg real menangis memang terbaik, watak datuk yg sombong memang hangen dibuatnya , dan sifat kebodoh - bodohan si shawal memang happening !! cuma pakaian bini jin tu nampak tak bergaya la sebab dia berpakaian seksi hehehe

ye . . dalam hidup kita kena jujur walaupun ditindas oleh mereka yg kejam dan  sombong .  kekayaan belum kekal lama , tapi kejujuran akan menjamin kita dipandang hebat ! hahha * gelak bapak jin


jum sambung menuntun . ... mr  astro ulang filem ni tah dah berapa kali daaaa....

resah menjelang januari

assalammualaikum


 hari minggu yg dingin seharian ni , maqnie. dan family macam tak ada apa - apa program seharian ni . katanya ada jualan penghabisan stock di summit prade tapi ... * pejam mata , tutup kan lah nafsu shopping maqnie ni hehehe

dalam kiraan dua minggu lebih , anak- anak akan naik sekolàh , maka fokus ibubapa saat ini hanya bajet sekolah !

mana dengan duit buku , yuran , peralatan , pakaian , kenderaan ,ohh semua itu dalam bajet , mohon semuanya berjaya di' settle' kan , insyaallah ..

bila maqnie fikirkan ,maqnie  ini baru untuk 2 orang anak , bagaimana dengan mereka yg mempunyai anak yg ramai ..

 namun percayalah bahawa tiap anak itu  ada rezkinya Allah je yg maha mengetahui...

6.12.13

maq membebel

assalammualaikum ..


salam sedingin angin banjir malam ini , hujan kat luar tu belum lagi teduh , maqnie pun mula naik bosan bila hujan je tv tak boleh nak  tenguk ! haish astro oh astro  apa mau jadi  ? nasiblah kat kawasan rumah ni susah nak nampak siaran , kalau line ok ,siaran tv clear ,  lama dah maqnie tak kenal akan astro ni ,  *maaf , sebab tu maqnie hanya guna package family  ,sekadar guna untuk dapat kan siaran dengan jelas , kalau tidak , jangan haraplah nak sewa benda alah yg berulang-ulang siarannya ini , haish ,nasib badan


sebagai pengguna yg kena bayar tiap-tiap bulan tanpa henti , kita memang hendak yg terbaik , namun bertahun menggunakannya , harapan setinggi gunung tu hanya umpama mimpi dalam mimpi ! relakah membuli pelanggan sendiri ? simpatilah kat kami yg masih setia dengan anda !ah rungutan ini bukan nya baru , sebelum ni dah ramai yg bersungut ,namun perkhidmatan nya  masih lagi ditahap yang serupa ~

ok lah sekian saja runggutan yg sia-sia ni  ~ wasalam ~

3.12.13

datangnya hanya menduga

Assalammualaikum

hujan yg kerap turun minggu ni , telah  menyebabkan banyak tempat dilanda banjir  ! bukan sahaja negeri Johor , Terengganu ,Pahang  , Kelantan , dan beberapa negeri lain pun turut sama terlibat , semua mangsa yg kediaman nya telah dinaiki air ,telah pun dipindahkan ke kawasan yg selamat . alhamdulillah ..

disini bermulanya sekali lagi pihak yg bertanggungjawab menunaikan tanggung jawab mereka  . memastikan keselamatan dan keperluan rakyat  menjadi keutamaan ! janganlah hanya ketika menjelang hari mengundi je baru nak tunjuk muka .

jika anda seorang wakil rakyat yg telus sebagaimana  yg di janjikan ketika majlis mesra rakyat sebelum PRU  13 dulu, maka jika sudah ditimpa dugaan begini , sila tunjukkan nya kepada mereka hasil kerja anda , rakyat teringin nak tenguk !

dan ingatlah 5 tahun itu tidak lama , setiap aktiviti yg melibatkan wakil rakyat , silalah  beri perhatian yg sebaik mungkin  kerana rakyat akan menjadi sasaran aktiviti wakil rakyatnya sebagai sokongan mereka  di kemudian hari !

maqnie bukan berpihak dimana-mana parti politik ! tetapi  di Batu Pahat ni dan beberapa kawasan yg lain  , kebanyakkan adun terdiri dari berbagai parti politik hasil dari pilihan rakyat sendiri  maka jangan pulak ada yg terlepas pandang dengan masalah rakyatnya lagi kerana tiap orang  perlu ambil bahagian !

apa bangsa kamu !
apa agama kamu !
apa parti politik kamu !
kita semua adalah warga negara Malaysia !
penduduk negeri Johor !

maka silalah saling memahami dan bantu membantu antara satu sama lain, sesungguhnya hujan yg tak berhenti  ini ada hikmahnya , masyaAllah...

2.12.13

cakap pun tak guna dah

assalammualaikum . .

sejuk lepas seharian hujan ! malam ni sambil berblog ,maqnie sempat juga melayan selera dengan secawan milo panas dan biskut kering  ni hah, kata anak maqnie ni biskut ' playboy tu suami ku' ! ye ke ?



hujan dah mula melemparkan kesejukkan dimana-mana !  rahmat tu , secara automatik , kipas angin dan penghawa dingin berada dikawalan paling minima kan , alhamdulillah .... jimat sikit karen ...


khabarnya bekalan letrik akan dinaikan takrifnya ditahun hadapan, amboi, hampir semua sudah pandai naik sekarang ni, hahaha ialah kan , selepas minyak naik , gula naik , tambang bas naik , tol naik ,lepas ni ? ahha elektik pulak ,kemudian ? kemudian  ramai pulak yang naik angin huhuhu

siapa yg suka kalau keperluan asas naik harga  ye kan?? sedangkan gaji  pun tak naik-naik  lagi ...haish ... tapi tulah ,cakap banyak pun tak guna , dah duduk Malaysia ,kenalah ikut undang-undang negara Malaysia, kalau tak nak ikut kena duduk luar negara pulak nanti , hehehe sedang orang luar pun nak duduk Malaysia ,takkan maqnie pulak nak duduk luar negara ...buang karen !


senang cakap , sebagai pengguna , kita harus lah pandai berjimat cermat ,dan gunalah  wang itu untuk yang mana  perlu sahaja , yang tak berapa perlu tu lebih baik abaikan jelah *maqnie pun sedang belajar untuk maintainkan keperluan asas rumah ni ,agar tak nampak sangat bebanannya , maklumlah kan anak maq kan ramai ...

#anak ramai tu kan rezeki hehehe

nikmat yg tak boleh abaikan

assalammualaikum ...

malam menjadi siang ,
siang menjadi malam ,
bagai sekejap rasanya ,
masa meninggalkan kita ,
hingga ku terlupa ,
nak settelkan semua kerja  . . . .

hehehe ni bukan lagu Jamal Abdillah  ye ,  lirik lagu asal ini telah maqnie ubah ,lagu ni ditujukan buat insan yg suka sangat online hingga lewat malam tu dan ia dikenali sebagai ahli kelab burung hantu *katanya lah kan* haish pandai sangat anak-anak muda zaman sekarang ni menggelarkan orang kan ....


secara faktanya kekurangan tidur adalah salah satu antara risiko anda mudah diserang penyakit , antaranya sakit kepala , sakit tengkuk  , sakit mata , sakit badan ,dan sakit hati hehehe

seorang yg dewasa memerlukan waktu tidur yg paling minima 5jam ,paling elok pula 8jam tapi biasanya orang yg dah berumah tangga agak mustahil nak tidur selama itu kerana mereka ada aktiviti sampingan yg mendatangkan pahala untuk dirinya kan ...

ala . . . betul lah cakap maqnie ni . . antaranya :

~solat tahjud
~solat hajat
~membaca al-Quran
~teman anak pergi toilet
~dan  bersenam

 :p hehehe senam apa tetengah malam ? entah le ... tapi kalau kita lihat semua itu akan mendatangkan pahala ok , so jangan pandang remeh benda ni !

bagi  remaja ,mereka  juga perlu waktu tidur yg secukupnya , supaya otak mereka cergas dan minda mereka aktif bila bangun diwaktu pagi nanti ! tapi zaman sekarang ni , boleh dikatakan ramai remaja yg kurang waktu tidurnya , berjaga lewat malam ,kemudian pagi  - pagi sudah kena bangun untuk kesekolah atau ke kolej atau berkerja ! itu sebabnya  ramai orang muda sekarang nampak macam kurang bermaya dan kurang fokus pada tnggungjawab ! sebabnya dia dah tak bermaya kerana  kurang tidur !

tahukah anda , bila dapat tidur yg cukup , mata jadi cerah dan cantik ,bersinar bagai bintang kejora, tak malap macam lampu neon di jalan raya  , kulit jadi sihat kemerah-merahan dan tidak timbul jerawat yg menyebabkan kulit seperti keadaan  di gurun sahara ( berpasir dan gersang ) , hati jadi tenang sebab tiada lagi  mood mengantuk yg menganggu jiwa, hati jadi  ceria ! alahai so menarik kan ...

bagi  kanak-kanak yg sedang meningkat tumbesaranya , mereka perlu mendapat cukup rehat dan cukup tidur supaya memberi peluang baik dalam tumbesaran tubuh badannya !


paling nyata , tidur awal bagi kanak-kanak juga  dapatmemberi isyarat ' line clear ' untuk kedua orang tuanya  .!!!  kadang-kadang  nak tunggu lampu bilik anak-anak padam sangat mencabar juga bagi maq  ,umpama main game 'the house of the dead ' gayanya... saborr je lah ..... hehehe

*sesungguhnya tidur itu nikmat ...

memang begitu perangai awak

assalammualaikum

seawal pagi , suara hujan sudah kedengaran di luar rumah , sebagai seorang isteri ,maqnie cuba untuk bangkit seawal pagi *jam 5 am, namun disebabkan keletihan dengan aktiviti hari minggu , maqnie  diarahkan oleh my mr castelo ' tak perlu bangun awal, tak payah masak untuk abang , nanti abang beli je kat kedai .... ' alahai..inilah yg buat maqnie makin sayang kat dia hehehe


semalam *ahad 1-2-2013 , maqnie dan family suami telah berkonvoi ke Taman Perling ,Johor Bahru untuk menghadiri majlis perkahwinan anak buah suami *anak sepupu dia*. disebabkan hari itu maqnie dan suami tiada apa-apa plan , maka dengan rela hati kami pun joined the ''konvoi''
wow !! speaking london :p


dunia ni kalau tidak di terokai alamnya memang rugi ! so dengan itu sekali lagi suami telah tersilap jalan kali ini! hahaha suami dengan angkuhnya mengatakan bahawa jalan yg dia pilih itu betul sedangkan kereta yg dipandu oleh orang hadapan * ketua konvoi tu* salah ! nasib baik ada hero *anak saudara* yg memandu dibelakang kereta kami so dia lah yg coverline dan menyelamatkan kami dari terus ke Singapura barangkali ! hahaha


dan yg paling awesome dengan tanpa rasa bersalah , kami tiba ke rumah pengantin selepas ahli konvoi yg  lain siap makan hehehe ! sebab tu maqnie selalu  cakap maqnie memang sayang my mr Castelo sangat-sangt ,dulu , kini dan selamanya hahaha meow !!!

selepas ke rumah pengantin ,kami kerumah anak buah yg tinggal di taman berhampiran ,dan kerumah kakak suami pada lewat petangnya ...alhamdulillah semuanya berjalan lancar . lepas magrib kami tiba dirumah ku syurga ku di taman Bukit Perdana huh lega....

pukul 10 .45 malam , anak perempuan pertama maqnie called dari tempat kerjanya ,katanya dia demam dan minta diambil untuk pergi keklinik ! sekali lagi my mr castelo kena keluar memandu ,padahal waktu itu dia sudah pun  tidur lena kerana letih memandu disiang harinya . dia memang begitu , jika dengar anaknya demam dia akan  bertindak pantas kerana kasih sayang yg dia ada tak pernah fikir yg dia sedang penat  , dia takkan abaikan segalanya untuk kami * isteri dan anak-anaknya* hukhukhuk sebak pula :') dan anak sulung maqnie selamat dihantar ke hospital dan dibawa pulang pada jam 12.30am . alhamdulillah



" encik Osman  ..... " walaupun kadang-kadang bila awak bawa kami kejalan yg salah ketika memandupergi jalan-j alan makan angin . . kami tetap sayang gila kat awak  hahaha sebab nya  memang begitu perangai awak !!! hahahaha

29.11.13

maq ada target ?


assalammualaikum ...

tahun 2013 dah hampir ketirai penutupnya kan, kurang lebih pun lagi sebulan kita akan ketahun baru ! rasanya ada kah semangat baru untuk maqnie untuk tahun baru ni ? rasanya macam nak tanam semangat baru ( azam baru ) tapi entah berjaya ke tidak ,waallah hualam hehehe . .benda ni dah selalu berlaku dah ni  *pening nak fikirkan ...

dulu pun ada azam yg sama bajet nak susut kan badan , tapi bila naik atas penimbang bukannya kurang tapi makin tambah kilogramnya heehee *kecewa habis ....

tapi maqnie ni senang je kalau nak nampak kurus ! ahha nak tau caranya  ..meh maq ajar ...

pertama kalau bergambar berdua atau lebih jangan depan-depan berdirinya baik anda berdiri dibelakang sikit  macam gambar maqnie yg ini  . . .

padahal badannya yg gedabak tu camni ...

ohhhhhh *pengsan hampir koma * haha

kena tipu  la ni ??? ahha... ni bukan tipu la, tapi ni style tau  dan kalau  nak tau, maqnie memang akan bergambar di belakang orang lain  bila posing ,bukan apa ,nanti orang yg duduk kat belakang maq tak masuk pulak dalam gambar tu bila kena tutup dengan badan maq yg ...yg... yg entahlah macam apa ni

( maq mula sedar diri ni tau ) hahaha

dan semestinya azam tahun baru ini  ialah bagi susut  lemak  ni sikit lagi , mohon Allah makbulkan niat murni maqnie la ye...amin ......lain-lain azam ialah nak tambah  kukuh kan lagi ekonomi , nak tambah kukuh lagi  iman, nak tambah kukuh semangat  jadi blogger tua  !! huhuhu ..

mohon la terlaksana .... Amin yg Robbal A'alamin....

kegagalan pertama buat dia hampa

assalammualaikum ...

harini permata hati kedua maq ( Ety Izzaty )  agak kecewa kerana permohonan nya sebagai pelatih jururawat  kerajaan dan pembantu perubatan adalah GAGAL !  kesian pulak kat dia  yang selama ini menunggu - nunggu keputusan temuduga yg berlangsung pada 25 hb oktober 2013 tempuhari .kehampaan terpancar jelas diraut wajahnya harini....


namun sebagai ibu , apa yg maqnie boleh katakan buat dia,'' takpe masih muda ,boleh lagi mencuba di tawaran akan datang , jangan putus asa  ...''

dia hanya tersenyum dan diam , tapi apa yg maqnie ingat lagi sebagaimana yg dia beritahu maq tempuhari selepas dia pulang dari temuduga hari tu  ...

maq , muka ety ni garang ke ?
kenapa ? soal maq .
orang yg temuduga tu kata muka ety nampak garang ,nanti pesakit tambah sakit bila tenguk ...
hahaha entahlah maq jawap selamba depan dia

namun begitu maq nak tanya ni ....rasanya mana yg lebih perlu  ,rasa tanggungjawap kah atau wajah kah yg penting untuk melakukan satu-satu tugas itu ekk? maqnie pun keliru disini ... walau bagaimana pun rezki tu Allah yg empunya ,sebagai hamba maqnie hanya mampu berserah  .

bawah ni wajah budak yg dikatakan garang tu hehe





alahai semanis 18 tahun ni kan masih ada banyak lagi peluang untuk jawatan yg dia minat kan tu ye tak, bukannya macam kita ni yg dah expired , jangankan jadi nurse, jadi bibik pun orang tapis berkali-kali kot hehehe - nasib la labu-

28.11.13

Allah selamatkan cinta ini

assalammualaikum ...
27 november 2013  genaplah 20 tahun maqnie menjadi suri rumah kepada seorang lelaki bernama Encik Osman Mohamed .! alhamdulillah walaupun kehidupan kami serba sederhana ,namun bersama kehadiran  3 orang puteri kami , kehidupan kami nampak cukup  mewah pada kebahagiaan  . syukur ya Allah


masa berlalu cukup pantas  , dalam usia maqnie 44 tahun ,maqnie sudah mempunyai anak remaja berusia 19 tahun,18 tahun dan 11 tahun dan rasanya cukuplah 3 orang NUR dalam kehidupan kami sekarang ni , untuk mencari ABDUL tu rasanya biar  'bakal menantu ' yg akan bernama abdul hehe



perkhawinan itu  ialah dimana...
* dari seorang menjadi berdua
* suasana sepi menjadi ceria
* tak punya apa-apa kini berharta
* dari bujang menjadi ibu/ bapa
* dulu pemalas kini kuat berusaha

sebagai seorang ibu maqnie selalu inginkan yg terbaik untuk keluarga ,namun jika Allah belum izinkan,maq akan setia berdoa agar hajat maq itu menjadi kenyataan satu hari nanti.


sebagai seorang isteri , detik mula kenal beliau   dari tahun 1989 hingga kehari ni  rasanya cinta mu tetap mekar dihati hehe ( jiwang le pulak ) harapan maq , biarlah Allah izinkan keharmonian rumah tangga ini kekal hingga kejannah ...amin.....

maq sayang semua . ...

24.11.13

cuti sudah tukarlah

assalammualaikum ... tadi menuntun buletin utama kat tv 3 ,maka dengan rasminya negeri maqnie akan bercuti pada hari jumaat dan sabtu dan bukan lagi ahad selepas baginda sultan bertitah untuk pertukaran tarikh ini ...Ianya berkuat kuasa pada bulan januari tahun hadapan.


ramai yg bersyukur  tapi ramai yg bersunggut kerana  pertukaran ini bukannya  menyeluruh tapi hanya pada kaki tangan kerajaan sahaja dan   termasuklah pelajar sekolah TAPI  bukan untuk kaki tangan swasta..pada maqnie ..alhamdulillah jika jumaat adalah hari cuti maka  banyak urusan akhirat mampu di laksanakan dengan lebih tenang ...contohnya ....

~hari jumaat orang lelaki tak perlu tergesa-gesa ke masjid*kan cuti

~orang perempuan tak perlu kelam kabut untuk masak tengahari *sebab anak semua cuti.

~dapat baca yasin walaupun lewat malam *esokkan cuti.

~anak-anak muda tiada lagi berpeleseran ketika waktu solat jumaat

~hurm..malam jumaat boleh tambah pahala lelebih... hahaha *gatai toi*eh..esokkan cuti ahha

ok sebenarnya maqnie ada selitkan sedikit komen dari seseorang ni...

jum baca...





tapi memang agak sukar untuk permulaan ini ,masih kekok ,masih baru..walaupun ketika maqnie bersekolah rendah waktu cuti ini sudah pun dilaksanakan ,kemudian ditukar kan ke hari ahad pula. dan tahun baru ni kembali ke jumaat semula..syukur alhamdulillah...

 Terima kasih kepada Baginda Sultan yg telah berjaya memberi rakyat waktu dan ruang untuk memanafaati hari jumaat ( penghulu segala hari )... semuga Allah mencucuri rahmat kebawah Duli Tuanku . .  . Daulat Tuanku !

22.11.13

Muar 22/11/2013

assalammualaikum
sempena cuti birthday sultan tadi maqnie dan family sempat la meraikannya .lokasinya tak lain tak bukan di dataran tanjung agas muar ,bandar maharani .

rupanya banyak acara yg menarik berlangsung dalam masa 3hari ini . bermula dari  hari ini 22hb november hinggalah 24hb november. meriah sungguh !

hari ni saja maqnie berpeluang melihat  pemain -pemain JDT beraksi bersama pemain muda di padang di depan kediaman rasmi baginda sultan. dan  baru pertama kali jugak maqnie melihat TMJ dari jarak dekat !

yg paling respek kat baginda ialah walaupun baginda anak sultan ,namun baginda masih sudi duduk di bangku plastik di tepi jalan raya yg berhampiran dgn padang bola tu,bukan didalam khemah yg disediakan.

dan bila matahari memancarkan teriknya kearah barat , -nak masuk waktu asar- baginda mengangkat sendiri kerusi baginda ketepi kenderaan yg berada ditepi jalan itu juga ! sedangkan waktu itu pengawal peribadi baginda ada ramai dikeliling baginda  . amboi . .  memang  tabik spring kat TMJ lah...tak payah nak protokol sangat dan rasanya adinda-adinda baginda pun bersikap seperti baginda juga sebab maqnie tengok ,mereka pun sempoi je tengok bola tepi jalan :)

oleh kerana banyak tempat yg nak kena tengok ,so maqnie tak dapat duduk tepi padang lelama , belum pun acara dipadang tu tamat,maqnie dna keluarga dah pun keluar darisitu - untuk mencari rojak buah special muar hehe

katanya malam ni bnayak acara berlangsung di sungai muar tu,tapi maqnie tak boleh balik lewat sebab esok taksa nak buka ,nanti maqnie letih pula nak melayan anak-anak asuhan  .

katanya antara yg menarik di sepanjang cuti ni :

~ malam ni ada persembahan perahu berhias
~konsert artis-astis johor di bustand muar
~esok ada jamuan makan untuk rakyat jelata
~esok ada persembahan pelajar sekolah
~harini  penyampaian anugerah pingat

dan ada banyak lagi acara yg maqnie tak dapat tau . .
maklum lah orang batu pahat ,jauh memo tak dapat la hehe info ni pun dapat dari 'akak' yg bertugas di tandas awam tu , peramah sungguh kakak tu, dia jaga tandas pun ok (y)  ..caya lah orang muar :)

happy birthday Tuanku , Daulat Tuanku . . .


kisahnya ,baru tahu

assalammalaikum malaysia  . .
hari ni orang johor cuti sebab hari ni hari ni birthday sultan kami . . . so hari ni juga taska kecil maqnie tak buka pintunya ..yes cuti jugakk !! pepagi lagi maqnie dah  layan blog? sebenarnya baru  lepas masak menu permintaan my mr castelo iaitu  . ...*nasi impit , sambal kacang dan ayam kari*  ....


mengidam kot haha entah le dia ..ok settle dah atas dapur tu so jejalan kejap kat dunia siber pulak . apa yg maqnie jumpa pagi ni berita yg sungguh mengejutkan yg selama ini kita anggap tak pe rupanya menyebabkan kecacatan pada kanak-kanak ! info yg dikatakan itu ialah...



[menurut sebuah kajian kesihatan dari Amerika Syarikat menunjukkan bahawa penggunaan iPad atau tablet untuk jangka masa panjang oleh kanak-kanak  boleh melemahkan otot jari dan tangan kanak-kanak yang diperlukan untuk menulis.Disamping itu, disarankan agar kanak-kanak dihadkan penggunaan iPad atau tablet tidak lebih daripada dua jam sehari. Bagi kanak-kanak dibawah umur dua tahun pula lebih baik dilatih tidak menggunakan iPad atau tablet langsung.]

so sebagai orang tua , walau sesibuk mana pun kita ,janganlah bagi permainan atau gadjet yg memudaratkan ini  . . fikirkan lah kesannya dimasa hadapan ye  . .  :)

19.11.13

kes NABILA tanda kasih sayang yg kurang perihatin

assalammualaikum
semalam 18.11.2013 . . gempar kehilangan yg bermacam-macam info dari villa nabila ,Danga Bay Johor Bahru tu . seawal info pertama katanya seramai  23 orang yg hilang ,pada malam nya pula hanya seorang saja yg hilang  dan di pgi ini ( 19.11.2013) tiada pulak yg hilang !

para peminat facebook hampir je pengsan bila di hujani dengan pelbagai spekulasi dan infomasi dari berbagai sudut infomer . maqnie yg tak tahu apa-apa pun turut teruja untuk mengetahui kes ini dengan lebih lanjut cuma , maqnie tak percaya pada facebook atau pun twitter . .tapi maqnie lebih mudah percaya kata dari tv dan surat khabar baru  .

persoalannya kejadian yg berlaku pada hari sabtu malam ahad tu hanya disebabkan satu salah faham .ialah si anak yg tidur rumah kawannya  setelah pulang dari mencerobohi villa tu  kenapalah tak bagi tahu kat si ibu yg dah kering air mata dok menanti wajah anak kesayangannya tu muncul didepan villa .

anak, anak , kenapalah kemudahan yg sedia ada ni tidak digunakan ? tak masuk akal kiranya tiada sebiji handfone pun di rumah kawannya tu kan ?? atau sesiapa saja disekelilingnya ketika itu ? susah sangatkah cuma menghantar sebaris ayat seperti " mak,saya tidur di rumah kawan ( nama si pulan)  " susah sangat ke ? berapa ratus ringgit kah dicharge kiranya text itu di hantar ke ibunya ???

sifat tidak perihatin sianak tentang tanggungjwap nya pada ibunya telah melibatkan banyak pihak ! termasuk polis, bomba, tok bomoh, jiran-jiran , orang ramai ,sehinggakan jalan raya menjadi sesak waktu itu !! adakah ini tidak menyusahkan orang namanya ???


nasiblah Allah bagi pertunjuk agar si anak tu cepat ditemui ... Alhamdulillah ,kalau ditakdirkan si anak tu mendiamkan diri dirumah kawannya berhari-hari, rasanya tak mustahil ibunya akan 'demam' atau sakit kerana kehilangan anaknya.

inilah kisahnya remaja kita zaman ini , sanggup berhabisan kredit kalau dengan kawan-kawan atau untuk  kekasih tetapi kalau dengan ibubapa dia anggap terlalu mahal harga sebaris sms ...malang sungguh ...

17.11.13

kejap je masa berlalu

assalamualaikum ...
lama juga maq nie tak update entri dalam blog ni , dalam minggu ni agak sikit sibuk dengan urusan keluarga dan kerja . adat lah kan orang rumah  yg bekerja dirumah lah katakan . .  hehe

isnin ni anak sulung maqnie yg baru lepas habiskan peperiksaan STPM tu akan mula menjadi 'perkerja' disebuah sektor swasta di daerah Batu Pahat ni . moga dia menjadi pekerja yg sentiasa suksess dan moga dia bersungguh-sungguh melakukan tugasannya disitu .
pemalu kononya tu
sebagai ibunya , maqnie hanya mampu berdoa agar apa yg dia usaha kan akan memberi kejayaan padanya ,tak kira sama ada dalam bidang kehidupan didunia mahu pun bidang kehidupannya  akhirat nanti . . .amin .....

apa pun dia memang kena belajar untuk mencari rezki untuk dirinya diusia semuda dia ( 19 tahun ) agar dia akan tahu betapa sukarnya kedua ibu bapanya berusaha mencari rezeki untuk dirinya dan keluarga !


apa yg lebih penting sekarang dalam gaya hidup kami yg serba sederhana ini ,dia berjaya juga menghabiskan pelajarannya di dalam 'tingkatan 6' dan berjaya menduduki peperiksaan STPM sehingga kesemesta terakhir...syabas kakak fara ...

here she is ..
jika selamani banyak tanggapan yg mengatakan tingkatan 6 adalah sangat sukar dan hanya membuang masa diceburi !  namun  kalau kita kata menuntut ilmu dimana pun susah dan kewajipan menuntut itu lah yg membuat dia berusaha untuk menamatkan tingkatan 6 dia !


kata dia . . .orang yg berhenti ditingkatan 6 itu ( belajar separuh jalan ) sebenarnya orang yg tak tahan menempuh dugaan-dugaan kecil yg Allah bagi untuk sebuah kejayaan ! ye... itulah prinsip dia selamani.


bekenaan dengan keputusan STPM dia nanti ... maqnie hanya mampu berdoa agar kejayaan milik dia dan andainya keputusan kurang memuaskan maqnie redha  . . kerana dia telah berusaha dan selebihnya ketentuan dari Allah S.W.T . .  .




9.11.13

benda mudah yg tak kita nampak

assalamualaikum
nampak tak keceriaan di blog maqnie kali ni ? amboi sempat lagi tu tukar-tukar background dalam suasana line yg tengah lambat macam siput ...sesungguhnya sabar itu satu jalan menuju kejayaan hehe  #perasan macam doktor fadzilah hj kamsah pulak maqnie kan.

dalam suasana sejuk dik musim hujan yg semakin melebarkan sayap nya ini .  agak tidak keterlaluan jika kita dapati manusia yg kurang vitamin akan mudah diserang selsema ! terutama kanak-kanak !

di taska kecil maqnie sekarang ni boleh dikatakan kesemuanya di jangkiti selsema ! ianya sungguh menyedihkan kerana kanak-kanak akan kelihatan comot ! hehehe

memang la kata orang sakit itu penghapus dosa tapi untuk kanak-kanak sekecil mereka , dosa apakah yg mereka dah lakukan ?? hahaha tak masuk akal ! sebenarnya kebersihan itu penting dalam aktiviti seharian kita selain itu , biasakan kanak-kanak ini mencuci tangannya apa bila selesai melakukan apa juag aktiviti  walaupun selepas memegang permainan .

dan yg lebih penting makanan tambahan untuk mereka seperti vitamin C sangat perlu .  lagi-lagi untuk kanak-kanak yg suka makan jajan ! mereka mudah kehilangan zat dalam tubuh mereka kerana bahan tiruan dalam jajan telah memusnahkan apa jua makanan berzat yg mereka ambil *padahal tak banyak pun yg musnah* hehehe tapi ianya memang tidak elok  .

menghindari lebih baik dari mengubati  .  ye betul sebab bila dah diserang ,bukan cukup 2 atau 3 hari dah baik,mungkin seminggu baru ok. yg kesiannya tu  ,bila nak tidur kanak-kanak ini mengalami hidung yg tersumbat dan mereka merasa tidak selesa . .  kesian kan

cara menjaga anak yg sedang mengalami demam selsema :

pastikan dia mandi bermula dari jirusan air dikakinya dahulu kemudian bawa keatas badan dan pastikan kepalanya tidak di basahi  dalam waktu dia mengalami selsema itu. dan elakkan mereka meminum air dalam peti sejuk dan sentiasa amalkan mereka meminum air masak  ... 

dan pastikan menggunakan tisu bukan tuala tangan kerana tisu bila dah guna terus dibuang ,sedangkan tuala tangan ni akan diguna berkali-kali dan ianya agak kotor kan  . .

utamakan dia dibagi rehat disiang hari dengan tidur siang walaupun hanya 1jam kerana kanak-kanak aktif diwaktu jaganya dan dia perlukan rehat selepas itu.

*berkata atas pengalaman maq*



8.11.13

bila akhir tahun

assalammualaikum...
bila akhir tahun macam ni ,selepas habis musim peperiksaan budak-budak yg bersekolah ,  timbul pula musim orang kawin kan anak bujang *musim pengantin* kemudian datang pula musim durian ? ahha betul ke bohong ni ?

bila juga akhir tahun ,akan datang musim hujan  , musim orang pergi melancung dan akan tiba musim orang kumpul duit sebab tahun baru akan muncul tak berapa lama je lagi ! anak nak naik sekolah !!

bila dah akhir tahun ,musim orang tenguk kot-kot ada hutang yg tak dijelaskan lagi , musim orang tambah hutang baru , musim orang cari pasal untuk bayar hutang hehehe ini memang betul !

konon-kononnya nanti raya senang semua dah siap sedia ,padahal bila nak raya ada je yg tak cukup ! shopping ! shopping dan shopping ! betul kan.... hehehe jangan tipu la Peah  oii ....

bila tiba akhir tahun , ramai orang akan risau sebab umur akan bertambah lagi ditahun baru sedangkan amalan belum lagi ditambah-tambah dan dosa belum lagi dikurangkan .... astagfirullah halazim...




6.11.13

Anakku,anakmu

assalammualaikum
kecoh ! tulah yg terjadi dinegara kita . kecoh pasal  pendatang asing ! semua nak di periksa  ,nak disoal siasat , semua nak ditangkap ! kenapa sekarang ? kenapa bila ada kes yg menakutkan baru nak bertindak ? setahu maqnie kehadiran pendatang asing bukan baru-baru ni tetapi puluhan tahun dahulu . dulu masa maqnie kecik-kecik pun orang indonesia dah masuk ke malaysia dengan jalan yg tidak sah! buktinya ramai yg guna jalan laut di kawasan kampung maq ! masa tu umur maq baru dalam 8-9 tahun gitu . .sekarang maqnie dah 44 tahun ! wow bayangknalah berapa lama kah jangka masa tu !

masa tu takde bangladesh lagi ,yg ada hanya pakistan , indonesia  dan warga kemboja ! masa tu kenapa tiada tindakan ekk ?? si kemboja jual baju ! si pakistan jual karpet ! si indonesia buat kerja dikebun kepala ,kebun koko , kebun sawit  dan jugak getah ! dan ada juga yg buat rumah ! kenapa tiada tindakan langsung? mereka tu dah beranak pinak dah sekarang , kebanyakkan mereka berkawin dengan warga negara malaysia dan siap ada kebun dan harta ! kadang-kadang kekayaan mereka mengalahkan kita orang malaysia sendiri.

tapi dulu macam aman sikit berbanding sekarang . mungkin kelompok mereka kecil maka mereka tak berani nak buat perangai . sekarang jangan kata merompak , membunuh pun mereka boleh ! haish tak kenang budi sungguh kan .

namun kebanjiran mereka pun disebabkan silap warga kita jugak ! orang malaysia tak suka kerja diladang ,tak suka kerja di tapak projek ,  tak minat jadi orang gaji , tak nak gaji murah , nak kerja didalam ofis,ada econ ! lahai .... so nak salahkan siapa  ?

pendatang ?? mereka bijak ! semangat kuat ! sanggup menjadi pendatang tak sah  ! berenang dilaut dalam, tidur dalam tongkang yg dilambung ombak tinggi ,di kejar , disorokkan macam sardin ! datang kenegara kita  untuk mencari  rezeki .

anak bangsa kita ? layan internet  tak sudah-sudah , lepak kat cyber cafe berjam-jam main game , duduk kat  shopping kompleks , pergi disko ,clubbing !  merempit ! mudah putus asa ! semangat lemah ! belajar main-main ! paling sedih menjadi penagih ! subhanaAllah .... kat mana kah silapnya tu.

maq pernah bergaul dengan pekerja dari indonesia ,sewaktu maq berkerja sebagai operator pengeluaran sebuah kilang elektronik di pekan Senggarang   ..kebanyakkan mereka adalah pelajar lepasan sekolah menegah atas yg setaraf kolej dan universiti di tempat kita ! mereka layak jadi doktor , cikgu , peguam , .. walau bagaimana pun mereka tak kesah pun menjadi pekerja kilang . mereka sanggup berjaga semalaman di kilang hanya untuk mencari rezki ! berdiri 12 jam di line ! mengejar target production untuk  company sehingga mereka menjadi pekerja kesayangan syarikat itu !  hebat sekali anak bangsa ini kan ! tapi tu cerita era 1991..masa tu maqnie masih bergetah lagi hehehehe


(2) Tumblr


perihal anak - anak maqnie pulak  ...maqnie belom nampak 'kelasak'kan mereka tapi rasanya masih ditahap kurang memuaskan hati lagi kot  . .... hehehe cakap anak orang,anak sendiri pulak kang  tak perasan pula silapnya !


5.11.13

kanak-kanak dan alam asuhannya

assalammualaikum
salam maal hijrah buat semua yg dihurmati ,yg bercuti tu seronok lah kan , yg bertugas tu teruskan usaha mencari rezki yg halal dimuka bumi Allah ini . .maqnie bertugas hari ni tapi tak ramai anak asuhan yg hadir  , so boleh la berblog .

bila menuntun berita beberapa malam ni , maq amat  tak sanggup melihat kekejaman pekerja taska yg mendera pelajar-pelajarnya . mungkinkah begitu cara dia mendidik anak muridnya?? siapakah yg patut disalahkan dalam hal ini ?

Kitty ❤️



ok...sebagai insan yg sudah berkecimpong dalam urusan bersama kanak-kanak selama 17 tahun ni . maq ada banyak pengalaman dalam menguruskan kanak-kanak , lagi-lagi kanak-kanak yg baru berusia 0.5 ~ 4 tahun ...ianya sangat menduga hati dan keimanan !

mungkin orang tak perasan betapa rumitnya menjadi pengasuh mau pun pendidik ! kanak-kanak yg tak tau apa-apa tu hanya mengikut naluri dia semata-mata , bermain , bergaduh , bercakap , menangis itu sahaja yg mereka tau ! kalau ada yg bijak pun tak ramai dan ianya sungguh memenatkan !! tapi bila dikenangkan bidang itu yg kita pilih ,mengapa mau mengeluh . . kenapa mau mendera sikecil itu ? kenapa mau teruskan benda yg kita tak suka ???? hebat sangat ke membuli budak yg tak cukup akalnya tu lagi ? hurm...zalim

maqnie pun terkenal dengan 'garang' tapi garang tu biarlah bertempat , lagi-lagi pada kanak-kanak sekecil itu , garang bagaimana pun kita ,ianya bukan dapat menjadikan dia seorang yg 'baik' tetapi makin bingung!!

boleh guna 'garang' pada kanak-kanak  jika dia melakukan kesilapan yg berulang-ulang ,dan sudah pun ditegur berulang-ulang TETAPI tak perlulah memukul dikepala, atau muka atau badan mereka , cukuplah hanya menyentuh lengannya dengan sekali tepukan agar dia sedar dan tepukan itu tak perlulah seperti anda memukul seorang ahli gusti !!!! itu tidak adil !

pada kedua ibubapa  jangan hanya mengharapkan kepada pengasuh atau pendidik ditaska ! kalian jugak kena ambil tau bagaimana keadaan perangai dan tingkah laku mereka . dan untuk pengetahuan ibubapa diluar sana ,kanak-kanak yg berada lebih dari 10jam di taman asuhan akan menjadi agresif dan aktif di waktu yg terlebih itu ,ini mungkin rasa bosan yg menebal dan ini amat merbahaya !!!

maqnie barkata diatas pengalaman je

:3


3.11.13

harapan

assalammualaikum
hari cuti adalah hari untuk bersama keluarga ! kali ni maqnie dan family berkunjung 2 hari ke rumah ibu mertua ku 'datin khatijah' hehe kerana cucu datin melangsungkan perkawinannya !beliau ialah anak kak ngah suami maqnie !*haraf anda dapat paham kedudukan dia disitu *senang cakap anak buah suami yg kawin la ni...hahaha kalau tak paham abaikan je lah ye ekk..

semalam ketika selesai akad nikah dimana anak buah tu melafaskan nya hanya sekali lafas ,maka termaktub dia menjadi suami orang yg sah ! alhamdulillah .

tiba-tiba maqnie jadi sebak kerana bermula disini,dia menjadi milik orang lain juga ! dimana kalau dulu dia hanya berkongsi kasih sayang dengan mak dan bapak dia tapi sekarang tanggung jawapnya  terbahagi dua ! untuk keluarga dia dan keluarga isteri dia ! huhu sedih  .... *maklum air mata otai ni memang sensitif sikit *

sebagai makcik dia walaupun makcik ipar ..eh.! ada ke gelaran makcik ipar??? hah bedal je lah ... maqnie pun seakan rasa dia akan jauh dari kami lepas ni ,bukan jauh macam mana la kan tapi yelah dah ada isteri , takkan nak bermanja dengan kami lagi macam waktu dia bujang dulu .... sedih ....

maqnie rasa dia lah antara anak buah suami yg manja dengan maqnie, suka bergurau, bersembang ,suka tersenyum dan dia suka buat hal sendiri tapi dia memang mesra bila dengan keluarga maq! itu yg maq nie rasa sikit terharu semalam . .
warna warni di hari itu ....

apa pun pesanan  maqnie untuk pengantin baru tu ...

jadikan alam baru ini sebagai permulaan awak untuk  meneruskan kehidupan dan walaupun dah berkeluarga baru ,jangan pernah lupa jasa mak dan bapak yg selama ni telah membesarkan awak ......kami keluarga awak yg tetap sayang awak sampai kehujung nyawa  kami ...insya Allah...
selamat pengantin baru buat ''abg miemie''


keluarga pengantin baru ...

30.10.13

dugaan yang bertingkat-tingkat tapi menarik

hujan hujan dan hujan .....

assalammualaikum
inilah ragam manusia ,panas salah,hujan pun bising padahal keduanya adalah rahmat dari Allah . bersunggut bukan sikap yg mulia tetapi merupakan perbuatan yg kadang-kadang buat orang lain keliru !

semalam maqnie diduga dengan dugaan yg amat besar tapi menarik jugak :)

seawal pagi maq dah masuk ofis iaitu mencuci baju  menggunakan mesin pra -auto maqnie tu ,apa yg buat maq diduga ,mesin pengering maq rosak ! ianya hanya mampu mengeringkan hanya sehelai baju ! berapa kali maq nak keluar dan masukkan baju-baju kalau sehelai demi sehelai tu ?

jalan pintas ,memerah lah guna tangan yg Allah bagi ini . . walaupun kurang power dari power mesin pengering tu tapi siap juga akhirnya cuma . . . dugaannya musim hujan,kain baju pulak tak di'spin' jawapnya macam kilang salai getah juga baju tak kering itu kelihatan dijemuran maq . ... hehe


dugaan yg kedua  ....

sedang maqnie buat kerja di bilik air ,tiba-tiba air yg di buang tu tinggi,macam banjir termenung pulak rupanya . bila disiasat rupa-rupanya  saluran longkang dari bilik air ke longkang  besar tersumbat ! aduh... puas maqnie korek tak jugak keluar airnya ! jolok luar ,jolok dalam satu apa pun tak berkesan !akhirnya tunggulah my mr castelo balik kerja jam 7 mlm ......nasib ada dua bilik air dalam rumah ni ..selamat ~

dugaan yg ketiga pula  . . .

waktu tu petang, maqnie dan anak dara maq yg nombor dua tu masih lagi mengerjakan longkang yg tersumbat tu sebab tak puas hati punca tersumbat tu apakah ??,maq pun cadangkan dia beli je pam getah untuk menyelesaikan masalah .dia pun setuju tapi belum 5 minit dia keluar ,maq dengar bunyi motor dia balik semula ,rupanya tayar motor dia pancit dibahagian belakang hahaha  ....dugaan lagiii... macam mana ni maq ?anak maq risau ....apalagi . . tunggu ayah balik je lah maq bukan tau nak repair tayar pancit..jawap maq selamba ! sebenarnya maq dah letih mengerjakan longkang ,mesin baju, dan anak-anak asuhan yg 6 orang tu hari tu !

jam 7.20malam my mr castelo balik ! dialah yg settlekan masaalah longkang... kata dia macam ada something like 'snake' dlm tu sebab dengan tiada apa-apa yg keluar tiba-tiba perjalanan air jadi lancar !!! macam tak berdosa je air tu mengalir ke longkang besar !!oh Tuhan . . .  seharian maq kerjakan tadi ,letih sangat-sangat ...

WHAT??  ada ular? letak garam dulu bagi dia keluar bang !! ish...mengarah pulak tu hehehe tulah kerja orang perempuan kalau dapat tau ada ular , mengelabah langsung tak menyempat si suami nak tarik nafas lega !hurm.... nak buat macamana lagikan hehehe  :)


Untitled


tu baru 3 dugaan dah macam kurus sikit maqnie jadinya hahaha ....nilah kan manusia yg dah biasa dengan kemudahan ,baru di duga sikit dan mengeluh dan mengelabah ! 

27.10.13

perkongsian bersama

assalammualaikum
bila usia makin bertambah ni ,tak salah jika post maqnie kali ni berkisahkan sesuatu yg berkenaan tentang mati. Sekadar mengingati bahawa iblis itu sentiasa berusaha supaya kita akan mengikutinya ke neraka dgn pelbagai cara ! namun begitu tataplah Nasihat Kubur ini :

 1). Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yg gelap,
      maka terangilah aku dengan TAHAJUD

 2). Aku adalah tempat yang paling sempit,
      maka luaskanlah aku dengan ber SILATURAHIM

 3). Aku adalah tempat yang paling sepi
      maka ramaikanlah aku dengan banyak membaca AL-QUR'AN.

 4). Aku adalah tempatnya binatang2 yang menjijikan
      maka racunilah ia dengan Amal SEDEKAH,

 5). Aku yg menyepitmu hingga hancur bilamana tidak Solat,
      bebaskan sempitan itu dengan SOLAT

 6). Aku adalah tempat utk merendammu dg cairan yg sangat amat sakit,
      bebaskan rendaman itu dgn PUASA.

 7). Aku ada Munkar & Nakir yg akan bertanya,
      maka Persiapkanlah jawapanmu dengan banyak mengucapkan Kalimah "LAILAHAILALLAH"

 Kirim ini semampumu dan seikhlasmu kepada sesama Muslim, sampaikanlah walau hanya pada 1 org..Ketika anda ingin menyebarkan .. ini, lagi2 syaitan pun mencegahnya. Syaitan berbisik;
 "SUdahlaaaaaah tak payah di SEBARKAN, tak penting pun, BUANG MASA saja, tak mungkin akan di baca "...

 ingatlah Sekecil apapun amal ibadah, Allah SWT menghargainya puluhan kali ganda ..
 InsyaAllah..

maq dan hujan

assalammualaikum

kalau musim hujan ni apa yg sering berlaku :

perut sentiasa lapar

mata mudah mengantuk

aktiviti luar sangat terhad

apa yg terbaiknya bila tiba musim hujan :

makanan sentiasa diupdatekan

anak-anak dara tak keluar rumah

suami pun hanya lepak depan tv


alhamdulillah... apa yg berlaku memang ada rahmatnya , terima kasih ALLAH  kerana menurunkan hujan dan memberi kebahagiaan pada maqnie dan keluarga ! maq suka bila yg tersayang semua ada depan mata bila hari-hari cuti macam ni . eh ! macam nak tidur pulak tapi baru pukul 9malam hehehe gelojoh pulak musim hujan-hujan gini  !  

26.10.13

kejutan dan tekanan

Assalammualaikum...pedih biji mata bila online facebook petang tadi ,rata -rata orang sebut pasal bajet 2014 ! eh termasuklah maqnie ,mengada je nak menyampuk hehe maqnie pun rakyat Malaysia so maqnie pun ada hak untuk menyuarakan pendapat ! tapi rasanya ada banyak lagi pendapat dan pendapatan yg jauh lagi baik dari maqnie ,so maq pun lagi suka duduk diam dan memerhatikan aja .


See the universe | via Facebook

semalam maqnie di beri kejutan oleh anak asuhan dimana dia menyatakan seseorang individu telah  menyoal selidik taska dirumah maqnie darinya ! ye ..tekanan disini ! mengapa perlu dia menyoal anak itu ? apakah dia begitu yakin bahawa maklumat yg dia perolehi itu adalah 100% benar dari kanak-kanak berusia 4 tahun itu ? takmasuk akal ,namun katanya 'kanak-kanak bersikap jujur' !

okey ingin dijelaskan disini selama maqnie menjadi pengasuh  iaitu lebih kurang 17 tahun lamanya inilah kali pertama orang luar berminat nak ambil tahu periuk nasik maq ! untuk apakah ?? apakah dia cemburu pada rezeki yg Allah dah beri pada maqnie sekarang ni ?

atau menjaga seramai 6 orang kanak-kanak yg berbagai ragam tu bakal menjadikan maqnie seorang jutawan dimalaysia ini ? dan dia pula akanhidup  merepat ?? oh . .  tidak perlu pening kan kepala la .. rezki kita itu Allah yg bagi,bukan main tangkap muat jek ,so hargai pada semua yg kita ada sekarang ni !dan jangan disebabkan orang lain lebih percayakan hasil kerja maqnie,maka dia sewenang-wenangnya ingin mencurigai maqnie ? malahan sanggup menceritakan perhal rumah tangga maqnie dan hasil kerja maqnie dengan jiran yg lain ?? apa motif dia sebenarnya ? sangat keliru disini  .

sepengetahuan maqnie,sekuman pun maqnie tak pernah nak ambil kisah rumah tangga dia ,dan kawan-kawan seangkatan dengannya ! tidak pernah pun !! sebab sebagai isteri ,maqnie lebih suka duduk didalam rumah,buat kerja mengasuh dari jam 7am sehingga 7 pm dan tidak perlulah sangat mengambi tahu hak peribadi orang lain,kerana itu bukan hasil kerja yg berbaloi-baloi ! cuba anda semua bayangkan tekanan maqnie berhadapan dengan  insan yg tak reti bersyukur ni :


~maqnie dulu aktif mengikut kumplan yasin ,dimana pengerusi ( ustazah ) selalu meminta maqnie membacakan doa untuk tiap kali majlis berlangung NAMUN apa yg tidak sedap didengar ,komen dari seseorang bahawa maqnie bukan pakar yg diiktirafkan oleh pejabat agama so maqnie tak boleh membacakan doa kerana dikhuatiri doa maqnie tak sampai ke langit !! subhanaAllah .... kalau guru tajuid ( ustazah) mengizinkan ,sudah pasti dia yakin yg bacaaan maq betul ! takkan ustazah nak doa di baca oleh orang yg salah bacaannya  . ?? menanggong dosa ustazah itu nanti ! sebagai seorang yg pro dalam mengatasi permasalahan ini  ! walaupun tak berapa pro lah  sangat ,maqnie terima je kritikan beliau *kaki gosip tu* dan sehingga sekarang ni,maqnie dah makin jauh dari kumpulan sebab maq rasa sangat tersentap !!

~maqnie selalu mendapat undangan yasin di tempat yg memerlukan maqnie keluar dari area rumah maqnie ,maka dengan ikhlasnya sesiapa yg mempunyai kenderaan ,dia akan memberi tumpang kepada ahli-ahli yg tiada kenderaan termasuklah maqnie sendiri .  .TETAPI malangnya pada satu hari maqnie difitnah oleh insan yg agak cemburu dengan maqnie ...dia memberitahu suami maqnie bahawa seakannya maqnie ni bukannya ke majlis yasin tetapi keluar ketempat lain dimalam hari ...astagfirullah hal azimmm .! dan akhirnya suami maq pun mensyaki yg maqnie ada affair dengan lelaki lain ..ya Allah..kejamnya jiran-jiranku . kini jangan kata nak keluar menumpang kawan, nak kekedai pun maqnie dah malas kerana tak mau difitnah lagi .

~sekarang maqnie 24jam dirumah,selama seminggu ,sebulan dan hampir setahun ,maka semalam lah hati maq tersentap lagi dengan gosip yg mana ketidak puashati jiran maqnie itu ! ya ampun apalagi yg tak betul maqnie ini ? dah duduk rumah je dah ,tiada lagi  yasinan , dah takde lagi dah keluar malam untuk kejemputan yasin, tiada lagi kepasar malam, tiada lagi kekedai . . .itu pun masih disangsikan lagi ???

adilkah jiran-jiran buat maqnie begini ??
untuk apakah segala gosip di lemparkan ?
mereka akan mendapat bonus pahala atau dosa  kah?
sesungguhnya maqnie tak akan menyalahkan kanak-kanak yg ditanya tetapi maqnie tetap mengatakan bahawa orang  dewasa yg menyoal itu yg kurang upaya akalnya kerana mencari maklumat yg tak sahih untuk disebarkan kelaman jiran tetangga yg lain ! tidakkah mereka tahu ,diusia kanak-kanak 2-8 tahun mereka bercakap mengunakan akal ,ingatan ,dan ilusi . . .sila hati-hati dengan kanak-kanak usia begini kerana ianya mungkin akan menambahkan lagi dosa anda itu . .waALLAHhualam . .

24.10.13

24 oktober punye hal

assalammualaikum
hari khamis dah kan ,malam ni malam jumaat pulak ! huhu mengada le tu bila tiba malam jumaat? hehehe tadi waktu tengah duduk sambil memerhatikan anak-anak asuhan buat deko dalam rumah maqnie, maksud 'deko' dalam bentuk gambar ialah ini . . .

dari depan pintu sampai kedapur sebenarnya mainan ni
masing-masing sedang   mencipta reka ciptaan masing-masing lah ni, ada yg reka kapal terbang, kapal laut ,kapal api..eh...tipu jek hehe . dan yg sebenarnya mereka ni memang kreatif !


tiba-tiba datang mms dari nombor handphone adik ipar lelaki maqnie ! dan bila di buka inilah yg maqnie dapat . ...

konvokesyen darjah khas Ustaz Danial Nazrul

ye itulah wajah anak saudara maqnie iaitu Arif Danial ,beliau menerima sijil untuk darjah khas sekolah agama nya . tahniah arif atau nama panggilan dalam versi manja iaitu abang ayep ! jadilah contoh yg terbaik untuk adik - adik kamu dan doa dari mak long moga abang ayep akan berjaya dalam tiap bidang yg diceburi untuk kehidupan di dunia dan di akhirat nanti ... aminn . ....

20.10.13

terjawap sudah semua kekusutan

assalammualaikum
pada entri yg sebelum ni maqnie kan bingung nak sambut aidil adha dimana ! ingat tak ? kalau anda semua nak tau maqnie akhirna balik ke dua-dua belah kampung kami hehe pada sebelah paginya maqnie dan family balik ke kampung kelahiran maqnie iaitu di Koris Senggarang kemudian selepas zohor kami berkunjung ke kampung suami maqnie pula iaitu di Parit Yusof Muar .

sebenarnya kepulangan pada tarikh tersebut dipengaruhi oleh ....


15 oktober 2013 ialah hari lahir abah maqnie yg ke 72 tahun dan maqnie ingin menyambutnya bersama ahli keluarga yg lain , tu sebab maqnie meluangkan masa untuk pulang ke kampung seawal pagi .dibawah ni detik yg sederhana , tapi meriah juga ketika majlis yg 'surprise ' gitu ...hehe




dan untuk program dikampung suami pula , tak dapat nak upload gambarnya disini kerana line tidak mengizinkan ,tapi apa yg perlu di ketahui , maqnie dah jadi nenek untuk  5 orang cucu di belah suami maq !
lahai dapat cucu lagi !!! hehehe tahniah untuk puan Sanisah Minhad  ( anak saudara suami )
yg ada cuma gambar ini . . .  hai ahli keluarga baru puan Khatijah  ..

Photo: Awak kita ada baby boy ;)
jangan jelous ! ^_^
Aqil Arshad & maqnie

11.10.13

Maq dan jumaat

assalammualaikum
jumaat yg indah lagi berkat dah muncul semula dalam kehidupan kita harini , banyak pekara yg sunat dilakukan dihari jumaat ini , termasuk lah potong kuku , potong rambut , membaca yasin , bersedekah , eh banyaklah lagi yg maqnie tak dapat nak taip kan disini , yg pastinya awak semua tentu tahukan . .

 

dulu masa maq kecik-kecik  , kalau nak potong kuku kenalah tunggu hari jumaat ! kalau tak maqnie akan biarkan je sampai lah jumpa jumaat diminggu hadapannya . anda bayangkan lah kalau terlepas 4 jumaat ??? mau dah macam kuku beruang dah kuku maq ye kan ?

dan dah tentunya disekolah selalu berada di kumpulan murid yg kena tahan oleh si pengawas ! alamak macam suka pulak kena tahan tu hehe *buat muka slamber je masa tu * hehe

 

tapi tu dulu,zaman kecik-kecik , zaman sekolah menengah maqnie dah reti fikir ! kalau hari-hari kena tahan,untuk apa ? maqnie taknak jadi 'budak hot' di sekolah sebab dah ramai yg hot-hot belaka masa tu , haishhh . . .*ketika itu kami panggil budak gelemer bukan budak hot * so lepas tu hari-hari maqnie ketip kuku sampaikan tak sempat kuku tu nak tumbuh !! kesian kan .

tapi tu semua sejarah kecik-kecik dan muda remaja , bila dah dewasa macam ni , ikutlah keadaan kan, bila agak menganggu tugasan je ,maq baru potong kuku ,kalau tak mengganggu,maka lupalah maqnie nak memotongnya ..adoi boleh pulak gitu ?


orang dah tua  . . .tumpul pulak mindanya hehe . . eh..jum ketip kuku cepat ! jangan simpan najis lelama dalam kuku anda kerana itu tak baik !


10.10.13

hajat Maq

assalammualaikum
haish malam - malam jumaat gini , sempat lagi maqnie menaip entri ye? maklumlah kan sementara tunggu anak-anak tidur haha . katanya malam jumaat ramai orang buat hajat ? entah ye ke tidak , walallah hualam huhu tepuk meja tanya kerusi  YES !

lee hi | Tumblr

kalau di tanya pasal hajat , maqnie sebenarnya ada hajat besar tau ! apakah ? ahha bukan hajat malam jumaat ea , ' menyanyah jek' haha hajat maqnie lebih besar dari stadium Bukit Jalil tu ! kalau datang 'Man raja lawak dalam program HAJAT dia tu , maqnie nak beritahu dia yg hajat maq nak buka sebuah TASKA * taman asuhan kanak-kanak* ! maq nak jaga anak bangsa ramai-ramai ,biar maqnie seperti ada sebuah keluarga yg besar ! walaupun anak maq cuma ada 3 orang tapi maq suka jika suasana meriah itu menjadi hiburan buat maq.

i can tell you all my secrets | Stop-A-Moment


dulu maqnie ada ditawarkan mengikuti program krusus untuk pengasuh dirumah ( taska dirumah ) oleh  jabatan kebajikan masyarakat Batu Pahat !katanya selesai je krusus tu,maq boleh memiliki sijil ( lesen) untuk membuka taska dirumah dan boleh jaga anak orang lebih dari 10 ! tapi disebabkan maqnie * takde kabel* maka maqnie terkeluar dari senarai yg terpilih ! mereka pakai kabel car sedangkan  maqnie hanya ada kabel talipon haha , tu sebab tak terpilih kot . . . sabo aje laa.

Untitled


kalau anda sudah minat sesuatu bidang tu pasti  ianya bukan beban kan? , sebenarnya memang seronok mengasuh ni ! maqnie pun memang minat budak-budak ,lagi-lagi budak yg bijak,kurang nakal dan dengar kata  !

Baby

di Batu Pahat kos masih rendah berbanding di tempat-tempat lain , tapi tu maqnie tak kesah sebab rezki masing-masing kan, semua tu datang dari Allah,apa  yg penting ada kerja ada lah gaji dan anak-anak asuhan sihat dan selamat di dalam jagaan maqnie ..insya ALLAH..:)

.

9.10.13

bencinya shopping kalau...

assalammualaikum
salam satu malaysia
thanks untuk readers yg bukan muslim yg sudi singgah ke blog maqnie ini
dan juga tak lupa pada readers muslim jugak . . .

banyak nak fikir  kejap lagi ni !

anda suka shopping ? yes ! siapa tak suka kan ,lagi-lagi kalau awal bulan ,masa tu duit di beg dompet sudah padu ,padat dan mampat ! hehe *naluri orang perempuan memang gini . . haishh

bila sebut pasal shopping , ada pekara yg maqnie tak berapa gemar memandangnya !kadang-kadang maqnie rasa macam nak pulang aje kerumah  kalau terlihat suasana itu . apakah agaknya ?

jap..tengah ingatkannya ni...


~ suami yg bermuka ketat , memandang isteri yg sedang memilih barang keperluan sambil mendukung anak kecil ! please lah encik suami , kalau rasa anak itu augerah biarlah anda saja yg memegang anak sedang kan isteri anda itu biarkan lah memilih barang ! dan jika anak anda tidak merasa selesa dengan anda , kenapa tidak anda sahaja yg memilih barangan tersebut ? aduhhai tak sanggup maq melihatnya .

eh..ni muka perempuan yg ketat kan..

~ kanak-kanak yg bermain ,kehulu kehilir ,belari seperti di taman permainan ,sedangkan orang tuanya sibuk memilih pakaian  atau keperluan lelain . .wahai ibubapa yg cuai, bagaimana jika anak anda terlanggar barangan yg di susun di pasaraya tu ? tidakkah membebankan anda saja nanti ? atau bayangkan jika anak anda tiba -tiba menghilang dan mengikut 'emak dan ayah barunya' ? masa tu baru nak menangis kah ? ohh ...

senyum lagi baik kot...

~ pasangan yg bertengkar pasal memilih barangan keperluan ! paling sakit hati bila si encik suami tiba-tiba keluar meninggalkan isteri dan sale girl didalam kedai macam tu je ! nak beli ke tak bukan dia nak cakap pun hurm... takde sopan langsung kan ...
hurm.. ada je yg tak kena tu


~ bila tengok orang dah ramai beratus nak bayar, lepastu budak yg bertugas di casher tu pulak budak baru ,dah lah orang ramai berbelanja, barangan pulak tu mestilah banyak, mesin pengesan bakut pulak meragam ! haish.. sabar je lah ! nak menangis pun ada masa tu, agaknya menunggu itu satu keperluan di masa tu ,so sabar antara ikhlas atau tidak je masa tu hehehe..

nak hiburukan hati je ni heee


kenapa maq membebel begini ? sebab ni semua pengalaman maq sendiri  ... dan anda bagaimana ? mesti menarik kan ? share lah dengan maq  ...
share boleh....gossip jangan ...


6.10.13

buatlah bersungguh-sungguh

Assalamualaikum
selamat berhari minggu semua rehat-rehat ye harini?  tapi katanya orang utara semenanjung tak cuti pada hari ahad cuti mereka hari jumaat  . . .alhamdulillah bila pun hari cutinya ,yg penting kita kena ada hari yg istemewa iaitu hari untuk beristirehat .

tapi hari minggu ni suami maqnie *my mr castelo* kena kerja ..alhamdulillah juga sebab tak de kerja takde gaji maka jika ada lebih kerja ,ianya bermakna lebih la juga gajinya nanti..syukur alhamdulilah . .

semalam maqnie tengok bola JDT vs KELANTAN . . apa yg maqnie nak cakap . .maqnie redha je atas tiap keputusan sebab memang tu yg pemain JDT tunjukan pada penyokong mereka ! nak komen banyak-banyak pun tak boleh sebab bukan maqnie yg main . .

tapi apa yg maqnie nak katakan sekarang ni buatlah kerja setimpal dengan gaji yg dibayar kepada anda duhai pemain ,kerna bukan maqnie seorang ,malahan berpuluh ribu hati yg mengharapkan kejayaan JDT malam tadi sesungguhnya  ramai yg agak kecewa dengan anda sekarang ni . dan jangan biarkan itu berterusan kerana gaji anda itu akan melibatkan hati dan harapan kami ni jugak ! carilah keberkatan didalam hasil titik peluh anda itu  . .

good luck JDT !!


You

3.10.13

hilang yg bermaruah

assalammualaikum
malam jumaat yg indah ini lebih indah lagi jika di dengarkan bacaan surah yasin di rumah dan bersedekah kepada semua aruah kaum keluarga yang telah pergi dulu meninggalkan kita  . tadi masa menuntun buletin di tv3 ,maq amat bersimpati pada kejadian yg meragut nyawa pelumba basikal yg berlangsung di TERENGGANU semalam.

kehilangan dengan satu kemalangan merupakan tragedi yang  amat menyayat hati ! apatah lagi kemalangan yg dimana mangsa sedang berusaha untuk menjayakan perlumbaan . ianya memang amat menyentuh hati dan perasaan .

tapi kehilangan mangsa ialah kehilangan yang bermaruah ! kerana mangsa bukan hilang nyawa seperti mat rempit yang selalu kemalangan tu, tapi mangsa kehilangan nyawa disebabkan berbuat jasa pada negara dan bangsanya .. . al~ Fatihah ...

2.10.13

maq yg dulu dan yg sekarang

Assalammualaikum

budi bahasa budaya kita

mungkin itu dah kerap kali kita dengar ,sejak dari lahir lagi *mungkin* tapi dalam dunia yg serba canggih ni ,ada lagikah manusia ber budi bahasa dan berbudayakan budi bahasa itu ?

tengok pada anak-anak yg kian membesar ni pun maqnie dah dapat rasakan betapa sukarnya nak menerapkan budi bahasa mereka agar menjadi kebanggaan bangsanya !

puncanya mereka terlalu dimanjakan !

sejujurnya memang anak-anak maqnie semua maqnie didik dengan tegas ketika kecilnya . lebih-lebih lagi ketika mereka berusia 2 hingga 12 tahun kerana ketika itu mereka masih dipengaruhi oleh teman sebaya dan pengaruh keluarga lagi . 

namun ketika mereka sudah disekolah menegah , pergaulan pun sudah bercampur , perkataan yg keluar dari bibir mereka bukan lagi yg maqnie guna di rumah ! kadang-kadang macam-macam ayat pelik yg mereka guna pakai dan tak kurang juga yg buat maqnie tersentap !

kalau lah dizaman maqnie dulu , salah sebut je sudah di sapu cili dibibir ni hah ! mau melolong cari air dalam tempayan untuk mencucikannya  hehe . main cubit-cubitan tu dah tak asing lagi dah dilengan maqnie ni haha nampak sangat nakalnya zaman kecil maqnie tukan  . . lahai malu jek nak cerita disini ! 

lagi pun maqnie memang budak kampung orignal tau kawan maq semuanya lelaki ,kawan perempuan ramai yg macam snow white ,macamana maqnie nak join mereka hehehe sikit-sikitmenangis ,bergaduh tu yang maqnie tak serasi berkawan dengan budak perempuan dizaman maq kecil-kecil ! hehe dan bila berkawan dengan budak lelaki pulak, maq dianggap bagai tuan puteri sebab maq sorang awek dlm group tu hehehe pandai tak maqnie mengadjust ? ahha . ...

tapi itulah keindahan yg tak semua orang alami . dan bila maqnie duduk sorang-sorang memang indah masa kanak-kanak dulu ...dan sekarang ni apa yg maq tenguk memang budi bahasa amat jauh berbeza ! kualitinya kurang kerana dizamanni remaja kita sudah terdedah dengan ayat 'what on your mind '
Rose | via Facebook