Posts

Showing posts from January, 2013

pemakanan dan kita

Image
selamat pagi jumaat sayang...
awal pagi maqnie dah layan tv 3
dalam rancangan Malaysia hari ini
tersenyum maq bila segmen bersama ustaz 'on air'
telatah ustaz berbicara buat maq terasa seronok menuntunnya
ustaz menyentuh pasal cara pemakanan Rasullullah s.a.w






menurut ustaz Nabi Muhamad mengamalkan pemakanan yg sihat dan berkhasiat
ianya merangkumi 3 alemen iaitu 1/3 air ,1/3 makanan 1/3 angin
Baginda suka memakan makanan yg dipanggang
Baginda akan mengambil buah2an sebelum makan makanan yg berat
amalan baginda pula tidak mencampurkan sumber makanan dari laut
dengan sumber makanan dari darat kerana itu sangat tidak elok utk tubuh .
contohnya Baginda tidak  memakan ikan bila ketika Baginda sedang menikmati ayam
agak-agak korang paham lah kan apa maksud maq ini ?
lagi satu...Nabi minum banyak air untuk menjaga kesihatan badan Baginda
so lepas ni marilah kita sama mengamalkan cara pemakanan Baginda itu.
utk menjaga kesihatan tubuh badan kita.






makanan yg menyihatkan ...

 but nabi …

mestikah begitu

assalammualaikum semua
pagi selasa yg sangat indah
angin dingin menyapa ke wajah dengan mesra dan bersopan santun
anak-anak sudah kesekolah bagi menunaikan kewajipannya
menandakan subuh kian pergi dan hamparan siang kian menghampiri
yg tinggal hanya maq disini ..
setelah siap semua tugasan
menyelak helaian akhbar memang sudah mesti
menyelongkar tiap sudut berita adalah satu hobi maqnie ..
terpaut pada satu sudut..rasanya tak perlu dikatakan disini,sudut apakah itu
namun maq sangat tertarik pada isi katanya...
sudah ada pengganti..
siapakah?..dia adalah seseorang yg sangat popular di malaysia ni
seorang selebriti lelaki yg sungguh ... awesome kot ..! hehe
dia mengakui yg dia sudah temu pengganti
utk mengganti teman hidupnya yg baru di ceraikan sebelum ni ...
mudahkan lelaki ni . . .
rasanya belum pun setahun mereka berpisah hurmm....entahlah..
jika di ambil dari sudut positif anggap je lah tiada jodoh
tapi jika di amati dari sudut iklasnya cinta..
manakah nilai cintanya yg dulu ?
jika p…

inikah akhirnya

Image
assalamualaikum
para pembaca yg sangat rajin membaca
teruskan berblogwalking
kerana anda akan menambah ilmu
pada tiap yg anda jumpa dalam perjalanan anda ini .
semalam..ahad 20.1.2013
maqnie  baca surat khabar metro ahad
memey la..
kalau isnin takkan dipanggil metro ahad pulak kan hee .
ok..back to the start
tajuk yg dimuka depan sangat menarik perhatian maqnie
'' kasih bersalut noda''
waktu mula menatap memang maq terfikir
aah..ni mesti kesah anak remaja yg bercinta cintun ni
tapi bila dah mula membacanya...kering darah maq ...
si ayah memperlakukan anak gadisnya
seperti yg dilakukannya pada isterinya..nauzubillah . . .
alasannya dia sangat sayangkan aruah isterinya
dan anak gadisnya itu memiliki wajah seiras ibunya.
ye Allah... apekah semua ni?
bertahun si anak menderita di perlakukan oleh ayahnya
sepatutnya si ayah itu yg menjaga kehormatan anaknya
bukan mengelapkan lagi masa depan anaknya seperti itu .
kejamnya hati kamu wahai ayah...
mana kah peri kemanusiaan yg d…

pelangi dihati mama

Image

post pertama ditahun baru 2013

assalamualaikum
tahun baru dah masuk hampir seminggu
banyak cerita lama yg boleh  dijadikan teladan
banyak juga cerita manis yg bolehlah dibuat kenangan
maqnie rasa semua yg diluar sana akan bertambah matang dalam tahun baru ni
maqnie pun dah makin bertambah muda dah ni..
eh!! bertambah usia..sorry..silap taip :)
mana yg belum ada calon teman hidup tu dah boleh la mencari
ramai insan solo diluar sana yg memerlukan teman hidup
maka berusaha lah dengan bersungguh-sungguh mencari calon anda...hee
yg mana belum berkerjaya tu boleh berusaha
banyak peluang kerja kosong di negara kita ni
cuma antara hendak dengan tak hendak  kita berusaha mencarinya
harapan maqnie ditahun baru ni semua hutang-hutang tahun lepas tu anda dah bagi settlekan ye
bukan apa.. tak baik simpan hutang lelama nanti hidup tak barokah..hu3
mohon jangan terasa la ye...