25.1.13

pemakanan dan kita


selamat pagi jumaat sayang...
awal pagi maqnie dah layan tv 3
dalam rancangan Malaysia hari ini
tersenyum maq bila segmen bersama ustaz 'on air'
telatah ustaz berbicara buat maq terasa seronok menuntunnya
ustaz menyentuh pasal cara pemakanan Rasullullah s.a.w






menurut ustaz Nabi Muhamad mengamalkan pemakanan yg sihat dan berkhasiat
ianya merangkumi 3 alemen iaitu 1/3 air ,1/3 makanan 1/3 angin
Baginda suka memakan makanan yg dipanggang
Baginda akan mengambil buah2an sebelum makan makanan yg berat
amalan baginda pula tidak mencampurkan sumber makanan dari laut
dengan sumber makanan dari darat kerana itu sangat tidak elok utk tubuh .
contohnya Baginda tidak  memakan ikan bila ketika Baginda sedang menikmati ayam
agak-agak korang paham lah kan apa maksud maq ini ?
lagi satu...Nabi minum banyak air untuk menjaga kesihatan badan Baginda
so lepas ni marilah kita sama mengamalkan cara pemakanan Baginda itu.
utk menjaga kesihatan tubuh badan kita.






makanan yg menyihatkan ...


 but nabi tak makan nasi lemak ok... hehehe
orang malaysia je yg pekena nasi lemak tiap pagi . . .






22.1.13

mestikah begitu

assalammualaikum semua
pagi selasa yg sangat indah
angin dingin menyapa ke wajah dengan mesra dan bersopan santun
anak-anak sudah kesekolah bagi menunaikan kewajipannya
menandakan subuh kian pergi dan hamparan siang kian menghampiri
yg tinggal hanya maq disini ..
setelah siap semua tugasan
menyelak helaian akhbar memang sudah mesti
menyelongkar tiap sudut berita adalah satu hobi maqnie ..
terpaut pada satu sudut..rasanya tak perlu dikatakan disini,sudut apakah itu
namun maq sangat tertarik pada isi katanya...
sudah ada pengganti..
siapakah?..dia adalah seseorang yg sangat popular di malaysia ni
seorang selebriti lelaki yg sungguh ... awesome kot ..! hehe
dia mengakui yg dia sudah temu pengganti
utk mengganti teman hidupnya yg baru di ceraikan sebelum ni ...
mudahkan lelaki ni . . .
rasanya belum pun setahun mereka berpisah hurmm....entahlah..
jika di ambil dari sudut positif anggap je lah tiada jodoh
tapi jika di amati dari sudut iklasnya cinta..
manakah nilai cintanya yg dulu ?
jika pengganti sebegitu mudah diperolehi !
kalau kita lihat..lelaki memang senang mendapat pengganti
berbanding perempuan...kenapa ye?
adakah lelaki lebih murah cintanya berbanding perempuan?
tepuk dada tanyalah selera.. kesimpulannya memang jelas lah nampaknya dlm hidup ni,
lelaki memang tak boleh meneruskan kehidupan nya tanpa seorang wanita disisinya..
kalau tak mengharapkan teman wanitanya
dia akan mencari ibunya...mestikah begitu??? waALLAHhualam...

21.1.13

inikah akhirnya

assalamualaikum
para pembaca yg sangat rajin membaca
teruskan berblogwalking
kerana anda akan menambah ilmu
pada tiap yg anda jumpa dalam perjalanan anda ini .
semalam..ahad 20.1.2013
maqnie  baca surat khabar metro ahad
memey la..
kalau isnin takkan dipanggil metro ahad pulak kan hee .
ok..back to the start
tajuk yg dimuka depan sangat menarik perhatian maqnie
'' kasih bersalut noda''
waktu mula menatap memang maq terfikir
aah..ni mesti kesah anak remaja yg bercinta cintun ni
tapi bila dah mula membacanya...kering darah maq ...
si ayah memperlakukan anak gadisnya
seperti yg dilakukannya pada isterinya..nauzubillah . . .
alasannya dia sangat sayangkan aruah isterinya
dan anak gadisnya itu memiliki wajah seiras ibunya.
ye Allah... apekah semua ni?
bertahun si anak menderita di perlakukan oleh ayahnya
sepatutnya si ayah itu yg menjaga kehormatan anaknya
bukan mengelapkan lagi masa depan anaknya seperti itu .
kejamnya hati kamu wahai ayah...
mana kah peri kemanusiaan yg dimiliki ?
memang beginikah umat akhir zaman?
memandang soal seks itu benda yg 'remeh tapi popular '
sedangkan undang2 sangat menguji 20 kali sebatan utk tiap kes ..
namun....mereka tetap mengejar nafsu..
dan mangsanya gadis
yg sangat lemah ,
yg ketakutan,
yg malu pada diri sendiri
dan masa depannya
dan pada masyarakatnya
ini hanya 1 dari ribuaan kes2 seumpama ini ...
ini baru kita lihat di malaysia..
belum lagi diseluruh dunia...
ahh..inikah akhirnya?
makin keliru disini . . ..
mohon yg baik2 saja untuk diri dan anak2..
dan utk semua sahabat ...
bawah ni antara keratan yg maqnie snap semalam . . .
moga dibuat tauladan  dalam kehidupan kita ini . ..
maka hati2lah dengan godaan napsu itu . . .


alasan yg tak masuk akal langsung...


masalah yg dialami si mangsa . . .

ayah apekah ini??

kesan masa akan datang pada mangsa . .. 


** bertaubatlah duhai ayah . . . .

13.1.13

pelangi dihati mama



kehadiranmu  yg dinantikan....
susah payah membesarkanmu...
mendidikmu... mengasuhmu,
 biarlah aku seorang saja yg merasanya..
asalkan kamu rasa  tenang dan selesa..
aku pun bahagia...

sewaktu kecil..semua  minta mu ku turuti
bau badanku pun kau kenali
sentuhan jariku pun kau mengerti...

bila kamu dah besar...dah bijak..
dah pandai bergaya...
sukarnya mendidik kamu  lagi...
kata2ku tak kau peduli...
ahh... sedihnya...


cinta ku kau biar sepi..
kasih sayangku kau abaikan..
pengorbanan ku tak kau endahkan...
ketika itu...hancurnya hatiku...


walau kasih sayangku kau abaikan
walau cintaku kau pinggirkan
kau tetap ku sayang...
hatiku tetap milikmu..doaku tetap utkmu
kerana..kaulah amanahku...

inilah bisikan seorang ibu
buat insan yg dipanggil anak . .
harapanku...moga kau mengerti~

6.1.13

post pertama ditahun baru 2013

assalamualaikum
tahun baru dah masuk hampir seminggu
banyak cerita lama yg boleh  dijadikan teladan
banyak juga cerita manis yg bolehlah dibuat kenangan
maqnie rasa semua yg diluar sana akan bertambah matang dalam tahun baru ni
maqnie pun dah makin bertambah muda dah ni..
eh!! bertambah usia..sorry..silap taip :)
mana yg belum ada calon teman hidup tu dah boleh la mencari
ramai insan solo diluar sana yg memerlukan teman hidup
maka berusaha lah dengan bersungguh-sungguh mencari calon anda...hee
yg mana belum berkerjaya tu boleh berusaha
banyak peluang kerja kosong di negara kita ni
cuma antara hendak dengan tak hendak  kita berusaha mencarinya
harapan maqnie ditahun baru ni semua hutang-hutang tahun lepas tu anda dah bagi settlekan ye
bukan apa.. tak baik simpan hutang lelama nanti hidup tak barokah..hu3
mohon jangan terasa la ye...