30.9.13

kesengalan mereka pun jelas

assalammualaikum
selain anak asuhan yg seramai 5 orang ni . .
maqnie ada 3 orang anak gadis dirumah ni.
seorang bermur 19
seorang berumur masuk 18
seorang lagi berumur 11 tahun !
mereka ni kadang-kadang memang meletihkan bila nak dididik !
tapi kadang-kadang merekalah teman maqnie !
mereka lah pembuli maq !
sebab mereka suka gelakkan maq emm . .
tetapi  mereka jugak penasihat untuk maq !
haha macam pelik je kan ayat ni   . .
tetapi bila dah berkumpul ketiga-tiganya bersama ,
selain bergaduh ,mereka juga agak sengal !
kenapa maqnie cakap begitu ?
jum tenguk gambar-gambar ni . . .










tapi kenapa maqnie  kata mereka  sengal ?

gambar 1~ jalan tu sebenarnya sunyi takde kenderaan  lalu ,tapi mereka berdiri tegak sebelum melintas ! macam tiang bendera pun ada jugak tu

gambar 2~toleh kanan bukan sorang tapi tiga - tiga sekali macam askar buat perbarisan lintas langsung pun ada jugak ni ermm . .

gambar 3~toleh ke kiri  jugak macam nak tunggu bangla jual aiskerim pun ada hahaha

gambar 4~ tiba-tiba ada sebuah motorsikal lalu masing-masing pura-pura tengok arah lain ! yg baju pink tu macam nak mengedik jek hehehe :p

gambar 5 ~ dan bila line dah clear pun mereka bukannya nak melintas pun , masih berdiri tepacak disitu ! haish anak-anak ku mengapakah korang ni sengal sangat kan . . emmm hangus tu nanti kulitnya nak oiii . .sun burn kangg .  . adeh . .

gambar 6~ dah letih berjemur baru nak cari tempat teduh . . hurm . . tahle dah nasib maqnie dapat anak macam mereka ! hehehe

gambar 7 ~ hahahaha budak tu tolong gelakkan lah!

rezeki dari Allah

assalammualaikum
selamat berhari isnin semua . . sebagai umat islam ,hari isnin adalah hari yg dibanggakan kerana junjungan nabi kita Muhamad s.a.w di lahirkan pada hari isnin . .maka bersemangatlah di hari isnin ye , tak mau dah monday mood tu lagi huhu


bila harini hari  isnin  sudah pastinya semalam ialah hari ahad  !! waah maqnie ni macam mengajar budak pra-sekolah pulanya hehe sebenarnya maqnie nak bagi tau semalam ahad adalah hari cuti , macam biasa my mr castelo akan membawa kami  dirumah ini berjalan la..maklom lah kan dah seminggu dok terperuk dalam rumah kerana maqnie kan berkerja dirumah . ..

distinasi ? ofcoslah rumah ibu mertua ku . . . puan Khatijah Surip  a.k.a Mak Jah dan orang di kampung beliau menggelarkan nya 'mak datin' amboi melampau  sangat tu  kan . .  hehehe

aktiviti di distinasi ? banyak tatapi tak dapat ditaipkan disini cuma mari maqnie sertakan bersama apakah aktiviti kami dirumah 'mak datin' tu hehehe . .jum laa . . .












ok  . .bila melihat gambar-gambar diatas pastinya  sudah jelas lagi nyata yg maqnie pergi kedusun  . .  so bila balik ke rumah tu  dapatlah oleh-oleh dari kampung seperti dalam dua gambar yg terakhir tu  . .  ubi.. pucuk turi . . limau sambal . . rambutan dan pulasan . . pucuk ubi dan cempedak  . .  eh ! inikah antara cara-cara nak adjust kenaikan hagra minyak ? hehe rezki datang dari Allah ..selain dapat menjenguk ibu mertua dapat jugak lah hasil bumi ini untuk dinikmati dengan . . pecuma.. TERIMA KASIH MAK . . TERIMA KASIH ALLAH . . .

29.9.13

putih serta manis

Assalammualaikum
siapa yg suka makan tapai? haa . .bukan tupai ok . . hehe  maqnie memang minat tapai terutama tapai pulut . tapi dengan syarat tapai tu mestilah lembut dan manis ! di Batu Pahat tapai pulut yg sedap dan murah ialah di pasar tani jalan Omar ( belakang summit prade ) harganya 3bungkus  seringgit . kalau tempat lain maqnie memang tak grenti sebab tiap kali beli tapai my mr castelo mesti perig beli kat situ . .  tak percaya ea kat situ sedap . . .ahha mari maqnie tunjukkan aura gambarnya disini . . .



tengok lah ianya putih bersih ,berair dan
confirm manis tuu . .  yummy . . 

28.9.13

kami geng !


                   


kami A4
eh bukan kami 4 A
baju kuning mcm mat yo tu ADAM
yg ada kaki atas bahu tu AUNI
yang kenit dok kepala senget sikit tu ALIA
dan yg macam nenek sihir tu ANNI
tetapi budak bertiga tu tak panggil  dengan nama si nenek sihir
tetapi mereka panggil degan panggilan MAK LONG . .
hehe ni anak-anak buah maqnie
anak adik perempuan dan adik lelaki maqnie
mereka memang mesra tapi  malu dengan mak long diaorang ni
lebih lebih lagi si adam
dia akan tersipu-sipu malu bila maklong kiss pipi dia
hehehe sweet gitu
auni  seorang gadis yg peramah
alia pula seorang yg pendiam dan pemarah
hehehe tapi alia sayang tok abah ...
dan mak long sayang semua  . .peace  . .
                         

nak merajuk kejap

                                             
teddy bear

assalammualaikum
bila pagi sarapan nasi lemak jam 11 je mata dah layu ,di tambah lagi dengan kedingin hujan diluar sana oh . .  aktiviti apakah yg sesuai kali ni hehehe tak lain tak bukan berlayar kepulau impian zzz . . . tapi maqnie tak boleh la sebab anak asuhan ada tiga orang yg memerlukan perhatian dari maq ! sabar aje lah ye ~

hari sabtu selalunya disebelah malam ada saja undangan bacaan yasin di tempat maqnie . dan malam ini juga maqnie diundang . namun hati ini makin berat untuk bersama kupulan mereka itu . ini disebabkan jiwa maqnie  yg sedikit tersentap dengan mereka yg ber kedudukan disana ! alamak ni nak mengadu ke nak mengumpat ni ?? tapi inilah kenyataan . . .

apa yg maqnie pahamkan bila seseorang itu mempunyai ilmu yg tinggi di dalam hal ehwal agama dan mahir bertajuid maka adakalanya *walaupun tidak semua* mereka sedikit sebanyak akan angkuh dan senang cakap berlagak ! dengan orang -orang  yg dibawahnya , yg masih lagi terkial-kial untuk menuntut ilmu , masih jahil ,masih terawang-awangan semuanya tidak betul ! hanya dia sahaja yg betul . . .

maka dengan itu , untuk memujuk hati yg merajuk dek sebab sentapan itu . . .lebih baik maq menyendirikan diri , agar semua nya akan pulih dan si bijak pandai itu akan tau  mengapa maqnie semakin kurang aktif !

sesungguhnya jiwa otai-otai ni sungguh sensitif walaupun diriak wajahnya senyuman tak pernah hilang , hati-hatilah . . .
Ted
zZzZz . . . 
                                                                 

27.9.13

rm 2.20 / liter

assalammualaikum semua . .
panas ! . .panas ! . belum pun isu 20sen sejuk  , kini kita digegarkan dengan kenaikan 10 sen lagi ! ianya berkuat kuasa malam ini  . . . lahai ramai kawan-kawan maqnie dah mula bersunggut berkenaan isu ini . kata mereka sedangkan  naik 20 sen je tangki penuh diisi untuk keretanya sudah membelanjakan rm 70  . . apatah lagi jika minyak naik lagi 10 sen ? mau - mau  rm 90 dalam tangan dah kan . .  tu  diguna kan untuk lima hari berkerja   dalam jarak  20 minit setiap satu perjalanan .! wow terasa berat juga lah kan .

bagaimana pula yg perjalanan ke tempat kerjanya yg memakan masa 30 minit ? 1 jam ? yg kerjanya 6 hari seminggu , yg memang bergantung pada kenderaan disepanjang tugas hariannya  . .  alangkah terasa beratnya kan . . . Allah huakbar ~

tapi apa yg dapat di katakan lagi , memang itulah kenyataannya . . maka sebagai pengguna dan rakyat yg bijak .  .marilah kita  menggunakan apa yg kita ada dengan merujuk kepada kemampuan diri .  . adjustlah cara berbelanja  , cara kita menguruskan hasil titik peluh kita tu , agar kita tak rasa terbeban atas perubahan harga ini . .  yg penting minyak ada didalam tangki ketika hendak pergi mencari rezeki nanti . . .

semestinya kita sedar bahawa kita hanya semut kecil sedang kan mereka itu kerengga  . . . moga-moga  tiap yg berlaku ini ada hikmah yang memberi manafaat pada semua orang  . . amin . .  .

mohon Allah permudahkan urusan kita  didunia dan  di akhirat juga , jangan nanti hanya kerana kenaikan tambah 10 sen , semua amalan kita hilang kerana asik dok bersunggut menyesali nasib ! maqnie pun redha je ni . . insya Allah

Water color Hummingbird
bebaskanlah aku
dari dibelenggu . . 

rumahku rezkiku

jumaat yg indah
nurseri maqnie agak tenang pagini ,kanak-kanak yg datang tu semuanya dok diam sambil makan makanan yg disediakan . .alhamdulillah ... tapi tak taulah kan tengahari sikit  kot-kot 'minyak dah panas' mau terkejar-kejar maqnie melayan kannya huhu . .

dulu maqnie pernah update suasana rumah maq ( taska dirumah  )  maqnie kan . .mungkin tahun 2012 kot ! tapi sekarang suasananya dah agak berbeza sikit maklumlah kan 'anak duit' dah ramai . . alhamdulillah rezki dari Allah . . .

mari maqnie tunjukkan apa yg berubah tu hehe





26.9.13

kalut seorang ibu . .

assalammualaikum
hati tak ok? resah dan gelisah ?
bila kita resah gelisah ,kebiasaannya tapak kaki ,tapak tangan kita akan menjadi sejuk , ye ke tak ? kemudian peluh dingin jatuh satu persatu   . .  mata melilau sekeliling . . . jantung berdegup kencang . .  nafas menjadi laju kadang-kadang rasa berat untuk bernafas !

sesetengah orang bila dia resah gelisah . . semua yg ada dalam gengaman tangannya akan  terlepas , kadang - kadang ingatan dia pun tak berapa betul ,kejap ingat kejap lupa ! semua yg dilakukan tidak menjadi dan jika dia sangat gelisah . . kerjanya hanya berjalan kehulu kehilir . .  ye ke tak ni ?

pada maqnie . . .pekara yg buat maqnie betul-betul resah ialah ketika menunggu anak - anak dara maqnie tu balik ke rumah lagi-lagi kalau mereka lambat lebih dari 1jam. . . ! haish sungguh meresahkan jiwa  ni zahir dan batin  tau  . . . .tapi  jika mereka dah ada didepan mata ni baru tenang hati maq . . .

tapi . . apakah mereka pun sama rasa seperti yg maqnie rasakan  tu ????
 waAllah hualam . . .



C

mengatasi masalah anak yang kian membesar

assalammualaikum
salam mesra dari maq untuk semua ,sekarang ni selain kita dengar kes buli dikalangan rakyat malaysia ! kita juga selalu terdengar atau terbaca kes kemalangan yg melibatkan kanak-kanak  . .


sebagai seorang ibu dan jua seorang pengasuh ,maqnie begitu tertarik untuk memperkatakan hal ini .
pengalaman menjadi ibu selama 20 tahun dan menjadi pengasuh selama 17 tahun sedikit sebanyak memberi pengalaman buat maq. . .

kanak-kanak akan menjadi aktif diperingkat usianya mencecah 1 tahun keatas. semua aktiviti mereka akan menjadi lebih hebat jika dia bertemu kawan-kawan sebaya yg hiper ! sebagai  orang dewasa ada banyak cara yg perlu kita lakukan  :

1.sentiasa pesan jaga kelakuan walau di mana pun berada
2.sentiasa dengar arahan orang tua
3.sentiasa hormat hak kawan-kawan
4.jika dia buat perangai , gunakan psiko utk menghalang
5.menengking bukan arahan
6.terangkan maksud 'jangan' itu ialah tidak dibenarkan ,
7.jangan biarkan kesilapan mereka berulang
8.pantau dengan memanggil nama mereka bila suasana sunyi
9.hargai kerja mereka walaupun hanya pandai sikat rambut sendiri
10.selalu berpesan bahawa Allah melihat apa yg kita buat

sebenarnya banyak yg maqnie amalkan didalam mendidik anak sendiri dan anak-anak asuhan ini namun yg lebih kerap itulah yg 10 diatas . .  so alhamdulillah semua anak-anak maqnie dan anak-anak asuhan maqnie patuh pada arahan tersebut .emm kalau mereka tak patuh mau dah kurus badan maqnie ni hah tapi disebabkan mereka semuanya baik baik belaka . . aduh...tenguk je lah berat badan dah  makin bertambah-tambah ni . . alahaiii . . .

the coconut bottle



bukan nak cari siapa kah heroinnya

assalammualaikum
harini ,semalam dan semalamnya ,didada akhbar , laman sosial dan di seluruh negara , sibuk mempersoalkan perihal sikap seseorang insan yg bersuamikan orang yg terkenal di Malaysia ni . .

sebagai seorang isteri ,maqnie paham adakala kita lupa bahawa selain menjaga harta benda suami kita juga diwajibkan menjaga maruah suami kita . . .kerana syurga itu terletak dibawah tapak kakinya .

apa yg maqnie nak bangkitkan disini bukan perangai tak sopan seseorang tu . . tetapi perangai sesama insan yg kurang dijaga , rasa hurmat menghurmati sesama mahluk Allah yg semakin menipis dikalangan insan dimuka bumi ini ! dimana kah nilai-nilainya tu ?? adakah dibalik celah-celah duit gaji suami kita? atau di dalam sebuah kereta mewah kita ? atau didalam rumah besar kita ? astagfirullah halazim . .  .

tepuk dada tanya lah akal !! apakah kita berperangai menggunakan akal atau menggunakan nafsu serabut kita tu ? tergamakkah jika benda yg serupa orang buat pula pada ahli keluarga kita contohnya seperti ayah kita ?? sanggupkah kita hanya dengan memandang sahaja ??? ~takbirr~

Chinese Girls Photos | Best Dating Sites Reviews - Part 92
kalaulah dapat bidadari syurga . .  .



25.9.13

wechat . . dulu dan sekarang

assalammualaikum
sekarang ni berbagai gadget dipasaran yg mampu dimiliki oleh semua golongan dan termasuk juga perbagai laman sosial yg terkini di maya ini. diantaranya wechat yg menjadi kegilaan para remaja terutamanya .

dirumah maqnie ini wechat di minati oleh anak maq yg nombor 3 iaitu di Aida kakak-kakaknya seperti kurang berminat , tetapi sikecil ni  bila siap je kerja sekolah dia akan 'talk-talk' dengan kawan-kawannya . .amboi meriah gitu ,suara anak-anak kecil yg comel-comel dikeluarkan dari android . kadang-kadang ayat mereka buat kami yg dewasani gelak sakan . . huhu hebat kan kemudahan anak-anak zaman sekarang ni !

tapi zaman maqnie dulu pun ada wechat  jugak ok.. cuma kami tak guna line or tablet android tetapi  suara kami keluar dari tin susu !! ahha siapa pernah cuba tu ?? helo..helo..hehehe
hello baby . . .opsss ... hehe


tak kurang hebatnya . . .