Posts

Showing posts from September, 2013

kesengalan mereka pun jelas

Image
assalammualaikum
selain anak asuhan yg seramai 5 orang ni . .
maqnie ada 3 orang anak gadis dirumah ni.
seorang bermur 19
seorang berumur masuk 18
seorang lagi berumur 11 tahun !
mereka ni kadang-kadang memang meletihkan bila nak dididik !
tapi kadang-kadang merekalah teman maqnie !
mereka lah pembuli maq !
sebab mereka suka gelakkan maq emm . .
tetapi  mereka jugak penasihat untuk maq !
haha macam pelik je kan ayat ni   . .
tetapi bila dah berkumpul ketiga-tiganya bersama ,
selain bergaduh ,mereka juga agak sengal !
kenapa maqnie cakap begitu ?
jum tenguk gambar-gambar ni . . .








tapi kenapa maqnie  kata mereka  sengal ?

gambar 1~ jalan tu sebenarnya sunyi takde kenderaan  lalu ,tapi mereka berdiri tegak sebelum melintas ! macam tiang bendera pun ada jugak tu

gambar 2~toleh kanan bukan sorang tapi tiga - tiga sekali macam askar buat perbarisan lintas langsung pun ada jugak ni ermm . .

gambar 3~toleh ke kiri  jugak macam nak tunggu bangla jual aiskerim pun ada hahaha

gambar 4~ tiba-tib…

rezeki dari Allah

Image
assalammualaikum
selamat berhari isnin semua . . sebagai umat islam ,hari isnin adalah hari yg dibanggakan kerana junjungan nabi kita Muhamad s.a.w di lahirkan pada hari isnin . .maka bersemangatlah di hari isnin ye , tak mau dah monday mood tu lagi huhu


bila harini hari  isnin  sudah pastinya semalam ialah hari ahad  !! waah maqnie ni macam mengajar budak pra-sekolah pulanya hehe sebenarnya maqnie nak bagi tau semalam ahad adalah hari cuti , macam biasa my mr castelo akan membawa kami  dirumah ini berjalan la..maklom lah kan dah seminggu dok terperuk dalam rumah kerana maqnie kan berkerja dirumah . ..

distinasi ? ofcoslah rumah ibu mertua ku . . . puan Khatijah Surip  a.k.a Mak Jah dan orang di kampung beliau menggelarkan nya 'mak datin' amboi melampau  sangat tu  kan . .  hehehe

aktiviti di distinasi ? banyak tatapi tak dapat ditaipkan disini cuma mari maqnie sertakan bersama apakah aktiviti kami dirumah 'mak datin' tu hehehe . .jum laa . . .












ok  . .bila melihat gamb…

putih serta manis

Image
Assalammualaikum
siapa yg suka makan tapai? haa . .bukan tupai ok . . hehe  maqnie memang minat tapai terutama tapai pulut . tapi dengan syarat tapai tu mestilah lembut dan manis ! di Batu Pahat tapai pulut yg sedap dan murah ialah di pasar tani jalan Omar ( belakang summit prade ) harganya 3bungkus  seringgit . kalau tempat lain maqnie memang tak grenti sebab tiap kali beli tapai my mr castelo mesti perig beli kat situ . .  tak percaya ea kat situ sedap . . .ahha mari maqnie tunjukkan aura gambarnya disini . . .




kami geng !

Image

nak merajuk kejap

Image
assalammualaikum
bila pagi sarapan nasi lemak jam 11 je mata dah layu ,di tambah lagi dengan kedingin hujan diluar sana oh . .  aktiviti apakah yg sesuai kali ni hehehe tak lain tak bukan berlayar kepulau impian zzz . . . tapi maqnie tak boleh la sebab anak asuhan ada tiga orang yg memerlukan perhatian dari maq ! sabar aje lah ye ~

hari sabtu selalunya disebelah malam ada saja undangan bacaan yasin di tempat maqnie . dan malam ini juga maqnie diundang . namun hati ini makin berat untuk bersama kupulan mereka itu . ini disebabkan jiwa maqnie  yg sedikit tersentap dengan mereka yg ber kedudukan disana ! alamak ni nak mengadu ke nak mengumpat ni ?? tapi inilah kenyataan . . .

apa yg maqnie pahamkan bila seseorang itu mempunyai ilmu yg tinggi di dalam hal ehwal agama dan mahir bertajuid maka adakalanya *walaupun tidak semua* mereka sedikit sebanyak akan angkuh dan senang cakap berlagak ! dengan orang -orang  yg dibawahnya , yg masih lagi terkial-kial untuk menuntut ilmu , masih jahil ,ma…

rm 2.20 / liter

Image
assalammualaikum semua . .
panas ! . .panas ! . belum pun isu 20sen sejuk  , kini kita digegarkan dengan kenaikan 10 sen lagi ! ianya berkuat kuasa malam ini  . . . lahai ramai kawan-kawan maqnie dah mula bersunggut berkenaan isu ini . kata mereka sedangkan  naik 20 sen je tangki penuh diisi untuk keretanya sudah membelanjakan rm 70  . . apatah lagi jika minyak naik lagi 10 sen ? mau - mau  rm 90 dalam tangan dah kan . .  tu  diguna kan untuk lima hari berkerja   dalam jarak  20 minit setiap satu perjalanan .! wow terasa berat juga lah kan .

bagaimana pula yg perjalanan ke tempat kerjanya yg memakan masa 30 minit ? 1 jam ? yg kerjanya 6 hari seminggu , yg memang bergantung pada kenderaan disepanjang tugas hariannya  . .  alangkah terasa beratnya kan . . . Allah huakbar ~

tapi apa yg dapat di katakan lagi , memang itulah kenyataannya . . maka sebagai pengguna dan rakyat yg bijak .  .marilah kita  menggunakan apa yg kita ada dengan merujuk kepada kemampuan diri .  . adjustlah cara berbe…

rumahku rezkiku

Image
jumaat yg indah
nurseri maqnie agak tenang pagini ,kanak-kanak yg datang tu semuanya dok diam sambil makan makanan yg disediakan . .alhamdulillah ... tapi tak taulah kan tengahari sikit  kot-kot 'minyak dah panas' mau terkejar-kejar maqnie melayan kannya huhu . .

dulu maqnie pernah update suasana rumah maq ( taska dirumah  )  maqnie kan . .mungkin tahun 2012 kot ! tapi sekarang suasananya dah agak berbeza sikit maklumlah kan 'anak duit' dah ramai . . alhamdulillah rezki dari Allah . . .

mari maqnie tunjukkan apa yg berubah tu hehe





kalut seorang ibu . .

Image
assalammualaikum
hati tak ok? resah dan gelisah ?
bila kita resah gelisah ,kebiasaannya tapak kaki ,tapak tangan kita akan menjadi sejuk , ye ke tak ? kemudian peluh dingin jatuh satu persatu   . .  mata melilau sekeliling . . . jantung berdegup kencang . .  nafas menjadi laju kadang-kadang rasa berat untuk bernafas !

sesetengah orang bila dia resah gelisah . . semua yg ada dalam gengaman tangannya akan  terlepas , kadang - kadang ingatan dia pun tak berapa betul ,kejap ingat kejap lupa ! semua yg dilakukan tidak menjadi dan jika dia sangat gelisah . . kerjanya hanya berjalan kehulu kehilir . .  ye ke tak ni ?

pada maqnie . . .pekara yg buat maqnie betul-betul resah ialah ketika menunggu anak - anak dara maqnie tu balik ke rumah lagi-lagi kalau mereka lambat lebih dari 1jam. . . ! haish sungguh meresahkan jiwa  ni zahir dan batin  tau  . . . .tapi  jika mereka dah ada didepan mata ni baru tenang hati maq . . .

tapi . . apakah mereka pun sama rasa seperti yg maqnie rasakan  tu ????
 w…

mengatasi masalah anak yang kian membesar

Image
assalammualaikum
salam mesra dari maq untuk semua ,sekarang ni selain kita dengar kes buli dikalangan rakyat malaysia ! kita juga selalu terdengar atau terbaca kes kemalangan yg melibatkan kanak-kanak  . .


sebagai seorang ibu dan jua seorang pengasuh ,maqnie begitu tertarik untuk memperkatakan hal ini .
pengalaman menjadi ibu selama 20 tahun dan menjadi pengasuh selama 17 tahun sedikit sebanyak memberi pengalaman buat maq. . .

kanak-kanak akan menjadi aktif diperingkat usianya mencecah 1 tahun keatas. semua aktiviti mereka akan menjadi lebih hebat jika dia bertemu kawan-kawan sebaya yg hiper ! sebagai  orang dewasa ada banyak cara yg perlu kita lakukan  :

1.sentiasa pesan jaga kelakuan walau di mana pun berada
2.sentiasa dengar arahan orang tua
3.sentiasa hormat hak kawan-kawan
4.jika dia buat perangai , gunakan psiko utk menghalang
5.menengking bukan arahan
6.terangkan maksud 'jangan' itu ialah tidak dibenarkan ,
7.jangan biarkan kesilapan mereka berulang
8.pantau dengan me…

bukan nak cari siapa kah heroinnya

Image
assalammualaikum
harini ,semalam dan semalamnya ,didada akhbar , laman sosial dan di seluruh negara , sibuk mempersoalkan perihal sikap seseorang insan yg bersuamikan orang yg terkenal di Malaysia ni . .

sebagai seorang isteri ,maqnie paham adakala kita lupa bahawa selain menjaga harta benda suami kita juga diwajibkan menjaga maruah suami kita . . .kerana syurga itu terletak dibawah tapak kakinya .

apa yg maqnie nak bangkitkan disini bukan perangai tak sopan seseorang tu . . tetapi perangai sesama insan yg kurang dijaga , rasa hurmat menghurmati sesama mahluk Allah yg semakin menipis dikalangan insan dimuka bumi ini ! dimana kah nilai-nilainya tu ?? adakah dibalik celah-celah duit gaji suami kita? atau di dalam sebuah kereta mewah kita ? atau didalam rumah besar kita ? astagfirullah halazim . .  .

tepuk dada tanya lah akal !! apakah kita berperangai menggunakan akal atau menggunakan nafsu serabut kita tu ? tergamakkah jika benda yg serupa orang buat pula pada ahli keluarga kita contoh…

wechat . . dulu dan sekarang

Image
assalammualaikum
sekarang ni berbagai gadget dipasaran yg mampu dimiliki oleh semua golongan dan termasuk juga perbagai laman sosial yg terkini di maya ini. diantaranya wechat yg menjadi kegilaan para remaja terutamanya .

dirumah maqnie ini wechat di minati oleh anak maq yg nombor 3 iaitu di Aida kakak-kakaknya seperti kurang berminat , tetapi sikecil ni  bila siap je kerja sekolah dia akan 'talk-talk' dengan kawan-kawannya . .amboi meriah gitu ,suara anak-anak kecil yg comel-comel dikeluarkan dari android . kadang-kadang ayat mereka buat kami yg dewasani gelak sakan . . huhu hebat kan kemudahan anak-anak zaman sekarang ni !

tapi zaman maqnie dulu pun ada wechat  jugak ok.. cuma kami tak guna line or tablet android tetapi  suara kami keluar dari tin susu !! ahha siapa pernah cuba tu ?? helo..helo..hehehe