rm 2.20 / liter

assalammualaikum semua . .
panas ! . .panas ! . belum pun isu 20sen sejuk  , kini kita digegarkan dengan kenaikan 10 sen lagi ! ianya berkuat kuasa malam ini  . . . lahai ramai kawan-kawan maqnie dah mula bersunggut berkenaan isu ini . kata mereka sedangkan  naik 20 sen je tangki penuh diisi untuk keretanya sudah membelanjakan rm 70  . . apatah lagi jika minyak naik lagi 10 sen ? mau - mau  rm 90 dalam tangan dah kan . .  tu  diguna kan untuk lima hari berkerja   dalam jarak  20 minit setiap satu perjalanan .! wow terasa berat juga lah kan .

bagaimana pula yg perjalanan ke tempat kerjanya yg memakan masa 30 minit ? 1 jam ? yg kerjanya 6 hari seminggu , yg memang bergantung pada kenderaan disepanjang tugas hariannya  . .  alangkah terasa beratnya kan . . . Allah huakbar ~

tapi apa yg dapat di katakan lagi , memang itulah kenyataannya . . maka sebagai pengguna dan rakyat yg bijak .  .marilah kita  menggunakan apa yg kita ada dengan merujuk kepada kemampuan diri .  . adjustlah cara berbelanja  , cara kita menguruskan hasil titik peluh kita tu , agar kita tak rasa terbeban atas perubahan harga ini . .  yg penting minyak ada didalam tangki ketika hendak pergi mencari rezeki nanti . . .

semestinya kita sedar bahawa kita hanya semut kecil sedang kan mereka itu kerengga  . . . moga-moga  tiap yg berlaku ini ada hikmah yang memberi manafaat pada semua orang  . . amin . .  .

mohon Allah permudahkan urusan kita  didunia dan  di akhirat juga , jangan nanti hanya kerana kenaikan tambah 10 sen , semua amalan kita hilang kerana asik dok bersunggut menyesali nasib ! maqnie pun redha je ni . . insya Allah

Water color Hummingbird
bebaskanlah aku
dari dibelenggu . . 

Comments