kejutan dan tekanan

Assalammualaikum...pedih biji mata bila online facebook petang tadi ,rata -rata orang sebut pasal bajet 2014 ! eh termasuklah maqnie ,mengada je nak menyampuk hehe maqnie pun rakyat Malaysia so maqnie pun ada hak untuk menyuarakan pendapat ! tapi rasanya ada banyak lagi pendapat dan pendapatan yg jauh lagi baik dari maqnie ,so maq pun lagi suka duduk diam dan memerhatikan aja .


See the universe | via Facebook

semalam maqnie di beri kejutan oleh anak asuhan dimana dia menyatakan seseorang individu telah  menyoal selidik taska dirumah maqnie darinya ! ye ..tekanan disini ! mengapa perlu dia menyoal anak itu ? apakah dia begitu yakin bahawa maklumat yg dia perolehi itu adalah 100% benar dari kanak-kanak berusia 4 tahun itu ? takmasuk akal ,namun katanya 'kanak-kanak bersikap jujur' !

okey ingin dijelaskan disini selama maqnie menjadi pengasuh  iaitu lebih kurang 17 tahun lamanya inilah kali pertama orang luar berminat nak ambil tahu periuk nasik maq ! untuk apakah ?? apakah dia cemburu pada rezeki yg Allah dah beri pada maqnie sekarang ni ?

atau menjaga seramai 6 orang kanak-kanak yg berbagai ragam tu bakal menjadikan maqnie seorang jutawan dimalaysia ini ? dan dia pula akanhidup  merepat ?? oh . .  tidak perlu pening kan kepala la .. rezki kita itu Allah yg bagi,bukan main tangkap muat jek ,so hargai pada semua yg kita ada sekarang ni !dan jangan disebabkan orang lain lebih percayakan hasil kerja maqnie,maka dia sewenang-wenangnya ingin mencurigai maqnie ? malahan sanggup menceritakan perhal rumah tangga maqnie dan hasil kerja maqnie dengan jiran yg lain ?? apa motif dia sebenarnya ? sangat keliru disini  .

sepengetahuan maqnie,sekuman pun maqnie tak pernah nak ambil kisah rumah tangga dia ,dan kawan-kawan seangkatan dengannya ! tidak pernah pun !! sebab sebagai isteri ,maqnie lebih suka duduk didalam rumah,buat kerja mengasuh dari jam 7am sehingga 7 pm dan tidak perlulah sangat mengambi tahu hak peribadi orang lain,kerana itu bukan hasil kerja yg berbaloi-baloi ! cuba anda semua bayangkan tekanan maqnie berhadapan dengan  insan yg tak reti bersyukur ni :


~maqnie dulu aktif mengikut kumplan yasin ,dimana pengerusi ( ustazah ) selalu meminta maqnie membacakan doa untuk tiap kali majlis berlangung NAMUN apa yg tidak sedap didengar ,komen dari seseorang bahawa maqnie bukan pakar yg diiktirafkan oleh pejabat agama so maqnie tak boleh membacakan doa kerana dikhuatiri doa maqnie tak sampai ke langit !! subhanaAllah .... kalau guru tajuid ( ustazah) mengizinkan ,sudah pasti dia yakin yg bacaaan maq betul ! takkan ustazah nak doa di baca oleh orang yg salah bacaannya  . ?? menanggong dosa ustazah itu nanti ! sebagai seorang yg pro dalam mengatasi permasalahan ini  ! walaupun tak berapa pro lah  sangat ,maqnie terima je kritikan beliau *kaki gosip tu* dan sehingga sekarang ni,maqnie dah makin jauh dari kumpulan sebab maq rasa sangat tersentap !!

~maqnie selalu mendapat undangan yasin di tempat yg memerlukan maqnie keluar dari area rumah maqnie ,maka dengan ikhlasnya sesiapa yg mempunyai kenderaan ,dia akan memberi tumpang kepada ahli-ahli yg tiada kenderaan termasuklah maqnie sendiri .  .TETAPI malangnya pada satu hari maqnie difitnah oleh insan yg agak cemburu dengan maqnie ...dia memberitahu suami maqnie bahawa seakannya maqnie ni bukannya ke majlis yasin tetapi keluar ketempat lain dimalam hari ...astagfirullah hal azimmm .! dan akhirnya suami maq pun mensyaki yg maqnie ada affair dengan lelaki lain ..ya Allah..kejamnya jiran-jiranku . kini jangan kata nak keluar menumpang kawan, nak kekedai pun maqnie dah malas kerana tak mau difitnah lagi .

~sekarang maqnie 24jam dirumah,selama seminggu ,sebulan dan hampir setahun ,maka semalam lah hati maq tersentap lagi dengan gosip yg mana ketidak puashati jiran maqnie itu ! ya ampun apalagi yg tak betul maqnie ini ? dah duduk rumah je dah ,tiada lagi  yasinan , dah takde lagi dah keluar malam untuk kejemputan yasin, tiada lagi kepasar malam, tiada lagi kekedai . . .itu pun masih disangsikan lagi ???

adilkah jiran-jiran buat maqnie begini ??
untuk apakah segala gosip di lemparkan ?
mereka akan mendapat bonus pahala atau dosa  kah?
sesungguhnya maqnie tak akan menyalahkan kanak-kanak yg ditanya tetapi maqnie tetap mengatakan bahawa orang  dewasa yg menyoal itu yg kurang upaya akalnya kerana mencari maklumat yg tak sahih untuk disebarkan kelaman jiran tetangga yg lain ! tidakkah mereka tahu ,diusia kanak-kanak 2-8 tahun mereka bercakap mengunakan akal ,ingatan ,dan ilusi . . .sila hati-hati dengan kanak-kanak usia begini kerana ianya mungkin akan menambahkan lagi dosa anda itu . .waALLAHhualam . .

Comments