kanak-kanak dan alam asuhannya

assalammualaikum
salam maal hijrah buat semua yg dihurmati ,yg bercuti tu seronok lah kan , yg bertugas tu teruskan usaha mencari rezki yg halal dimuka bumi Allah ini . .maqnie bertugas hari ni tapi tak ramai anak asuhan yg hadir  , so boleh la berblog .

bila menuntun berita beberapa malam ni , maq amat  tak sanggup melihat kekejaman pekerja taska yg mendera pelajar-pelajarnya . mungkinkah begitu cara dia mendidik anak muridnya?? siapakah yg patut disalahkan dalam hal ini ?

Kitty ❤️



ok...sebagai insan yg sudah berkecimpong dalam urusan bersama kanak-kanak selama 17 tahun ni . maq ada banyak pengalaman dalam menguruskan kanak-kanak , lagi-lagi kanak-kanak yg baru berusia 0.5 ~ 4 tahun ...ianya sangat menduga hati dan keimanan !

mungkin orang tak perasan betapa rumitnya menjadi pengasuh mau pun pendidik ! kanak-kanak yg tak tau apa-apa tu hanya mengikut naluri dia semata-mata , bermain , bergaduh , bercakap , menangis itu sahaja yg mereka tau ! kalau ada yg bijak pun tak ramai dan ianya sungguh memenatkan !! tapi bila dikenangkan bidang itu yg kita pilih ,mengapa mau mengeluh . . kenapa mau mendera sikecil itu ? kenapa mau teruskan benda yg kita tak suka ???? hebat sangat ke membuli budak yg tak cukup akalnya tu lagi ? hurm...zalim

maqnie pun terkenal dengan 'garang' tapi garang tu biarlah bertempat , lagi-lagi pada kanak-kanak sekecil itu , garang bagaimana pun kita ,ianya bukan dapat menjadikan dia seorang yg 'baik' tetapi makin bingung!!

boleh guna 'garang' pada kanak-kanak  jika dia melakukan kesilapan yg berulang-ulang ,dan sudah pun ditegur berulang-ulang TETAPI tak perlulah memukul dikepala, atau muka atau badan mereka , cukuplah hanya menyentuh lengannya dengan sekali tepukan agar dia sedar dan tepukan itu tak perlulah seperti anda memukul seorang ahli gusti !!!! itu tidak adil !

pada kedua ibubapa  jangan hanya mengharapkan kepada pengasuh atau pendidik ditaska ! kalian jugak kena ambil tau bagaimana keadaan perangai dan tingkah laku mereka . dan untuk pengetahuan ibubapa diluar sana ,kanak-kanak yg berada lebih dari 10jam di taman asuhan akan menjadi agresif dan aktif di waktu yg terlebih itu ,ini mungkin rasa bosan yg menebal dan ini amat merbahaya !!!

maqnie barkata diatas pengalaman je

:3


Comments

ezyra daniel said…
zaman sekarang nie macam2 boleh terjadi..risau nye la...