remaja itu cermin diri kita

Assalammualaikum readers ...

kali ni maq nak membebel kejap . nak membebel pasal perangai remaja zaman sekarang ni . maq tak pandang jauh la,  maq pandang remaja yg tengah naik depan mata maq ni je dulu  . kalau  masa kecilnya mereka ni sangatlah mengikut kata ,namun bila sudah remaja ,umur dah masuk 12,19,20 tahun , maq pun mula agak curiga dengan tahap kesopanan mereka pada orang lain.

kalau remaja zaman maq ,jika orang tua bersembang , remaja disuruh duduk jejauh , tak mau masuk campur . kalau nak makan ,orang muda ( remaja ) kena makan kemudian ,dahulukan orang tua , dan jika nak makan bersama ,pelawa orang tua untuk makan baru orang muda ambil makanan yg terhidang . jika  bersalaman ,orang muda kena cium tangan orang tua ,bukan letak tangan orang tua tu kat dahi lah ,kat pipi lah ,kat bibir lah ...aduh

remaja zaman dulu kalau dimarah ,akan tunduk terdiam  ( tanda rendah diri dan mengaku salah ) sambil mendengar leteran yg tak berhenti-henti tu ,tapi remaja zaman sekarang ,kalau tak menjawap , tak membesarkan biji mata ,tak marah balik kata-kata orang tua dia dengan suara yg keras , tu MEMANG tak sah !!

padahal orang muda ( remaja ) zaman dulu bukan nya terror macam remaja zaman sekarang . apakah sebab mereka terror makanya mereka layak melawan kata-kata orang tua nya  ??????

orang muda zaman sekarang buka youtube, google ...semua info masuk ! macam -macam info nilai murni boleh di perolehi disana tu tapi kalau orang muda zaman dulu , kalau tak baca surat khabar ,satu info pun tak masuk  ,tu pun surat khabar bukan senang nak beli , semua perangai mereka di pantau oleh masyarakat dan keluarganya terutama kedua orang tuanya ini termasuklah rotan , tali pinggang atau cubit-cubitan  tapi mereka masih lagi tau budi bahasa ,adap sopan ....


apakah remaja negara maju memang kena KURANG AJAR ? padahal mereka sudah banyak belajar? atau disebabkan kurang fokusnya pembelajaran  pada matapelajaran SIVIK @ TATA RAKYAT disekolah era sekarang ni  , makanya kurang juga tata susila remaja zaman ni ??

kalau bahasa diri  LU ~gua ,ENGKAU ~ aku memang dah tak menjadi kesalahan diantara mereka . sehinggakan terbawa-bawa ke pada perbualan antara orang muda dengan orang tua ! mana nilai murni tu ???  dirumah ni maq selalu juga menegur nya tapi bagai melepaskan angin kentut dibawa angin .busuknya kejap je ..lepastu kentut semula hurm ...

Anak maq 3 orang ..3 perempuan 3 gadis - mereka guna bahasa diri ENGKAU ~AKU diantara mereka sedangkan maq dah ajar mereka sedari kecil ... bahasa diri untuk yg sulung KAKAK ,KAK ETY,ADIK AIDA . siapa yg makan ajar akan gunalah tapi bahasa dirI diantara mereka masih engkau ~aku ...
sedih . Maq bukannya apa , takut terbawa-bawa hingga kedunia luar nanti ...

anak kita perangai kita kan tapi anak sekarang ikut perangai STATUS DI fb ,Twitter ,Wechat ,Whatup ...atau apa-apa lagi tah ....akhirnya maq terfikir ...oooh..itu rupanya cikgu diaorang ,patut la ~




Comments