28.4.14

terlalu terbeban rasanya

Assalammualaikum semua .

lama sudah tak membebel disini hehe ,busy sokmo gitu . haish .. kadang-kadang buruk juga perangai kan asik busy dengan kehidupan didunia ni , harap maq takkan lupa dan lalai  tentang kewajipan kehidupan maq diakhirat  juga lahai ... nauzubillahhiminzaliq ~

harini entah kenapa jari begitu ringan nak membebel diblog . padahal bukan ada cerita hot nak disampaikan atau nak dikongsikan  . sedang anak-anak asuhan begitu lena dialam mimpi mereka waktu ini ,maq memang diduga dengan situasi mengantuk juga, tetapi disebabkan  masih ada kewajipan yg belum dilangsaikan iaitu menunggu kepulangan anak bungsu maqnie dari sekolah ,makanya maq terpaksa menahan rasa mengantuk yg meluap-luap ini .

bila sebut tentang anak bungsu maq tu  ..... maq sungguh kasihan melihat dia yg begitu tertekan dengan kerja sekolah ( kerja rumah ) memang kerja rumah itu perlu ,tetapi cuba anda semua bayangkan  kerja rumah dah la setiap subjek ada ,kemudian ditambah dengan keratan kerja rumah dari surat khabar didik yg didapat dari akhbar berita harian . lepastu disuruh buat latihan dizoom A ( terdapat di internet ) kemudian dengan latihan kelas tambahan ( guru yg sama jugak ) . 

jika satu subjek cikgu bagi hanya 1 latihan ok lagi . contohnya latihan karangan untuk subjek BM,itu sudah memadai lah sebab nanti subjek  matematik pun ada latihan jugak , INI TIDAK !! untuk subjek BM je ada 3 karangan, kemudian karangan bergambar ,lepastu nilai murni la apa lah maq pun tak dapat nak faham . itu untuk BM, BI pulak ada juga , matematik di buku latihan , di buku yg di photostate  oleh cikgu lagi ,then dikeratan surat khabar lagi ! bagai mana dengan kerja rumah untuk subjek lain-lain seperti sains , agama islam , kajian tempatan , dan lain-lain lah . lahai memang serabut sungguh kelapa otak mereka !

sehinggakan kalau anak maq tu cuti hujung minggu ,dia tak boleh buat aktivti lain  ,asik dengan homework memanjang ,dah tu waktu untuk dia belajar dengan mood tenang pun tak ada dah ! pernah satu ketia dia terpaksa buat homework didalam kereta sewaktu maq terpaksa bawa dia pulang ke kampung kerana urusan keluarga . begitu kejamnya !!

dan waktu dia menuntun tv atau bermain-main diluar bersama teman-teman memang takde ! ye maq paham dia pelajar yg akan menduduki peperiksaan UPSR tahun ini ,tapi jika minda murid didera begitu maq rasa memang terdera !

anda semua bayangkan murid 12 tahun je pun bukan dia tu siswi . tetapi dia kena keluar rumah seawal 6.45 am , pulang kerumah jam 2.30pm kemudian ke kelas al-Quran jam 2.45pm ,kemudian ke sekolah agama jam 3.00pm hingga jam 6.30pm  , belum pun mandi dia dah mula buka buku latihan semata -mata nak settlekan kerja sekolahnya yg bertimbun-timbun tu  ! tu belum cikgu sekolah agama beri latihan lagi tu !! mak aiii ...mana waktu rehat nya untuk sehari dia ? yup ! hanya waktu tidur iaitu jam 11;pm -5.30am * agak-agak siswa siswi ada ke rutin sepadat ini ?? baru je sekolah rendah ok ,not too much la cikgu  .

ye maq tahu cikgu-cikgu nak anak maq jadi bijak pandai ,rajin ,bertanggungjawab ,tetapi jangan la sampai begini ,maq ada 2 orang lagi anak-anak yg bersekolah sebelum ni , mereka biasa-biasa je buat kerja sekolah ,tidak la sebegini hebat tekana diberi ! dan keduanya pun sudah habis pun belajar sehingga peringkat STPM dan sedang menunggu panggilan  IPT .. insya ALLAH , dan alhamdulillah mereka dapat belajar dengan tenang -tenang sahaja  .

dan apa yg maq tengok keputusan anak bungsu maqnie ni  tak lah sehebat mana pun pada peperiksaan yg baru-baru ini , sebabnya ??? sebab dia belajar dalam tekanan ! dia kadang-kadang abaikan waktu dia dengan Penciptanya hanya sebab terlalu nak siapkan kerja sekolah  ,kalau maq tak membebel ,dia akan leka dengan buku latihannya yg melambak-lambak tu !

ponteng sekolah  agama tu jangan cakap lah ,memang kerap  sangat sebab tak dapat nak kejar masa , kadang-kadang bila terlalu letih ,kelas Al-Quran pun dia ponteng !! itu yg maq sangat-sangat kesali dan sangat menyedihkan naluri seorang ibu bernama maqnie ini ...

maq selalu mengharap agar pihak sekolah  dapat mempertimbang kan permasalahan ini . budak baru nak up ,kita tak boleh terlalu membebankan  kerana mereka akan buat kerja-kerja itu dengan rasa  TERPAKSA !!  ......sangat tidak sihat kan ?

sekadar hiasan


19.4.14

blogwalking

Assalammualaikum
blogger kena lah blogwalking untuk dapat ramai kawankan . tapi ada sesuatu yang kekadang buat maq nak menangis bila blogwalking .nak tau kenapa?

ada blog tu nak masuk sikit punya berat , line maq sudah la semput , al maklum duduk atas bukit indah menawan ni , mendung sikit je line nampak la membebankan . jadi kalau blog yang berat tu jangankan nak komen , nak tenguk gambar nya pun tak lepas #sedih....tapi yang pelik kalau blog encik Ben tu lepas pulak ! agaknya ada gambar anak dia yang bibir muncung kot ,tu yg buat ringan hahha . agak-agaknya macamana nak ringankan blog ye ? kongsilah tips kat maqnie .


ada blog yg maq nak masuk tu cakap omputih pulak , maqnie ni yes - no tu faham la . paling ciput  pun  #yes no #thanks you  #i lebiu  ..lelain?? #namjahnam ,#hancurr  ....

eh ! perasan tak maq ada guna simbol # dalam post kali ni ? inilah pengaruh instagram . al maklum baru buat instagram ( tak padan dengan tua ) follow la maqnie nurseri di instagram maq ok hehehe... hello wechat ada ,wasapp ada jugak tau orang tua ni ahha jangan memain korang ....

kata orang dunia dah  maju , so orang pertengahan usia macam maq pun kena tau semua ,cuma penggunaannya kenalah berbeza dengan style remaja , baru nampak style otai gitu hehee....

kali kedua ,moga berjaya !

Assalammualaikum , hai ! selamat malam ...

esok maq ada program ke Johor Bharu lagi ! memang perkara yang tiada dalam perancangan hujung minggu kali ini kerana dah 2 minggusebelum ini maq dan suami sudah puas meronda rasanya. tetapi esok maq pula akan menghantar anak kedua maq ( ety izzati ) untuk ke temu duga latihan jururawat , panggilan kedua dari SPA. alhamdulillah .

jika anda masih ingat ketika beberapa bulan yang lepas ,beliau ada menduduki temuduga serupa tetapi bila dikatakan wajahnya agak nampak garang ,akhirnya dia GAGAL dalam temuduga pertama itu . *takde rezki agaknya .

kali ini ,biar maq temankan dia pergi sebab hari minggu memang maq free . kalau temuduga yang lepas tu dia pergi dengan ayahnya sahaja dan kali ni dia memang nak maq temankan huhu maq pembakar semangat katanya ! ok , i follow huhhu

pada mulanya suami maq tak tahu arah jalan ketempat temuduga tu ,tetapi dengan pertolongan Allah , adik lelaki maq yg sorang tu bermurah hati untuk menemankan maq dan keluarga ke Jalan Air Molek ,JB . Alhamdulillah sekali lagi dipermudahkan urusan maq dan keluarga .

*ya Allah ,Kau berilah kejayaan utk anakndaku NUR FAEZAH IZZATI  dalam temuduganya kali ini . dan selamatkan lah kami dalam perjalanan pergi dan balik nanti ...aaminn......

kisah sibungsu

Assalammualaikum
hai semua ,minggu yg paling mencabar , langsung tak dapat nak membebel diblog kerana masa yang amat terhad . ini disebabkan waktu siang suami maq ada dirumah so tak dapat la nak layan perasan ,lebih bahagia layan suami hehehe  #miangtime

pada hari khamis yg lalu ( 18.4.2014 ) anak maq yg bungsu ( ye confirm ni yg bungsu )  telah pergi rombongan untuk aktiviti sekolah nya . beliau pergi ke Sedeli Damai resort ,Kota Tinggi  bersama 80 orang pelajar yg lain dan beberapa orang guru .

pada hari beliau pergi ,hati maq dah dupdap ,semacam je rasanya sebab inilah pertama kali beliau akan berada jauh dengan maq untuk masa yg agak panjang ( 3 hari 2 malam )  bermain-main diminda ini ....

ok ke dia nanti ?
boleh ke dia buat ?
demam tak nanti ?

hahha berbagai -bagai perasaan bermain diminda maq ! tapi bila fikir kan semula ,alahai  dia dah 12 tahun , dah besar , bukannya pergi sorang ,cikgu dia ada ,apa yg perlu dirisaukan . kalau anak orang lain boleh kenapa dia tidak ? lepastu barulah lega rasa hati ni hehee .

masuk hari ke tiga ( petangnya dia pulang dah ) maq dah mula rasa nak demam seawal pagi lagi . lahai ...apakah ini demam rindu kat si bungsu ku itu ? hanya doa yg mengiringi harap beliau selamat pergi ,selamat disana ,selamat juga bila kembali nanti .

tadi tepat jam 5 petang ,beliau dah ada depan mata maq ,dengan wajah dah sedikit gelap dan nampak agak  keletihan . bila dia selesai uruskan dirinya.... maq tanya dia ....

''kalau cikgu buat lagi kem macam ni ,aida nak join lagi ke ? ''

 dia jawab .... ''taknak !! aida takut monyet ''

hahahaha ye itulah anak bungsu maq, takut dengan kucing  dan  monyet !! kesian kan .


14.4.14

hapuskan resahnya

Assalammualaikum ..

harini isnin , bila siap makan tengahari ,anak -anak asuhan akan tidur lena sebab mungkin semalam mereka terlalu aktif ketika bersama keluarga dan harini bila bersama maq ,mereka keletihan . dan sekarang waktu maq mereka pulak membebel dalam hati ....suasana  tenang dan sunyi sekali.

semalam dari jam 7am maq sudah keluar rumah kerana ada  aktiviti bersama mak mertua  akan dilakukan.
apakah itu ? semalam suami maq ( MMC ) berjanji untuk membawa emak beliau ke Hospital Sultan Ismail ,Johor Baharu .

orang tua lagi-lagi seorang ibu , bila dapat tahu bahawa anak nya sakit je hati dah mula tak senang . tanya lah semua ibu pun pastinya akan mengalami perasaan yg serupa . tak kiralah anak tu masih kecil atau pun sudah berrumah tangga . dalam kes kalini adik ipar maq (perempuan) telah mengalami jangkitan kuman didalam ususnya dan terpaksa ditahan untuk pemeriksaan lanjut di hospital tersebut .

setelah hampir seminggu dia ditahan makanya mak mertua sangat risau ,kenapa? mengapa ? sakit apa?  itulah  yg sering disoalkan kepada maq  . sedangkan maq pun tak dapat apa-apa berita mengenainya penyakit adik ipar ketika itu .

akhirnya bila melihat keadaan mak mertua yg terlalu risau ,kami pun bersepakat  ( kami tu maqnie dan suami ) untuk membawa beliau ke JB pada hari ahad (semalam) sebab hanya ahad je hari maq dan suami free .

kenapa pergi awal sangat ke JB ? sebenarnya ibubapa maqnie ada mempunyai kedai makan di kawasan Kempas berhampiran bandaraya Johor Baharu dan untuk mengambil peluang dan masa yg sehari tu , suami  berhajat hendak menziarahi kedua orang tua mertuanya disana . ( mak dan abah maqnie lah tu hehhe ) so tepat jam 11 am kami pun tiba di kedai makan mereka . kejutan gitu hehhe !

setelah siap makan tengahari . kami pun pergi ke hospital bersama adik lelaki maq yg sudah  pro tentang jalan area JB ! dan  kami tiba di ward pada jam 1.30 pm setelah berhempas pulas melawan kesesakkan jalanraya  . mujurlah waktu melawat berakhir jam 2 pm . dapat lah meluangkan masa bersama adik ipar tu selama setengah jam .

bila di beritahu bahawa adik ipar bakal keluar pada hari esok ( harini lah hari isnin ) tersenyum lebar mak mertua ku hehhe . hanya Allah je yg tahu  isihatinya . maqnie pun turut tersenyum .Alhamdulillah .

dan setelah waktu melawat habis masanya maq dan pelawat lain pun terpaksa meninggalkan adik ipar .dengan harapan moga beliau cepat sembuh dan kembali hidup sihat dan ceria  seperti selalu .

ketika pulang kerumah mak mertua , dapat pula berita bahawa anak lelaki beliau yg telah melakukan operate di hospital Muar sudah pun dibenarkan pulang kerumah ...double syukur kehadrat Illahi ...alhamdulillah ya Allah.

apa yg paling jelas , wajah mak mertua maqnie sangat gembira mendengar khabar itu . senyuman penuh bermakna diraut wajahnya ketika maqnie bersalam dengannya  ketika ingin pulang ke Bukit Perdana ( rumahku syurgaku ) petang tu jugak.

maq tiba dirumah  jam 6.30pm ...alhamdulillah ~  yg penting sekarang ibu mertuaku sudah berhati lega  .  syukur pada Mu ya Allah kerana mempermudahkan urusan kami sekeluarga semalam  . semuanya  berjalan dengan lancar .Alhamdulillah . maaf takde gambar untuk diabadikan  kalini ,maqnie tak sempat laa... hehhe



12.4.14

kesan

Assalamualaikum readers ,

salam hujung minggu untuk semua . harini sabtu maq pepagi lagi dah kena tinggal sorang-sorang . harini anak-anak yg bersekolah kena bersekolah ganti , untuk apa gantinya tu ,maq pun lupa ,tapi katanya ganti ahad .ala yg penting sekolah kan,ganti ke apa ke tak kesah . ilmu tu yg penting !

sebulanni  badan maq memang rasa tak selesa ! entah kenapa . kalau disebabkan 'kekembangan' yang macam doktor cakapkan tu .alahai ~ kena bajet-bajet la pengambilan makanan maq lepas ni .

haritu doktor cakap ,roti bundle tu pun tak elok sebab dia punya zat ( khabohidrat ) sama je lebih kurang dengan nasi . sedangkan dirumah maq , roti bundle memang menu utama ! haish....

tapi bila usia dah meningkat muda ( perasan ) lagi-lagi berkerja hanya dirumah . risiko untuk kembang memang mudah ! tetapi risiko untuk kecut sangat payah hehhe  betulkan ?

bayangkan sebelum kawin dulu berat maq cuma 52kg ( masa tunang ) bila dah kawin ( 21 tahun usia perkawinan )  berat maq dah mencicah ke  82kg !!! mendadak ! kenaikan yg ketara apabila maq mengambil pil perancang keluarga selama 4 tahun !  macam belon dia naik kejap jek ! tapi nak buat macamana lagi kan ,dah itu je cara nya untuk merancang  yg sesuai untuk maq .

sekarang lemak dah tepu ,payahnya nak buang  . ada takde maq kena amalkan cara makan yang lebih seimbang  menambahkan lagi aktiviti ,lain-lain maq tak dapat adjust  rasanya  .

8.4.14

benda bersebab

Assalammualaikum . hai readers .

harini nampaknya pepagi tadi maq dah  buat entri yang penuh emosi kan  ( entri penuh emosi ). dulu maq cuma tengok masalah orang ,sekarang bila benda dah kena batang hidung sendiri tu yang terEmo tu sebabnya benda yg berkaitan dengan urusan perasaan ni memang susah untuk dimengertikan.lebih-lebih antara manusia yg kurang nak memahami .

sebagai orang yg lebih tua ,maq bukan sengaja nak cari pasal tapi kalau dah melampau . memang kena tegur .kalau tidak nanti dia takkan pernah tahu apa silapnya dia. yang dia tahu cuma  silap orang lain . dan dimana-mana pun dia takkan hidup selesa sebab bukan orang lain boleh mengubah perangainya tetapi diri dia sendiri .

pengalaman maq menjadi pengasuh hampir ketahun yg ke dua puluh  ( 20 ) tapi baru tahun inilah maq di duga dengan insan yg tak paham masalah orang lain . nak buat macam mana kan dah ini lah takdirnya  . bagaimana pun maq berterima kasih pada majikan maq yg masih bertahan lebih dari sepuluh tahun berkerjasama dengan maq . jika maq tak betul dalam kerja pasti majikan-majikan tu dah lama dah cabut lari dari maqnie . alhamdulillah sebab Allah kekalkan manusia yg begini untuk maq .

ada yg bertanya , kenapa maq tak mahu bersua muka  je? janganlah nak tunjuk ego . bukan maq ego tetapi perkara remeh ni bukan maq yg mulakan so kenapa maq mesti nak bersua dengannya ? maq kena buat rayuan ke ? dia siapa ?  dia hanya percaya dengan budak mentah yg emosinya lebih kuat dari orang tua macam maq ni .

ye inilah pertama kali maq di burukkan oleh majikan sendiri . hampir 30 orang baby maq jaga sejak 20 tahun ini ,ini lah yg pertama ! moga ada hikmahnya disebalik apa yg belaku .syukur padaMU ya Allah .

untuk melatah or marah-marah tu bukan maqnie . maq lebih suka tengok orang yg berkenaan ' melatah ' sendiri dengan perasaan bebagai-bagainya. dari situ baru maq dapat lihat siapa diri dia yg sebenarnya . baru maq tahu mana silapnya  dia dan silapnya maq . ye maq bukan tak marah anak maq yg memulakan angkara tu ,tapi benda sudah tersiar kan so apa boleh buat lagi ....pasrah je lah ~

memang manusia bukan sempurna tapi sebagai orang 'dewasa' , beradablah bila berbicara kerana kita orang melayu , orang  Islam yg dididik dengan sopan dan santun .  jangan pulak kita nak melayan kerenah budak bawah umur yg hanya tahu melepaskan amarah mereka dimana-mana tu . sepatutnya kalau dia bijak  ambil jalan  untuk mengadu kat maq sebagai mengesahkan apa yg dikatakan oleh anak maq tu ( kalau dia bijaklah kan ) .ini satu huruf pun dia tak ada sms kat maq,apa tah lagi untuk calling mahu pun datang kerumah !

apa pun nanti  maq nak lihat sampai bila pengganti maq mampu bertahan . kalau maq silap maq minta maaf , tapi memang bukan maq yg mulakan . harap maklum ~

*tak tumbuh ,tak melata , maq tak suka mengata tapi ini dah terpaksa .........

5.4.14

kisahnya tidur

Assalammualaikum  semua ...

pernah kah anda tahu atau terbaca tentang  tidur dan apakah yg anda perlu tahu tentangnya ?

maq nak berkongsi disini :

Waktu tidur yg sesuai dilakukan apa bila selesai semua makanan yg dimakan itu hadam dengan sempurna . agak-agaklah ye berapa minit untuk proses tu sebab ianya bergantung pada jumlah makanan yg anda ambil dan berapa kerap anda mengunyahnya .

Digalakkan tidur dengan gaya mengiring kesebelah kanan seperti yg dianjurkan oleh Rasulullah SAW. dan tidak digalakkan dengan cara meniarap keran amenyebabkan paru-paru terhimpit dan itulah gaya tidur ahli neraka .


Tidak digalakkan tidur disiang hari kerana dia akan menyebabkan proses kedutan pada wajah , mengundang penyakit dan menjadi pemalas ! kecuali pada cuaca panas , sesuai dengan sabda Nabi SAW  ... 'tidurlah walaupun sebentar kerana saitan tidak pernah tidur .'

dilarang tidur pada waktu petang atau senja kerana itu boleh membuat seseorang itu gila .

dilarang tidur selepas terbit fajar sehingga terbit matahari dan sebelum solat isyak .

dan disarankan berwhuduk sebelum tidur kerana itu adalah salah satu dari eleman bersuci .

waallahualambissawab*