9.6.14

ibu bapa yang baik


Assalammualaikum

semalam online facebook tetiba maq terbaca satu status seorang kawan facebook yang mana rasa maq ,dah dua kali rasanya dia update status yang sama .

tajukknya bagaimana nak jadi ibubapa yang baik .

dia binggung katanya sebab dia belum berkahwin , sedangkan maklumat tu untuk  dihantar sebagai assigment nya pada 21 haribulan nanti sedang sekarang ni dah 9 haribulan .  dah tak lama lagi .

bila soalan diajukan distatus  banyak jawpan yang di peroleh .antaranya

jawapan seorang ustazah :

Ikut ajaran Alquran n Sunnah agr kita ibubapa berada dilndasan yg betol...sebb kita adalah idola pda mereka....insyaallh apa yg kita buat itu la ikutan mereka...moga ank2 kita jdi ank yg soleh n solehah ....


jawapan seorang blogger bujang ( perempuan )

ibubapa yg baik ialah : tak suka memakse anak2 , selalu mendoakan ank2nya , suka menasihati anak2nya jika mereka buat silap ,tak mengabaikan tnggungjwp pada ank2 nya , marah tp xmenengking malahan menggunakan psiko utk mendekati anak2 mereka . berusaha memberi kesenangan kpd anak2 mereka wlpn mereka bkn bergaji besar , anak2 yg punya ibu bpa mcm ni akan berase bangga dgn orgtuanya sbb dia rase drinya tak terabai. . . sekian heee


jawapan maq pulak

ibubapa yang baik akan menjaga anak-anak mereka dgn kasih syg ,bukan dimanjakan . sebab anak yg manja akan tidak menghormati ibubapanya  .

ibubapa  yg baik selalu ambil tahu kemana anak mereka  ,apa dibuatnya tetapi tidak mendesak mereka .

ibubapa yg baik akan menerima apa  saja kelemahan atau keistimewaan anak mereka tanpa membanding-bandingkan dengan anak-anak yang lain .


ibubapa yang baik bukan mahukan apa-apa balasan dari anak-anak mereka ,pada mereka cukuplah dengan menghormati mereka sebagai ibubapa.

ibubapa yang baik tak kesah jika pelajaran anaknya tak tinggi sebab pada dia ,mungkin sudah  itu tahap kemampuan anaknya tetapi dia akan meninggikan tahap adab sopan dan tahap budi bahasa anak-anak kerana anak -anak yang berbudi bahasa dan bersopan santun itu bakal  dihormati oleh tiap orang . lagi pun budi bahasa tidak dijual beli  kan .... ini pendapat maq je.


#maqnie ~ bukan mudah nak menjadi ibubapa yang baik dizaman moden ini kerana anak zaman sekarang ni mudah terpengaruh dengan dunia sosial di dunia alam maya mereka .dan ibu bapa kena tahan dengan suasana era baru ni

No comments: