16.7.14

berbudi bahasa itu wajib

Assalammualaikum ..

awal pagi maq dah online harini .lepas minum susu Nutri goat miracel 8 ketika bersahur tadi , nampaknya dari pukul 4 am sampai ke saat ni  ( 8.30 am ) mata maq takde tanda-tanda mengantuk pun . sambil mesin tlong cuci baju ,boleh lagi mengeluarkan idea maq  disini . alhamdulillah ...

harini ,pagi ni ,maq teringat kata-kata suami maq ( My Mr Castello ) *bukan nama sebenar *

kata beliau  : yang , awak tau tak kenapa orang kita tak ramai yang kaya raya  . kebanyakkan bangsa lain yang over kaya ..

maq cakap : mana la saya tau , mungkin kita terikat dengan hukum hakam agama kot ?halal haram ...rasuah ,riba' ....

kata suami  : taklah  ...agama lah yang membawa kita untuk menjadi kaya raya ,kalau kita betul-betul diatas landasannya  .

maq renung  wajah dia sambil tanya : dah tu ..sebab apa ?

kata suami : orang kita  ni  kalau baru kaya sikit mereka mudah  lupa diri  ,belagak ,kadang-kadang mak bapak pun mereka lupa ,mereka pinggirkan ,pada mereka duit belanja mereka bagi tu dah cukup pengganti kasih sayang mereka kat orang tua  .  kemudiannya bila dah  kaya ,ada pulak yg iri hati ,dengki sana ,dengki sini , hantar sihir , hantar hantu ,alaa ..banyak dah abang tengok ,ada je kisahnya kalau orang kita baru nak maju  .lagi-lagi anak orang kaya ,selalunya tak reti hormat orang lain ..awak perasan tak  ?? walaupun tak semuala...

maq : itu memang la selalu kita tengok kan .. tapi kenapa kita juga tak kaya  ekk ?

suami mengeluh :  hurmm....apa yang kita ada sekarang ni ,bersyukur lah ,...kita ada anak ...ada rumah ,ada kenderaan ,ada pekerjaan yang halal ,ada keluarga yang sayang kat kita walaupun kita hidup macam ni , apa nak lagi  ? yang penting sekarang kita dan keluarga tak pernah terpesong dari landasanNya .  kita tak susahkan orang lain  ,kita tak ganggu rumahtangga orang lain  ,kita tak kacau harta mak bapak kita ..bersyukur la yang ...

maq : bang ... abang tau tak ...sebab  tu anni sayangggg ....abang *kenyit mata ...hehe


tapi gambar dibawah ni bukanlah  kisah anak orang kaya ek ??

 tak ....dibawah ni adalah kisah anak pakcik yang keretanya diketuk dengan lock stering kereta oleh seorang gadis 'hot -temper' baru-baru ni .yang mana seluruh malaya sudah pasti mengenali beliau . apa pun anak pakcik (mangsa keadaan ) tu ada hak untuk bersuara ( walaupun ayah dia cuma berdiam diri kerana  truma )

#maqnie ...mohon anak-anak kita yg tak kaya raya ni dijaga dengan adab sopan ,lagi -lagi terhadap orang tua (walaupun beza pada pegangan agamanya ) berbudi bahasa itu wajib !



ye...dia pun ada hak untuk marah .....




No comments: