cara nak tahu bayi kembung perut ?

Assalammualaikum ...

kali ni maq ada lagi petua jaga bayi . haa nak tau tak benda ni dah lama maq amalkan sehinggakan anak-anak maq pun dah tau cara nak pratikkannya .

kalau kita ada bayi  yang baru lahir hingga lah beberapa bulan selepas tu . pastinya umbun-umbun dia lembut lagi kan . tahu kah anda apa kah tujuannya Allah buat macam tu sedangkan seluruh kepalanya boleh keras ? tapi kenapa umbun-umbun tidak ? ni ada lah antara faedahnya lah kan....

ok... bila bayi berusia seperti diatas ,pastinya kalau dia kembung ,sepatah haram dia tak tahu nak mengadukan , yang dia tahu ,nangis...nangis dan nangis je kan ??? ...*macam ahmad albab pun ye kadang-kadang .

ahhaaa ....

so.. apa yang selalu maq buat ,bila bayi asik menangis gelisah , maq akan raba umbun-umbun dia yang lembut lagi tu ..kalau lekuk disitu , tu tandanya dia kembung perut ..mungkin ada yang tau kot tips  ni ..tapi tak mustahil ada yang tak tahu lagi kan....ini petua orang tua-tua ,maq cuma sambung-sambungkan . dan ,bila dah tau dia kembung ...tak reti-reti ke nak sapu minyak anti kembung kat perut dia ?

hah?? minyak anti kembung ?? mana ada maq????

haaa..tu la orang muda zaman ni ,ubah sikit je nama minyak dah keliru ...minyak anti kembong  tu minyak telon ke..yuyie cap limau ke ...segala jenis minyak yang anda ada dalam simpanan la tu... tapi yang penting ianya sesuai dengan perut bayi anda , kang tak pasal-pasal ruam pulak dia atau pijar kepanasan . hati-hati !
kemudian sapu kat tapak kaki  dan dibetis nya juga . 

lagi satu  : tidur meniarap pun boleh mengelakkan bayi anda dari kembung jugak tau ...tapi bila dia dah dewasa jangan biarkan pulak gaya tidur begini ,ianya tidak digalakan .katanya itu tidur gaya .........ehemmmm....*jangan buat lah ye ..

aloloo...seksi nyeeee....



dan lagi satu ,maq tengok kan sekarang ni ibu-ibu muda suka tuang minyak direct kat perut bayi dia , no !! tuang kat tapak  tangan anda dulu  ,gosok-gosok kedua tapak tangan anda tu  kemudian baru sapu diperutnya ..understand ?  eeee... tak sayang anak betol ! biaseeee diaaaa....


anak-anak maq nie yang bertiga tu pun dah tau nak pratikkan pada bayi yang pernah maq jaga ,bila bayi menangis je mereka automatik raba umbun-umbun budak tu dan tak lama lepas tu berbau lah minyak yuyie...hehehe

tapi ...bila dah berusia  lebih setahun , dah macam cik putih  atau wak doyok tu...umbun-umbun dah keras dah...so buang karen je kita rasa umbun-umbunnya .  lagi baik sapu je masa lepas mandi atau selepas dia buang air besar .( bagi perut  rasa lega )

#maqnie ~ maq kongsikan je ,kalau anda nak ikut la,kalau tak nak pun ok je kot hehe

Comments

Popular posts from this blog

Kisah barang kemas

Cara geledah blog maq

Kau lah bidadari ,kau lah srikandi