kawan yang bahaya

Assalammualaikum ..

maq nak tanya ,anda pernah difitnah ? maq ada ....pertama kali  maq kena sejak maq jadi isteri orang ni. dah lebih 20 tahun maq mendirikan  rumah tangga ,inilah pertama kalinya .

perkongsian ini bukan nak buka aib diri sendiri tapi maq nak anda hati-hati dengan kawan yang makan kawan ni .didepan  kita dia sangat baik tetapi dibelakang kita , waallahhualam...

kisahnya bermula bila maq terlalu aktif dengan satu perkumpulan  ditaman maq ,ala bukan nya kumpulan apa pun ,ianya berunsur jariah juga . lainlah maq join kumpulan penari tiang ke , barulah layak untuk difitnah ...*nauzubillah ...

setelah lebih kurang 8 tahun maq aktif ,akhirnya pada tahun lepas (2013 ) maq dilantik menjadi  naib pengerusi kumpulan   . ..ini amanah !!! tapi maq kena gak terima sebab persetujuan sangat ramai .

maq cakap : ok ...saya cuba ye ....

dan dalam masa tu semua aktivit berjalan lancar .setiap minggu kami ada melakukan aktiviti tersebut .

hinggalah pada satu hari .... maq di katakan  telah keluar rumah ketika suami maq tiada ! sedangkan waktu tu maq hanya menghadiri undangan kawan maq bersama ahli kumpulan yang lain ! dan berita ini disampaikan kepada suami maq ! siapa  tak marahkan bila dapat tahu isteri dia keluar malam ...sedangkan masa tu dia tiada dirumah ..katanya seorang perempuan telah memberitahu suami yang maq bukan ke majlis itu tetapi ketempat lain ! astagfirullahhalazimmmmm...

kepercayaan suami maq yang bertahun-tahun maq jaga ,akhirnya hancur disebabkan fitnah itu !! sehinggkan maq tak reti nak menangis ..dada maq sakit ...hati maq kecewa sambil tertanya -tanya kerja siapakah ini  ...serius ,ketika itu seluruh badan maq lesu ..tak berdaya . kerana benda yang maq tidak lakukan tetapi dituduh melakukannya ..peh...azab juga angkara fitnah nikan ?

anak-anak blur ...ahli jawatan kuasa kumpulan pun bingung dengan tuduhan itu .. kata mereka , mereka kenal maq sangat-sangat !! mereka tau siapa maq ..maq bukan seperti yg orang lain tu sangkakan ...dan  mereka kata mereka nak bersemuka dengan suami maq untuk mengatakan hal yang sebenar ...tetapi maq halang ...kata maq ....

biar saya je yang dia marah ..biar saya je yang kena fitnah ..jangan awak semua...saya tak mahu kerana saya nanti  ...awak membenci dan dimarahi oleh orang lain terutama suami saya ..sebab saya kenal siapa suami saya ... dia tak perlukan penjelasan siapa-siapa sekarang ni... apa yang penting sekarang ,saya ikut kan je kata dia ..iaitu tidak boleh keluar rumah ketika dia tiada dirumah walaupun untuk membuat amal jariah ....saya harap awak semua boleh paham keadaan saya sekarang ni  ....

itulah rayu maq pada ahli jawatan kuasa yang bermesyuarat ketika itu . alhamdulillah mereka akur ...

kini  lebih  kurang setengah tahun maq mendiamkan diri dari kumpulan hanya untuk menjaga  hati suami .  dalam masa yang sama maq sangat rindukan kawan-kawan yang ada dalam kumpulan tersebut ..maq rindu nak baca doa yasin dan diaminkan oleh  kawan-kawan maq . maq rindu nak aminkan doa tahlil yang dibaca oleh ustazah . maq rindu nak baca yasin berramai-ramai dari rumah kerumah macam dulu ...ye ..maq rindu sangat-sangat ...tapi demi seorang lelaki yang paling maq sayang .dan maq tak nak jiwanya tertekan kalau maq abaikan arahannya . maka ..maq terpaksa duduk diam-diam didalam rumah ini  . dan jika ada aktiviti  luar rumah ,hanya bersama suami  ..

pernah satu  hari maq tanya kat suami kenapa dia tak bagi maq campur kumpulan tu lagi  . dan inilah jawapannya ....

abang bukan halang awak membuat amal jariah macam tu . abang memang suka . tapi jika sekarang ni awak sudah dituduh sedemikian rupa hanya sebab yang  kecil macam tu ,ada baiknya awak duduk rumah . awak tak difitnah oleh kawan awak sendiri . awak tidak dikata dibelakang . awak akan bebas dari mata-mata kawan awak yang tak senang dengan awak . apa yang abang buat ni semua sebab abang tak mau antara kita dan kawan -kawan awak tu hanya menambah-nambah  lagi dosa yang sedia ada . jadi...duduk je rumah..kalau abang tak kerja nanti abang bawak awak keluar ,kalau abang kerja... awak duduk la rumah jaga anak-anak kita ...boleh ?

siapa tak sayang suami  cik peah oii ....dengan semangat yang lemah dan pilu...maq kata : ye .... boleh  ... dalam hati Tuhan je yang tahu sedihnya hati maq ..

kemudian maq tanya  dia : bukan kah ini tandanya saya tak bercampur dengan masyarakat nanti ??

kata suami  .... awak nak bercampur dengan masyarakat yang suka buat fitnah macam tu? setiap minit sentiasa mencari silap orang lain ? memang ada yang baik dikalangan mereka  tetapi tidak semua ...sila lah paham niat abang ni ...buat masa ni ,awak duduk je dirumah ni ...

maq diam tanda setuju dan menurut arahan ' syurga ' maq tu ...

lepas peristiwa tu ,100% aktiviti maq  hanya didalam rumah yang bersaiz  50kaki X 16kaki X 2 tingkat ...bayangkanlah tekanan yang maq rasa sekarang ni .. dan sekarang tentunya  gembiralah hati insan yang sudah buat hidup maq sampai jadi  macamni ...

dia dah pisahkan maq dari kebaikan
dia pisahkan dari ustazah dan jamaah
dia dah buat hati suami maq tak menentu
dia juga dah buat maq semakin kurang percaya pada kawan-kawan sendiri .

ye...terima kasih lah untuk dia kerana fitnah dia telah berjaya  ....

maq maafkan dia  ?? .... buat masa ni  ...belum lagi terfikir kearah itu ...maq pun ada harga diri  !

Allahhuakbar....


Comments