15.7.14

maq takut jumpa doktor ??

Assalammualaikum ..

anda pernah pergi  dapatkan rawatan gigi ?  mengikut pengalaman  , maq akan mengalami kerosakkan gigi ( kesemuanya gigi geraham ) selepas melahirkan anak . ini bermakna ketika mengandungkan mereka maq kekurangan kalsium . apa taknya baby pun perlukan kalsium untuk proses pembesaran kan . lagi-lagi anak-anak maq dilahirkan dengan berat yang memang semangat .

anak pertama 4 kg
anak kedua 3.8kg
anak ketika 3.6kg

haaa ini menunjukkan 3 batang gigi geraham maq sudah hilang ..

didalam perut betapa mereka memerlukan kalsium yang memang banyak  ketika itu . Klinik ada bekalkan vitamin termasuk kalsium  tapi sebabkan bau nya yang sangat kuat ,maq abaikan je pengambilannya ..nahh ..inilah kesannya ..gigi  maq jadi mangsa ! oh tidak ...

geraham yang ketiga dicabut seminggu sebelum bulan puasa haritu . dia tak sakit ,tetapi dia pecah separuh dan amat tidak selesa ketika proses mengunyah berlangsung . dan keputusan maq ,ia perlu di cabut !!

yang lawak , firstime cik peah oii ,maq pergi kelinik  pergigian kerajaan . katanya best perkhidmatan disitu sekarang . ok laaa maq  pun test la  .

seawal 7.30am maq dah masuk mendaftar .ianya berada di tingkat atas Poliklinik Batu Pahat  , jalan Kluang . bila sampai atas , waw rata-rata  kaum Cina yang datang untuk mendapatkan rawatan .  ehem..

nombor giliran maq adalah 3 ! ketika pesakit pertama mendapat rawatan ,maq mula gelisah .

maq tenguk wajah suami ...maq cakap ...' bang ..macam nak buang air besar ,macam nak buang air kecil pun ade ni  ... tapi suami maq cuma pandang maq sambil senyum ...maq tau dalam hati dia cakap ...'emm ...takut la tu ' ... hehehe

tiba giliran maq ..*nombor 3 bilik ....... ! ahh sudah .... Nak buka pintu bilik rawatan pun maq dah tak reti masa tu ..eh ! payah gak kalau tengah kalut ni haha..tiba dalam bilik ,doktor dah tunggu ...

kata doktor ...'' mana yang problem kak ? akak nak buat apa kak ?''

ahh ..bila dengar suara doktor perempuan yang lemah lembut gitu , maq pun terus bersemangat !

 '' saya nak cabut geraham yg pecah tu doktor ..belah kiri yg belakang sekali  ''.

doktor tanya ''...sakit ke? ''

maq cakap ''...tak sakit pun tapi bila makan , saya tak selesa sebab asik tersangkut di dinding pipi ''.

''ok ..saya bius dulu ye '' ...doktor cuba beri ketenangan  nampaknya ( macam  dia tau2 je yg maq tengah nebes ) hehehe

mak aii ...suntikkan bius 5 sudut ...gusi yg sihat tu dicucuk 5 kali !! tahan maq tahan...( bisikan hati )

''ok...siap..akak duduk luar dulu bagi ubat bius jalan ,nanti saya panggil akak lagi ye ...'' lahai baiknya doktor ni ..nasib mulut dah nak mula  kebas ,senyum ke   tak maq masa tu ekk ...maq pun tak perasan ...

bila menunggu diluar  ,suami macam tak pandang je ,mungkin dia tak nak dengar maq nak terkucil  lagi kot ...hurmm ..entah la. setelah menunggu lebih kurang 20 minit ..nombor maq pun di panggil ..*nombor 3 bilik........!

ahh ....dup dap..dup dap ...(maq pun berjalan masuk )

'' baring dulu ye kak '' ....lahai ...doktor oh doktor  macam mengantuk pulak ni haha

bila doktor dah mula nak buat kerja , maq pun disuruh tenangkan diri ''..rileks ye kak ...kepala lembutkan ''...lahai ..memang tak reti bahasa doktor  ni ,tapi maq paham maksud dia ...

bagai mencabut paku didinding ! zapp ! takda rasa sakit pun akhirnya kata doktor .''...ok...sudah ... akak gigit kapas ni,kemudian  bila tiba dikaunter depan ,buat bayaran ..rm 2  ye kak ...''

rm 2 ?
rawatan sebegini sempurna ?
doktor yang lemah lembut ,kerja yang memuaskan ,hanya perlu dibayar rm 2 sahaja ?? ooh ..patutlah 'bangsa' tu ramai sangat berkunjung ke klinik ini ... ( bisik maq dalam hati )

kenapa maq bingung dengan kos rm 2 tu ??

sebabnya maq pernah kan cabut 2 batang geraham sebelom ni ..sebatang tu kosnya rm55 ..tu beberapa tahun yang lalu ( lebih 10 tahun lepas ) sekarang ni entah berapa lah kosnya kan  ..

tapi pada maq perkhidmatan disini memang waw !! awesome ! maq bagi 4 bintang ! lagi 1 bintang tu kena simpan dulu  ( bintang kejora kot )


yelah ,kalau sebelum ni kita asik mendengar keluhan rakyat yg katanya rawatan klinik gigi kerajaan teruk ,tapi pekara tu tidak pun terjadi pada maq .malahan maq lebih selesa . alhamdulillah !

' yang , minggu depan abang nak cabut gigi jugak lah geraham yg pecah tu '....tiba-tiba suami maq bersuara ...

'eh ! minggu depan kan puasa bang ....'

'ha ah laaa.......' mengeluh kekasih maq saat tu heheheh

#maqnie ~ nak pesan kat cik Peah oii ..jangan abaikan penjagaan gigi ye ,lagi-lagi kita yang dah hampir petang usianya ni ...banyak yang senyum kena tutup mulut tu nanti kikikih



No comments: