maq tangani masalah

Assalammualaikum

Bagaimana nak didik anak-anak yang nakal ? nakal disini bermaksud manja yang melampau . sukar ditegur ,sukar di kawal ,sukar di pantau .

maq selalu dapat kanak-kanak  yang sebegini untuk dijaga . pernah maq jaga seorang budak yang berusia 3 tahun lebih yang katanya sangat nakal hingga sering di cubit oleh pengasuhnya dulu . puncanya dia  selalu buli anak pengasuh lamanya sehingga kan pengasuh tu tak tahan dengan perangai kanak-kanak tu . bila mama dia menyerahkannya kepada maq , maq jawap ...ok ,maq cuba uruskannya ..insyaallah ..

budak nakal ini sebenarnya dia manja terlalu melampau .dia nak  minta perhatian dari kita . pada  awal '' perkenalan '' kami ,maq biarkan dia dengan perasaannya..  bila maq perhatikan ....

dia ni suka membuka  almari simpanan maq,
dia suka selongkar  buku-buku sekolah anak maq ,
dia tak mahu tidur siang  , dia suka menyakat kawan-kawan ,
dia suka bergaduh , pukul kawan-kawan  dan tak dengar arahan maq.

yang pelik bila maq mengadu kat mama dia . . apa jawab mama dia ?
''biarkan jelah kak kalau dia tak mahu tidur  . ...."

eh ...budak sekecil dia tu tak perlu tidur siang ? no way ! maq tak nak nanti tumbesaran  dia terganggu sebab dia tak ada rehat langsung . pada maq budak  yang aktif dan kurang rehat seperti ni  akan mudah mendapat selsema dan demam kalau dia terus-terusan aktif . maq tak mahu nanti semua kawan-kawan dia turut sama dijangkiti kalau dia tak sihat  . ok ...apa yang maq buat ...?

rotan ?? ish...itu bukan jalan penyelesaian ,sakit di tubuh kanak-kanak seusia dia hanya disebabkan rotan tak lama , kanak-kanak cepat lupa sakit dia . nanti bila sakit tu dah hilang dia akan buat nakal lagi ( buang masa )

pendekatannya  :  .
kalau dia tak mahu  tidur pada waktu yang ditetapkan  maq akan biarkan dia .tapi bukan tanda dia tak tidur tu dia boleh merayap satu rumah sesuka hatinya tapi dia juga kena bareng sama-sama kawan-kawannya cuma dia tak boleh buat bising , tak boleh ganggu kawan yang sedang  tidur ,tak boleh kemana-mana . hanya ditilamnya sahaja ! pada awalnya mungkin sukar , tapi lepas sebulan dia akan akur dan biasa dengan cara tu dan akhirnya bila tiba waktu untuk dia '' hanya  bareng-bareng '' je ,akhirnya dia akan tertidur jugak  ..ok...settle dan sekarang dia lah budak tukang bentang kan tilam kawan-kawannya bila tiba waktu tidur . mudahkan ?

rotan ?? maq tak beli pun lagi ....

tabiat dia suka membongkar almari tu maq handle dengan cakap ... kata maq :  barang orang kita tak boleh buat suka -suka hati kita  , kalau kita punya barang orang kacau , kita marah tak ? kalau rosak nanti macam mana?  nanti '' kakak '' nangis barang dia rosak ,kesian kan  . mula-mula dia buat dont know je , tapi kalau dah hari-hari ... batu pun lekok cik peah oiii ... hurmmm

perangai yang suka kacau orang ,kadang -kadang sampai menangis mangsa tu dikerjakan . maq senang je ..maq akan asingkan dia dari kawan-kawannya  . maq letak je dia diruang yang takde orang ,misalnya diruang makan ( di dapur ) dia duduk disitu sendirian . pastinya dia cemburu bila dengar jerit ketawa kawan-kawannya bermain di luar dengan riang dan gembira sedang dia duduk sorang-sorang di pinggiran sepi hehehe...lama kelamaan tentu dia akan menyesal . dan amaran maq kat dia : kalau nak main ,jangan pukul kawan , nanti maq letak awak sorang-sorang disini ..ingat ! pastinya dia akan menganggukkan kepala ...maksud ye maq ...saya ingat pesan maq....

rotan ? masih belum beli lagi....

lagi satu jika kanak-kanak bercakap yang seperti jenaka menggunakan bahasa yang kurang elok  ! aahhaa ..jangan pernah untuk ketawa di hadapannya ...biarpun kata-kata dia tu lucu mana sekali pun , nak ketawa pendam dalam hati dulu tetapi tegur dia se├žepat mungkin ...cakaplah ..ishh tak baik cakap macam tu .. Allah benci tu ..kalau Allah benci nanti Dia tak sayang .....

dan pastinya kalau anak-anak asuhan maq ,mereka akan cakap bila Allah tak sayang nanti mati masuk neraka kan maq??? ...

yesssss betul  ...dan  ayat paling hebat maq tanyakan pada  mereka disini sekarang  bila buat salah ..  nak masuk syurga ke neraka ?? pandai pulak tu jawapannya SYURGA la maq. .... kalau nak masuk syurga jangan buat jahat  tau !?? alhamdulillah kanak-kanak yang nakal tu dah tahu apa itu syurga dan  nereka  . sedangkan dia tak pernah tengok pun .

sekarang dah 2 tahun maq mengasuh dia dan dia sudah pun bersekolah tadika  .takde pun nak kena dicubit . takde pun kena  rotan ,takde pun kesan lebam dilengan nya ,dia sihat alhamdulillah malahan dia sudah pandai lipat kain baju ( tolong anak dara maq )

...ok..maq dah cuba kan dengan izin Allah ? ... terima kasih Allah sebab bantu maq dalam mencari rezeki dan mendidik anak asuhan ini ...

dan ROTAN ? maq masih tak pun beli laaa ..hehehe

Comments