16.7.14

mesyuarat tingkap lagi

Assalammualaikum ..

maq nak share ,tapi nampak macam gossip pulak . dah la bulan -bulan puasa ni .. tapi jari ni amboi.. kemain lagi dia menarinya , rancak bebenonya...

lokasi : belakang rumah maqnie
tarikh : beberapa hari lalu
tetamu :cik peah oii

cik peah oii : cik anni oii .. dah buat kueh ke belom ?

maq : err... tak buat la cik peah oii.. anak-anak saya ramai ni ,kang ada pulak yang temasuk dalam oven pulak nanti ,haish....

cik peah oii : aah kan ,payah gak kalau budak-budak ni belari-lari , main kedapur time kita masak-masak,nanti tak memasal kena saman dengan mak bapak diaorang sebab anak dia melecur ..

maq : ye cik peah oii ... sejak dah ramai anak asuhan ni ,kami memang dah tak buat kueh raya ,kebanyakkan nya dibeli termasuk jugak disponser ...

cik peah oii : amboi !!  gelemer gak cik anni oii kita ni yek? siap ada sponser gitu

maq : ehh... yang sponser tu mak saya ,adik beradik saya dan majikan-majikan saya cik peah oii ... bukannya dari sugar daddy ( eee ...perasan  .... yearccck ) *loye tekak*

cik peah oii : oooh...mak budak-budak ni ada yang memberi la ye ...untung la awak ....

maq : tak semua cik peah oii..tapi tiap tahun macam tu lah ..segala penat lelah kita menjaga anak mereka dibalas dengan benda begini lah ..ada yang bagi baju ,bagi tudung ,bagi kuih-kuih dan ada yang wat derkk jek *shhhh diam..diam.... sebenarnya saya tak mengharap pun ,tapi bila orang dah bagi ,rezki tu kan namanya ...kenapa saya nak tolak... bersyukur lagi adalah ...

cik peah oii : eh cik anni oii...paling lama berapa tahun awak jaga budak-budak ni ?

maq :  sampai mereka masuk ke sekolah rendah lah cik peah oii ..kenapa awak tanya  ?

cik peah oii : dah begitu lama jaga ..pernah ke mak bapak diaorang hantar beras kerumah awak ? yelah anak dia hari-hari makan tengahari dirumah awak kan cik anni ...takkan 5 kg beras pun dia takde bagi ??

maq : astagfirullah alazimmmm ( dalam hati ) cik peah oii ... saya tak mintak tu semua,saya berkerja sudah dibayar gaji tiap bulan .walaupun ada yang bayar kurang dari pada harga yang saya tetapkan..saya masih boleh terima lagi.. tak kisah la ..pada saya cukuplah sekadar yang ada sekarang ni. mak bapak diaorang  ambil cepat pun saya dah berasa lega ..sebab saya kesian budak-budak tu tention lelama kat rumah saya...

cik peah oii : awak tak mintak ke ?

maq : ishhh... semua  tu tak perlu la...  apalah awak ni cik peah oii...

cik peah oii : heeee...saya tanye jek ... jangan la marah cik anni oii.. sesaja nak tau ni huhu

maq : ohhh.... dalam hati ( grrr....)

#maqnie ~ usahlah berkira sangat bila berbuat baik sesama kita kerana nanti dikhuatiri rezki kita pun berkira-kira  juga nak masuk kerumah kita..hati-hati...

No comments: