budi bahasa tak boleh dijual beli

Assalammualaikum ...

bila dipersoalkan budi bahasa ,tak ada ukuran mahu pun alat penimbang yang mampu diberikan untuk menilaikan nya . budi bahasa biasanya di kaitkan dengan sikap semula jadi seseorang . pernah suatu hari dahulu ,ketika itu maq ada pergi kesekolah dimana anak maq yang nombor dua tu mengambil penyata untuk keputusan  percubaan UPSR beberapa tahun dahulu ( lama jugak tu ) tapi maq ingat lagi ok .maq duduk disebelah seorang ibu yang jugak bertujuan yang sama ( ambil penyata kemajuan anaknya ) .


bila diberi peluang bercakap dengan guru kelas ,ramai  ibu bapa yang dok bersembang dengan guru kelas tu tampa mengira kesahnya ibu bapa lain yang sedang menunggu giliran . hurm ...ada tu dah macam tak puas hati je dengan keputusan anak mereka . asik bersoal jawab dengan cikgu ! adeh ...orang lain pun ada tugasan menanti wahai temanku ,cepat lah berceloteh dengan cikgu tu ... ( detik hati maq )

tiba-tiba ibu yang duduk bersebelahan maq bersuara seakan berbisik  ditelinga maq , katanya :

saya tak kesah berapa A yang anak saya dapat , tak kira berapa peratus yang dia perolehi dalam periksa ni ,asalkan dia tahu hormat orang tua , tahu jaga adab  , tahu menilai masa orang dan tahu bagaimana nak gunakan rasa hormat orang kat dia . kalau anak dah dapat segitu apa lagi nak dipertikaikan ..ye tak ?

maq yang ketika tu sedang mengelamun hanya menjawab  :

ha ah ...ye..ye betul tu ... yang penting sopan santun dan adab dengan orang lain terjaga , tu yang perlu . kalau belajar tinggi-tinggi pun ,tapi takde budi bahasa dengan orang ,tak berjaya juga hidupnya nanti . 


ibu disebelah maq hanya mengangguk bisu sambil menjeling ke arah meja guru dan dia mengeluh  perlahan ...hurmmm ...


bila tiba dirumah ,maq tanya kat anak maq ,sama ada dia kenal wanita yang duduk disebelah maq masa di sekolah tadi . jawab anak maq :

" itukan isteri orang kaya yang duduk kat banglow yang tercantik  di Batu Pahat tu ... suaminya seorang bisnesman tersohor kat BP ini . anak dia semuanya bijak-bijak tapi mereka suka merendah diri dengan kawan-kawan . anak dia tu kawan baik saya kat kelas laa... "



#maqnie~ kalaulah semua orang kaya punya perangai sebegini ,mungkin takde orang yg terlalu miskin di Malaysia sekarang ni kan .

Comments

Popular posts from this blog

Kisah barang kemas

Cara geledah blog maq

Kau lah bidadari ,kau lah srikandi