bulu jagung

Assalammualaikum

dulu pernah satu hari ketika balik kampung nenek  . ketika tu ada majlis kesyukuran . sedang majlis berlangsung tiba tiba maq terpandang seorang budak dalam umur 2-3 tahun  . dia perempuan  , kulit macam orang melayu , tapi rambut dia mak oii ! perang gitu cik Peah oii ~

maq tanya makcik maq yang duduk disebelah

maqnie : anak mat salih mana tu mak uda?

mak uda : anak si sal ,jiran  depan rumah nenek tu lah

maqnie : sal kawin dengan mat salih ke ?

mak uda : eee...taklah ,orang melayu jugak macam kita

maqnie : tapi kenapa rambut anak dia macam tu ? dia warnakan ke?

mak uda : haa..nanti ani tanya dia la ,macamana rambut anak dia warna macam tu .

peh ,memang tak sabar tunggu majlis yasinan tu selesai sebabnya siap dengan doa selamat dan tahlil lagi ,ambil masa dalam 1 jam lebih dan hampir ke 2 jam gitu . bila semua selesai ,maq pun pergi cari perempuan yang bernama 'sal' tu .

maqnie : sal ! ni anak ko ke  ?

sal : ha ah la ,kenapa ? hehe  anak ko mana ?

maqnie : anak aku ada tu tengah makan   ... ni aku nak tanya ni sal ,macamana ko boleh bersalinkan si minah salih ni ? sambil maq pegang rambut anak si sal tu .

sal : haaa ...ni petuanya  ....
ketika aku mengandungkan dia ,aku memang suka makan bulu jagung yg dalam buah jagung tu . yang warna keperangan tu lah . tak kira lah jagung rebus ke ,sayur jagung ke ,sop jagung ke ,aku mesti akan makan rerambutnya  . entah macam sedap , macam manis je gitu . start aku mula mengandung sampai nak bersalin ,kalau jumpa benda tu memang aku makan . tup tup lahir jadi macam ni la ..

maqnie : hah ??? ko biar betul ??

sal : betul laa ....tipu ? aku dapat apanya  ...kalau tak percaya,nanti bila kau mengandung ,kau try la makan bulu jagung tu ,kalau Allah izinkan ,insya allah .

maqnie : err...aku memang tengah mengandung gak ni ,yang ketiga , tapi dah nak masuk 4 bulan dah . boleh ke  ?

sal : ala ko cuba je lah.... mana tau rezeki anak ko .

maqnie : ok la ,aku try nanti makan  .

sal : hehee ( senyum lebar dia )

dan maq pun mula la mengamalkan makan bulu jagung pada tiap kali beli jagung ,jagung bakar ke ,jangung rebus ke , jagung sayur ke ,bedal je . dan akhirnya  ..bila anak ke tiga maq lahir pada 24.7 .2002 . rambut dia .....
ni hasilnya ,ramai tanya bagaimana rambut aida
boleh keperang-perangan ?
haa ..nilah yang maq amalkan semasa mengandungkan dia
nak try ?? 



rupanya bulu jagung juga baik untuk buah pinggang ( ginjal ) kerana ia melawaskan pembuangan air kencing . nak tahu lebih lanjut search google *bulu jagung*

Comments

Popular posts from this blog

Kisah barang kemas

Cara geledah blog maq

Kau lah bidadari ,kau lah srikandi