11.8.14

mereka ada perasaan

Assalammualaikum

gelaran ibu tunggal bukan lagi nama pelik dalam masyarakat kita . kehidupan mereka bersama anak-anak . kehidupan mereka tanpa sokongan suami disisi . maq selau pandang hebat mereka ini  . maq bangga sebab mereka  selalu kuat ! ye ..mereka kuat sebab nak besarkan anak-anak .

pernah seorang sahabat maq beritahu (beliau pun seorang ibu tunggal beranak 3 ) katanya :

sebenarnya bukan takde yang mendekati diri ini maqnie ,tapi untuk apa kalau sekadar menyayangi saya tapi tidak kepada anak-anak saya ? kalau lelaki diluar sana mahukan ibu tunggal seperti kami ni ,mereka jugak perlu mahukan kehadiran anak-anak kami dalam hidupnya .

saya lebih rela membesarkan anak-anak dengan perit dan sakit dari jiwa saya jadi tertekan bila berkahwin baru nanti .

tak rela saya abaikan anak-anak demi cinta baru . tak sanggup rasanya kehidupan anak-anak musnah hanya kerana perkahwinan itu .

jika saya gagal suatu hari nanti dalam mendidik anak-anak , saya redha sebab itulah hasil kerja saya seorang . tetapi jika saya gagal menjaga anak saya nanti bila berkahwin baru , pastinya saya akan menyesal seumur hidup ini  ...

ye . . .maq tahu mereka memang kuat !!

alhamdulillah ,ibu tunggal di Malaysia sekarang ni telah maju dalam minda dan jati diri .dengan itu wahai perempuan yang beruntung diluar sana ,janganlah salah anggap terhadap mereka ini .mereka juga ada hati dan perasaan macam kita ,cumanya mereka single dan sering di HOT kan oleh gossip liar . kadang kadang mereka lebih hebat dalam mendidik anak-anak berbanding kita . maq memang tabik hormat mereka  yang begini .

terima kasih Allah untuk segalanya yg diberi . alhamdulillah

No comments: