18.8.14

rezeki maq

Assalammualaikum

hurm .... *mengeluh kecil

minggu ni mungkin minggu dugaan maq dalam berkerjaya sebagai seorang pengasuh  . ianya bermula apabila salah seorang majikan maq buat kejutan  .

alkisah .....

selepas cuti hari raya beliau menghantar anak-anaknya pada hari raya ketiga  .katanya dia pekerja biasa dan tidak dapat cuti lama . dan maq akur pada kehendaknya kerana pada maq ini juga tanggungjawab maq sebagai pengasuh ,jika keluarga sudah berkerja ,maka maq pun kenalah kerja . abaikan je berraya bersama adik-adik dan keluarga yang lain .  ok..ku relakan jiwa akhirnya ...

apa yang pelik nya ,ketika itu bermulalah satu episod dimana dia tidak lagi membenarkan anak anaknya dimandikan pada waktu petang ,kononnya  nanti selepas magrib budak budak itu akan mandi lagi , sedangkan sebelum ni ( selama 2 tahun kami berkerjasama)  anak anak dia akan pulang dengan keadaan sudah mandi . ok lah ,maq pun akur lagi kehendak keluarga kan ...

bila sudah tidak dibenarkan mandi ,makanya baju salin pun tidak juga dibekalkan  termasuklah lampin pakai buang . bila maq tanya kenapa tiada lampin pakai buang dibawa bersama anak ? beliau kata anaknya berusia 3 tahun itu sudah boleh diajar buang air dibilik air . dan jika anak dia tu buang air kecil rata -rata , dia suruh maq cubit aja ...hurmmm cubit ??? ok...maq  terima je pesanan dia itu ...

sepanjang maq menjadi pengasuh , jika budak lelaki , agak sukar untuk dilatih buang air kecil seawal usia 2 tahun lebih -3 tahun .biasanya masuk 4 tahun or 4 tahun lebih baru boleh di yakini  yang dia betul betul pandai untuk ke bilik air  .

hendak dijadikan cerita ...
pada satu hari ketika tu semua anak anak asuhan sedang menanti ibubapa masing-masing ambil . anak majikan yang tadi sedang bermain .maq pun dah suruh dia ke bilik air ,tapi katanya dia tak nak kencing  !...memang dia macam tu ,agak sukar jika diarah kebilik air . sambil mengeleng kepala dia kan cakap...  tak nak la maaaq .... dan dia pun belari keluar ... main bersama teman-temannya ...

tiba-tiba  ...

maq !!! eeee...air kencing sepah-sepah   ... salah seorang anak asuhan menjerit .  maq pun pergi ke arah yang di tunjukkan ye....budak itu sudah ' buat kerjanya ' . dia bukan sahaja buang air kecil  didalam seluar malahan siap ada package lagi ... air besar disertakan ...aduhhh ....

maq pun mengangkat anak itu kedalam bilik mandi dan apa yang perlu diuruskan sekarang ialah najis dilantai ruang tamu tu ! ianya harus dibersihkan dulu sebelum anak anak yang lain terpijak ! nanti jadi masalah besar ! bagai dilanda banjir kilat ,maq pun membasuh ruang tamu  pada petang haritu . mulut ni pun pe lagi kelautlah bebelnya ...lahai ... dosa lagi tuuuu ....hurmm

kalau ikut pesanan ibunya ,cubit je ..
hah!! perlu ke maq cubit  ?
kalau 5-6 kali macam ni perlu ke maq cubit 5-6 kali jugak ?
kalau hari-hari begini ? apakah pengasuh akan dilabelkan pulak nanti ?

dan sebenarnya ini bukan sekali anak dia buat begini ,tapi sebelum ni maq masih bersabar dengan sesabar- sabarnya ,sebab maq masih tahan dengan tugasan yang mencabar ini .

 *bersihkan najis -basuh dengan sabun-bilas dengan air bersih -mop lantai -settlekan budak yang kotor - salin pakaiannya-* bukan siap dalam masa 20 minit kan...

dan maq ada anak anak asuhan yang lain yan gperlu diuruskan lagi pada waktu yg sama jugak...

akhirnya maq buat 1 keputusan pedih . keesokkan paginya maq telah menghantar satu pesanan ringkas kepada ibu kanak-kanak tersebut , kata maq ...

assalammualaikum  maaf ye ( puan lady ) *bukan nama sebenar 
jika harini anak awak tidak dibekalkan dengan lampin pakai buang lagi ,maka maqnie  tidak dapat lagi berkerja sama dengan awak kerana semua ini demi  kebaikan bersama ...haraf maaf... 

dan tiada jawapan / balasan  dari puan lady  itu ...

harini 18-8-2014 ...anak anak puan lady sudah 2 hari tidak hadir kerumah maq .apa yang mampu maq ucapkan , syukur jika ini ada kebaikan bersama sama ...

dah kurang ke rezeki maq ?

Allah berjanji ,rezeki pemberianNYA ada dimana-mana ,antara rajin dengan tidak je .insya allah rezeki itu milik maq jika Allah izinkan ...aminnn


No comments: