19.8.14

stress katanya

Assalammualaikum

maq baru perasan yang lepas cuti raya ni , anak bungsu maq kurang selera makan ! selalunya balik dari sekolah sesi pagi ,dia akan terus ke dapur . tak kira lauk apa ,lepas je selera dia  . lagi-lagi kalau lauknya berasaskan ayam , atau pun keli goreng ,laju je dia ambil pinggan !

semalam ,lepas pulang dari sekolah ,dia terus baring sebelah adik adik asuhan . sambil pegang handset ,dia leka tanpa pergi ke dapur . bila maq tanya .. dah makan ke ? dia jawab ... nanti kejap , belum lapar ....

lepas Isyak , bila maq makan bersama ayahnya ,

dia tiba-tiba bersuara .. ''aida belum makan lagi rupanya la..''

aik? kenapa ? siang tadi pun tak makan kan ? maq tanya kat dia

a'ah ...tak de selera la ...macamana nak makan .?

kan maq dah cakap ada lauk kari ayam sambal belacan dan cencalok ..
kenapa tak makan pulak ? ish maq dah panaskan enjin bebel ni ..


kalau anda nak tau ,anak anak dara maq pandai je  makan  cencaluk ,budu , belacan , memang maq ajar mereka supaya tak cerewet bila part makan benda-benda spisis  ni , sebab macam tak melayu je kalau tak reti makan budu,cencalok or belacan ..dan nampaknya ketiga mereka memang akan berselera bila salah satu menjadi menu makan waktu tu  ....tapi kenapa aida tak nak makan pulak harini ? ish ..pening layan karenah anak anak ni .

ok ..meh sini maq suapkan ... panggil maq perlahan . dia datang ke meja makan dan duduk sebelah maq .

sikit je tau maq ,aida tak mau banyak-banyak katanya .

yelah..maq tau .. yang asik tak nak makan ni kenapa ? maq soal dia sambil menyuapkan nasi kemulutnya.

anda nak tau jawab aida tu ?

maq ,tak lama lagi dah nak peksa nikan  ,aida strees la , banyak nak baca ,nak fikir , banyak kerja sekolah , latihan sekolah pagi ,latihan sekolah petang , latihan di internet ( zoom A)...semua nak study ,semua nak buat ..penat tau ... .

tiba tiba kakaknya bersuara :  hoii !! ko tu baru je nak ambil UPSR dah stress stress ni  kenapa ?? orang  ni lagi la, nak ambil STPM  akhir tahun ni ,selera je makannya  hahahaha ... aida diketawa kan oleh kakak nya yang belajar di tingkatan enam atas tu .

dengan wajah selamba ,aida teruskan mengunyah dan maq teruskan menyuap sampailah nasi dipinggan habis bersih .sambil tu maq pesan kat dia ,

bukan awak sorang kan , buat mana yang mampu ,jangan terlalu memikir sangat . kakak kakak pun pernah gak lalui saat ni ,tapi maq tengok ok je diaorang dulu dulu tu .

hehehe lucu pulak  rasa bila murid darjah enam dah tau stress sampai hilang selera makan ni ... alahai aida ...tak selera ,sebab tekanan  belajar ke ,sebab nak bermanja manja dengan maq ni ? ahhaaaaa ...

aida dgn kakak form 6
UPSR vs STPM
heheee



2 comments:

budak said...

Hehe budak sekarang baru darjah enam dah stress :)

annies MAN said...

tulahkan , harini dia dah demam pulak ...hurm ...