kesiankan mereka

Assalammualaikum

pagi yang tenang dan hari selasa kembali lagi dalam hidup maq . alhamdulillah .

bila maq duduk sengsorang diawal pagi ni , tetiba teringat pulak kenangan sewaktu di air terjun tempohari . hurmm kesiannya ...aik ? apa yang maq kesian kan ? gini kisahnya ...

air terjun Tangkak tu mempunyai kawasan parking yang sangat jauh dari kawasan mandi mandanya . dari tempat parking  pengunjung terpaksa berjalan kaki untuk kekawasan air terjun .ambil masa dalam 15 minit bagi perempuan macam maq yang berjalan lah kan . kalau  berlari tu mungkin taklah makan masa selama tu agaknya .

dah tiba di kaki gunung , pengunjung kena turuni anak tangga kekawasan air mengalir pula . itu merupakan kawasan paling lapang  di kawasan air terjun tu . pada 31 ogos tempohari , kawasan lapang tu  padat dengan pengunjung  ketika pukul 10am . nasib maq sampai awal . so takde masalah mencari tempat santai .

So apa yang maq kesiankan  tadi?

ya... ada pengunjung yg bercuti membawa ibu tua ,anak kecil datang kesitu .ketika tu yg maq lihat mereka membawa mereka tu naik lagi ketingkat atas gunung !  tinggi tuuu .... sedang maq dan ahli keluarga maq yang sihat ! kuat ! mantap ni pun hanya cari tempat santai di kawasan bawah  saja ,kenapalah mereka mendera orang tua dan kanak-kanak untuk meanjat lagi tinggi ? ada keluhan yang maq dengar ....

' ayah ...nak dukung ,adik penat ....' keluh kanak-kanak yang berjalan kaki mendaki gunung tu sambil memegang botol air . umur kanak-kanak tu dalam lingkungan 2 tahun  .eeeee... kesian tuu .... maq tahu betapa letihnya anak tu berjalan dari tempat parking ,kemudian ke kawasan tahap dua gunung Ledang tu .

dan  ayah anak tu jawab .... 'tak mau lah dukung , jap lagi sampai ....'  

hurmmm ...memang kesian ...

ada juga 5-6 orang orang tua dalam usia 50an ~ 60an gitu ,dibawa oleh ahli keluarganya barangkali ,aduhhai termengah mengah memanjat gunung maq tengok  .  wahai anak anak ...kasihanlah sikit kepada   ibumu itu  yang sudah berusia lanjut sedang kalian masih kuat gagah !!

maq hanya mampu memerhati saja gelagat mereka tu  .nak bantu ? tak mampu ,membebel boleh la hehe

*dan ...semua ni maq nampak ketika maq dan suami maq sedang meninjau ninjau kawasan air terjun  di kawasan peringkat kedua gunung Ledang  . kata suami , ada lagi satu peringkat diatas ( peringkat ketiga ) disana ada sebuah kolam besar yang dipanggil kolam puteri . dan disitu adalah kawasan yang 'keras' sikit tapi memang menarik .

suami : ' nak naik atas ke ? 
maq : eh ! taknak lah ,tak larat dah ni ....

*maklomlahkan orang sihat seksi ni memang tak boleh nak memanjat tinggi-tinggi , cukuplah sampai peringkat kedua tu . hehe


#maqnie ~ kalau bawa orang tua atau kanak-kanak ketika bercuti ,silalah utamakan selesaan mereka dahulu ,kerana dikhuatiri hanya nak bersuka ria ,perkara yang tidak diingini pulak datang mengundang . ingat lah ye~

Comments