29.10.14

bola

Assalammualaikum

1 November nanti pasukan bola Johor Darul Takzim akan beraksi di Stadium Bukit Jalil untuk perlawanan akhir menentang pasukan negeri Pahang Darul Makmur untuk merebut piala Malaysia 2014 . Alhamdulillah sekali lagi kedua dua pasukan ini berjaya keperingkat akhir ! kalau dah jodoh tak kemana ye tak ?eh ! maq minat bola sepak Malaysia  ?

jujur cakap ,dulu memang tak minat  ,masa belum adanya team Harimau Malaya tu . lepas muncul Harimau Malaya ,selang beberapa tahun muncul pulak team club JDT , ok ,seriously barulah maq minat  bola .


kalau dulu sebelum adanya Harimau Malaya ,maq tenguk bola pun boleh terlelap tau haha , tapi sekarang tidak lagi . malahan tak reti duduk dibuatnya  .kejap baring ,kejap duduk bersila ,kejap tiarap ,aduhhai kejam betul kan orang tua ni menuntun bola  ? tu anda belum dengar dia membebel depan tv lagi tu ! kalau anda join maq tenguk bola di depan tv ,mungkin saja suasana nya macam kat Stadium Bukit Jalil tu hah ! haha


sejak dari zaman anak dara maq memang minat bola sepak  . tapi kalau yang main tu team company tempat maq kerja je lah kan , untuk bola sepak tanahair masa tu maq tak nampak langsung ! mungkin mata maq tertutup dengan hijab mata ke 4 untuk bola sepak tu kot ..hehe entah le nakk ...


apa komen maq tentang bola sepak Malaysia sekarang ?

hurm ..perkembang yang menarik ! peminat yang dulu tidur bila tiba musim bola sepak sekarang sudah terbangun ! yang dulu macam tak nampak apa itu bola sepak ? sekarang sudah tahu macam macam tentang bola ! ye..sangat hebat bola sepak Malaysia sekarang . lihat je penuntun di stadium tempat mereka berlawan ,tak pernah krikk krikk ,malahan berasap asap lagi ! haha hebat sungguh kan ?


namun bila dah terlalu taksub ,kadang kadang manusia lupa ! Dimana  yang dipuja puja  itu hanya lah sebiji bola . makanya tak salah kalau satu Malaysia ini sanggup bergaduh ,bertumpah darah ,berhabis habisan wang ringgit , putus sedara ,putus cinta , hilang pekerjaan ,hanya disebab kan sebiji bola tu sahaja .


dan kesannya ...mana yang terlalu cetek akal , mereka tak melihat pada pandangan positif  semangat kesukanan ini .malah kadang kadang tu sehingga menjatuhkan maruah diri sendiri ,bangsa sendiri ,agama sendiri ,dan terutamanya negara sendiri !

piala Malaysia je kot , bukan nya liga dunia !


ha ah yelah tu ...sebagai peminat bola sepak tanah air yang asalnya bukan lalang ( ceh reti pulak maq cakap lalang ni haha )  harapan maq , jangan disebabkan keghairahan anda nak menang ,anda menjadi peminat yang tidak langsung bernilai dimata masyarakat  ! sebabnya zaman sekarang ni kalau anda sebut je perkataan yg menghina orang lain , tak sampai 3 detik ,status anda sudah di keji ,di maki ,di pertikaikan dimedia sosial ! hati hati la ye bila berbicara di laman laman itu . lagi satu maq nak ingatkan kata kata itulah doa ,harap sangat kita di beri doa yang baik baik ,bukan sebaliknya ye...


ketahuilah  keyboard warrior lebih  tajam  dari mata pisau potong daging anda  !! panjang dah bebel ni ,lastly  dari maq  , doakan kejayaan buat  team  JDT !  and  PAHANG anda boleh  ! boleh jadi naib juara ...eh  ( ini pun doa gak ke ? ) hehe


P/S ...maq sokong team ikan patin Pahang je k hehehe

No comments: