kisahnya anak

Assalammualaikum

Salam jumaat buat semua  .Sebagai seorang perempuan yg bergelar isteri ,selain diamanahkan mengandungkan dan melahirkan anak , kita ada satu lagi tanggungjawab kepada anak kita iaitu mendidiknya.

anak yg diajar dengan kemewahan akan membesar dengan cara hidup yg mewah

anak yg diajar dengan kesederhanaan akan membesar dengan gaya hidup yg sederhana

anak yg dah biasa hidup susah dia akan membesar dengan jiwa yg kuat dan sabar !

Sebagai seorang anak yg dilahirkan di kawasan kampung pada 1969 dahulu ,maq tak pernah ketinggalan untuk belajar jalan hidup yang pelbagai ragam . pada maq tiap yg kita tempuhi dulu dulu itulah pengalaman yg berguna untuk masa depan  .Tapi bagaimana dengan karenah anak  zaman sekarang ?

Harini Aida ... anak maq yg baru lepas habis exam UPSR , baru sehari cuti  dah cakap bosan dah duduk rumah . dia ajak kakak nya yg nombor dua tu jalan-jalan shopping mall untuk 'servey' hanset katanya .Padahal dia dah ada pun hanset ,tablet dan sekarang nak cari smartphone pulak katanya ! dan si akak pun melayankan je karenah adik nya tu...

hurmmm ...nak salahkan  siapa ekk ? perempuan yg menaip ini kah ? rasanya berpuluh kali sudah maq nasihatkan dia supaya guna je mana yg ada dulu sebab dia pun bukannya ada 'pakwe' lagi waktu ni ,so dia tak perlulah kumpul banyak gadget sekarang hehe  . tapi apa yg dia  jawab... ?

kita kena ikut perubahan zaman mak , kalau dulu orang guna surat untuk bercinta , berhubung , menyalurkan berita tapi sekarang orang sudah guna handphone canggih untuk ke kelas menjahit !  kelas memasak !  fikir yg positif je maq eah ? eah ? heee ... lagipun kan aida ada duit aida sendiri ,nanti kalau tak cukup baru aida mintak kat emak eah ?

maqnie : hurmmmmm ....*mengeluh perlahan sambil merenung wajah dia tanpa sebarang kata yg terucap lagi .


Comments