19.10.14

patin oh patin


Assalammualikum

orang  cakap :

orang Johor  makannya  : tempeh/asam pedas
orang Kelantan makannya : budu/nasik kerabu/keropok lekor
orang Pahang makannya : tempoyak / patin masak tempoyak  ,
orang Melaka makannya : cencaluk/ asam pedas melaka
orang Negeri Sembilan makannya : masak lomak cili padi

ala tu dulu dulu boleh la cakap , tapi zaman sekarang bila '' satu malaysia '' menjadi tunggak utama di negara malaysia . orang Johor dah tahu makan budu , cencaluk ,ikan patin ! orang Pahang pulak dah tahu makan tempeh ,maka nasi ambang ! sambal goreng hahaha


kalau Johor dengan Melaka tu dah kira adik beradik dah. selera kami memang serupa je . termasuk juga Negeri Sembilan , kami masih lagi berselerakan '' pedas pedas '' gitu hehe .

tapi kalau orang Kedah ,Pahang ,Kelantan mereka agak ganjil kalau dah pandai makan ''tempeh'' kan ?

ada orang cakap :
tu dulu la maq...sekarang tak lagi . kami dah makan semua tu ...alhamdulillah kan..sebenarnya apa yg dipanggil makanan itu ,ianya '' wajib '' dimakan hehe ,cumanya kalau makan tu makan lah dengan berhemah supaya ianya kekal  menjadi makanan bukan jadi penyakit hurmm ( nasihat buat diri sendiri )

sejujurnya maq dah kemaruk makan ikan patin ni !! haaa seriously tak tipu . dan baru baru ni ada seorang pemancing ikan patin dah pun jadi follower maq di instagram !  terimakasih ye , maq dah geram je tengok  hasil tangkapan beliau tu hah! hehe

sini tenguk gambar dia :





haa ...agak agak masak apa sedap untuk ikan sebesar ni kan ?? yang atas tu berat dia 20kg tau ! dan yg bawah tu tak tahu pulak. kalau anda berminat nak tenguk ikan patin besar , pergilah ke instagram  pemancing ikan patin ni di instagramnya : saiful_amin


No comments: