sedekah

Assalammualaikum

Anda suka  bajet ? mestilah maq pun bajet bajet sekarang ni .... firstly dalam hidup ni kita kena bajet pasal makan dulu   . sebab keperluan ini  selalunya kita sengaja tutup mata dan seterusnya jadi pemboros . kerana  nafsu makan sangat power ! betul tak ? padahal kita tahu makanan yg kita ambil tu kadang kala adalah berbahaya buat kita .kita tetap nak telankannya .

contohnya :
kekerapan makan makanan segera bagi seorang pengidap darah tinggi .

kekerapan makan makanan manis bagi pengidap kencing manis .

kekerapan makan makanan laut bagi pesakit gaot ,pesakit kulit.


dan ada banyak lagi penyakit dan pesakit di Malaysia ni yg maq tahu tapi sengaja tak mahu tulis . sebab maq yakin anda semua tahu akannya . kenapa kan? dah tahu tak boleh makan kita masih ambil makanan tu ?

ada yang cakap : ala,selagi boleh makan ,makan je lah ,nanti dah mati tak makan lagi dah semua tu .


ada yg cakap : tak makan pun sakit ,makan pun sakit ,lebih baik makan !

ada yg cakap : duit ada ,makan je lah kan ,sakit nanti pergilah klinik ambil ubat !

dan ketika tu maq cuma tahu senyum je kalau maq dengar kata kata macam ni . ye... ada ubatnya ,tapi sampai bila kita nak habiskan wang hanya untuk ubat ? sedangkan kita tahu punca nya ialah dari apa yg kita makan ? kenapa nak sangat ikut nafsu yg merantai jiwa tu ?


memang betul sakit kan penghapus dosa . tapi kalau kita sakit  , siapa nak jaga ? bagi yg ada anak anak kecil ,bagaimana nak urus mereka ?  bagaimana dengan kerja seharian? amal ibadah kepada Allah ? adakah ubat tu mampu menyihatkan tubuh kita seperti mana yg kita nak ? telan sebijik terus baik!? tak mungkin kan.

kos perubatan sekarang sangat mahal . kalau kita serasi dengan perubatan dari hospital kerajaan mungkin aja murah sebab ianya percuma ,bagaimana jika penyakit tu nak kita makan ubat dari klinik berbayar ? berapa banyak kita nak bayar untuk tiap kali sakit ? tidakkah membazir disitu?

ada yg cakap : ala orang yg sihat tu , takda pergi klinik tiap bulan tu ,aku tengok tak pakai kereta mewah pun ,duit dia pun habis jugak walaupun dia tak sakit selalu macam aku . hurmm kita tahu ke dia takda duit ? mungkin dia sedang padatkan tabung hajinya dahulu  ? siapa tahu kan ? mungkin dia sudah bersedekah  kerumah anak yatim dan fakir miskin , kita tak tahu jugakkan ?

apa yg maq tahu antara ubat ubat yg terdapat di dunia ini , selain ubat dari hospital kerajaan dan klinik klinik swasta ianya ialah BERSEDEKAH ...

Jika kita dah cuma banyak jenis ubat ,dah pergi banyak klinik dan hospital ,dan dah cuba berbagai cara perubatan tapi masih lagi sakit...maq sarankan cubalah rezki tu kita hulurkan sedikit kepada orang tua yg ada dikampung , pak sedara ,mak sedara yg  tinggal kat kampung tu . anak anak yatim , fakir miskin dan sesiapa saja yg anda rasa layak . pergilah ! hulurkan lah !biar sedikit ( hanya 10kg beras ) mungkin ada doa mereka dapat menyembuhkan sakit kita dan 10kg beras itu dapat meringankan beban mereka sekeluarga untuk seminggu dua . tak susahkan ?

pasal pemakanan kita hati hatilah kerana tiap yg enak itu ada risikonya ...:)


Comments