Kenanglah jasa orang

Assalammualaikum

bila ada yang call maq untuk tanya pasal mengasuh , maq akan cakap :

untuk baby yg dihantar  dari  pukul 7am lebih hingga 5pm lebih  atau 6pm , maq ambil rm 200-250 dan yang lebih 12 jam maq ambil rm 250-300 . 

tapi apa kesan dari kata kata maq tu ? dia orang akan sepi dan diam membisu hehe .

alright maq nak tanya lah kan kalau anda seorang yg tahu menilai letih menjaga seorang anak kecil . agak agak andalah kan tinggi sangat ke nilai yg maq beri tu ? 12jam dan lebih untuk memerhatikan seorang anak ! bagaimana kalau dalam rumah maq ada 8-9 orang termasuk ahli keluarga maq sendiri? tidak ke anda fikir tanggungjawab yg berbaris baris dalam tangan maq ini ? so mahal sangat kah jika di charge  rm 300 untuk masa 12 jam itu ? cubalah dibahagikan , jom buat soalan matematik kejap :

rm 200 bahagi 26 hari ~ rm 9.6
rm 9.6 bahagi 10jam ~ rm o.96

rm300 bahagi  26 hari ~  rm 11.50
rm11.50 bahagi 12 jam ~ rm 0.96

so hasilnya 1 jam bersamaan tak sampai rm1 ! berbaloi ke?

bagi penjagaan harga sebuah nyawa tu ? ni belum masuk makan minum  ,  berak kencing , muntah atau apa apa je yg biasa budak budak buat dan pengasuh kena settlekan itu .

cuba bawa rm 1.00 ke mall ,apa yg anda dapat ?

maq bukan suka suka nak bersungut tapi maq kesian kat kawan kawan maq yg dok mengeluh jaga budak sampai 12 jam tapi masih dibayar rm 200 sahaja sebulan . hantar lepas subuh ambil lepas magrib . pengasuh pun ada tanggung jawab lain yg mereka kena buat dirumah tu ,mereka ada tanggungjawab kepada keluarga mereka jugak  , mereka perlu buat amal ibadah kepada tuhannya ,bukan nak mengadap anak anda seorang je yg ibu ibu ,bapak bapak nya . sila lah ambil perhatian sikit tentang ini !

pesanan maqnie :  kalau  harga penjagaan itu anda rasa mahal , sila jaga anak anda sendiri ,itu lebih berbaloi baloi . insya allah . dan alhamdulillah ...majikan majikan maq yg ada setakat ni masih lagi tahu bagaimana menilai letih kerja maq seharian . apa taknya kalau agak agak tak kenang jasa orang ,memang awal awal maq dah undur diri hehe so yg ada nilah yg terpilih ,sebab mereka yg terhebat setakat ni ! syukuran~





Comments