31.1.15

Pengasuh dan timbangrasa

Assalammualaikum ...

Sabtu yg  tenang kali ini . anak asuhan cuma dua orang yg dijaga . sekarang ni memasing dah besar , makanya selepas sarapan pagi , maq akan lepas kan je mereka bermain dianjung rumah . tapi masih kekal kena pantau sebab kanak kanak ni kalau dah main , lupa segala termasuklah keselamatan mereka .

Bila dapat tempat dihati parent , diamanah kan untuk menjaga anak mereka , maq  rasa bersyukur sebab mereka percayakan maq dan ahli keluarga maq . apa yg penting  kerjasama dari semua pihak . pihak keluarga bayi dan pihak keluarga maq . bila dua pihak ini bergabung , insya allah bayi  akan selamat dan sihat seadanya dgn izin Allah .


Apa yg kita nak , jangan lah anggap rumah pengasuh sebagai rumah kebajikan , lepas hantar anak , kemudian tinggal kan je si anak  terkontang kanting tanpa  hiraukan apalah keperluan anak dirumah pengasuh . pengasuh hanya menjaga dan mengurus , bukan menyara mereka sebagai tanggungan tambahan .

dan pengasuh pula jangan lah  menganggap bayi tu anak patung yg suka suki nak di buat sesuka hati . didik lah kain putih itu sebaik boleh . jika mereka  berjaya menjadi manusia , anda pun turut bangga nanti .


Apa pun dlm banyak hal timbang rasa sangat penting .

Perempuan Marah

Assalammualaikum ..

Panas hati , panas telinga, sakit hati , tu semua antara unsur unsur api kemarahan yang sering menghantui jiwa manusia .

Pada pengalaman maq , perempuan dan kemarahan memang tak dapat dipisahkan .terutama bila hormon " estrogen" dia dah aktif . (  kebiasaannya beberapa hari sebelum haid )  mereka cepat sangat terasanya. Ada takde orang yg paling hampir akan jadi mangsa . terutama suami dan anak anak (untuk perempuan yg sudah berkahwin )

Kalau lelaki yg tak suka ambil kisah pasal  hal hormon aktif ni , mungkin dia akan give up kalau pasangan dia asik nak naik angin je . kejap cool ... Kejap hot tempreture nya . on off lah jugak  .

 naik angin dan pengaruhnya  bermula pada :

Ranking pertama bermula pada  usia Remaja belasan tahun  pastinya .

Kedua ialah gadis gadis yg sedang lena dalam percintaan .

Ketiga ibu ibu muda yg baru nak belajar jaga anak dan handle rumah tangga.

Keempat  perempuan lewat 40an yg dah letih jaga rumah tangganya . kebanyakkan usia begini mereka lebih suka memendam perasaan dari marah marah atau naik angin .

Kelima nenek nenek yg sayangkan keturunannya.anak cucu nya sehingga tak tergamak nalurinya nak marah hehhe

So pada lelaki yg dapat awek kuat merajuk , emosi , suka mencari kesilapan  anda ...makanya bersabarlah ye ... awek je pun .

Manakala yg sudah berkahwin , baru berkahwin , jangan pulak anda bingung kalau masa bercinta awek anda cool je , tapi dah kahwin  bengisnya serupa singa lapar . hahha  take it easy  , sabar paling perlu untuk anda sebagai nakhoda rumah tangga . diaorang ni  (isteri) menyinga tu sebenarnya tanda dia nak manja manja je tu hehhe .betul  ..maq tak tipu .

Dan untuk ketogeri perempuan lama ( ibu ibu tua , nenek nenek kita ) yg tak reti nak marah marah tu , hargailah kasih sayang mereka kerana itulah kasih sayang yg terakhir untuk kita semua . dan untuk pemuda yg panas baran dan kuat beremosi tu , maq sarankan carilah perempuan tua yg sangat  penyabar dan anda memang tidak rugi hehehe gurau je ni .

Ajal , rezki , jodoh semua kerja Allah ye kan , anda cuma perlu berusaha dan ters berusaha .

Maq ketogeri perempuan yg mana ? Ish ...biarlah rahsia

29.1.15

Dugaan pengasuh 2

Assalammuaaikum ..

Dugaan sebagai pengasuh ( baby sitter ) hanya insan sejawatan dengannya saja yg tahu . orang lain mungkin menganggap kerjaya ni biasa biasa je sebab kerjanya sama je macam jaga anak anak sendiri kat rumah , senang je kot ?! huhhu

sebenarnya kerja pengasuh bakal jadi mudah jika ibubapa bayi  tu tau  bagaimana menilai penat letih jaga budak.

sepanjang pengalaman maq , walaupun tak semua , tapi masih ada yg anggap satu satu hal itu adalah  pekara yg remeh . sedangkan ianya bakal mengundang masalah pada orang lain yg hendak menjaga anaknya nanti .


contoh nya lah kan , kalau kita dah tempah seseorang pengasuh ketika bayi masih lagi dalam perut . makanya secara automatik kita akan tau jugak ,

" ahh ! anak aku akan dijaga orang bila aku keluar berkerja nanti "

so apa perlu dibuat ??

bila anak dah lahir , ajarlah anak kecil tu menyusu guna botol . sayang susu badan? ok ,takpe ... selang selikan penyusuan susu badan dgn penggunaan botol , dgn cara mengepam susu tu kemudian masukkan kedalam botol . at least secara tak langsung anak kecil tau bagaimana rasa puting palsu tu ,dan lama kelamaan dia akan terbiasa .

anda bayangkan anak kecil yg dihantar itu  kehausan ,kemudian diberi pengasuh puting palsu , pastinya dia tak mahu terima kan jika tidak dilatih semasa waktu berpantang tu ?  nanti apa jadik?? meraung raunglah dia sebab haus . lainlah jika pengasuh tersebut ada susu yg boleh dikongsikan hehhee jadilah bayi tu anak susuan kan. tapi kalau yg jaga tu pengasuh yg kering kontang stock susunya ??

dan kesannya??? pengasuh pasti keletihan melayan dia menangis seharian . tergamak kah  anda mendera hati dan perasaan orang yg dah membantu anda? membantu dgn  menjaga zuriat anda tu ??? yg bukan darah dagingnya ? sambil dia jugak ada tanggungjawab lain nak diuruskan dirumahnya?! fikirlah secara waras .RM anda bagi tu belum pasti berbaloi dengan menjaga amanah anda tu yg tidak ternilai nyawanya .

tapi percayalah , masih ada ibubapa lagi  yg berdegil dlm hal ni , dan menganggap semua tu hanya perkara remeh .


pada pendapat maq , kes kes penderaan biasanya berpunca dari ketidak perihatinan  ibubapa bayi , dan jadi mangsanya bayi , akibatnya  daripada pengasuh yang kurang timbang rasa dan tertekan . tapi biasanya orang ramai akan menunding jari cuma pada pengasuh sahaja . itu biasa belakukan? tanpa usul periksa . hehhe cakap pun manusia ,mana ada sempurna . hurmm ...


mohon maq dijauhkan dari sifat sebegini ...aamiin ~

28.1.15

Hari ke 6

Assalammualaikum

alhamdulillah harini hari keenam maq mengasuh Dina ,baby yg berusia 15bulan tu . nangis ? hehhe pagi tadi je nangis kejap masa mama dia hantar .mungkin dia sayu hati nak lepaskan mama pergi kerja .

keceriaan dina teserlah bila dia dah nak makan ,minum dan mandi dengan tanpa menangis atau meraung raung kat maq . tak seperti sebelum ni , bila ajak dia mandi ,pastinya dia akan menangis dan menangis . hehhe

lagi satu hal yg pelik , kata mama dina , dina tak tidur dalam buaian tapi tengahari tadi ,dia sungguh sungguh merengek rengek "nak  do" maksud nak tidur .dan bila maq masukkan dia dibuaian . ha ah ! memang dia tidur laaaa ... alhamdulillah ,Allah dah permudahkan urusan maq hari ini . terima kasih Allah ~

27.1.15

Cabaran pengasuh

Assalammualaikum

nampak kan maq sangat tidak aktif diblog kebelakangan ini . bukan malas tapi oleh kerana tugasan harian dah makin bertambah maka aktiviti membebel kena stopkan sementara .

Tapi  apa aktiviti maq pada awal 2015 ni?

memandangkan anak bungsu dah kena masuk sekolah sesi petang , maq kenalah siapakan masakan tengahari seawal mungkin . makan tak makan tu tak kisahlah yg penting makanannya sudah terhidang dimeja sebelum dia pergi kesekolah nanti .

sambil masak , tangan ni sempat lagi cuci baju ,angkat baju , lipat baju , ini antara aktiviti kalau anak dara yg berdua tu pergi kerja pagi .kalau tak, semua tu mereka yg uruskan ,alhamdulillah ..

sambil cuci baju , sempat mop lantai ,menyapu ,kemas rumah dan tunggu anak asuhan datang pada pukul 8:15am ( paling awal setakat ni )

tahun ni maq dapat sorang lagi anak asuhan yg berusia 1tahun 3 bulan. besar dah . tapi disebabkan dia dah besar , dah kenal orang , memang agak payah untuk sesi suai kenal .

apa yg menarik sehingga kehari ini ( hari ke 5 ) dia dirumah maq , dia masih lagi menangis bila tenguk wajah maq . dan yang peliknya dia cuma nak main dengan anak anak maq , bukan maq ! ya Allah ... kesian dia asik menangis je kalau nampak maq , lagi lagi pada hari pertama dia dihantar kesini .


Tapi insya allah , semua ni perkara biasa bagi maq sebagai pengasuh yg dah berkecimpung dlm dunia pengasuhan selama hampir 20tahun . rasanya masuk minggu kedua nanti semuanya akan berjalan seperti biasa . insya allah , aamiin ...


cuma maq hairan lah kan , sebelum ni lebih 30 orang budak maq jaga , takde budak yg tak nak dengan maq pada hari pertama. semua ok je . tapi kali ni , dia memang menduga maq .hehe takpe maq , dugaan kecil jek ni , sabarrrr ...semua kerja pun memang ada dugaan kan ? bukan maq sorang yg mengalaminya , thinking positive **

jom kenali anak asuhan maq yg baru tu !








19.1.15

Mug untuk MaQ

Assalammualaikum

cantik jugak lah ....



kat atas tu gambar mug yang telah  diedit oleh maq . macam takde kerja lain jekan maqnie ni  , hehehe.

mug pemberian anak gadis sulung maq selepas dia pulang dari makan angin  selama 2 hari 1 malam  . makan angin kemana? entah... kejap dia cakap dah sampai Melaka , lepas tu cakap pulak dah sampai i-city , lepas tu cakap lagi eh dah sampai Port Dickson . round the world le tu haish tak letih ke ekk?? apa pun  yg penting dia dah pulang dengan keadaan selamat dan sihat tu pun dah alhamdulillah ...

terima kasih ye sebab ingat kan maq untuk cenderahati ini .

17.1.15

Tupperware daftar percuma jek

Assalammualaikum

Pagi yang indah . alhamdulillah untuk tiap nikmat dan rezeki dari Allah untuk kita selama ini .hari ni maq free sikit sebab anak anak semua cuti .sambil masak boleh naip entri hehe. kain baju ? anak daro kan ado . hehhee

ada something nak kongsi kat semua . sempena tahun GST ,  tahun dimana minyak turun harga tapi  barang tetap naik harga . maq terpaksa jugak ambil inisiatif lain untuk tambah income , eh! betul ke ejaan tu haha okk ambil cara lain , untuk tambah pendapatan . selain jadi pengasuh ,maq  memang  kena cari rezeki dgn jalan lain .

baru baru ni maqkan  ada join TUPPERWARE ! Alhamdulillah agak memberangsangkan  setakat ni . dan untuk bulan januari2015 , sesiapa yang beli set  dibawah ini  ,  secara automatik dia telah menjadi ahli tupperware dengan sah . dan tidak perlu bayar RM 70!  set dibawah ni harga asalnya berjumlah RM 433.90 tapi kali ini ianya hanya RM280 ! wow !!

dan jika anda beli dengan maq ,Maq ada cara pembayaran mudah untuk anda . bagaimana ? pm maq di facebook maq tu . nanti maq terangkan . berminat ke ? jom lah :)


maq dah , anda bila lagi ?


11.1.15

Aida

Assalammualaikum ..

harini 11.1.2015 hari pertama persekolahan aida (anak bungsu maq ) ke alam sekolah menengah . Alhamdulillah ... sekolah tersebut sama je dengan sekolah dimana kedua kakaknya sekolah dulu .

harini aida terlalu teruja kerana harini jugak dia dapat  keputusan peperiksaan sekolah agama darjah 6 nya yg lalu.

sekali lagi alhamdulillah , aida layak untuk meneruskan pelajarannya ke kelas khas dengan pointer 3.78 ! dan tarikh pendaftaran ke kelas khas ialah pada 17.1.2015 .

senyum lebar diwajahnya walaupun result tidak mengalakka , namun cita citanya untuk menyambung sekolah agama berhasil .

tepat pukul 12 tengahari , van datang untuk bawa aida ke sekolah menengah kerana menurut pengusaha van , cikgu mahu tepat pukul 12:30 murid murid semua perlu ada didewan .

dan inilah pakaian sekolah aida sekarang ...!





6.1.15

Lempeng ganti roti canai

Assalammualaikum..

Tahun baru ,banyak masyuk ,banyak yg keluar . kena ikhlas . kenapa ? itu lah tanggung jawab kita sebagai ibubapa. jom senyum hehe


Lega hati bila semua media beritahu tahun baru , harga minyak turun . rupanya  turunnya harga minyak ,tidak  bermakna yg harga barang keperluan jugak turun . terkilan sungguh rasanya.. jom senyum lagi walau terpaksa hehhee

tukar topik ! Anda dan anak anda peminat roti canai?


kalau beli roti canai , kadang kadang rasa cuak , kenapa? terbayang diruang  mata , apakah ianya diuli dengan kaki atau tangan ? siapa tukang ulinya? ohh ngeri ..jom bayangkan tanpa senyum pulak ..hurmm


sebagai ibu ,maq dah atasi masalah pengeluaran maksima utk anak anak maq yg pengemar roti canai ! dan dalam masa yg sama , maq rasa bebas dari makan roti canai yg diuli  guna kaki tu.. bagaimana caranya ?




Lempeng  majerin sedap!

1kg tepung gandum
1 biji telur ayam
1 cawan majerin atau butter
air garam secukup nya .

bahan pencicah :
susu pekat manis
madu
kuah kari
kuah asam pedas
rendang
apa apa je yg anda rasa sesuai buat tekak anda .

Mula mula adun semua bahan dalam bekas yg boleh disimpan dalam petiais . kalau bergentel adunan tu , blender kan sekejap . pekatnya seakan akan adunan roti jala . *cair akan memudahkan waktu memasak*


bila selesai di adun dan dikisar , panas kan kuali , masukan majerin setengah sudu teh , untuk mengelaknnya melekat dikuali .  dan masukan sesenduk adunan tadi dan ratakan bulat . api hendaklah sentiasa kecil . masaklah sehingga garing dan balik kan kesebelah untuk kegaringan maksima .

siap ! baki boleh disimpan dlm peti sejuk anda . dan adunan boleh disimpan selama 3-4 hari . siang ,malam ,petang ,subuh , anda boleh masak lempeng majerin ini .

Pesan Maq

Assalammualaikum ..

telah diketahui , applikasi  whatsapp banyak telah dimuat turun dihandpon rata rata rakyat Malaysia zaman ini .

jika anda menggunakan whatsapp sebagai medan untuk berinteraksi dengan sahabat jauh , saudara mara terdekat , rakan niaga , group group yg awesome , dan sebagai  sumber tempat  rasa cinta diluahkan. hati hatilah.

kenapa kena hati hati?
taksemua gambar yg anda kirimkan itu disenangi oleh penerima . mungkin anda tak perasan yg gambar itu telah 'menghengkan' handpon orang lain .dan jugak memenuhi galeri handpon nya yg mana hanya mengikis data dengan kelajuan maksima .

hilang kisah nak berseronok , maka akan timbul pulak rasa tidak selesa pada sebelah pihak . lainlah jika gambar gambar tu ada meninggalkan nostalgia ,mungkin penerima redha , tapi bukan semua gambar punya nostalgia , ye tak?

mungkin ada yg kata , ala kan boleh ' delete '  tapi bayangkan jika kawan kita tu 3 hari tak on data . dan dia mempunyai group whatsapp yg sangat aktif???? marah kot dia .....

pesan maq ... benda yg keterlaluan , akan memudaratkan ..sekian .


4.1.15

Bangga untuknya

Assalammualaikum ..

Ahad dan maq cuti ! di Johor tak semua rakyatnya cuti ahad , ada jugak jumaat atau sabtu . dan ada jugak yg cuti penuh seminggu , eh ! siapa tu ? hehe orang yg tiada pekerjaan lah .



siapa insan manis disebelah maqnie tu ? ( bertudung merah ) .ye ,itulah nenek maqnie . Puan Hajah Fatimah . kalau anda nak tahu , 31.12.2014 lalu usia beliau mencecah ke 83 tahun ! alhamdulillah ... Allah masih beri beliau kudrat untuk meneruskan melakukan amal ibadah dan tugas seharian .

lagi maq bangga , dalam usia sebegini , beliau masih lagi mampu berniaga kuih untuk mencari wang saku nya .

walaupun anak cucu ada beri saguhati buat beliau , tapi beliau tak biasakan diri dengan hanya mengharap duit dari anak, cucunya.

dan lagi buat maq rasa bersyukur sangat sangat , dalam usia 83 tahun , beliau TIDAK mempunyai apa apa rekod penyakit orang zaman sekarang pun ,


apa penyakit orang zaman sekarang ? ye penyakit 3 beradik kata orang (darah tinggi , kencing manis ,jantung ) syukur sangat sangat . terima kasih Allah ...

apa kah yg beliau ambil untuk kekalkan kesihatan itu ? pemakanan beliau biasa je , sama seperti orang lain , cuma yg maq perasan , beliau suka makan masakan rebus je . seperti asam rebus , masak senggang , masak tumis air , dan sop !


bagaimana dengan anak anak beliau ? alhamdulillah , dari ibu maqnie ( anak sulung beliau ) hingga ke mak usu ( anak yg ke 15 beliau ) semua nya  bebas dari penyakit 3 beradik tu . ye anak nenek maqnie ada 15orang  . namun ada yang dah pergi untuk selama lamanya .

bagaimana dengan maq pulak? maqnie dah DIPANTANGKAN dari makan ikan kering sebab nanti darah maq naik ..hehe nampak sangat cucu tak dapat nak merintik nenek punya borek ...hurmm

maq bangga dapat nenek seperti beliau ..alhamdulillah


3.1.15

Simpati dalam diam

Assalammualaikum

lama dah blog maq sunyi . menjelang tahun baru ni ,idea membebel macam kering . mungkin kah akibat terlalu banyak dugaan yg datang . sampai kering idea maq ?

" kata orang , kalau tak tahu , diam lebih baik "

tu yang maq berdiam diri tu kot  . hehe taklah, takde kena  mengena pun .

sebenarnya diam ni hanya sebab rasa simpati kat mangsa mangsa banjir yg mana kita tahu begitu besar dugaan buat mereka kali ini .

biarpun maq takda sesiapa diutara sana , tapi setiap kali menatap gambar gambar mangsa menanggung kesulitan , makanya tiap kali itulah air mata maq turun . mungkin tak sederas arus banjir , tapi air mata itu memang ada .

ini lah namanya simpati .biar pun ada menghulurkan sumbangan tapi itu masih tidak memadai bagi maq untuk meringankan beban mereka .

disini hanya doa  yang berterusan yg mampu maq sertakan agar negara Malaysia kita yg tercinta ini akan dijauhi dari segala bencana  didalam tahun 2015 ini dan seterusnya .tak sanggup maq lihat  penderitaan demi penderitaan didepan mata ini .

hanya redha dan doa itulah mampu nya kita yg dipanggil insan.