29.6.15

Maq gerak esok


Assalammualaikum

Esok lepas solat subuh  ,maq dan family akan gerak ke Kuantan , Pahang.Ini merupakan kali pertama kami ke sana . Memandang kan bulan puasa ,perjalanan kami terpaksa dicepatkan kerana ,

1. Kami tak pernah pergi Kuantan.
2.nak pergi cari lokasi Kolej kejururawatan.
3.nak pergi beli tiket bas utk anak pulang beraya nanti.
4.nak cari lokasi hotel yg dah di booking.
5.nak merehatkan tubuh badan setelah lebih 4 jam didalam kereta .


Apa yg maq perlukan sekarang , doa dari semua kawan kawan ,saudara mara dan jiran jiran terdekat .


Doakan perjalanan kami sekeluarga berjalan lancar .

Doakan pergurusan pendaftaran anak dipermudahkan.

Doakan  kami selamat pergi dan selamat kembali . Aamiin...


Berkawan dengan google map bermula pagi esok selama 2 hari . Harap dipermudahkan semua urusan nanti. Insya allah . Amiin

28.6.15

Anak maq kena keluar rumah


Assalammualaikum

Bila anak yang hampir 20 tahun membesar ─Ćidepan mata dan akhirnya dia terpaksa keluar dari rumah orang tuanya kerana hendak menyambung pelajaran . Hati ibu mana tak sedih . Itulah yg terjadi kepada maq , bila mana anak  kedua maq akan masuk ke Kolej Kejururawatan di Pahang . Orang Johor merantau di Pahang . Hehhe kami bersaudara ~



Bermula bulan julai nanti , Ety akan duduk jauh dari maq dan keluarganya . Sebelum ni maq pernah rejected tawaran  sambung belajar untuknya ke Politeknik Melaka ,kerana pada maq ,usia 17 tahun untuk dia hidup bebas diluar kawalan maq , adalah membimbangkan jiwa tua ini . Hehhe kes kasih sayang  yang memang melampau ni. Dan jalan penyelesaiannya , maq suruh dia sambung Pra-U disekolah Dato' Bentara Luar , Batu Pahat . Setelah hampir 18bulan belajar, dia berjaya mendapat sijil STPM nya . Alhamdulillah ...

Dan panggilan temuduga  SPA kali yang ke 3 , akhirnya  membuka peluang  untuk dia sambung belajar  lagi iaitu dibidang kejururawatan .




Mampukah dia melakukannya? 3 tahun menjadi jururawat pelatih ! Sebagai ibunya maq cuma berpesan :


Jaga maruah diri ,jaga maruah keluarga, jaga iman ,jaga adap sopan ditempat orang , fikir masa depan , bersungguh sungguh dalam pelajaran . Tak perlu fikir hal yang remeh remeh yg hanya menyerabutkan minda dan kejayaan dia adalah untuk masa depan dia , bukan untuk orang lain .




Dah pergi ke dia ni ? Ada lagi kat rumah ni , 30hb jun nanti baru gerak ke Pahang. Mohon Allah permudahkan semua urusan kami  nanti . Amiinn .



Dan pastinya orang yg paling sunyi lepas Ety keluar belajar ialah adik nya si Aida . Sebab mereka adalah  kawan karib dalam rumah ni .ketawa bersama ,menangis bersama , merayau bersama , keluar mall bersama ,berselfie bersama . Padahal jarak umur mereka ialah 7 tahun . Bukti ?? Kat bawah ni buktinya .




Tuhan jaga kan dia dia kekasihku,kan tetap milikku..
( Mohon bertabahlah duhai hati )

Maq dan penderaan kekanak

Assalammualaikum

Lama dah blog ini sepi . Agaknya letih sangat tuan blog nak membebel dibulan puasa ni ye?  Hehhe . Takdelah maq takde benda nak kongsi kat anda semua .

Tapi harini , bila berkesempatan menaip .ada hal yang nak dikisahkan bersama anda .

Jika dikatakan ibu ,paling utama tugasnya ialah mendidik . Paling sweet sikap lemah lembut seorang ibu ketika mendidik . Paling indah bila anak anak membesar dengan penuh kasih sayang .

Harini  2 kali maq terbaca kisah kanak kanak didera oleh ibu sendiri dan ibu tiri . Hurm malang sungguh nasib anak anak tu . Paling sedih apabila si kecil berusia 6 tahun itu akhirnya meninggal dunia setelah teruk di dera oleh ibunya sendiri . Manakala anak yg didera oleh ibu tiri itu mendapat tulang tengkorak yg retak , dan kecederaan yg kalau kita tengok macam tak masuk dik akal .

Kanak kanak dalam usia 1 tahun hingga 10 tahun ialah usia yang sangat lasak dan suka melakukan apa tanpa berfikir risikonya . Sebab mereka melakukannya sebab minat bukan guna akal.Kalau dapat anak yang tidak aktif ,mungkin ibubapa agak kurang naik anginnya tapi kalau dapat anak yang aktif atau hiperaktif , inilah hasilnya ,lagi lagi bila yang mendidiknya ibu ibu muda . Yang senang naik darah .

Zaman ni ,ibu tiri atau ibu sendiri sudah pandai mendera dengan kejam. Zaman maq kecil dulu maq dan adik adik  sering dimomokkan " kalau dapat ibu tiri, habis kau digulainya "  kata ibu maq kalau maq dan adik adik nakal  , dalam hati masa tu...uishh seram gila ,hari hari doa supaya ibu maq tak mati cepat dan doa supaya ayah tak kahwin lagi hehhe padahal semua yg berlaku itu dah ditentukan . Tak perlu ibu tiripun  ada yg mati kena dera .

Minta simpanglah sifat kejam tu hadir dalam diri kita . Pada yg agak garang dengan anak anak , tolonglah kawal perasaan marah bila anak buat silap . Banyakkan beristigfar , banyakkan berdoa agar Allah permudahkan semua urusan dalam mendidik anak . Dan rajin rajin melihat aktiviti anak kerana mereka ni kadang kadang nakal sebab  SERING DIABAIKAN OLEH IBU AYAHNYA SENDIRI .

Anak anak cermin kita.
Suami acuan isteri.
Allah jangan dilupa .. 

11.6.15

Maq putus selera seminggu


Assalammualaikum

Maq bukan blogger makanan tapi kali ni nak cakap pasal makanan pulak . macam mengada ngada gitu. Tulah nak cakap pasal masakan yang pernah maq rasa disatu kedai seafood kat Batu Pahat ni.

Sebelum ni maq tak pernah komen pasal makan . Tolak batu dengan kayu je kalau pasal makan. Tapi disebabkan makanan yang maq makan kalinilah ,maq telah hilang selera makan nasi hampir seminggu ! Bukan sakit tekak atau sakit mulut ,tapi hilang selera . Sangat merbahaya !

Nak jadikan cerita ,pada satu malam ,maq dan family pergi
lah kekedai seafood ni . tujuan asalnya bukan nak tuju kedai tu tapi kedai lagi satu yang hampir jugak dengan kedai ni. Eh..apa maq cakap ? Maksud maq camni ...sebenarnya mula mula nak pergi kedai lain, tapi terpergi kedai lain sebab kedai pilihan pertama tu tutup pulak.

Oklah ,pilih punya pilih menu , dapatlah order nasi goreng tomyam ,nasi goreng kampung, nasi goreng pataya dan ikan pari bakar. Tengok pelanggannya memang ramai malam tu. Hurm mesti sedap masakkannya ni detik hati maq.

Order maq sampai ,nasi goreng tomyam?! Baca doa makan ,teruslah suap . Suap 1 , Kerut kening , suap 2 ,menikmati rezeki Allah , suap 3... kruszzz...alamakk tergigit gula ! Ye ada gula pasir dlm nasi goreng tomyam maq !  firstime ni makan nasi goreng manis bergula. Arhhh...tekak kembang sebab dah la nasinya tak pedas ,manis pulak . Sangat hampa ,putus selera makan malam tu. Masa balik rumah ,tekak maq dah rasa mual .aduh ... bukan maq je ,rupanya suami pun rasa yang serupa . Anak anak komen ,nasi goreng kampung pun tak pedas ,tapi tak dapat pulak gula dalam nasi tu. Hehe deep .

Nyesal? Taklah tapi itu yg pertama dan terakhir maq rasanya kekedai tu . Dan sekarang , maq dah suruh anak maq nombor 3 tu belajar masak nasi goreng kampung dimusim cuti sekolah ni. Alhamdulillah ayah dia tak komen apa apa ,kakak dia cakap sedap ,maq? Maq tak dapat rasa sebab maq sedang menahan lapar dan dahaga dari terbit fajar hinggalah terbenam matahari. Hehehe pahamkan? Saja nak latih perut ni sementara tunggu Ramadhan yang mulia tu .


Ikan pari bakar pun manis . Yang menghariankan , biar pun selera tertutup selama seminggu tapi badan tak jugak kurus . Apa pun  maq tetap redha .

Ok maq cakap jujur ,maq jakun sesangat kalau makan nasi manis ,apalagi tergigit gula waktu mengunyah eyuuw.. putus selera .. XD

7.6.15

Dia dirisik





Assalammualaikum

Siapa tu maq?ahha  itulah anak sulung maq . Minggu lepas beliau dirisik oleh keluarga terdekat kekasih hatinya .Alhamdulillah semua yang diatur berjalan lancar biarpun ini merupakan pengalaman pertama buat maq dan suami .

Terima kasih kepada pihak lelaki kerana sudi bertandang dan terima kasih jugak untuk surprise merisik itu. Syukur sangat sangat . Alhamdulillah ,rezeki dari Allah .

Walau bagaimana pun ini hanya majlis  yang  pada maq tujuan utama kami ialah untuk berkenal kenalan antara 2 keluarga dan sambil tu ,anak maq dirisik orang .

Terima Kasih kepada keluarga encik Othman . Moga Allah permudahkan segala urusan kita di kedua belah pihak .

In sya allah ,aminn 

Maq sudah layak risau



Assalammualaikum

Maq agak bimbang bila anak maq yang umur 13 tahun dah mula tunjuk perubahan usia dia tu .

Kalau masa sekolah rendah , suruh pakai bedak dimuka memang payah . Apa lagi bersolek ,memanglah taknak . Tapi sejak kebelakangan ni , dia dah mula tahu nak pose gambar wajah dia bersolek . Kemudian upload kat timeline facebook dan tak lupa ,tags maq dan kakak kakak nya jugak . Hurm jiwa remajakah ini? Melaram , selfie , bersolek . Habis dia kerjakan alat solek si kakak yang umur 21 dan 20 tahun tu . Tapi kalau  ikut pengalaman maq sebelum ni . Ketika kakak kakak dia diusia 13 tahun , apa pun mereka  tak tahu ...

Pengaruh  laman sosial kah ini ?  Atau sebab  terlalu manja ?  Allah huakbar ...risaunya ...hurm









Aduh ..*pepening* pulak kepala ni .