Jangan pertikaikan siapa suri rumah


Assalamualaikum


Kadang kala bila duduk rumah seharian memang agak bosan . Kerja rumah yang dilakukan sejak 20 tahun lalu merupakan aktiviti yang serupa . Macam ada sesuatu yang terasa bila orang pertikaikan , BUAT APA TU? TIDUR KE? Cakap banyak tak guna , cuba tengok rutin maQ hari hari :


Bangun pagi
Buat sarapan
Mandi solat subuh
Cuci baju dan mengemas rumah
Siap siap untuk kehadiran anak anak asuhan
Jalankan kerja mengasuh sambil urus rumah
Masak untuk tengahari
Suapkan makan anak anak asuhan
Siapkan diri mereka untuk tidur
Tidurkan mereka
Solat zuhur
Makan tengahari
REHAT-biasa maQ online
Bila anak anak asuhan jaga
Mandikan mereka
Siapkan minum petang
Siapkan mereka sebelum balik
Tunggu ibubapa ambil anak anak asuhan
Solat asar
Jika ada ibubapa yang lambat ambil anak mereka ,aktiviti mengasuh berlangsung hingga kemalam atau senja.


Itu  cuma lah aktiviti secara rawak maQ diwaktu siang . Perlu kah maQ huraikan dengan lebih terperinci ?  Rasanya semua orang tahu ,apa kah tugasan suri rumah yang bekerja dirumah ! Sampaikan bila nak tidur malam sekalipun ,dia sedang pejam mata pun , minda dia akan berfikir .. nak masak apa untuk sarapan pagi esok ni ekk ?

Tu baru ingat menu untuk dimasak buat sarapan ,belum makan tengahari.

Lagi makan hati bila .. dahlah tak keluar rumah ,terperuk 24/7 dalam rumah , bila siap masak ,orang yg perlu makan tu tak makan dengan alasan dah makan kat luar . Atau lauk tak sedap . Atau masakan bukan makanan kegemaran .


Lagi terduga , bila puas dah menepuk anak anak asuhan untuk ditidurkan sampai mereka tidur lena , tiba tiba ada tetamu bertandang .


Lagi hebat bila siap je pakai kan anak anak baju selepas mandi , tiba tiba dia menjerit .. " maQ !! Yakkkkkk ..


Satu je soalan dari maQ :  ketika tu apa yang anda rasa ??


Comments

Popular posts from this blog

Kisah barang kemas

Cara geledah blog maq

Kau lah bidadari ,kau lah srikandi