21.8.15

Pesanan buat diri sendiri .






Assalamualaikum ..


Salam jumaat . Hari jumaat orang Johor cuti kan ? Alhamdulillah dapat juga rehatkan diri bersama anak anak dan suami ye . Tapi suami dan anak maQ off hari ahad . MaQ pun kerja juga hari jumaat ni , maklomlah kan kami bukan kakitangan kerajaan jadi terpaksalah berkerja . 

Siapa pun kita , kita kena akur pada kejadian alam . Bahawa kita adalah hamba milik Allah yang dijadikan  dari asal yang sama . Dari seketul tanah ,ditiup rohnya ,menjadi mahlok yang dipanggil manusia , kemudian  manusia itu dinamakan Adam . Itulah asal usul manusia yang dinyatakan didalam al-Quran . Bukan berasal dari beruk yang dikatakan oleh saintis. 


Bermula dari Nabi Adam ,kemudian isterinya Hawa dan kemudian anak anak mereka  dan begitulah ianya berpanjangan . Kurun berkurun ,abad berabad hinggalah ke hari ini . 


Bezanya kita pada amalan dan perbuatan. Lain lain kita masih dianggap sama . Cumanya jika Allah beri nikmat dan rezeki kita berlebihan dari orang lain , itu dianggap bonus dunia . Kerana tak semua orang adalah kaya . 


Biarpun  kita kaya raya , kita tak layak membezakan darjat atau taraf sesama kita . Biar saja Allah yang tentukannya . 


Dan sebagai hamba  kita tak layak untuk bersikap sombong dengan hamba Allah yang lain . Mungkin kita anggap dia bertaraf rendah , tapi mana tahu Allah lebih pandang tinggi sikap dia . Waallah hualam .. 


Pesanan ini buat diri maQ yang serba kekurangan ini sebagai peringatan  sendiri . Insya allah ..



No comments: