28.9.15

Jambatan Batu Pahat dilanggar


Assalamualaikum ..

Agak tidak adil  jika maQ ( penduduk Batu Pahat )  tidak kongsikan 1 peristiwa yang tidak dijangkakan telah berlaku di Sungai Batu Pahat , semalam .

Kejadian dimana sebuah kapal  pengorek pasir yang lokasi asalnya di pesisiran Minyak Beku telah didapati hanyut sehingga melanggar jambatan Batu Pahat .

Kemalangan itu macam pelik sebab jarak antara Persisiran Pantai Minyak Beku dengan Jambatan Batu Pahat  bukan lah dekat . Ianya mengambil masa juga . Namun dengan kuasa Allah , tidak siapa menjangkan kejadian kapal itu dikatakan hanyut dan melanggar bawah jambatan yang terlalu banyak jasanya kepada pengguna yang datang dari selatan Johor mahu ke Muar atau dari Muar mahu ke Batu Pahat dan kawasan selatan Johor  ! Sedangkan disepanjang sungai Batu Pahat , ada kumpulan nelayan kecil ,  tongkang tongkang yg datang dari Indonesia  memunggah barangan ,penempatan penduduk pun bukan sedikit , MACAMANA boleh tak perasan akan kapal korek pasir tu sedang  hanyut kan ? SubhanAllah .. sesungguhnya Allah lebih tahu pada tiap kejadian .

Dan mula semalam katanya jambatan itu tidak dibenarkan lalu kepada kenderaan kenderaan berat . Namun maQ pun tak pasti  samaada ianya selamat untuk pengguna lain . Apa yang berlaku ada hikmahnya  , sebagai  manusia kita harus ambil iktibar diatas tiap kejadian yg berlaku satu persatu sejak kebelakangan ini . Allah huakbar ..









Ya Allah ya Tuhanku ..sesungguhnya Kau lebih mengetahui atas tiap kejadian . Lindungi kami dan semua rakyat Malaysia dari pekara keji dan mungkar , dari malapetaka yang Kau turunkan dari langit dan dari bumi . Lindungi kami dengan sebaik baik perlindungan . Ampun kan dosa dosa kami yg sengaja mahu pun tidak sengaja . Sesungguhnya kami hambamu yg selalu melakukan kesilapan . Ya Allah ,sesungguhnya Kaulah maha pengasih lagi maha penyayang ..

 Amin , amin ,amin  ya robbal alamin ..


No comments: