Petua elak pukau dulu dan kini


Assalamualaikum .. selamat pagi .

Harini cahaya matahari  sudah mula menyinar indah di bumi Batu Pahat , namun sampai bila,maq tak pasti kerana semua yang Allah beri pada kita sekarang ,hanyalah pinjaman dan bersifat sementara. Bersyukurlah masih diberi peluang sekali lagi untuk bernafas dibumiNya.

Di Batu Pahat seminggu dua ini kecoh pasal kegiatan kes pecah rumah  yang dilakukan oleh pendatang asing . Semua penduduk diarah berhati hati , ketua kampung diarah memastikan kawalan demi kawalan disebelah malam dipertingkatkan .



Semua laman sosial dah viralkan  kes tersebut . Di group group whatsapp , macam macam cerita sudah dibaca , semua ini menjadi kebimbangan kepada masyatakat setempat  termasuk maq . Paling jelas kegiatan ini dilakukan dengan cara pukau !

Maq nak kongsikan petua bagaimana mengelakkan diri kita dan rumah dan kita dari  dipukau . Tips ini sebenarnya maq dapat dari orang tua dulu dulu .  Kerana  zaman dulu pun kes pukau memukau ni ada jugak belaku ,bukan kes baru baru ni je. Antara petua yang diajarnya :

- letakkan penyapu lidi dibelakang pintu keluar masuk dirumah anda . Lakukan sewaktu sebelum masuk tidur .

- bila tidur pastikan posisi tidak sama  dalam rumah itu. maksudnya jika sorang mengadapkan kepala kearah utara ,sorang lagi kena tidur ngadap ke selatan  ( bertentangan arah )

- jika nak keluar rumah , pastikan salah 1 pakaian dalam anda dipakai terbaik . Apa motifnya sampai saat ni maq tak pernah tanya tapi itulah katanya petua .

Sejauh mana ke berkesanan petua petua diatas tu , waallah hualam ,tapi itulah yang diajar oleh orang orang tua disekeliling masyakarat maq . Dan  maq rasa lebih afdal jika kita ambil petua yang mengikut hukum syarak iaitu baca doa  seperti barisan ayat dibawah ini .




Kita hanya perlu berusaha , selebihnya  serahkan saja kepada Allah s.w.t . Kerana Dia maha mengetahui pada  semua kejadian.



Dan semalam orang Batu Pahat telah dikejutkan dengan berita  bahawa geng pecah rumah tu sudah pun diberkas polis . Kalau sahih  berita ini ,syukur alhamdulillah . Tapi dalam keadaan  ekonomi yang makin mencabar ini , kita senantiasa perlu  berjaga jaga kerana pencuri bukannya sorang !


Selamat beramal ~



Comments