Pintu taubat belum tertutup



Assalamualaikum ..

Jumaat datang lagi. Apa perkara paling bahagia setiap pagi ialah kita masih bernafas dikala celiknya mata . Alhamdulillah .


Itu tandanya Allah masih beri peluang kat  kita untuk  bertaubat dan menambah lagi pahala yang sedia ada . Banyak mana jumlah  pahala tu , pakar matematik terhandal didunia ini  pun tak mampu nak kirakannya dan hanya Allah yang Maha mengetahui untuk setiap perbuatan yang setiap hambaNya lakukan .


Sering kali  bila kita bertekad nak jadi lebih baik , seringkali itu jugaklah  saitan berbisik kat telinga untuk melakukan dosa lagi. Kadang tu ,saitan tak bisik pun dah hati memang 'jahat'  .. tiba tiba je hati merengus sekelumit  rasa yang tidak elok dan terhasillah dosa kecil . Banyak sebenarnya dosa yang kadang tu kita tak perasan yang kita dah lakukan . Antaranya ?

" kita baca dan dengar satu cerita yang kita sendiri tak nampak kejadian yang sebenar  tapi kita bersungguh sungguh menyalahkan pesalah yang terlibat didalam kejadian itu "

" tengok tv ,tiba tiba pembaca berita tu pakai celak dikening nampak senget , terus je kita cakap dalam hati ,eee .. macamana lah buat kening macam tu , tak tau janganlah buat ! "


" anak jiran menangis tak henti henti , kita dengar dan dalam hati berdetik , manalah mak bapak budak tu ,tak dengar ke anak menangis tak reti diam ? "


Selalukan kita buat macam ni ? Tak tahu hal sebenar pun tapi kita dah bijak menilaikan keadaan nya .


Kalau lah benda dah jadi , mungkin kita tak dapat nak elakkan . Apa yang perlu kita buat sekarang ni , ber ISTIGHFAR banyak banyak dan andai kata orang yang kita kata  tu hampir dengan kita , mohon maaf kalau terserempak dengannya . Sebab kita bukan Tuhan nak tentukan  berapa banyak dosa seseorang dan kita sendiri tak tahu berapa banyak dah simpanan dosa kita . Makanya mohon maaf dan memaafkan itu antara jalan paling mulia.


Tak dapat nak bayangkan adaikata orang yang kita kata tu berada dipihak yang benar ?? Allah huakbar , diakhirat nanti ,kat mana lah kita nak cari mereka tu semua.


Ya Allah .. mohon kami dijauhkan dari perasaan buruk sangka sesama kami , aminnn..

Yok sama sama kita perbetulkan iman yang masih dalam pengubah suaian ini. Dunia makin tua , adakah amalan kita dah cukup matang ?



Waallah hualam ~









Comments