Ayam goreng rangup



Assalamualaikum

Seminggu dua ni harga ayam muda agak rendah berbanding  harga pasaran yang sebelum ini . Agaknya kuantiti melebihi permintaan , tu yang harga jadi rendah , menurut kata suami sekilogram cuma RM 4.00. Takpalah  asal dapat meringankan beban rakyat yang telah sedia terbeban. Syukur Alhamdulillah . Jawabnya hari harilah berlauk kan ayam. Memandangkan harga ikan pun boleh tahan mahalnya sekarang.

Masakan kegemaran anak anak maq kalau disebut 'ayam' ialah ayam goreng ! Betul ..betul ..betul !


Ok .. Kalini maq nak kongsi bagaimana cara nak dapatkan ayam goreng yg sedap dan rangup . Tips ni maq dapat dari adik ipar perempuan maq . Beliau merupakan seorang isteri yang memang rajin didapur .. huhhu jom tengok caranya !
Mungkin ada yg dah tahu  tapi pada yg tak tahu ? Yok  cuba

Lepas basuh bersih bersih  ayam yang hendak digoreng , gaulkan ayam dengan GARAM +KUNYIT + TEPUNG +MINYAK MASAK . gaul sebati . Kemudian sedia untuk digoreng !




Setelah digaul hasilnya nanti macam gambar kat atas  . Untuk 1 kg ayam anda perlukan 3 sudu makan minyak masak dan 5 sudu makan tepung gandum . Untuk garam dan kunyit tu secukup rasa anda la . Kalau guna tepung goreng ayam lagi sedap rasanya . Maq guna tepung goreng ayam yang orang jual pakai timbang tu . Kalau kat Batu Pahat ,kat jalan ke pasar ada kedai yang jual barangan masakan pakai timbang / ceduk ** ! Orang BP tau la kedai tu kat mana .

Selamat mencuba !



Comments