29.12.15

Minyak wangi



Assalamualaikum

Kalini maq nak berkongsi cerita pasal minyak wangi disebalik perjalanan hidup maq .

Masa remaja , pergi sekolah menengah pun maq sudah pandai pakai minyak wangi . Haruman pilihan ialah yang berasaskan bauan lemon .

Bila dah bekerja , duit gaji banyak dihabiskan  dengan beli minyak wangi . Kalau anak dara orang lain banyak beli pakaian , tapi maq tetap beli minyak wangi.

Bila dah kahwin , punya anak , anak pun dah besar panjang .bila terbau minyak wangi yang baunya padu ! Keras ! Maq akan rasa sakit kepala . Agaknya over dos dah bau minyak wangi yang maq hidu sebelum ni.

Lagi lagi , bila maq dapat tahu bila orang perempuan pakai minyak wangi  sewaktu  keluar rumah ..



~ Antara sebab Allah tak terima solat
~ Bukan untuk tontonan umum terutama lelaki
~ Islam memang  tak suka busuk.. tapi berpadalah
~ Cari kebaikan disebalik suruhan Islam
~ Sentiasa akan ada orang yang nak ambil kesempatan
~ Benda yang agama tak mau ..makruh
~ Penyebab berlakunya fitnah

Makanya maq memang tak guna minyak wangi lagi .

Idea tu maq dapat dari facebook ..


Menjelang "back to school "



Assalamualaikum

Cuti akhir tahun makin tiba dipenghujung .rata rata ibubapa yang ada anak yg bakal bersekolah ditahun baru ni dah mula berusaha menyediakan duit untuk kembali ke sekolah .

Untuk anak yang sudah sedia bersekolah ,  perlu diingatkan tak perlulah semua diganti baru pada tahun baru ni .gantilah mana yang wajib diganti .mana yang masih elok dan masih boleh diguna , suruhlah anak anak guna dulu . Kerana apa?

Selain harga keperluan sekolah yang tak masuk akal pada zaman ni  , dengan iringan angin GST  melambai lambai sanubari , kita juga  perlu ingatkan ada lagi yg lebih WAJIB  difikirkan . Iaitu " duit buku ".

Apa duit buku ? Duit ini bakal dibawa ketika hari pendaftaran tahun baru persekolahan . Ianya berkaitan buku tulis dan duit yuran . Ha ini la yang wajib dititik beratkan !!

Agak kecewa bila disenaraikan hampir 1 badan anak memakai pakaian yang branded , yang cangih tapi bila tiba nak mula belajar ,  buku takda ! Punca??

*Parent belum gaji nak bayar duit buku , cikgu ..

Bayangkan , bagaimana mood anak anda kalau kawan kawan yg lain dah bersemangat nak mula belajar sedang dia ,buku tulis pun tak dapat lagi . Tunggu ayah dapat gaji .

Lainlah jika anak anda masuk sekolah permodelan. Memang cikgu pandang pada penampilan bukan buku .

Zaman sekarang semua nak adjust , termasuk jugalah perasaan .ye .. perasaan perlu di  adjust

*perasaan = nafsu*

Selamat kembali kesekolah dari maqnie nurseri and the kids !


28.12.15

Bersangka Baik


Assalamualaikum

Katanya  :

"Berusahalah kamu bagai kamu akan hidup 1000 tahun lagi dan beramal lah bagai kamu akan mati di esok hari "

Okey ... dalam perkara yg dikatakan diatas . Amal perlu ,usaha perlu ! Amal tu mesti anda tahu . Semua yang mendapat pahala dan ganjaran dari Allah itulah amal . Termasuk amalan wajib dan sunat . Semuanya dapat pahala .

Bagaimana dengan usaha ?

untuk membayangkan nak hidup 1000 tahun lagi , dengan keadaan ekonomi yang kian mencabar ni dengan cukai dan GST semua tu , kalau tak rajin berusaha ,mana cukup ? nak harapkan duit gaji dari hanya dari 1 pendapatan ? Hurm  sedangkan anak isteri jutawan pun ada yang bekerja , mereka  berniaga , apa lagi kita golongan yang biasa biasa ni.

Ada orang cakap " kerja teruk teruk  , duit bukannya boleh bawak mati "

Okey ..memang kita yang dah mati tak boleh angkut duit duit kita dalam  simpanan masuk sama dalam liang lahat , sebab yang tinggal cuma jasad yang kaku , yang tak mampu berbuat apa apa. Tapi bagaimana dengan ahli keluarga yg masih hidup  yg kita tinggalkan ? Kalau kita dari golongan sederhana bukan mudah ahli keluarga kita nak uruskan semua urusan jenazah kita  kalau takda DUIT .


Memang tak bawak duit kalau kita mati , tapi kita bawa kain kafan yang dibeli dgn duit . Kita panggil penggali kubur yg diupah kudratnya dibayar dengan duit . Kita panggil jemaah  masjid /surau  utk bacakan tahlil ,yasin dan doa doa buat aruah kita .  Dan macam macam urusan bakal memerlukan duit ketika menguruskan kita mati nanti.

Jangan sampai nanti orang cakap " dah lah masa hidup susah , dah mati pun menyusahkan orang lagi " ..nauzubillah himinzaliq ..

So ? Kerja teruk teruk , duit bawak mati tak ?? Jawapannya MEMANG BAWAK  tapi bukan kita yg uruskannya tapi ahli keluarga kita yang kita tinggalkan  tu .


Lagi 1 bagaimana nak bawak duit selepas mati ??? Kumpul duit , lepas tu beritahu anak anak atau ahli keluarga yang lain ..

" kalau emak mati nanti , duit siling yg dalam 100 biji tin biskut tu ,korang sedekahkan kerumah anak anak yatim dan rumah kebajikan . Jangan lupa "

Ahha .. BERSEDEKAH LAH !! duit akan dihulurkan kepada penerima ,  pahalanya masuk ke akaun kita didalam kubur .

Maq bukan nak pertikaikan masaalah duit sekarang ni , tapi pada maq , kalau kita nak pertikaikan pekerjaan seseorang ,kenapa dia bersungguh sungguh cari duit . Bukan sebab  dia nak bina istana atau beli kapal perang atau nak bercuti  pergi bulan . Tapi dia ada alasan yang kita tak tahu . Dan benda yang kita tak tahu ,usahlah memandai nak cakap , fitnah tu lebih kejam dari membunuh !!

Mohon Allah lindungi minda kita dari berburuk sangka sesama kita ..amiinnn