28.12.15

Bersangka Baik


Assalamualaikum

Katanya  :

"Berusahalah kamu bagai kamu akan hidup 1000 tahun lagi dan beramal lah bagai kamu akan mati di esok hari "

Okey ... dalam perkara yg dikatakan diatas . Amal perlu ,usaha perlu ! Amal tu mesti anda tahu . Semua yang mendapat pahala dan ganjaran dari Allah itulah amal . Termasuk amalan wajib dan sunat . Semuanya dapat pahala .

Bagaimana dengan usaha ?

untuk membayangkan nak hidup 1000 tahun lagi , dengan keadaan ekonomi yang kian mencabar ni dengan cukai dan GST semua tu , kalau tak rajin berusaha ,mana cukup ? nak harapkan duit gaji dari hanya dari 1 pendapatan ? Hurm  sedangkan anak isteri jutawan pun ada yang bekerja , mereka  berniaga , apa lagi kita golongan yang biasa biasa ni.

Ada orang cakap " kerja teruk teruk  , duit bukannya boleh bawak mati "

Okey ..memang kita yang dah mati tak boleh angkut duit duit kita dalam  simpanan masuk sama dalam liang lahat , sebab yang tinggal cuma jasad yang kaku , yang tak mampu berbuat apa apa. Tapi bagaimana dengan ahli keluarga yg masih hidup  yg kita tinggalkan ? Kalau kita dari golongan sederhana bukan mudah ahli keluarga kita nak uruskan semua urusan jenazah kita  kalau takda DUIT .


Memang tak bawak duit kalau kita mati , tapi kita bawa kain kafan yang dibeli dgn duit . Kita panggil penggali kubur yg diupah kudratnya dibayar dengan duit . Kita panggil jemaah  masjid /surau  utk bacakan tahlil ,yasin dan doa doa buat aruah kita .  Dan macam macam urusan bakal memerlukan duit ketika menguruskan kita mati nanti.

Jangan sampai nanti orang cakap " dah lah masa hidup susah , dah mati pun menyusahkan orang lagi " ..nauzubillah himinzaliq ..

So ? Kerja teruk teruk , duit bawak mati tak ?? Jawapannya MEMANG BAWAK  tapi bukan kita yg uruskannya tapi ahli keluarga kita yang kita tinggalkan  tu .


Lagi 1 bagaimana nak bawak duit selepas mati ??? Kumpul duit , lepas tu beritahu anak anak atau ahli keluarga yang lain ..

" kalau emak mati nanti , duit siling yg dalam 100 biji tin biskut tu ,korang sedekahkan kerumah anak anak yatim dan rumah kebajikan . Jangan lupa "

Ahha .. BERSEDEKAH LAH !! duit akan dihulurkan kepada penerima ,  pahalanya masuk ke akaun kita didalam kubur .

Maq bukan nak pertikaikan masaalah duit sekarang ni , tapi pada maq , kalau kita nak pertikaikan pekerjaan seseorang ,kenapa dia bersungguh sungguh cari duit . Bukan sebab  dia nak bina istana atau beli kapal perang atau nak bercuti  pergi bulan . Tapi dia ada alasan yang kita tak tahu . Dan benda yang kita tak tahu ,usahlah memandai nak cakap , fitnah tu lebih kejam dari membunuh !!

Mohon Allah lindungi minda kita dari berburuk sangka sesama kita ..amiinnn

No comments: