Bersangka Baik


Assalamualaikum

Katanya  :

"Berusahalah kamu bagai kamu akan hidup 1000 tahun lagi dan beramal lah bagai kamu akan mati di esok hari "

Okey ... dalam perkara yg dikatakan diatas . Amal perlu ,usaha perlu ! Amal tu mesti anda tahu . Semua yang mendapat pahala dan ganjaran dari Allah itulah amal . Termasuk amalan wajib dan sunat . Semuanya dapat pahala .

Bagaimana dengan usaha ?

untuk membayangkan nak hidup 1000 tahun lagi , dengan keadaan ekonomi yang kian mencabar ni dengan cukai dan GST semua tu , kalau tak rajin berusaha ,mana cukup ? nak harapkan duit gaji dari hanya dari 1 pendapatan ? Hurm  sedangkan anak isteri jutawan pun ada yang bekerja , mereka  berniaga , apa lagi kita golongan yang biasa biasa ni.

Ada orang cakap " kerja teruk teruk  , duit bukannya boleh bawak mati "

Okey ..memang kita yang dah mati tak boleh angkut duit duit kita dalam  simpanan masuk sama dalam liang lahat , sebab yang tinggal cuma jasad yang kaku , yang tak mampu berbuat apa apa. Tapi bagaimana dengan ahli keluarga yg masih hidup  yg kita tinggalkan ? Kalau kita dari golongan sederhana bukan mudah ahli keluarga kita nak uruskan semua urusan jenazah kita  kalau takda DUIT .


Memang tak bawak duit kalau kita mati , tapi kita bawa kain kafan yang dibeli dgn duit . Kita panggil penggali kubur yg diupah kudratnya dibayar dengan duit . Kita panggil jemaah  masjid /surau  utk bacakan tahlil ,yasin dan doa doa buat aruah kita .  Dan macam macam urusan bakal memerlukan duit ketika menguruskan kita mati nanti.

Jangan sampai nanti orang cakap " dah lah masa hidup susah , dah mati pun menyusahkan orang lagi " ..nauzubillah himinzaliq ..

So ? Kerja teruk teruk , duit bawak mati tak ?? Jawapannya MEMANG BAWAK  tapi bukan kita yg uruskannya tapi ahli keluarga kita yang kita tinggalkan  tu .


Lagi 1 bagaimana nak bawak duit selepas mati ??? Kumpul duit , lepas tu beritahu anak anak atau ahli keluarga yang lain ..

" kalau emak mati nanti , duit siling yg dalam 100 biji tin biskut tu ,korang sedekahkan kerumah anak anak yatim dan rumah kebajikan . Jangan lupa "

Ahha .. BERSEDEKAH LAH !! duit akan dihulurkan kepada penerima ,  pahalanya masuk ke akaun kita didalam kubur .

Maq bukan nak pertikaikan masaalah duit sekarang ni , tapi pada maq , kalau kita nak pertikaikan pekerjaan seseorang ,kenapa dia bersungguh sungguh cari duit . Bukan sebab  dia nak bina istana atau beli kapal perang atau nak bercuti  pergi bulan . Tapi dia ada alasan yang kita tak tahu . Dan benda yang kita tak tahu ,usahlah memandai nak cakap , fitnah tu lebih kejam dari membunuh !!

Mohon Allah lindungi minda kita dari berburuk sangka sesama kita ..amiinnn

Comments

Popular posts from this blog

Kisah barang kemas

Cara geledah blog maq

Kau lah bidadari ,kau lah srikandi