30.1.16

Duduk rumah tertekan?



Assalamualaikum

Hai readers , dah berhenti kerja ?dan sekarang cuma duduk dirumah. mesti ada rasa tertekan kan?

Anda mungkin antara golongan yang diberhentikan kerja. atau terpaksa berhenti kerja demi nak melihat anak anak membesar didepan mata sendiri. mungkin juga atas desakkan suami tersayang kerana dia nak anda jaga sendiri anak anak , jaga keperluan keluarga dan nak anda mengurus rumah tangga dengan sepenuh jiwa. okey .. kata kata dari maq ~ redho je lah, mungkin ini jalan terbaik buat anda dan keluarga. jangan mengeluh sedih sebab tiap yang berlaku ada hikmahnya yang Allah dah tentukan sejak azali. senyum dan katakan ,

"ye! semua ni kerana kasih sayang aku kepada keluarga dan semua ni demi kerana Allah. rezeki ada dimana mana . pintu rezeki Allah luas dan rezeki bukan je pada wang ringgit , tapi pada kesihatan ,kebahagiaan rumah tangga ,pada sifat  tahan sabar pada tiap dugaan ,tu pun semua adalah rezeki.."

Bosan ye duduk rumah dengan kerja rumah yang tak pernah habis?adjust la masa dengan betul . antara punca kerja rumah tertangguh ialah handphone* !! bila dah "on data" jawapnya memang meleret lah satu persatu laman sosial yang kita lawati ..hee ni betul betul  ,bukan lagi  cobaan ! jadi apa yang lebih penting ,uruskan kerja rumah dulu , siap semua ,sambil buai anak ,barulah pegang handphone ,tapi masa tu pastikan diatas dapur tiada kuali yang sedang menggoreng ayam atau ikan . dikhuatiri lauk yg digoreng bakal ditambah pewarna baru iaitu hitam kehitam hitaman . jika orang kulit hitam dikata hitam manis tapi jika goreng ayam jadi hitam..huuu  rasanya pahittt ~

Bosan sebab takde kawan gosip?Bercampurlah dengan jiran sekeliling untuk dapat  info terkini. nanti tidak lah bosan sangat. tapi semua ni perlulah denga keizinan pihak suami ,jika suami kata  "..no.. duduk je dalam rumah goreng jemput jemput ,nanti kita boleh makan sambil menonton tv, " Ahhaa waktu tu ,jangan degil , duduk la diam diam dalam rumah. goreng lah jemput jemput tu . nak gosip ?? whats app kan ada !

Bingung duit tak nak berkepuk kepuk didalam purse ? ala chill ...masa kita kerja dulu pun bila hujung bulan pun cuma habuk jugak yang tinggalkan? so? buat donno suda le. janji suami dah siapkan keperluan harian dan keperluan anak anak dengan sempurnanya. tu pun dah  cukuplah bersyukurlah tu .

Serabut bila anak anak banyak ragam bila mana kita di depan mata ? itulah anak anak . mereka akan buat keletah bila mama ayah kandungnya yang jaga. kalau orang lain dia boleh lagi kawal perasaan, tapi dengan ibubapa sendiri mereka excited gitu ! sebab apa ?? sebab mereka seronok anda dah ada depan mata . menangis pun dia puas hati sebab mama dia ada. dia sedih ,dia ketawa hanya untuk mama dan ayah dia. so cakaplah dalam hati.."anak aku nakal macam ni..tah tah dulu aku kecik kecik lagi macam mana tah nakalnya . sampai ibu aku pun pening kepala melayan" fair tak? budak kecil memang gitu . semua budak kecil nakal ,kuat bergaduh ,banyak memerintah itu ini. tahan la sikit ye. sedang orang lain mampu layan telatah anak kita , haa? kenapa tidak kita sendiri? tu kan  darah daging kita ! sabar ye..sabar~

Semua yang diatas tu adalah antara pengalaman maq jadi suri rumah selama hampir 22 tahun. dengan berkat kesabaran dan tolak ansur perasaan hati dan kehendak batin maq sendiri, nah ..tengok lah badan maq 22 tahun duduk rumah jadi suri rumah yang setia . Elok elok berat 56kg kini dah mencecah 80 kg. Apa maq buat ? haa maq tetap sabar dan sabar lah  ~

Taklah ,silap maq jugak ,tak pentingkan JAGA cara pemakanan ,suka sangat lebih pada manis dan berlemak ,tu sebab badan  jadi gini. hee apa apa pun kesabaran tu penting . ye ,sangat sangat penting , gemok pun gemok la :)



Pantau kemelesetan ekonomi

Assalamualaikum

Tahun 2016 telah mengalami penurunan ekonomi diawal kehadirannya .Baru je masuk bulan Januari , terdapat banyak syarikat swasta yang telah memberhentikan pekerja pekerjanya kerana syarikat telah mengalami penyusutan pengeluaran yang terlalu teruk . Inilah takdir .Inilah pusingan hidup. Inilah juga dugaan pada individu dan negara . Dengan pampasan yang diberi ,ianya tidak mampu menampung keperluan maksima penerima pampasan. Mungkin setahun dua boleh la support keluarga ,tapi lama kelamaan ? Apa yang lebih perlu jika anda diberhentikan kerja ?

Dengan wang pampasan yang anda perolehi , buatlah sikit untuk  modal diri , Contohnya jika anda tidak punya lesen memandu ,ambillah peluang ini untuk belajar memandu . Manalah tahu jika anda dah ada lesen nanti ,peluang pekerjaan datang dengan mudah . Anda boleh fikirkan lah apakah jenis pekerjaan yang melibatkan lesen memandu . Banyak rasanya ,antara minat dengan tidak je . Lesen motor jugak penting di kalangan pekerjaan yang terdapat diMalaysia . contoh ? seperti penghantar pizza ! runner ! delivery ! ada banyak lagi yang maq tak larat nak taip.

0rang perempuan pula jika dah confirm nak berhenti , dan anda jenis tak reti duduk diam dalam rumah , apa kata buat modal berniaga online . Sambil tu jika ada krusus krusus yang melibatkan aktiviti kegemaran anda , pergilah ! Misalnya krusus menjahit , kursus masakkan roti dan pasta atau kek / biskut dan macam macam lagi. kenapa perlu krusus ? ahha dengan pengalaman dan ilmu yang anda perolehi tu , boleh la anda mulakan perniagan anda sendiri. promote hasil kerja anda di laman social  yang anda aktif .  in sha allah ada rezeki anda , nanti ramailah yang berminat nak order . alang alang online sesaja ,ada baik promote hasil produk , kan ?

Untuk pengetahuan anda , dinegara kita , tiap perniagaan yang melibatkan orang ramai wajib ada lesen berniaga yang sah . Untuk perniaga online sekali pun ,biar lah untung cuma rm 3/4 , lesen tetap perlu ada .  tapi warga asing yang jual ais krim naik motor tu pakai lesen apakah ? kumpulan mujibur yang jual karpet tu? golongan yang jual pakaian di pasaraya tu ? dan ada melambak lagi warga asing yang selamber je berniaga  disekeliling kita ni , mereka guna lesen dari manalah kan ?
waallah hualam ~

Apakah dah adat orang kita , kita lebih hormatkan tetamu melebihi keluarga sendiri ,. begitu jugak sistem negara kita. jangan satu hari nanti ,rakyat jadi pengemis di negaranya sendiri, gara gara sukar nak dapat peluang pekerjaan . Ramai juga yang cakap ..ala orang melayu ni kan pemalas , TIDAK !! sekarang ni melayu dah rajin berniaga tapi peluang melayu berniaga sangat tipis dikalangan pihak berwajib !  hanya sebab ? ye melayu * tak cukup modal* untuk dapat peluang . Pastinya rahsia ada dimana mana . Antara sedar dengan tidak , Akibat * rahsia * yang disorokkan tu , Darah daging yang memakan dari sumber rahsia jugak tidak berkat. Makanya lama kelamaan anak cucu kita makan hasil dari yang tidak halal dan jauh dari keberkataan dari Allah s.w.t. .
nauzubilla himinzaliq~

Yang penting sekarang ni jika nak susukan kera dihutan tengok jugak keadaan. jangan pakai hulur je * something kita melting*

**maq berkata untuk peringatan diri sendiri juga..

29.1.16

20tahun rezeki dari Allah



Assalamualaikum

Jumaat datang lagi . Orang gomen cuti di Johor manakala orang tak gomen  kena kerja la . Lagi lagi macam maqnie yg kerja sendiri. Hari hari adalah hari kerja . Kalau cuti siapa nak bagi duit kocek?Suami ? Biarlah dia uruskan tanggungjawab dia yang lebih utama dan lebih wajib dulu . Sebagai seorang  isteri yang masih sorang sorang je isterinya*  maq tau tahap kesukaran suami nak adjust adjustkan duit gaji beliau, lagi lagi dalam zaman nilai duit adalah rendah . Beli barang takda yang murah. Bawa rm 100 ke pasaraya macam main main je shopping nya. Tak rasa apa dah. Mengeluh? Tak perlu , tapi kena tabah dalam redha.

Kerja !

Dulu maq bekerja sebagai seorang line leader disalah sebuah syarikat Jepun di Batu Pahat . Syarikat tu memang popular di Johor . Gaji pun memang memuaskan. Bayangkan era tahun 90an kalau gaji rm 1200/sebulan sudah cukup besar buat seorang perempuan berkelulusan SPM macam maq. SPM jew~ alhamdulillah boleh lah cakap orang putih sikit sikit . Yes, no? I don't know . Ahhaa tu je , lebih lebih memang fail .

Berhenti kerja?

Atas permintaan encik suami yang tak sanggup melihat anak kecil dihantar kerumah orang , maq diarah berhenti kerja pada akhir tahun 1994. Antara rela dengan tak. Antara sedih tak dapat dah pegang duit atau tak..maq memang kena akur . Ikutlah cakap suami .. suri rumah sepenuh masa jadi gelaran yang paling abadi.

Duduk goyang kaki dirumah?

Ye ! Tapi tak lama . Cuma hampir dua tahun. Selepas dapat anak kedua pada tahun 1995 dan ketika usia anak masuk ke setahun(1996). Maq dah mula bosan sebab duit simpanan semakin menyusut. Sebab asyik lah di petik di"pokoknya" . Bila mana seorang jiran menawarkan untuk jaga anak beliau. Maq setuju lelaju. Anak sendiri 2 orang ( usia setahun lebih dan hampir setahun ) tambah dengan seorang bayi lepas hari berusia 2 bulan . Mampukah?  Dengan upah rm150 kerja mengasuh untuk hampir 12jam selama 24hari ..maq cakap : oklah , tak cuba tak tahu *

Letih , penat , terkejar kejar itu lah kerja harian maq untuk permulaan. Sebab tiada pengalaman langsung jaga anak orang. Anak sendiri pun baru nak belajar jaga. Alahai~ rupanya tak lama maq mengasuh . tak sampai setahun , maq dah letak jawatan . Hee~ dah cuba , Barulah tahu*

Pada tahun 1998 maq berpindah ditaman yang maq duduk sekarang . Rumah sendiri yang taklah besar mana tapi mampu muat kami sekeluarga. Disinilah segalanya bermula .

** Maqnie yang jaga budak ** haa tulah nama paling meletop kat taman ni.  Lagi gelemer orang cakap ** maqnie the babysitter** ceceh .. speaking tu ! Heee... Not bad lah . Dan diam tak diam tahun ni maq mengasuh dah masuk tahun yang ke 20 !! Dan masih lagi mengasuh .


Alhamdulillah..syukur padaMu ya Allah . Biarpun hanya kelulusan SPM Maq dapat jugak apa yang maq nak. Biarpun tak setanding  kehidupan orang lain . Tapi maq tetap bersyukur dan berbangga dengan pemberianNya.

So jika kita kata kita susah. Makanya jangan cakap lagi kesusahan tu. Tapi berusahalah untuk benteras kelemut susah yang melanda … sebab tiap antara kita Allah dah bahagi bahagikan rezeki masing masing. Antara cepat dengan lambat je datangnya.


Usaha..tekun..sabar ..pasrah ..redha dan syukur..insha Allah semua  yang diimpikan bakal jadi milik kita .   Duduk diam diri takkan bawa 'susah' kita pergi. Selama mana nak hidup bergantung dengan harta keluarga? Gunung pun boleh rata ..


Waallah hualam ~

22.1.16

Antara punca jiwa kacau



Assalamualaikum

Selagi namanya manusia kesempurnaan memang tidak pernah dimiliki. Tapi bila dikatakan manusia . Mereka punya akal yang sentiasa waras .mereka juga punya nilai murni dalam kotak pemikiran , perbuatan dan hasil kerja . Kesemua aspek ini sangat perlu dititik beratkan untuk setiap manusia nak  terus hidup dalam masyarakat .

Lazimnya manusia yg kurang nak memahami  pada manusia yg lain , mereka gagal nak bezakan antara kata kata sindirian  dengan kata kata gurauan. Ini lah yg sering terjadi dalam kelompok kemanusiaan era kita diakhir zaman ini. Lebih lagi dunia social yang semakin jauh diterokai . Keperibadian yang  dinilai cuma terpamir pada barisan huruf dan sambungan ayat demi ayat  dan  sebenarnya inilah  antara penyebab manusia zaman sekarang kalah dgn perasaan mereka sendiri .

Puncanya ??

* sila baca ayat pertama pada perenggan yang pertama diatas .

Sebagai manusia yang dah hampir 50 tahun hidup . Maq hanya mampu tersenyum sambil berkata didalam hati ..

 " saya kenal siapa kamu , tapi kamu masih tercari cari siapa saya dan untuk apa saya di datangkan kepada kamu , keikhlasan saya , ucapkata saya mungkin berbeza dibenak minda kamu .  Jika saya berkata kata , saya bergurau itu semua adalah ikhlas .. Tapi malangnya tapsiran itu celaru dan kamu makin bingung "


Realitinya  :  hanya Allah sahaja  yg mampu menilai dosa dan pahala  setiap hambaNya. Kita sebagai manusia yang tidak pernah sempurna sangat TIDAK LAYAK untuk menilai amalan orang lain.


- peringatan untuk diri sendiri -

 * takbir *

17.1.16

Perangai biarlah setaraf usia



Assalamualaikum ..

Bila usia meniti hari demi hari . Kita akan terasa betapa kita semakin tua . Zaman kegemilangan kanak kanak , remaja belasan tahun semua itu sudah jauh  tertinggalkan oleh kita . Tapi mampukah kita menjadi dewasa setaraf usia ? Kenapa kita masih tidak berubah ? masih mudah panas baran ? Masih gemar iri hati ? masih selalu rasa dengki ?  Masih mudah rasa  kecewa?

Jawapannya mudah je

sebab kita tak nak berusaha utk berubah kearah yg lebih positif dari sebelum ini .  Ayuh lepas saat ini  berubahlah supaya kita menjadi kita yg lebih baik dari sekarang dan sebelumnya.


  Cubalah berfikiran positif dan sentiasa bersangka baik sesama kita .Memang susah tapi berusahalah  demi diri sendiri terutamanya.

Berkata untuk diri sendiri..

1.1.16

Welcome 2016 , Bye 2015



Assalamualaikum

2016 dah buka pintunya . Setahun lagi usia bertambah , in sha Allah . Sudah kah kita penuhi azam 2015 ? Sedangkan azam 2014 pun ada yang masih belum terlaksana . Lupakanlah tiap azam  di setiap awal tahun , tapi sentiasalah menanam  azam dalam jiwa untuk menjadi manusia yang lebih baik . Bukan je setiap awal tahun baru , tapi disetiap awal pagi selepas bangun dari tidur.

Berazam disetiap pagi , bakal membuat hari hari kita disepanjang hari adalah bersemangat ! Contoh ?

Pagini maq berazam nak jadi seorang manusia yang sentiasa berfikiran positif disepanjang waktu.

harga minyak turun dimalam tahun baru ?
Alhamdulillah jika mereka* ada jugak ingatan nak turunkan harga minyak , untuk berapa lama? Jangan tanyalah sebabnya tiap yang turun pasti akan naik semula. Eah ?



Dalam hidup maq , maq ada 3 pekerjaan dalam sehari yang nak diuruskan.

Isteri untuk suami

Ibu untuk anak anak

Pengasuh untuk anak anak asuhan

Haraplah sangat tahun baru ni Allah bukakan lagi pintu rezeki kita semua . Dengan limpahan rezeki yang berlipat kali ganda dari tahun lepas . Tak kiralah berapa perkerjaan yang kita buat , usah mengeluh kerana tu tandanya kita tak ikhlas buat kerja .

Maq takpe , sebab maq kelulusan SPM je ..heee ~


{ rakyat dah bising … tok }