22.4.16

Bercinta zaman sekarang



Assalamualaikum

Bercinta di zaman serba serbi direct to public ni  , banyak sangat bezanya dengan zaman  maq muda muda dulu bercinta  ( era 90an ).

Orang sekarang kalau bercinta 3 hari dah buat relationship kat fb , edit nama kekasih jadi 1 nama paling sweet kat wechat , bubuh gambar kekasih kat whatsapp , letak nama kekasih sebagai nama kedua di twitter . Segalanya hanya kamu katanya.

Masuk 3 bulan , gambar berdua dah bersepah sepah disemua laman social , berkepit macam pengantin baru , pergi shopping , pergi picnic , pergi mandi taman tema ,pergi zoo , kalah orang yang dah kawin . Orang dah kawin pun kadang suami/isteri dia bergambar jauh jauh sebab anak anak ditengah.

Masuk 13bulan , kerap gaduh , cemburu menjadi jadi , moment ,status ,tweet diaorang update dah tak fikir orang keliling . Maki lah , kutuk lah ,padahal kekasih sendiri tu .*Orang yang diusung kehulu kehilir* sikit pun tak rasa malu dengan ahli keluarga pasangan . Kotlah mak ayah kekasih tu friendlist juga ,mungkin sedih je hati mereka bila anak nya diperlukan sebegitu . Dari situ ,mungkin saja rasa hormat kat pasangan anaknya kian menurun. Paling tidak kata mereka " inikah calon menantu aku ? Esok dah duduk serumah dengan aku , macamanakah dia layan aku agaknya sedangkan anak aku yg dia sayang pun dia dah buruk burukan dihadapan orang ramai" ..Allah hu .. sedihnya mereka ..

Pada maq , tak salah meluah ,tapi jika ada masaalah tak perlu luahkan dilaman social ni ,lebih baik jumpa face to face ,bawa bincang ,cari penyelesaian ,bukan cari puncanya masaalah  , dan kalau tak dapat hubungi kekasih sebab dia dah merajuk atau dah block , apa kata hubungi mak bapa dia pulak supaya mereka boleh tahu apa yang berlaku. Biar tenang sikit hati kedua orang tuanya . Tak elok kita biarkan orang tua merasa tak selesa sebab hanya memikirkan hal kita .

Pada maq , selagi belum bernikah ,tak perlulah terlalu taksub dengan gelaran "pasangan dia"  anda belum lagi sah milik dia. Kekasih ,tunang bukan lah standard suami/isteri .  Sebab tu ada kita terbaca kes ex -bf bunuh ex-gf sebab ex-gf nak bernikah dengan orang lain . Sebabnya ? Akibat terlalu taksub jadi bf , dia anggap ex-gf tu seperti hak mutlak dia sedangkan dah tak bersama lagi .  Nauzubillah himinzaliq ..

Zaman maq bercinta , kami pun rasa apa yang anak muda sekarang rasa , cemburu ,sayang sangat sangat ,rindu ,gaduh ,selisih faham dan semualah senang kata. Alhamdulillah sebab takda laman laman social ,makanya semua itu diluahkan ditalipon telekom je huhu ,nangis disitu ,marah disitu ,sayang sayang disitu . Dan 'relationship 'maq akhirnya mampu bertahan selama 4 tahun sehinggalah kami ditunangkan . Syukur ..

 Bila bercakap ditalian , ada orang tahu ?? Ada makbapak sedih ? Ada orang cakap cakap belakang ? Langsung takdakan . Dan aktiviti 'dating' tu tak perlulah selalu ,bukan dapat apa pun kan ,dapat dosa adalah . Anak buat berdosa ,mak ayah dirumah dapat dosa , orang sekeliling yg memerhati pun turut terlibat sama berdosa .

Kenapa mak ayah tak halang jika dah tau berdosa ?  Agak mudah jika dapat anak yang menurut kata ,tapi boleh menangis sayu hati seorang ibu bila anaknya bersuara yang " emak dah tak sayang " hanya kerana ibunya menghalang dia nak keluar dating, ibunya mengongkong dia yang sedang remaja ,sedang ibunya dulu pun pernah remaja .

Perlukah dirotan anak sebegitu ? Sebagai seorang ibu , pasti orangtuanya hanya melepaskan dalam keterpaksaan , paling kuat pun hanya ayat " ikut awaklah nak buat apa.." rotan dah tak mampu merubah perangai anak yang makin taksub dengan zaman remajanya yang cuma sekali itu.

Maq tak cerita kalau semua ni tak berlaku dihadapan mata maq sendiri . Apa pun ,sebagai seorang ibu , maq pastinya sentiasa mendoakan yang baik baik aja untuk anak anak maq dan anak anak yang lain diluar sana .

Apa pun ..bila usia dah melewati 21 tahun ,anda bukan lagi remaja ,anda sudah masuk kealam dewasa ,ketika itu gunakan kuasa akal sempurna anda yang Allah beri sejak dalam perut ibu anda lagi.

Allah maha mengetahui pada tiap perbuatan kita , tapi apa janji kita kepada tiap nikmat dari Allah ? Tepuk dada ,tanya iman . Wa allah hualam ..




21.4.16

Si panjang celaru


Assalamualaikum

Dugaan musim panas kini kian menduga setiap penduduk  diMalaysia . Yang  terkini ular menjadi isu paling popular dilaman laman social.  Puncanya bila tempat tinggal si ular terlalu panas  dik kerana suhu yang terlalu tinggi , haiwan  berbisa ini akan mencari tempat tempat baru yang lebih sejuk  dan lebih sesuai bagi keselesaan kulit badannya . Dibawah ini antara gambar gambar yang maq dapat dari  group whats app maq.









Sebagai seorang muslim , kita ada doa yang boleh diamalkan bagi mengelak kehadiran  si panjang ini .  Bacalah ..



Semoga kita semua mendapat pertolongan dari Allah swt dari  diserang oleh haiwan berbisa ini .  Amiin

Rahsia yang ditutup rapat


Assalamualaikum

3 Rahsia Yang Ditutup Rapat-Rapat adalah:

1. Jodoh

Takde siapa tahu siapa jodoh kita dan boleh tentukan siapa jodoh kita. Tak guna kita fikir sedalam-dalamnya macam mana berjumpa jodoh dan bila berjumpa jodoh. Kenapa? Lagi banyak kita fikir lagi pening dan hilang arah. Kenapa? Jodoh itu rahsia yang ditutup rapat-rapat. Oleh sebab itu, banyakan berdoa pada Allah dan yakinlah bahawa jodoh yang ditentukanNya pasti yang terbaik dan pada masa yang kita dah bersedia dan mampu memikul tanggungjawab rumahtangga. Setiap hari sedekahkan al-fatihah dan doa yang terbaik buat bakal jodoh. Jadilah yang solehah, dapatlah nanti suami yang soleh. Yang dah bertemu jodoh, peliharalah ia dengan iman dan ihsan. Hiasi perkahwinan itu dengan kasih sayang.

2. Rezeki

Rezeki pun rahsia yang ditutup rapat-rapat. Ada orang cacat tubuh badan dan derianya tapi, mampu membina empayar yang besar. Ada orang usaha satu hari, esok sudah berjaya. Belajar main-main tapi result gempak. Baca sekali dah hafal and faham. Ada orang sempurna tubuh badan, satu kerja pun susah nak buat.Ada orang pula kerja bagai nak gila, masih sama. Belajar pagi petang siang malam, result biasa sahaja . Baca berpuluh puluh kali pun susah nak faham. Kejayaan, keluarga, harta, ketenangan dan banyak lagi adalah rahsia Allah. Sebab itu bila kita rasa kita boleh menentukan rezeki kita, otak boleh jadi gila dan rasa nak pecah. Bila kita rasa kita boleh tentukan rezeki kita, hati tak tenang dan selalu dalam kerisauan. Rezeki kita, Allah yang tentukan. Yakin lah orang berusaha pasti berjaya. Hidup susah itu bukan selamanya.Orang bijaksana belajar daripada kesalahan. Orang bersyukur tenang hatinya. Rezeki itukan rahsia Allah. Apa yang kita dapat hari ini adalah yang terbaik untuk membersihkan hati dan selalu bersyukur.

3. Ajal maut.

Sakit bukan punca meninggal dunia. Ada orang sakit kronik, hidup bertahun-tahun. Ada yang sihat walafiat, meninggal dalam tidur. Hidup mati itu rahsia Allah yang ditutup rapat-rapat. Selagi hidup, usahalah menjaga kesihatan dan kehidupan yang dipinjamkan Allah dengan bersungguh-sungguh kerana pastinya ajal akan menjemput di mana sahaja dan pada bila-bila masa. Fikirkan kematian dan dosa sudah cukup untuk buatkan kita menjadi insaf kerana syurga dan neraka itu benar.

Semoga diberikan pengakhiran yang terbaik di syurga.

Santapan rohani yang dikongsi dari group whatsapp SKK81*

19.4.16

Delimma seorang pengasuh




Assalamulaikum

Bila sebut pengasuh atau ' baby sitter ' pekara utama orang akan lihat keadaan rumah pengasuh itu dulu ,kemudian  mutu kerja dan timbang rasa antara pengasuh dan anak asuhannya.

Rumah ? Bagaimana keadaan rumah pengasuh ?  Seriusly maq cakap ,maq memang jenis seorang yang  suka tanam pokok  bunga,berhias rumah , hiasan pasu pasu kecil didalam rumah , ditangga dan menghias jambangan jambangan bunga . Tapi tu dulu , ketika maq bukan lagi seorang pengasuh .

Sekarang ? Bila dah masuk tahun yang ke 20 tahun maq buat kerja ni . Keadaan rumah maq cuma ada 1 set kerusi jati , meja tanpa beralas , set tv yang model era 90an yang berat bagai nak rak tu. Karpet 2 keping sebagai alas ketika anak anak bermain dan sebuah  almari untuk disisi naskah alQuran , buku buku penting dan surah surah yasin. Lain lain? Takde . Kenapa jadi macam tu?

Jaga kanak kanak bukan sama macam kita jaga orang dewasa. Mereka akan buat apa yang mereka hendak. Kena marah atau tidak , mereka tetap akan buat , kalau menangis pun cuma lah sekejap , selang 30 minit buat semula , tak dapat buat mengamuk ,menangis . Kalau jaga sorang mungkin boleh la dikawal ,kalau tiga tiga mengamuk? Huhhu Allah je yang tahu.

Dimarah ? Kadang marah juga sebab nak didik tapi didikan pengasuh takkan sama dengan cara didikan ibubapa mereka . Kadang pengasuh kena memendam rasa sebab nak jaga hati semua orang . Tahap kecewa tu taklah lagi kerana  itu anak mereka , mereka lebih layak didik dengan lebih sempurna lagi . Dengan alasan 'ala budak kecil , takpalah' ..

Walau bagaimana pun ,tak semua anak anak asuhan sukar dikawal ,ada jugak yang menurut kata ,tapi pada pandangan mata maq ,jenis yang mengikut kata ni kebanyakkanya ibubapa mereka seorang yang tegas !!  Anak mereka ni memang mudah dijaga bila dirumah pengasuh . Bilamana  ibubapa yang jenis tak reti marah atau bertegas dengan anak , kebanyakkannya anak anak mereka memang tak dengar kata pengasuh dan cepat memberontak !

Pengalaman 20 tahun sebagai pengasuh cukup  banyak mengajar maq mengenali sikap ibubapa zaman sekarang . Memang jauh berbeza.begitu juga dengan perangai anak anak juga . Jauh beza sekali . Waallah hualam .

Agak agak maq diusia sebegini  , sudah perlukah bersara dari aktiviti mengasuh?? Bagilah maq sedikit masa untuk fikir fikirkan hal ini okey.




Tapi nanti ,kalau dah namanya rehat ,kena tak belek cucu ?  Hehehe atas tu  gambar bersama cucu maq belah keluarga suami . Sebenarnya ramai dah cucu maq ,cuma tak perasan diri dah tua  dan  bila buat kerja bertahun tahun dan dah reti  pulak pengeluh penat ,baru lah perasan diri ni dah  tua dan dah punya ramai cucu . Patut lah membebel dah lain macam je bunyi ayat sejak kebelakangan ni .. Allahhu ..



15.4.16

Terlalu sayang atau terbiar ?






Assalamualaikum

Pagi jumaat pertama dibulan Rejab, bumi Batu Pahat disirami hujan lebat. Syukur Alhamdulillah. Nikmat Allah memang tiada terbalas. Pagini maq nak bincangkan isu anak , terlalu sayang atau terbiar ?




Anak, siapa tak sayang anak kan? Zaman sekarang maq lihat ramai orang didik anak mereka lebih kepada " terbiar " . Kenapa ? Ala.. biarlah dia nak buat , asal dia diam. Mungkin sebab ibubapa seharian mencari rezeki diluar dan anak anak terpaksa ditinggalkan dengan orang lain ,makanya bila waktu dapat berkumpul ,anak anak akan bebas nak buat apa je yang mereka suka didepan mata ibubapanya . Patut kah macam tu ? Kadang tu anak nak main dengan peralatan merbahaya pun takpa. Alasan ? Alaaa..janji dia tak nangis , sudahlah..

Allah huakbar.. pedih perut dengar. Ballpen yang dipegang ditangan kanak kanak itu merbahaya ye .jangan main main dengan alatan tulis ini. Biarknlah mereka menangis kerana dihalang dari kita menangis bila salah satu panca indera mereka hilang. Masa tu nak menyesal tak guna dah . Nauzubillah ..

Anak dimarah oleh jiran ,dimarah pengasuh ,dimarah guru , adakah kerana orang orang ni kaki marah ? Atau mereka zalim? Tak berperi kemanusiaan ? Atau mereka tak punya nilai kasih sayang ?

Kita mesti tahu kalau ada yang berkata " MARAH SEBAB SAYANG"  . Makanya jika orang sekeliling memarahi anak kita itu menandakan mereka sayang anak kita ,mereka tak nak perkara buruk berlaku atas anak kita.. kenapa kita nak berkecil hati ? Nak sentap ? Nak tarik muka ? Apakah sebab " aku mak bapaknya pun tak pernah marah anak aku , korang pandai pandai nak menegur nya pulak "

Okey ..disebabkan anda tak pernah marah atau tegur tulah makanya anak anda kena marah dengan orang lain . Fahamkan maksud maq ?

Kanak kanak itu kain putih , coraklah dia seindah mampu , didik lah dia biar pun susah  , in sha allah ,anda akan dapat apa yang anda inginkan bila mereka besar nanti.

Anak itu amanah Allah . Kita sebagai ibubapa layaknya memperindahkan wujudnya mereka .


Kalau sayang ,marahlah

Kalau silap ,tegurlah

Kalau perlu , rotanlah

Kalau nakal ,nasihatkanlah

Tapi semua tu buatlah dengan cara yang betul betul boleh diterima masuk akal si kecil . Bagi mereka faham kenapa mereka tak boleh buat itu dan ini. Bukan marah ,tegur ,rotan dengan melampaui batas ,kerana yang over itu tidak membantu tetapi memudaratkan psiko anak anda yang sedang membesar. Kanak kanak zaman sekarang bijak , anda pesan je hari hari , in sha allah mereka akan mengerti . Maq cakap atas pemerhatian mata 4 ini . Sama sama lah kita memperbetulkannya jika ada silap dimana mana .

Siapa tak sayang anak ???




13.4.16

Baby Q 2 beradik .



Assalamualaikum

Dua ahli syurga ini merupakan anak asuhan maq ( Qasdina dan Qisya ). Si kakak berusia 2 tahun 7bulan ,manakala si adik berusia 6 bulan. Dalam gambar tu mereka sedang leka menonton video 'Didi and friend' . Itulah rancangan kegemaran kanak kanak di Malaysia sekarang ni , termasuklah kedua beradik ni.

Bila sedang leka menonton , dan  maq arahkan si kakak mandi .

"Kakak , jom mandi ..." apa jawab nya ? "  baik puan ! " . Haaa? Puan dia panggil maq? *Maq pening*

Lagi pening bila dia suruh  maq bancuhkan susu.

" maq ..owang nak susu "  apa??? Dia bahasakan diri dia "owang@orang?" Bukannya kakak atau saya?

Hurmm itu  baru 2 tahun 7 bulan . Bila tanya mama mereka , mama pun pening dari mana dapat semua perkataan tu. Apa yang kami perasan , si kakak ni memang tekun kalau menonton drama di tv ,kartun yang beralih bahasa dan upin dan ipin .

Merekakah 'guru guru ' si kakak??

Apa pendapat anda ? Bagaimana dengan anak anak anda? Siapa guru mereka? Dan antara soalan paling dupdap bagi maq, bila si kakak tanya.

" maq  , maq paham ? Paham ? " masa tu maq cuma jawab sambil anggukkan kepala , "ye,maq paham .."


Sambil buat muka poyo* maq tertanya tanya , masaalahnya sekarang ni.. siapa yang asuh siapa?


Hehehe anak yang cerdik , mereka memang banyak celoteh, bersabarlah ketika membesarkan mereka.Doa maq , kedua anak ini menjadi anak yang solehah , yang mudah dididik oleh kedua ibu dan bapanya . Dan menjadi penyelamat  keluarga didunia dan akhirat nanti . Amiin..



**cepat besar ye sayang sayang maq.

Jadikan hidup lebih bermakna





Assalamualaikum

Bila dah kearah usia 50 tahun , suami sering mengadu sakit itu dan ini . Biarpun tempohari doktor cakap ,tekanan darah ok , jantung ok , dan kaki cramp pun dah ok  tapi  baru baru ni mengadu gusi bengkak sehingga menyukarkan beliau nak kunyah makanan, tak sampai 3 hari ,pinggang dia tiba tiba sakit ketika mengangkat  barang yang tak sampai 2 kg beratnya .

Maq jenis tak suka bising kat suami , dan bila rokok merupakan 'dessert'yang wajib diambil  setiap kali lepas beliau makan ,  maq memang tak boleh buat apa lagi dah . Berkali pesan tapi masih ditabiat yang serupa . Suruh pergi klinik memang susah . Makanya maq cuma mampu doakan beliau cepat sembuh dan sihat seperti biasa .

ROKOK !
ada orang cakap tak adanya jadi kaya raya kalau tak hisap rokok , tapi menjadi perokok pun tak hidup kaya kaya juga ,malahan penyakit pun datang banyak. Masing masing dah berusia . Malah akal ,minda pun dah semakin kenyal . Gunalah sebaik mungkin. Dalam post kali ni , maq cuma mampu pesan :

Banyakkan sedekah
Selalu bersyukur
Selalu bersangka baik
Senyum lah selalu

In sha allah semua ini penawar .

Tahniah abah dan adik lelaki maq , serta lelaki lelaki yang  tidak jadikan rokok sebagai dessert mereka . Anda  mampu membuktikan rokok bukan faktor utama untuk  anda semua nampak hebat !


10.4.16

Kisah injap salur darah



Assalamualaikum


Bila suami dah jarang kena cramp ,maq bersyukur sangat sangat. Selain makan makanan tambahan kalsium megnesium tu , anak maq 'Ety' ada jugak berkongsi tips macamana nak elakkan cramp kat kaki untuk mereka yang kerjayanya berdiri lama .  Yok baca sikit antara perbualan maq dengan anak maq 'Ety' .



Itulah tipsnya. Tahukan anda apa kesannya jika darah tak dapat berjalan lancar disebabkan injap salur darah lemah? Selain cramp , kaki jugak akan mengalami seperti ini .


Gambar ini dikongsi oleh Ety. Beliau ni sejak duduk jauh dari keluarga ,sering jugak berkongsi maklumat yang dipelajari dikolej nya diKuantan tu. Semoga Ety dapat belajar dengan lebih bersungguh sungguh lagi demi masa depan dan demi menyelamatkan lebih  ramai pesakit diluar sana .


In sha Allah ,maq dah mampu pasang nurse peribadi lepas ni .

Aamiin..

Apa itu PIP?


Assalamualaikum

Bila bersembang digroup whats app , kadang tu  , yang  beri info dengan yang terima info memang serabut. Pagi tadi sebagai contohnya ,dirumah maq ,kecoh juga jadinya bila anak maq yang nombor 2 suruh kak longnya post kan " pip " dan tudung free. Jom kita baca perbualan budak berdua beradik tu .






Allah hu ..sekali pandang kalau tudung tu lawannya pin * ( pin  tudung ) tapi yang Ety mahu tu bukan pin, tapi 'pip' ?? Apakah 'pip' ???????



La..yang melekat dibahu dia tu la 'pip ' ( warna hijau tua). Manalah orang kat rumah ni tahu , sebab kami tak pernah pun terfikir nak pakai 'pip' . Apa aje yang kita dapat  dalam perbualan whatsapp kat atas tu ?


Kesimpulannya :
* lain kali bagi info tu , taip sampai habis
* tak semua orang tahu apa itu 'pip'
* nak  tudung free jangan memilih
* jangan jual tudung mahal sangat mcm aida
* jangan kacau org tgh santai santai pagi minggu nnt kena bebel
* pip merah untuk pelajar sem 5 ,pip hijau untuk pelajar sem 2 KKM student*





7.4.16

Wanita dan peranan agama baginya



Assalamualaikum

Perkongsian ini buat diri sendiri dan buat semua sebagai iktibar bersama. Dikongsi sebab sayang . Sebab sama sama  nak dapat panduan yg elok demi keluarga tercinta yang sedang membesar didepan mata .

Wanita ialah makhluk yg sangat istimewa yg di cipta oleh ALLAH . Mereka di cipta untuk di sayangi dan untuk di lindungi. Bahkan sifat mereka amat berbeza dgn Lelaki.

Wanita seharusnya di bimbing di bawa kepada kefahaman Agama agar mereka jelas maksud dan Tujuan hidup mereka.

Bilamana wanita tidak faham Agama ia akan memberi kesan yg sangat buruk kepada dunia.Hal ini kerana wanita ini ALLAH jadikan tempat asbab manusia lahir ke Dunia. Hari ni Dunia melihat bilamana wanita tidak di beri kefahaman Agama.Maka Wujud 3 Suasana di rumah rumah  di seluruh Dunia..

1-Suasana Rumah Seperti Pawagam . Rumah jadi seperti pawagam..Tv dan audio yg besar besar. Karaoke.video games. Seakan berada di Pawagam. Anak anak di besarkan dlm suasana kelalaian. Sehingga rasa terkilan bila terlepas drama di tv.menangis bila tengok hindustan. Ada juga ibubapa yg bersyukur bila anak anak  terpilih jadi penyanyi buat maksiat di pentas pentas . Ini kesan dari suasana rumah seperti Pawagam itu.

2-Suasana Rumah seperti Hotel.Suasana rumah yg di hias mewah mewah seperti Hotel. Setiap tahun tukar sofa baru. Tilam mewah. Bilik air mewah.

3-Suasana Rumah seperti Restoran. Suasana rumah yg di penuhi dgn makanan seperti restoran. Setiap saat dlm kekenyangan. Fikiran hanya fikir makan dan minum sahaja. Fikir untuk penuhkan perut , peti ais penuh dgn makanan dan pembaziran berlaku dgn begitu banyak.

Sebab itulah Wanita harus di bawa kepada Kefahaman Agama agar suasana rumah tempat lahirnya manusia manusia berubah. Suasana Rumah seperti Rumah Baginda Saw dan Sahabat sahabat di Madinah tidak wujud lagi. Dimana , Suasana Rumah seperti Madrasah.hidup suasana Bacaan Quran dan Hadis di rumah..Hidup Suasana Dakwah cakap kebesaran ALLAH dan suasana Ilmu di Rumah..hidup suasana zikir dan solat2 sunat di Rumah..Rumah penuh dgn Nur Quran Hadis..ALLAH turunkan Rahmat..Keberkatan..dan Sakinah dalam rumah dan ahlinya..keluarga hidup dalam keadaan Bahagia.Lahir dari rumah rumah  Sahabat anak anak yg alim alimah Hafiz Hafizah dan Daie Daieyah yg memperjuangkan Agama di seluruh alam..

Suasana ini lah yg perlu kita wujudkan di rumah rumah kita.hari ni anak anak  kita makan examo, kismis dan macam macam  lagi  tapi pencapaian exam tak cemerlang. Belajar tak pandai pandai.rupanya bukan salah examo tapi sebenarnya hati anak anak  gelap sebab tak dengar hadis..sebab itulah kita perlu wujudkan amalan bacaan Taklim Hadis Nabawi di rumah kita..cari satu masa kumpul keluarga baca Hadis hadis Nabi Saw dan baca kisah Para Sahabat dlm kitab Hayatus Sahabah agar Isteri dan anak anak kita mengenali kehidupan Sahabat sahabat Nabi Saw insan insan yg telah berjaya..Barulah mereka siap untuk hidup secara sederhana dan tidak berhajat kepada mewah mewah sehingga kadangkala melebihi kemampuan suami.


Semoga kita semua niat dan azam untuk hidupkan Suasana Rumah seperti Madrasah di rumah kita insyAllah..

Ustaz KhannDa'ie.
Hayyu Asyir Nasr City.
Bumi Kaherah.




Copypaste dari group whats app SKK81


6.4.16

Sekali datang 3



Assalamualaikum

Hebat sekali ! Bila diserang sakit perut ( cerry berry ) kemudian  kepala pening ,dan akhirnya suhu badan mencicah 39°C . Maq demam ! Seharian tekak tak dapat telan makanan sebab hasil makan akan keluar selang 20minit kemudian. Kata kawan maq , Allah ingat engkau ,sebab tu kau diduga . Alhamdulillah,Biarpun sekali datang 3 penyakit ,maq tetap redha .

Apa kata doktor ? Elakkan makan masakan pedas dn berasas tenusu. Puan nak  M.C ?

Sambil senyum ,maq jawab : tanggungjawab  sebagai pengasuh merangkap suri rumah sepenuhmasa ni , tak ada m.c doktor . Sakit ke ,sihat ke tetap kena kerja . Takpa , saya tak perlukan m.c . Harap sangat anak anak asuhan  tidak meragam dua tiga harini sudah la. In sha allah..


Doktor tercengang sambil pandang muka maq .


Terima kasih doktor klinik Iwani *

Aida seronok dapat m.c 2 hari !