Ayam merah versi MaQ


Assalamualaikum

Hari hari lauk ayam? Sampai dah  tak tahu nak masak apa lagi . Kalau anak anak maq,mereka lebih kepada masakakan  goreng ,goreng dan goreng . Kadang tu ,tukang goreng pun jemu tapi tukang makan sedap aje katanya . Okey ,harini maq ada resepi yang nak kongsi pasal menu ayam . Iaitu ayam masak merah versi maQ . Nak try ?


Bahan utama mestilah ayam. Anggaran setengah ekor . Basuh bersih macam selalu anda membasuh la ye . Guna tepung ke , guna garam ke ,guna limau ke ,jangan guna klorok sudah .



Bahan bahan :
Bawang besar 2 biji
Bawang putih  3 ulas
Serai 3 batang
Halia 1 inci
Ketumbar 3 sudu makan
Jintan halus 1 sudu makan
Jintan kasar 1 sudu makan
( semua ni belender lumat dengan sedikit air )


Cili kisar 2 senduk ,atau ikut suka nak pedas meletop macamana yang anda suka . Katanya kalau tak pedas nanti tak rock ,wallah hualam.

Cara cara :

-panaskan kuali yg berisi minyak
-tumiskan bahan blender dan cili kisar
-dah terbit minyak ,masukkan ayam
-jangan letak air lagi sebab ayam sudah punya air
-masak guna api perlahan
-bila ayam dah empok ,tambah garam ,perasa ( kalau suka) dan gula . Kemudian reneh lah sampai kuahnya jadi pekat dan sesuaikan rasanya ikut citarasa anda .Untuk masakkan ini ,maq lebihkan kepada rasa  manis sikit sebab nanti rasanya seakan akan satey. Makan dengan nasi empit pun sedap ni.

Selamat mencuba !




Comments

Popular posts from this blog

Kisah barang kemas

Cara geledah blog maq

Kau lah bidadari ,kau lah srikandi