Pengasuh tu siapa ?



Assalamualaikum ,
Selamat pagi . Bila maq joined group pengasuh difb baru baru ni , rupanya ramai lagi orang kita yang tak faham tugasan pengasuh. Pada maq sebenarnya lah kan, tugas pengasuh hanyalah  fokus pada keperluan makan minum, keselamatan , kebersihan anak anak yang dijaga ketika parent mereka keluar bekerja. Maaf nak beritahu disini :

-Pengasuh bukan maid yg kena cuci baju , kena masak utk sarapan, lunch ,teatime dan dinner setiap hari untuk anak anda. Zaman sekarang semua barang mahal , so parent yg  berakal ,mereka tau nak buat macamana demi anak mereka. Jangan harapkan kudrat pengasuh 200%  ,yg dijaga tu anak anda ,bukan anak pengasuh . Jangan buat buat lupa pulak

-Pengasuh bukan emak bapak kita yang menjaga cucu , kalau orang tua kita mereka sanggup jaga sampai berhari hari tak balik rumah  pun takpe . Maklumlah cucu sendiri , sayangnya kemain lagi.

-Pengasuh jugak ada suami , ada anak anak yg jugak perlukan perhatian makan minum dari seorang isteri / seorang ibu. Pengasuh  pun ada ibubapa yang perlu diziarahi setiap minggu atau setiap bulan . Walaupun tugasan mereka tiada istilah   M.C    ( cuti sakit ) , mereka juga layak ada cuti .

-Pengasuh bukan datangnya  dari kelompok orang yang berada ,kebanyakkan mereka terdiri dari golongan berpendapatan rendah. Niat nak bantu suami tambah pendapatan keluarga . So janganlah bebankan mereka lagi dengan kehadiran anak anda. Anda permudahkan urusan pengasuh , Allah permudahkan urusan anda nanti ,janji Allah itu pasti.

-Pengasuh jugak manusia yang jika kerja lebih dari 10 jam, dia perlukan rehat yg cukup .lagi2 pengasuh yg punya ada anak kecil, siang adalah malam dan malamnya adalah siang. Kerja ,kerja dan kerja.

-Pengasuh ,parent kena banyak berbincang ,jangan cari punca masaalah  tapi cari jalan utk selesaikan masaalah . Yang pengasuh jaga itu anak anda dan yang dijaga pengasuh itu juga adalah punca  rezeki pengasuh ,so untuk dapatkan rezeki yg barokah , jujurlah biarpun sakit sikit.



- anak kita adalah amanah Allah buat kita. Merekalah harta kita didunia dan diakhirat nanti.

- pengasuh merupakan orang perantaraan antara anda dengan anak. Permudahkan urusan mereka supaya mereka mudah nak uruskan anak anda.

- anda , pengasuh dan anak adalah team yg sangat perlu diberi perhatian dalam masa anda mencari  rezeki Allah, pastikan ketiga tiganya berada dalam keadaan yang memuaskan.

- bawa bincang jika ada yang perlu ,itu lebih baik. Kenapa maq suruh lebih kepada bawa bincang? Sebab ketidak puashati sesaorang pengasuh atau parent ,ianya bakal menjejaskan keselamatan anak kecil yang tidak tahu apa apa tu . Selalunya merekalah yang menjadi mangsa keadaan . Tak maulah macam tu ye ..

Anda rasa bayaran anda itu setimpal dengan apa yang anak anda alami setakat ini ? Fikir fikirkan lah .


"Cakap berdasarkan pemerhatian dan pengalaman mengasuh selama hampir 20 tahun " kalau salah maaf kan maq :)

Comments

Popular posts from this blog

Kisah barang kemas

Cara geledah blog maq

Kau lah bidadari ,kau lah srikandi