Bila babysitter menjahit


Assalamualaikum

Bila nak datangnya Shawal , kadang tu kita hampir je lupa yang Ramadhan masih disamping .namun berianya nak sambut Shawal mengalahkan sambutan Ramadhan yang mana bulan keberkatan buat seluruh umat manusia.Lumrah kehidupan, sering aja menyingkap yang belum pasti tapi yang disisi tak di ambil peduli. Allah huakbar ..

Bila babysitter menjahit ? perkara lucu yang buat ada  rasa sedikit tertekan malahan kecewa pun ada . Hehehe sendiri cari pasal !

Pada bulan Shawal TAHUN LEPAS ,ibu maq ada beli sejumlah kain langsir dikawasan Nilai 3 . Ketika itu beliau pergi beraya dirumah adiknya disana.

Seperti tahun yang sebelumnya ,setiapkali beli langsir ,maq lah tukang jahitnya. Okey ..nak dijadikan cerita ,biar pun masa tu maq bakal mengasuh 2 orang baby yang bakal lahir , maq sanggup . Kononnya sambil sambil . Lagipun ada masa lagi setahun kan !


Kawan Mat Jenin suka berangan angan..heee

Bila masuk tahun 2016 ( tahun baru ) maq cuma mengasuh .seorang baby dan 2 orang kanak kanak , kerana sorang lagi sudah dijaga oleh mamanya sendiri . Okey ,masa untuk  ambil ukuran bagi tingkap tingkap  dan pintu ,kemudian gunting lah 30 meter kain langsir tersebut . Okey langsir 30 meter sudah siap digunting !! 😉

Terus jahit ?? Tak pun .. alaaaa nanti lah ,bulan puasa kan banyak rehat ,tak masak tengahari , nanti bila anak asuhan cuti ,bolehlah menjahit .. lagi pun anak nombor dua akan balik cuti sem sebulan ,dapatlah dia bantu bantu ( detik hati maq )

Bila sehari lagi nak puasa ,jiran maq  minta maq jagakan cucu sulungnya ,kerana  menantu perempuannya akan bekerja . Nah !! Rasa tak sampai dihati pulak bila jiran minta tolong.

Okey lah , saya terima , anak pun ada balik bercuti ni ,nanti  dia boleh sama sama jaga.

Haizzz .. janji seorang baby sitter ! Langsir 30 meter  masih tidak disentuh lagi  😂.

Hari pertama puasa , maq rancang , akan menjahit sambil mengasuh 2 orang baby 7 dan 4 bulan  dan 2 orang kanak kanak berusia 2 tahun lebih . Okey ..meriah !! 😂😂 namun disebabkan dah biasa , maq anggap takpalah biasalah ni , minggu pertama , agak kalut sikit ,  nak sesuaikan keadaan ,kena sabar .

Tapi bila mula je nak menjahit ! Allah hu akbar ..mesin jahit rosak !!! Mata jahitan melompat lompat ,jarak antara satu sangat teruk. Kejap kecil ,kejap besar ,kadang sampai 2,3 inci lompatannya . Nah !!! Puas maq belek, maq adjust mesin tu , ambil jugak masa 4,5 hari asyik melayan mesin yang dah lama diperam ! Masih gagal. Nak beli mesin baru ? Ala  nak raya  kot , banyak benda nak kena beli .

Memang sah !! Mesin jahit maq sudah rosak !bagaimana dengan langsir 30 meter yang sudah dipotong tu ? Adeh bingung ! Rupanya bila maq tanya jiran , dia kata ,jenis kain JC yang maq jahit tu memang kekadang tak sesuai dengan mesin jahit yang biasa biasa ni . Ada mesin khas . Allah hu .. kenapa lah maq boleh tak tahu .

Maq call ibu , beritahu hal yang sebenarnya , akhirnya ibu suruh maq belikan kain langsir baru , yang mesin maq boleh jahit. Sebab  ketila jahit kain jenis cotton , takda masaalah pun.Nak beli lagi langsir 30 meter ?  Nak gunting lagi ? Ukuran pulak  dah dibuang ! Bila nak mencarinya ? Sempat ke ?  Sedang waktu jagaan maq pun dah berubah , sebab ada anak asuhan yang parentnya kerja shif , makanya maq memang ngasuh 7 hari FULL !tiada istilah cuti !

Dalam masa yang sama , anak asuhan maq sorang  demam nak tumbuh gigi ,asyik merengek sakit,manakala baby baru tu pulak dalam proses suai kenal , Allah hu akbar  ,memang menduga !

Akhirnya maq dapat  idea , cari langsir dah siap  ! Dengan ditemani suami dan anak anak ,selepas waktu mengasuh ,maq kena  tahan sikit rasa letih kerja dan letih puasa , akhirnya  tak  sampai 20 minit dikedai langsir  , Allah permudahkan urusan ,bila pergi ke MK , diJalan Keluang , Batu Pahat,  JUMPA !!! Alhamdulillah , walaupun bukan  kain langsir jenis JC . Rasanya ianya dapat membantu. Terima kasih Allah ..




Harini , masih menjahit , dalam proses menjahit kepala langsir pulak. Mohon Allah permudahkan  urusan ini demi ibu tersayang . Maq pujuk mesin untuk lakukan yang terbaik demi hajat ibu nak langsir baru tahun ni .




Harap hasil usaha kali ini diterima , maq pasrah sebab mata jahitan masih kurang memuaskan tapi memang kena buat jugak ,nak hantar ke rumah tukang jahit dikawasan rumah ,rasanya  memang akan ditolak sebab mereka pun sibok sekaramg ni .

Maq mengaku , Semua ni silap maq kerana suka menangguh nangguhkan kerja ,padahal dah tahu maq juga seorang baby sitter FULLTIME !

P/s .. mesin jahit tu dah berusia 14 tahun , agak agak ada sponser tak ? 🙊🙊

Comments