26.11.16

Makan Buah buahan sewaktu perut kosong .


Assalamualaikum ..

Maha suci Allah yang mengizinkan kita menambahkan lagi satu ilmu diminda . Terima kasih Allah . Harini maq kongsikan serba sedikit perihal buah buahan yang sering kita ambil sebagai makanan serat dan pencuci mulut . Mungkin ada yang sudah tahu namun bagi yang masih belum tahu , marilah sama kita baca artikel dibawah .

MAKAN BUAH-BUAHAN SEMASA PERUT KOSONG

Ini akan membuka mata anda! Baca hingga akhir; dan kemudian, hantar kepada orang lain dalam senarai anda seperti yang saya lakukan!

Dr Stephen Mak merawat pesakit  kanser terminal dengan cara yang "un-ortodoks" dan ramai pesakit pulih.

Sebelum dia menggunakan tenaga solar untuk membersihkan penyakit kepada pesakitnya, dia percaya pada penyembuhan semula jadi dalam tubuh daripada sebarang penyakit. Lihat artikel beliau di bawah.

Ia adalah salah satu strategi untuk menyembuhkan kanser. Sehingga kini, kadar kejayaan saya dalam menyembuhkan kanser adalah kira-kira 80%.

Pesakit  kanser tidak akan mati. Penawar untuk kanser sudah dijumpai - dalam cara kita makan buah-buahan.

Ia adalah sama ada anda percaya atau tidak.

Saya minta maaf untuk beratus-ratus pesakit kanser yang mati di bawah rawatan konvensional.




MAKAN BUAH

Kita semua berfikir makan buah-buahan bermakna hanya membeli buah-buahan, memotong dan memasukkannya ke dalam mulut kita. Ia tidak semudah yang anda fikirkan. Ia adalah penting untuk mengetahui bagaimana dan bila untuk makan buah-buahan. Apakah cara yang betul untuk makan buah-buahan?

IA BERMAKNA TIDAK MAKAN BUAH SELEPAS ANDA MAKAN! BUAH PERLU DIMAKAN KETIKA PERUT KOSONG

Jika anda makan buah-buahan semasa perut kosong, ia akan memainkan peranan utama untuk menyahtoksik sistem anda, membekalkan anda dengan banyak tenaga untuk penurunan berat badan dan aktiviti kehidupan lain.

BUAH-BUAHAN ADALAH MAKANAN PALING PENTING.

Katakan anda makan dua keping roti dan kemudian sepotong buah.Buah-buahan tersebut sedia untuk masuk terus melalui perut ke dalam usus, tetapi ia terhalang daripada berbuat demikian kerana roti yang diambil sebelum buah. Dalam pada itu makan keseluruhan roti dan buah-buahan ynag dimakan akan membusuk dan menapai dan bertukar kepada asid.

Apabila buah bercampur dengan makanan di dalam perut dan pencernaan jus, jisim keseluruhan makanan mula menjadi rosak. Oleh itu, sila makan buah-buahan anda semasa perut kosong atau sebelum anda makan!

Anda pernah mendengar orang mengadu:

Setiap kali saya makan tembikai saya sendawa, apabila saya makan durian perut saya kembung apabila saya makan pisang saya rasa seperti ingin ke tandas, dan lain-lain ..

Sebenarnya semua ini tidak akan timbul jika anda makan buah-buahan semasa perut kosong.

Buah bercampur dengan makanan lain yang membusuk dan menghasilkan gas dan dengan itu anda akan merasa kembung!

Rambut beruban, botak, cetusan saraf dan lingkaran hitam di bawah mata semua ini TIDAK akan berlaku jika anda mengambil buah-buahan semasa perut kosong.

Tidak ada perkara seperti beberapa buah-buahan seperti oren dan lemon adalah berasid, kerana semua buah-buahan menjadi alkali dalam badan, menurut Dr Herbert Shelton yang membuat kajian mengenai perkara ini.

Jika anda telah menguasai cara yang betul untuk makan buah-buahan, anda mempunyai rahsia kecantikan, umur panjang, kesihatan, tenaga, kebahagiaan dan berat badan normal.

Apabila anda perlu minum jus buah-buahan - minum hanya jus buah-buahan segar, BUKAN dari tin, pek atau botol.

πŸ‘‰ Jangan juga minum jus yang telah dipanaskan.

πŸ‘‰ Jangan makan buah-buahan masak kerana anda tidak mendapat zat makanan langsung.Anda hanya mendapatkan rasanya. Memasak memusnahkan semua vitamin.

πŸ‘‰ Tetapi makan keseluruhan buah-buahan adalah lebih baik daripada minum jus.

πŸ‘‰ Jika anda perlu minum jus buah-buahan segar, minum perlahan-lahan, kerana anda mesti biarkan ia bercampur dengan air liur anda sebelum menelannya.

πŸ‘‰ Anda boleh mengamalkan 3 hari diet buah-buahan  untuk membersihkan atau menyahtoksik badan anda.Hanya makan buah-buahan dan minum jus buah-buahan segar sepanjang 3 hari. Dan anda akan terkejut apabila rakan-rakan anda memberitahu anda bagaimana berseri anda kelihatan!

BUAH KIWI:
Kecil tetapi kuat.
Ini adalah sumber yang baik kalium, magnesium, vitamin E & serat. kandungan vitamin C adalah dua kali ganda daripada oren.

EPAL:
Sebiji Epal sehari  menjauhkan doktor?
Walaupun epal mempunyai kandungan vitamin C yang rendah, ia mempunyai antioksidan & flavonoid yang meningkatkan aktiviti vitamin C dengan itu membantu untuk mengurangkan risiko kanser usus besar, serangan jantung dan strok.

STRAWBERRY:
Buah Perlindungan.
Strawberi mempunyai jumlah kuasa antioksidan yang tertinggi di kalangan buah-buahan utama & melindungi tubuh daripada penyebab kanser, salur darah tersumbat dan radikal bebas.

ORANGE:
Ubat paling manis.
Mengambil 2-4 oren sehari boleh membantu menjauhkan selsema, mengurangkan kolesterol, mencegah & membubarkan batu karang serta mengurangkan risiko kanser kolon.

TEMBIKAI:
Penghilang dahaga paling sejuk. Terdiri daripada 92% air, ia juga penuh dengan dos gergasi glutathione, yang membantu meningkatkan sistem imun kita.

Mereka juga adalah sumber utama lycopene iaitu oksida melawan kanser.
Nutrien lain yang didapati dalam tembikai adalah vitamin C & Potassium.

JAMBU BATU & BETIK:
Anugerah tertinggi untuk vitamin C. Mereka adalah pemenang jelas untuk kandungan vitamin C yang tinggi.

Jambu batu juga kaya dengan serat, yang membantu mencegah sembelit.

Betik kaya dengan karotena; ini adalah baik untuk mata anda.

Minum air SEJUK atau minuman selepas makan = KANSER

Bolehkah anda percaya ini?

Bagi mereka yang suka minum air sejuk atau minuman sejuk, fakta ini sangat bermakna kepada anda.

Ia adalah nikmat untuk minum secawan air sejuk atau minuman sejuk selepas makan.

Walau bagaimanapun, air  atau minuman sejuk akan membekukan makanan berminyak yang baru kita makan.

Ia akan memperlahankan proses penghadaman kita.

Apabila 'enapcemar' ini bertindak balas dengan asid, ia akan memecah dan diserap oleh enzim intestine lebih cepat berbanding makanan pejal.

Ia akan kekal di dalam usus.

Tidak berapa lama lagi, ini akan bertukar menjadi lemak dan mendorong kepada KANSER!

Ia adalah lebih terbaik untuk minum sup panas atau air suam selepas makan.

Mari kita lebih berhati-hati dan sedar. Lebih banyak kita tahu, lebih baik peluang kita boleh hidup.

PAKAR SAKIT JANTUNG berkata:
jika semua orang yang mendapat mail ini menghantar kepada 10 orang, anda boleh yakin bahawa kita akan menyelamatkan sekurang-kurangnya satu nyawa.

Oleh itu mari kita lakukannya.

Copypaste dari group whats app Wanita solehah Bukit Perdana . Perkongsian dari Puan Asaliwa .
 Terima kasih ☺


24.11.16

Kesalahan dalam berdoa



 Assalamualaikum ..

Sedikit perkongsian buat rujukan kita bersama.

Ψ¨ِΨ³ْΩ…ِ Ψ§Ω„Ω„َّΩ‡ِ Ψ§Ω„Ψ±َّΨ­ْΩ…َΩ†ِ Ψ§Ω„Ψ±َّΨ­ِΩŠΩ…

Ψ§Ω„Ω„Ω‡Ω… Ψ΅Ω„Ω‰ ΨΉΩ„Ω‰ Ψ³ΩŠΨ―Ω†Ψ§ Ω…Ψ­Ω…Ψ― ΩˆΨΉΩ„Ω‰ Ψ§Ω„ Ψ³ΩŠΨ―Ω†Ψ§ Ω…Ψ­Ω…Ψ―
TANYALAH USTAZ TV9
(Ustaz Salahuddin Muhammad)

KESALAHAN DALAM BERDOA.
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Antara kesalahan berdoa kerana tidak memuji kebesaran Allah,tidak berselawat kepada Nabi(doa yg tidak diawali dgn selawat,doanya akan tertahan)serta berdoa dgn hati yg lalai.

ADAKAH BERDOSA,JIKA DIA TIDAK TAHU TATACARA BERDOA?

Org jahil yg tetap hendak berdoa, itu hak Allah utk menerima doanya kerana Allah suka org jahil yg hendak bertaubat dan Allah sangat suka org yg suka berdoa.

Org jahil yg tidak inginkan kebenaran (bodoh sombong) ia berdosa jika berdoa tidak kena dgn caranya (tidak menerima apa yg diajarkan dan suka² mengikut cara sendiri)

Menjadi kesalahan berdoa sehingga meninggikan suara.

Jangan berdoa perkara² yg buruk utk diri sendiri dan jangan berdoa keburukan utk anak²,jangan berdoa kecelakan harta kita,jangan doa² yg tidak baik kerana takut doa yg tidak baik itu terkena pada waktu yg Allah kabulkan doa.

SAPU MUKA KETIKA BERDOA.

Nabi apabila mengangkat tangan sehingga Nabi menyapukan mukanya (hadis daif) .

Kata Imam Nawawi pandangan dalam Mazhaf As~Syafie.
1)Boleh tidak sapu muka.
2)Boleh tidak angkat tangan dan tidak sapu muka.
3)Boleh angkat tangan dan boleh sapu muka.
BOLEH MEMILIH MANA² PANDANGAN.

DALAM MAJLIS KETIKA DIBACAKAN DOA,ADA YG TIDAK AMBIL PEDULI DGN DOA YG DIBACAKAN,BOLEHKAH USTAZ?

Kita kena menghayati setiap doa yg dibaca. Org yg lalai tidak akan diangkat doanya.Berdoalah dgn yakin dan yakin doa akan dimakbulkan Allah. Kata Nabi tidaklah sesuatu kaum yg tidak mulakan sesuatu majlis dgn zikir (doa) atau Al~Fatihah melainkan mereka seperti bangkai dan berada dalam penyesalan.

 Jangan tergesa~gesa minta doa dimakbulkan oleh Allah.Ketika ziarah org sakit,doakan kebaikan kepadanya.

BAGAIMANA JIKA BERDOA DGN PERASAAN PENUH MENGHARAP DAN RASA SAYU SEHINGGA MENANGIS BERLEBIHAN?

Menangis tidak salah ketika berdoa kerana air mata itu adalah air mata penyesalan.

Jika menangis yg dibuat~buat atau main² tidak dibolehkan.
Menangis dihadapan org dgn sengaja utk menunjuk~nunjuk juga tidak boleh.

Dalam berdoa kena sabar,sabar dgn ketetapan Allah kerana Allah tengok apa yg hambaNya minta dan bangun malam,mintalah pada Allah.

BERDOA KENA YAKIN DAN BERSUNGGUH~SUNGGUH...TIDAK BOLEH BERSIKAP WAS²...JANGAN ADA PERKATAAN ALLAH NAK TERIMA,TERIMALAH TIDAK TERIMA TAK PE..

(tidak boleh berdoa sebegini) ☝

BERDOA JANGAN SAMPAI MENGGANGU ORG LAIN YG SEDANG SOLAT...

#InSyaaAllah_Aammiin
#BiarTahuJanganKeliru
πŸƒπŸŒΌπŸŒΈπŸƒπŸŒΌπŸŒΈπŸƒπŸŒΌπŸŒΈπŸƒπŸŒΌ

Maq Copypaste dari group Pengetahuan AlQuran. Perkongsian dari Puan Zarina Lyn 😊

Kelebihan membaca dan menghayati alQuran

Assalamualaikum .

Segala puji bagi Allah pentadbir sekelian alam . Syukur sangat sangat , selepas diundang ke group whats app  Group Pengajian AlQuran banyak ilmu yang indah maq terima  .

Sebenarnya group itu ahlinya sama je dengan ahli group ex student SMKS ( GBS SMKS )  cuma jika sebut group  pengajian , group ini lebih kepada perkongsian ilmu . Manakala group GBS SMKS tu lebih kepada sembang santai je . Functionnya sama je sebenarnya ,mengeratkan silaturahim sesama ex student SMKS 68,69. Ukwah terjalin ummah bersatu .. inshaa Allah.

Kalini ,maq kongsilah salah satu ilmu yang admin group kongsikan bersama. Semoga menjadi panduan sesama kita.

Terima kasih kat admin kerana berkongsi , semoga kehidupan kami digroup sentiasa  diberkati pada tiap amalan dan perbuatan dibawah kawalan admin admin group . Aamiin ..

yok teliti satu persatu gambar dibawah ini . Ilmu tak boleh dijual tapi ilmu boleh buat kita bernilai . In shaa Allah .









Nota orang tua :  benda elok  jangan sorok ,kita kongsi kongsi  , supaya yang elok jadi wangian pada hati dan diri . 😊

Perkongsian dari Puan Hajjah Norhayati .

23.11.16

Persiapan awal



Assalamualaikum ..

Tarikh majlis sedang bergerak satu ke satu hari. Kehidupan maq makin bertambah sibuk sekarang ni . Sambil urus dua orang anak asuhan yang masih dihantar hingga akhir bulan november ni , maq turut sama membuat satu persatu persediaan nak dapat menantu.

Alhamdulillah , biarpun pertama kali ,namun dengan bantuan anak anak dan suami , serta kaum keluarga terdekat, maq dapat tanganinya dengan tenang. Terima kasih semua , terima kasih Allah. Mohon semua urusan dipermudahkan lagi ..aamiin.

Harini , waktu ini , maq sedang sibuk menghias cenderahati buat para tetamu. Maq buat sendiri ? Ye.. mana yang maq mampu buat ,maq akan lakukannya sendiri . Kalau semua nak order , tokeh balak pun boleh bankrup dik oii . Hehehe




Hasil keras tangan 😊

14.11.16

Pukau



Assalamualaikum ..

Minggu ni rata rata group whats app yang maq join , bagi info tentang kes PUKAU yang terjadi  di daerah Batu Pahat baru baru ni . Ini maklumatnya .


*Assalamualaikum. Mohon perhatian sahabat taman semua.... Sekiranya ada orang perempuan yang datang ke rumah kalian dengan niat tuk ajar kelas jahitan. Mohon call polis atau sekecil2 usaha ignorekan sahaja. Kerana maklumat yang saya terima dari Taman Wira , perempuan ini apabila diberi peluang mendengar penjelasannya, dia akan meminta puan2 mengisi borang dan akan MEMUKAU puan2 dan mengambil barangan berharga dirumah puan2. Hari Sabtu lepas modus operandinya di Taman Wira...saya khuatir dia akan ke taman kita juga.
Mohon juga jaga anak2 kecil supaya tidak keluar tanpa pengawasan kita. Sekian, terima kasih. Wallah hualam.*

**Copy paste dari group whatss app .


 Tapi betul ke tidak kes ini ada terjadi ? Mesti ramai yang was was kalau ada info datang dari group whats app . Takut kes tidak sahih ,termasuklah maqnie sendiri . Bagaimana pun pagi tadi , seorang jiran telah berkongsi maklumat terkini . Katanya  ;


πŸ‘†πŸ½πŸ‘†πŸ½
"betul, hari sabtu dah dtg rumah mertua.biras dpt kertas atas ni ( gambar atas tu ), so dtg mmg dia ajar jahit siap 1 baju tuk anak biras tu... nasib lah takde apa2.. ada jugak dah kena rm300 lesap. Kg sebelah.. Hati2 dia mengajar dgn jual mesin jahit sekali.. Moga di warwarkan "

Allah huakbar, kiranya memang sahih lah terjadi. Sebagai langkah berjaga jaga , maq kongsikan pula doa untuk mengelakkan kena pukau dibawah ini :



1, baca doa diatas tu ☝

2. Baca Ayatul Kursi

3. Al-Muawwizat (Surah al-Ikhlas, al-Falaq & an-Naas)

4. Berniat lakukan amalan di atas agar Allah hindarkan dari apa jua bahaya.



Nota orang tua : sumber maq dapat dari blog sebelah , semoga kita semua terhindar dari segala bala sihir dan pukau ..aamiin .

Jumpa pada usia 47


Assalamualaikum ..

Bila usia dah mencecah lewat akhir 40an. Apa je yang ada dalam minda?  Amalan dan keluarga itu merupakan fokus utama .

Dan bila application whats app maq sudah aktif , maq dikesan oleh kawan kawan sekolah menengah kemudian dimasukan dalam group whats app bekas pelajar sekolah menengah - SMKS  , ramai tak kenal maq kerana maq yang dulu bukan maq yang sekarang. Kehilangan selama 30 tahun ,bukan kejap . Ye ,maq menyepi dari kawan kawan sekolah selepas berkahwin. Fokus 200% kat keluarga sahaja.

Lagi pun usia sweet 17teen nak disamakan dengan sweet 47 , ketara sekali penampilannya kan? Namun pada maq ,dalam usia yang makin singkat ini , hidup kena lebih tenang dan santai . Tak perlu dibebani dengan tekanan dan masaalah yang remeh yang hanya mengusutkan minda .

Hilang dan muncul maq dalam 2 dunia yang berbeza . Remaja dan dewasa . Pastinya ada yang tidak suka , ada yang nak manja manja , ada yang setia dijiwa , ada yang teruja , ada yang kerap menyakat , ada yang anggap , ada macam tiada . Itulah kawan !

Sebagai seorang yang dewasa , kita hanya kena fikir yang positif , sentiasa bersangka baik ,namun dalam  masa yang sama , sentiasa lah berwaspada. Kadang kawan boleh jadi lawan . Jiwa kena sentiasa peka pada sekeliling , selalu kena ingat ,tak semua orang suka kita  , tak semua orang ikhlas dengan kita . Hati hati .

Maq tak kisah ke bercampur dengan kawan kawan waktu sekolah menengah yang tak jumpa lama ?

Pada maq , bila dengan kawan kawan sebaya , bila diajak bergurau , berguraulah , bila diajak berbincang ,bincanglah . Bila diberi ilmu ,kongsilah ,manfaatilah . Ambil yang elok , ketepikan yang buruk . Mungkin kehadiran sekejap kita itu boleh buat hari hari mereka lebih ceria. Al maklom , orangtua ni cepat terasa , cepat sentap . Jiwa pun sensetif .

Manakala , amalan itu  hak mereka dengan Allah , sebagai insan , kita ini serupa sahaja . Namun sebagai kawan ,selit selitkanlah ilmu kerohanian yang berguna . Baru group boleh berguna buat semua. Terima kasih.

Ada kawan takut maq sentap dengan gurauan gurauan mereka. Tapi sebenarnya maq hargai mereka , selagi hayat masih dikandung badan , mereka layak dihargai . Entah esok ,entah kejap lagi maq akan pergi ,masa tu tiadalah mereka nak tumpang happy .


                       
Gambar kelas kami , kelas  5 science 2 sweet 17teen ! ( 1986 - SMKS ☝) mana satu maqnie ? Ada tu . Cuba tengok betul betul .






Inilah 2 gambar kelas pada usia 47 tahun. Hasil "pembelajaran" selama 23 tahun ,alhamdulillah . Mana satu maqnie ? Ada tu ,kecil sangat kot , ramai tak perasan .


Nota orang tua  : setiap hal di dalam dunia ini , mesti ada limitnya , segala yang berlebihan ,bakal memudaratkan .

 Wa allah hua' lam

13.11.16

Bebel kejap


Assalamualaikum..

Bila harga barang naik menjadi jadi , semua rakyat pening , hari hari mereka bising. Yang tak bising hanyalah orang yang naikkan harga barang ,sebabnya mereka tak pergi beli barang. Mereka tak tahu apa itu istilah seronoknya  bershopping bersama isteri dan anak anak . Mereka tak kenal apa itu erti 'adjust adjust ' duit gaji . Mereka tak kenal erti,  kedai mana ada jual dengan harga lebih murah ! Dah tu  apa yang mereka tahu ?

Entahlah ,  Allah sahaja yang tahu.

Lain lah orang bawahan macam kita ,  setiap minggu beli barang dapur, beli bahan  kering dan bahan basah . Nak bayar bil ,bayar sewa itu ini , duit rumah , duit kereta .Nak sediakan makanan untuk ahli keluarga. Nak elakkan hari hari makan di kedai. Nak ' adjust adjust ' supaya hujung bulan nanti ,  takkan timbul rasa sayu bila buka beg dompet.

Ada yang bersuara , bila dah tak mampu , tak perlu lah beli yang mahal , ambil je barangan yang mampu , yang harganya murah. Sampainya hati mereka cakap macam tu . Kenapa fikir kemampuan sebagai isu sedangkan puncanya pada kenaikan ?

Sana  sini  ada je yang keluar cerita demi cerita . Kenaikan harga barangan telah menimbul berbagai fenomena . Sedang orang kaya pun mengeluh ,apatah lagi yang tak mampu , hidup jadi buntu . Paling teruk ada yang sanggup bunuh diri , Allah hu ..

Sekarang ni dah hujung tahun mungkin masih lagi tak terasa  , tunggulah esok nak naik sekolah di tahun baru , tersiksa jiwa . Anak sorang mungkin hal biasa , kalau anak 4 orang ?


Ya Allah , permudahkan lah urusan mereka. Maq hanya mampu doa ,buat diri sendiri dan untuk mereka, yang terus terusan tersepit dalam dunia hari ini .

Semoga Allah permudahkan segalanya . Aamiin .


6.11.16

Akhirnya kita jumpa siapa kita



Assalamualaikum ..


Persoalan : ADA SEGOLONGAN ORG YG KUAT BERIBADAH TAPI 'BERAKHLAK BURUK' &  ADA  SEGOLONGAN ORG YG TIDAK BERIBADAH LANGSUNG TAPI 'BERAKHLAK BAIK' , YANG MANA LEBIH BAIK ??

"Wahai Syeikh, MANAkah yang lebih baik, seorang MUSLIM yang KUAT berIBADAH tetapi AKHLAKnya BURUK dan seorang yang TIDAK berIBADAH LANGSUNG tapi amat BAIK AKHLAKnya !!", tanya seorang pemuda...

"SUBHANALLAH !! KEDUA2nya BAIK", ujar Syeikh sambil tersenyum...

"MENGAPA boleh jadi BEGITU ??", desak si pemuda tadi...

"KERANA orang yang TEKUN berIBADAH itu boleh jadi nanti akan diBIMBING Allah untuk berAKHLAK MULIA bersebab IBADAHnya.

Dan kerana ORANG yang BAIK PERILAKUnya itu boleh jadi nanti akan diBIMBING Allah untuk semakin TAAT kepadaNYA ."

"Jadi SIAPA yang LEBIH BURUK ??", desak si pemuda tadi...

AIRMATA mengalir di pipi  Syeikh.

"KITA... wahai anak muda ",  ujar beliau.

"KITAlah yang seLAYAKnya berAKHLAK BURUK sebab KITA seringkali menghabiskan waktu UNTUK MENILAI ORANG LAIN dan meLUPAkan DIRI kita SENDIRI..."  Padahal KITA akan diHADAPkan di depan ALLAH dan diTANYAkan tentang DIRI KITA.. BUKAN tentang ORANG LAIN !! "

*Copypaste from  group whats app GBG SMKS by maqnie*

#pesanan buat diri sendiri.

3.11.16

Proses Nikah 2016



Assalamualaikum

Setiap tahun satu persatu sistem di Malaysia diperbaiki dan diperbaharui disemua sudut . Ini mengikut keperluan mengikut peredaran masa dan keperluan semasa. Alhamdulillah.

Bila anak sulung maq makin hampir menamatkan zaman bujangnya hujung tahun ini , PERTAMA kali maq lalui detik menjadi 'emak pengantin ' . Pengalaman ? Maq takda pengalaman jadi emak pengantin , tapi jadi pengantin pernah lah 23 tahun yang lalu. Dan ini merupakan pengalaman pertama kali bagi maq sebagai emak pengantin. Mohon dipermudahkan ya Allah. Aamiin..

Ternyata jadi pegantin dan emak pengantin tu jauh bezanya ya. Dulu cuma tahu cakap nak itu ini je dari orang tua ,sekarang .. haa berpeluh otak nak fikirkan serba serbi nak di siapkan .

"Slow and steady maq" ( bisik kat diri sendiri )

Untuk permulaan proses , bakal pengantin wajib mengambil krusus pra perkahwinan terlebih dahulu . Yang tak tahu nak bernikah bila pun boleh menyertainya. Yang nak bernikah kali ke dua  ? Ops sorry  anda pergi tanya tuan kadi ! Maq tak grenti !

Rupanya ada banyak perubahan berlaku dalam sistem nak nikah ini. Selain pemeriksaan HIV yang kita semua sedia maklum . Pengantin juga perlu mengisi borang pemohonan untuk nikah. Borang ini boleh didapati pejabat agama daerah masing masing ataupun boleh dibuat secara online.

Bila sudah dilengkapkan , borang tersebut perlu ditandatangan oleh 2 saksi lelaki yang mengenali keluarga pengantin dan bakal pengantin itu sendiri . Yang penting  saksi bukan wali  atau saudara kandung  lelaki bakal pengantin perempuan. Dalam kes anak maq , beliau minta tanda tangan dari pakcik dan sepupu lelakinya .

Bila selesai ditandatangan oleh saksi , dan selepas buat pemeriksaan HIV , borang dan hasil keputusan pemeriksaan  tersebut akan dihantar kepejabat agama berhampiran bersama "salinan sijil nikah ibubapa" . Pegawai jabatan agama  akan memastikan bahawa semuanya adalah sahih dan tepat .

Kegunaan salinan sijil nikah ibubapa pengantin pula adalah untuk memastikan bahawa  anak yg bakal dinikahkan itu cukup 9bulan dalam dikandungan ibunya . Anda tak faham ? Nanti  minta penjelasan dipejabat agama mengenai kegunaan sijil nikah ibubapa itu. Sebab maq bukan pakar , maq tak boleh buat penjelasan yang sempurna , takut silap cakap , maaf ye.

Okey , selepas itu bakal pengantin akan ditemuduga oleh pegawai pejabat agama yang berkenaan. Ramai gugup disegmen ini , ada yang mengucap pun lintang pukang , ada yang doa kunut pun terbalik balik . Ada yang baca surah alFatihah pun gagap gagap . Makanya bila hendak pergi ke pejabat agama ketika hari temuduga tu , sila banyakkan beristighfar kepada Allah , doa mohon permudahkan semua urusan . Sebab darah gemuruh akan buat anda tak tentu rasa . Silap silap kena interview semula minggu depan. Sebabnya pegawai jabatan agama tak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan.

Apabila semua soalan berjaya dijawab dengan jawapan yang memuaskan hati penemuduga. Pengantin akan di arahkan mencari juru nikah untuk ditempah . Anda boleh cari Tok kadi kegemaran di tempat anda , kerana tok kadi yang tidak serasi dan yang banyak soalan juga boleh buat pengantin nak pitam didepan pelamin .

Bila selesai menempah juru nikah ( tok kadi ), pengantin dah boleh siap sedia kan diri  ,untuk majlis akad nikah yang telah ditetapkan . Apa kah persiapan bakal pengantin untuk menanti tarikh nikahnya ? Sediakan wali , saksi saksi  dan sediakan pengantin lelaki  . Waras  dan akhir baligh sudah tentu.

Lain lain persediaan , sudah pasti dekatkan diri dengan Allah ,mohon segala urusan dimudahkan dan semoga penyatuan yang bakal terjalin akan mendapat keredhaan Allah s.w.t. Selepas ini makin banyak dugaan demi dugaan yang bqkal ditempohi , jika tak kuat iman , merana diri .

Kata orang waktu inilah DARAH TENGAH MANIS , lagi manis jika lepas balik kerja terus duduk rumah , tak perlu keluar lagi untuk jalan sana sini . Sebabnya kalian itu masih belum SAH ya anak anak.

Harap sangat penjelasan  serba sedikit ini dapat memberi manfaat buat semua  . Semua ni perkongsian dari pengalaman anak sulung maq yang telah melalui proses demi proses yang diatas. Pengalaman dimana ketika beliau mahu buat permohonan nikah . Ianya sistem dari pejabat agama di Negeri Johor. Negeri lain maq tak pasti macamana sistemnya .

Dan harini ,lebih kurang 50+ hari majlis tersebut akan berlangsung. Si gadis  hanya menanti lafaz yang bakal diucapkan oleh sang jejaka pujaan hatinya  ,iaitu " aku terima nikahnya" .

Semoga Allah permudahkan semua urusan . Dari mula majlis hingga keakhirnya nanti . Aamiin ..


Tips menyelamatkan pesakit yang diserang stroke


Assalamualaikum..

Stroke boleh menyerang kita dimana mana dan kepada sesiapa sahaja . Terutama pesakit diabetis , stroke sering menguji . Kesan stroke amat tidak dijangka , semua bergantung pada izinNya.


Maq ada jumpa tips bila mana kita menemukan seseorang yang terkena stroke dihadapan mata kita. Lebih lebih lagi ketika berada dirumah. Tips ini dikongsi oleh seorang nitezen difacebook , dan diruangan komen beliau , ada beberapa orang nitezen lagi tampil  dan menyokong kenyataan beliau ini . Rata rata mengatakan mereka pernah mencuba tips itu , dan hasilnya memang memuaskan dengan keizinan dari Allah s.w.t.

Bawah ini tipsnya :


Jika ada di antara keluarga kita yang terkena stroke, jangan panik. Itu kuncinya. Sebab, jika anda panik, justru akan memburukkan lagi stroke yang dialaminya.

Ada 1st aid (langkah pertama) dijamin sangat berkesan. Cara ini sudah diperkenalkan secara meluas, agar menjadi pertimbangan masyarakat sebagai alternatif pertolongan pertama bagi orang yang terkena stroke.

Cara ini merupakan kaedah penyembuhan melalui "Pelepasan Darah". Tujuannya untuk menolong si pesakit agar stroke itu tidak 'fatal'. Bahkan dipastikan hampir tidak ada kesan sampingan.

Perlu diketahui, orang yang terkena stroke, pembuluh darah di bahagian otak lambat laun akan menuju ke proses perpecahan. Bila menghadapi keadaan demikian, jangan panik ... jangan sekali panik.

Dimana pun pesakit berada (bilik mandi, bilik tidur, atau ruang tamu), jangan dipindahkan terburu-buru. Kerana bila dipindahkan, akan mempercepatkan proses pecahnya pembuluh darah itu.

Di tempat kejadian itu, alihkan si pesakit supaya dalam posisi duduk, agar dia tidak terjatuh lagi.

Setelah berada dalam posisi duduk, kini tiba masanya untuk melepaskan darah.

Jika di rumah ada jarum suntik, itu lah paling baik. Kalau tidak ada, pakailah jarum jahit atau jarum pentol. Sebelum itu, jarum sepatutnya disterilkan dengan dibakar api sejenak.

Kemudian tusuklah kesepuluh hujung jari kedua tangan agar berdarah. Bila darah tidak keluar, boleh dipicit atau diurut, hingga kesepuluh jari itu menitiskan darah (setiap jari setitis).

Beberapa minit kemudian, si pesakit dengan sendirinya akan sedar kembali.

Bila mulutnya sumbing atau condong, tariklah telinganya sampai merah. Di bahagian daun telinganya juga harus ditikam dua tusukan jarum, sehingga masing-masing telinga menitis dua titisan darah.

Beberapa minit kemudian mulutnya akan kembali normal.

Setelah semuanya dirasakan normal, tanpa gejala lain, barulah si pesakit dihantar ke tempat rawatan. Insya Allah masa krisis sudah boleh ditangani.

Jika anda terburu-buru mengangkut mangsa dengan ambulans, maka sepanjang jalan akan terjadi goncangan/gegaran. Sesampainya ke rumah sakit, hampir semua saluran darahnya akan pecah, dan akan berlaku pendarahan yang teruk di dalam otaknya.

Jika itu berlaku, mangsa sukar untuk diselamatkan oleh rawatan perubatan, ada mujizat pun sukar untuk mempertahankan nyawanya.

Umumnya, reaksi daripada ahli keluarga atau masyarakat ialah akan terburu-buru membawa pesakit stroke ke rumah sakit untuk rawatan. Padahal, kejutan sepanjang jalan akan mempercepatkan pecahnya pembuluh darah. Banyak pesakit yang mengalami kerosakan fatal di bahagian pembuluh darahnya.

Maka, pendarahan otak menduduki tempat kedua dalam ranking punca kematian. Mungkin ada yang bernasib baik kerana tidak fatal. Tetapi yang lumpuh seumur hidup merupakan suatu kerugian besar bagi si mangsa, keluarga, dan masyarakat.

Sememangnya pendarahan otak sungguh mengerikan.

Andai kita dapat mengingati cara pelepasan darah ini, maka itu dapat memberi pertolongan pertama. Oleh itu, dengan pantas dapat menolong si pesakit, supaya tidak berlaku kematian.

*Saiful*MEDIC JPAM*



Copypaste by Maqnie *