21.2.17

Hati sakit punca sakit mata

Assalamualaikum ..

Bila kita dikecam atau disalah anggap oleh sesaorang, jangan  bangkitkan rasa benci untuk dia , tapi cubalah jauhkan darinya supaya hati kita tenang ,mata pun terang.

Dalam masa yang sama , bila dah tak nampak batang hidung kita lalu dihadapan mata dia ,besar kebarangkalian , dia juga sukar nak buat apa apa andaian atau  spekulasi tentang kita. Andainya dah jauhkan diri pun dia masih nampak buruk kita , ternyata kita memang hebat!  Sebab diperhatikan pada setiap sudut , walaupun pada jarak jauh . Ketika itu kita dah boleh bajet retis huhu.




Ini satu penyakit hati yang menyerang manusia. Dia tak berani bertindak sorang tetapi dia bangkitkan isu yang kadang sepertinya tidak masuk dik akal . Ajak membenci orang secara berjemaah . Arh kejam sekali ini.

"Biarlah luncai terjun dengan labu labunya you.. "   ltu lah pesan pak pandir kepada mak andir sambil mendail handphone anaknya yang tertinggal dirumah.

" aduh ! dah lenguh jari i  mendail , tak dapat dapat , mana tah pergi budak bertuah ni agaknya " suara pak pandir merungut perlahan.

"you buat apa tu you..."  tanya mak andir perlahan sambil memerhatikan gelagat pak pandir yang  sedang asyik menekan nekan keypad handphone anaknya itu.

"Yelah , handphone anak kita ni tertinggal kat rumah ni ha , i dah  cuba call berkali kali tapi tak dapat dapat , i try hantar sms pulak lah you oi.." bersemangat sekali pak pandir berusaha.

Haha caiyok pak pandir !

Okey , kita biarkan luncai dengan labunya. Kita biarkan juga pak pandir dan mak andir dengan handphone anak nya itu ya.

Kita buat hal kita. Kita nak buat apa? Yok baca ni ..

SURAT CINTA DARIPADA ALLAH TENTANG SOLAT

... Apabila engkau anggap solat itu hanya sebagai kewajipan, maka kau akan terburu-buru mengerjakannya & tak akan menikmati hadirnya Allah saat kau mengerjakannya.

... Anggaplah solat itu pertemuan yang kau sentiasa nanti-natikan dengan Tuhanmu,Allahuakbar.

...Anggaplah solat itu suatu bentuk hubungan cinta dengan PenciptaMu

... Anggaplah solat itu sebagai cara terbaik kau bercerita dengan Allah, Allahuakbar.

... Anggaplah solat itu sebagai keadaan terbaik untuk kau mengadu segala keluh kesah dgn Allah SWT , Allahuakbar.

..Anggaplah solat itu sebagai suatu situasi kau diberi darjah kebesaran oleh Raja Segala Raja, Allahuakbar.

... Bayangkan ketika "Azan berkumandang," Allah melambai-lambai kepadamu utk mengajak kau lebih dekat dengan-Nya, Allahuakbar.

... Bayangkan ketika kau "Takbir," Allah melihatmu, Allah tersenyum untukmu dan Allah berbangga dengan mu, Allahuakbar.

... Bayangkanlah ketika "Rukuk," Allah menampung badanmu hingga kau tak terjatuh, hingga kau merasakan damai dalam sentuhan-Nya ,Allahuakbar.

... Bayangkan ketika "Sujud," Allah mengalas kepalamu. Lalu Dia berbisik lembut di kedua-dua telingamu: "Aku mencintaimu wahai hamba-Ku." Allahuakbar.

... Bayangkan ketika kau "Duduk di antara 2 sujud," Allah berdiri gagah di depanmu, lalu mengatakan: "Aku tak akan diam apabila orang mengusikmu." Allahuakbar.

... Bayangkan kau bersama Allah dengan kebersamaan yang khusus didalam solat pada setiap pergerakan, diam dan ucapanmu

... Bayangkan ketika kau memberi "Salam," Allah menjawabnya, lalu kau jadi manusia berhati bersih ,Subhanallah.

Masya Allah ... sungguh nikmat solat yg kita lakukan. Tak akan sia-sia orang yang menyebarkannya.

Maka sebarkanlah wahai teman-temanku. Allahuma, saksikanlah .

* Ingatan dan muhasabah buat diriku sendiri, saudara-saudaraku dan sahabat-sahabatku. Kita insan biasa yang sering terleka dek urusan dunia yg sentiasa menghambat kita,  dan kita pula mengejar dunia...Wallah hualam..

Nota pendek : atikel surat cinta daripada Allah tentang solat itu disalin dari group zikir Hajah Fatimah . Perkongsian dari Bonda Ida Norlaila . Terima kasih Bonda. Semoga memberi manfaat kepada pembaca yang lain. Alhamdulillah .



No comments: