Khasiat Lobak putih

Assalamua'laikum..

Selamat tengahari. Alhamdulillah selesai sudah acara rutin maq iaitu aktiviti  masak memasak untuk harini. Harapan tukang masak , masakan kali ini menepati selera tukang makan. Siapa itu tukang makan ? Pastinya encik suami dan anak anak.

Anda tahu lobak putih ? Sepupu kepada karot ? Cucu kepada kentang holand dan suku sakat keledek ? Kalau tak tahu mari lihat gambar dibawah yang maq ambil dari google .


Itulah lobak putih. Maq biasa makan sayuran ini hanya  ketika dalam pantang. Ya , katanya lobak putih boleh menyebabkan air susu banyak.  Maq tak nak complain banyak , tapi air susu maq ketika masa dalam pantang ,memang banyak ! Makanya berkesan tak hasil kerja lobak putih ? Ha , jangan fikir banyak ,nanti macam macam terbayang diminda anda itu ..πŸ™Š

Harini sekali lagi , maq masak lobak putih . Selepas hampir 15 tahun tidak berpantang .  Eh !! Apakah maq dalam pantang sekarang ni ? Aip..aip ..no way man 😠. Semua itu dusta !

Kali ini maq masak lobak ini atas khasiatnya yang lain pulak . Katanya lobak putih boleh melawaskan pembuangan 'urine' kita . Apa itu urine ? Pastinya air kencing . Orang yang sudah berusia macam maq , (ceh , tetiba ngaku tua πŸ˜‚) kadang kala mengalami masaalah kencing tak lawas . Ini boleh memudaratkan pundi kencing  kerana penyakit batu karang berpunca dari air kencing yang terperam lama dalam pundinya . Nak tahu lebih lanjut? Sila search google 😊.

Perpatah berkata , cegah itu lebih baik dari mengubati , jadinya sekarang ni , untuk mengelakkan sebarang penyakit berkaitan , maq pun jadikan lobak putih antara sayur  yang wajib di masak dalam seminggu . Ha, seminggu sekali pun sudah memadai kot. Hari hari nanti , muka pun dah macam lobak . Ha , sumpah tak comel lah !

Menu hari ini :

"Lobak putih masak lemak persis cinta si pari pari". Ha , menangis nak sebut nama masakan nya , tu belum rasa lagi haha.  Bahan bahan  sama macam dalam gambar bawah ini.
*lobak putih 1 biji
*bawang besar 1 biji
*cili padi pedas berdenting 4 biji
*bawang putih 3 ulas
*susu sejat setengah tin


Caranya : tumbuk semua bahan ,kecuali lobak putih dan susu sejat . Letakkan 2 sudu makan minyak masak dalam kuali. Tumis bahan tumbuk , agak dah garing ,masukkan lobak , susu dan  balik balikkan . Bila dah  3suku masak , lobak dah empok , masukkan garam  dan sesuaikan rasanya . Siap !
Dan hasilnya lihat gambar dibawah . Maq tambah sedikit air sebab nak sayur berkuah lebih . Mudah kan ?



Nota lobak :
memasaklah dengan penuh kasih sayang . Tak perlu lauk yang mahal dan mewah . Lauk murah murah pun akan buat nasi seperiuk habis jika masakan menepati citarasa si tukang makan. Yang penting , perut kenyang , kesihatan terjaga dan badan sihat cergas . Hari hari boleh senyum 😊😊😊😊

Selamat mencuba !

Comments

Popular posts from this blog

Kisah barang kemas

Cara geledah blog maq

Kau lah bidadari ,kau lah srikandi