Maq demand ?


Assalamualaikum

Kejap je dah hari Selasa , padahal rasanya baru je jumpa Selasa minggu lepas ,  harini jumpa lagi.  Bak kata Jep Sepahtu yang baru bernikah dengan Sari Yanti baru baru ini ,




" lepas kahwin , malam rasanya macam sekejap "

πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ - Jep memang pelawak orignal pada  pendapat maq !


Ha , tu masa baru jadi pengantin baru ya Jep , belum ada anak dan tanggungjawab lain sebagai suami isteri lagi tu , nanti dah banyak bagai tanggungjawabnya ,  siang malam pun dah rasa kejap ,kadang tu macam takda dah siang malamnya lagi, sebab kesibokkannya serupa je . Siang sibok ,malam pulak menyibok huhhu πŸ™Š

Maq pun dah mula sibok sekarang ni ,aktiviti mengasuh dah aktif semula. Bermula march 2017 , maka aktiflah semula maqnie nurseri and the kids . Tapi untuk permulaan maq ambil anak asuhan yang lama je sebab mereka dah biasa buat urusan dengan maq. Ya , hampir masuk tahun yang ke 5. Keserasian mungkin ada pada kami . Tapi  kali ni syarat taska dirumah maq kali ni macam demand sikit . Haha macam ok , bukan demand betul betul tau. Tapi semua bersebab, bukan maq suka suka nak buat aturan macam tu.

Hari penjagaan  : lsnin ,selasa,rabu dan khamis .
Waktu penjagaan : waktu office hour sahaja , shif tak ambil.
Hari tak aktif :  Jumaat , sabtu dan ahad
Harga bergantung pada umur kanak kanak yang dihantar.
Lain lain  : nak tahu lebih lanjut , pm je maq , senang cerita.😊

Maq demand sebab cuti lama sangat dalam seminggu ? Mari maq beritahu.

Mengasuh itu adalah kerjaya maq. Maq bantu jaga anak orang , parent  bagi hasil mereka bekerja sebagai upah kepada hasil kerja maq. Okey ni semua orang paham.

Dalam 1 minggu ada 7 hari. ✔

Dalam 7 hari ,maq korbankan masa untuk mencari rezeki selama 5 hari.✔ ( termasuk sabtu )

Maq ambil jumaat sebagai hari untuk maq belajar ilmu akhirat yang wajib maq tuntut. Sebab dulu dulu , masa orang tua hantar sekolah agama, maq lebihkan  memain , nah , sekarang dah insaf la kot ni . Hee takdalah , maq belajar ilmu akhirat tu semata mata kerana Allah. Takda sebab lain. Sebabnya bila cakap pasal ilmu ,semakin banyak kita belajar , semakin banyak rupanya yang kita tak tahu.


Kenapa maq tak jaga baby pada hari sabtu ? Okey ini sebab nya , dinegeri Johor sekarang ini , cuti kelepasan nya adalah jumaat dan sabtu. Makanya kerap kita dapat undangan kemajlis majlis adalah hari sabtu. Tapi cuti maq pada hari sabtu adalah tidak menentu, benda boleh bawa bincang lagi. Andai kata parent kena kerja dan maq tak kemana mana , anak boleh dihantar jugak. Melainkan maq ada urusan lain , makanya tiada penjagaan lah pada hari tersebut.

Dan kenapa maq cuti lagi pada hari Ahad? Ya , jawapan yang mudah. Encik suami kan offday nya hari ahad ,makanya ahad itulah hari untuk maq bersenang lenang disisinya. Keluar jalan jalan bersama , pergi ziarah orang tua bersama , pergi beli barang keperluan bersama , bawa anak makan kat luar sama sama , boleh kata hampir 80%  aktiviti ahad tu bersama encik suami. Uissshh.. salah satu jalan ke syurga tu cik jemah oi , kena ingat ya...πŸ˜‰

Makanya kesimpulannya , dalam seminggu kerja maq terbahagia kepada :

4hari fokus kepada anak asuhan (office hour)

1hari fokus  ke kelas fardhu ain ( lepas solat jumaat)

1hari fokus pada masyarakat dan keluarga (jarang jarang)

1hari fokus kepada suami ( celik mata  sampai malam )

Income dapat , ilmu akhirat dapat , suami pun dapat. Eah .. maksud maq , suami dapat perhatian le hehhe.

Kadang bila dah berusia ni , orang kata , kerja kuat sangat tak boleh , nak duduk goyang kaki sesaja pun tak boleh jugak. So , berpada padalah . Yang penting niat kena ikhlas ,kerja kena jujur dan semuanya Lilla hi taala.. 😊

Nota kerja 5 hari : miskinnya kita bukan sebab kita kurang pada harta , tapi disebabkan banyaknya yang kita hendak.

"pesanan buat diri sendiri"

Waallahua'lam..

Comments