Menghitung hari


Assalamualaikum

Alhamdulillah wasyukurillah. Sehari lagi bernafas. Terima kasih Allah untuk kehidupan sehari ini . Kau beri peluang hambaMu memperbaiki dirinya untuk sehari lagi .

Hidup umpama pelayaran..


Bila dikatakan bahawa hari mati tiada berisyarat , manusia seharusnya lebih berhati hati untuk penambahan usia yang makin bertambah .

Maksud hati hati di sini , bila umur semakin meningkat , kita sudah layak kikis sedikit demi sedikit perangai yang memberi timbangan dosa jadi berat itu. Dah boleh dah rasanya kurangkan aktiviti menonton program hiburan kat tv tu , rajin rajinkanlah bawa kaki berjemaah dimasjid bagi orang lelaki , perempuan tak perlu sangat solat diluar ,dirumah lagi elok.


Ya , Buatlah amalan yang sememangnya mendatangkan pahala. Kerana pahala dan dosalah yang akan menjadi bekal diakhirat nanti.

Kita mati tak bawa rumah,
Kita mati tak bawa harta,
Kita mati tak bawa anak isteri ,
Kita mati tak bawa semua hasil yang tunggang langgang kita cari masa kat dunia ini . Semua itu bakal ditinggalkan.

Kita mati bawa kain putih dan kapur barus,
kita mati bawa amalan yang dilakukan,
Kita mati bawa pahala dan dosa,
Kita mati bawa teman , iaitu Al Quran.
Kita mati bawa doa dari anak isteri

( tu pun kalau isteri tak nikah baru huhhu )

Al  Quran , bilakah tarikh akhir ianya disentuh dan dibaca? Bacalah alQuran selagi nafas masih melekat ditubuh. Kerana bila dah mati , takda dah alQuran tu lagi , walaupun anda di Syurga , anda dah tak perlu lagi baca alQuran ,kerana di syurga sudah tiada lagi erti dosa ,pahala , kerana orang yang masuk syurga dia akan selamanya akan hidup bahagia.

Sebab itu kita selalu terbaca komen " semoga kekal bahagia till jannah " , bila tengok gambar pengantin kawan kawan ,  ucapan ulangtahun perkahwinan kawan kawan. Ya , semua orang nak sangat bahagia tu hingga ke syurga pada tiap perhubungan.

Tapi apakah kita sedang berusaha untuk kekal bahagia till jannah itu? Atau kita terlalu terbeban dengan urusan dunia?

Suami isteri kerja siang malam untuk kesenangan anak anak dah besar nanti?

Hendak anak bahagia dan senang bila dia dah besar nanti ialah , berilah dia didikan agama secukupnya ,inshaa Allah anda pasti dapat apa yang anda hajatkan untuk anak anak itu dengan izin Allah.

Yang penting jadilah ketua keluarga yang bijak , bila ketua bijak , anak dan isteri pasti berjaya dikehidupan mereka. Jika ketua keluarga bijak  dan bijak lagi , inshaa Allah , anak anak dan isteri isteri  berjaya dikehidupan dunia dan akhirat mereka.


Dan doa doa dari mereka itulah bekalan anda diakhirat nanti. Lihat ! Makin ramai anak dan isteri ,ishaa Allah makin banyak doa dari mereka bila anda mati nanti.

Dah ada chance.. Kata encik suami 😍

Sesungguhnya Syurga itu bukan semudah yang diucapkan , ianya perlukan pengorbanan.  Dalam usaha kita berusaha untuk membina empayar pada kehidupan didunia , kita  masih layak lagi berusaha untuk mengejar kehidupan di Syurga.


Semua jawapannya ada padamu..


Nota penghitung hari :  Pesanan pada diri sendiri , hidup kita dah tak lama , usah dipersia sisa masa yang ada . Buat lah baik sesama manusia . Harimau mati meninggalkan belang ,manusia mati meninggalkan nama. Nama maq  , Noraini Rokani. Sekian.

WaAllah hualam..

Comments

Mia Liana said…
entri yang membuatkan kita semua muhasabah pada diri sendiri.. terima kasih...


pstttt.. terima kasih sudi join Segmen Nak URL Blog #28. blog ini tersenarai dalam http://www.mialiana.com/2017/02/senarai-url-blog-28.html

pemenang akan diumumkan pada 28/2/2017
MaQnie Rokani said…
Sama sama kasih , terima kasih juga sb sudi singgah . Ya , semoga bermanfaat buat sesama kita . Inshaa Allah.

..opss , hehe terima kasih sekali lagi kerana sudi terima blog ini sebagai peserta ,okey ,semoga dipermudahkan .