Susu sejat ganti santan kelapa

Assalamua'laikum ..
Berkongsi kita sekali lagi . Kalini maq nak beritahu ,hampir 2 tahun dah maq tukar santan kelapa dengan susu cair. Susu dalam tin tulah . Harga dalam anggaran rm 2.60 setin. Yang biasanya orang guna untuk buat koktail , buat ABC , buat kek , puding dan bagai lagi . Semua jenama boleh guna , asal anda mampu beli . Maq biasa guna jenama ini.



Okey Maq ada beberapa soalan yang perlu dijawab.

πŸ’œBoleh ke maq kalau dibuat masak untuk gantikan santan ?

Jawapan maq : semua jawapan ada padamu.. - lirik lagu Aiman Tino pulak πŸ™Š- haha ya , memang boleh sangat sangat. Maq masak kari guna susu ni , masak lomak cili api guna susu ni ,sambal goreng ,pechel , masak sayur goreng pun guna susu ini . Hasilnya ? Maq makan nasi dan bertambah nasinya,  Awesome !!

πŸ’œYakin ke hebat rasanya maq ?

Jawapan maq  : selera maq selera dinosour , sedap je πŸ˜‚ tapi selera cerewet encik suami pun boleh layan kot , so , memang masuk lah citarasanya .

πŸ’œKenapa maq pilih susu ni sebagai ganti santan kelapa?

Jawapan maq : maq tak reti drive kereta , tak reti bawa motor , tak ada basikal untuk dikayuh . Dan bila maq perlukan santan kelapa untuk masak , takda siapa nak tolong pergi kekedai untuk beli. Jalan mudah , maq akan beli susu sejat ini , kemudian buat stock . Bila perlu kan bahan , maq cuma perlu buka pintu kabinet dan bahannya sudah tersedia !!  Maq boleh lah memasak dengan penuh kasih sayang ,sebab bahan dah cukup !

πŸ’œApa kelebihan susu ini gantikan santan ea maq ?

Jawapan maq :
1 , santan cepat masam , susu ni kalau guna separuh , baki boleh simpan dalam petiais  ( diruang chill kat pintu petiais tu ) tak perlu dibekukan dan boleh tahan selama 3,4 hari ! Jimat kan ?

2 , santan mahal kok , sekilo santan kalau kat BP dah rm 7.00 /8.00 . Susu ini harganya hanya sekitar rm 2.60 / rm 2.80 setin . Kadang santan kotak pun berbau tengik ,hapak , tapi susu ni tak berbau dan less kolestrol . Jimat ? Selamat tak duit ?

3 , rasa masakan sama je kalau guna susu ni . Kari akan rasa kari ,masak lomak cili api akan rasa api , eh πŸ˜‚  akan rasa yang serupa lah.  Masak sayur peria goreng , curahkan susu ni , sayur tetap akan rasa peria . Tapi ingat ,jangan letak telur kalau dah letak susu ,nanti sayur peria anda takda kuah. Sebab telur tu dah serap susu .

πŸ’œSoalan akhir ,kalau masak nasik lemak ,boleh letak susu ni ke ganti santan ?

Jawapan maq  :  no you kennot ! Letak lah minyak ,macam maq  ajar masak nasi lemak asal boleh hari tu . Huh ! Letak susu nanti jadi bubur kacang tau lah.



Nota susu sejat :
Masak je apa yang anda rasa anda nak masak. Asalkan rasanya sedap , dalam masa yang sama anda dapat jimat duit belanja dapur , anak dan suami makan selera dari hasil air tangan anda . Elakkan kerap makan kat luar sebab kita tak tahu tahap kebersihan masakan tersebut. Lagi pun zaman serba serbi naik ni , tukang masak perlu bijak ,perlu kreatif . Janji jangan terjebak πŸ™ˆ ! Haha  Sekali sekala tak apa la !

Comments

cormai.deso said…
nk tanye, between nespray, everyday ngn fern leaf, susu tepung mane yg really sesuai utk dijadikan krimer dgn milo or ovaltine?
MaQnie Rokani said…
Ikut pengalaman maq , nespray sangat sesuai , jangan kata utk milo dan ovaltine ,untuk nestcafe pun sedap πŸ‘ , cubalah nanti

Popular posts from this blog

Kisah barang kemas

Cara geledah blog maq

Kau lah bidadari ,kau lah srikandi